PRIDAJ SA K NÁM NA INSTAGRAM A SLEDUJ STORIES
Nová Honda Civic vybehla do boja o zákazníka v poradí už v desiatej generácii. Pri vývoji nových generácií modelu Civic sa Honda nedrží evolúcie, tak ako nemecký VW so svojim etalónom v tejto triede – modelom Golf – a neraz uvádza nové generácie úplne bez nadväznosti na predošlý model.
Bohatá história Hondy Civic preto pamätá rôzne variácie od bežných či športovejšie strihnutých hatchbackov cez modelové prevedenie v štýle MPV (viď 7. generácia) či futuristickú (viď 8. generácia), až po opäť športovejšie strihnuté 9. a 10. modelové prevedenia.
Hlavne nové aktuálne prevedenie vsadilo na športový štýl, nielen dizajnom, ale samotným poňatím a proporciami. Nová generácia je o 20 mm nižšia a zároveň o 30 mm širšia a o 130 mm dlhšia ako predchodca. Interiér, vpredu a vzadu na danú triedu priestranný, pôsobí veľmi dobre – dizajnom, kvalitou spracovania a moderným „preskleným“ dotykovým displejom Honda Connect 2.
V kokpite máte pocit, že sedíte v plnokrvnom športovom aute – nižší posed (v porovnaní s predchodcom sa premiestnila palivová nádrž spod predných sedadiel pod zadné a vďaka tomu je možný nižší posed vpredu), hliníkové pedále, skvele do rúk padnúci športový volant a radiaca páka umiestená vyššie po ruke na stredovom tuneli – hneď pohladia dušu športovejšie založeným vodičom. Honda s modelom Civic akoby vsadila všetko na jednu kartu – na športový imidž – a tým sa odlíšiť od ostatných „nudnejších“ konzervatívnejšie poňatých kompaktov, či už VW Golf, Citroën C4, Hyundai i30, Opel Astra…
Nový Civic sa predvádza v tak športovo strihnutom šate, že by sa zaň nemusel hanbiť akýkoľvek nadupaný „hot hatch“, resp. aj samotný športový špeciál Type-R. Rozdiel v dizajne, skrátka, nie je taký výrazný medzi civilným a športovým prevedením – čo je bonus pre tých, ktorí sa rozhodnú pre lacnejšie a menej výkonne prevedenie – na druhej strane zas znižuje exkluzivitu samotného modelu Typ-R.
Nový Civic je vybavený novým podvozkom, po novom s viacprvkovou zadnou nápravou (9. generácia bola s jednoduchou zadnou nápravou). Takto disponovaný pokračuje v športovom duchu dizajnu aj samotným jazdným prejavom. Chuť vrhať sa do zákrut je obdivuhodná – extrémne, športovo strmé riadenie a nadmieru stabilný prejav s úctyhodným držaním stopy (Agile Handling Assist – vektorovanie krútiaceho momentu), dostanú od tých, ktorí preferujú športovosť, snáď z celého segmentu najvyššie hodnotenie. Na druhej strane budete musieť akceptovať menšiu úroveň komfortu pruženia ako má napríklad VW Golf – ten je nedostihnuteľný konkurenciou v pomere agilita/komfort. Pritom testovaná verzia bola vybavená adaptívnymi tlmičmi – s dvomi režimami nastavenia – „On“ a „Off“, trošku divné označenie – vhodnejšie by bolo zvoliť niečo na spôsob „sport“ a „normal“. Rozdiely sú však pri voľbe režimov minimálne, resp. podvozok ostáva rovnako tuhý pri voľbe „Off“ či „On“.
Nový Civic je v ponuke len s dvomi pohonnými jednotkami – benzínovými turbo motormi – litrovým trojvalcom 1.0 VTEC Turbo a štvorvalcom 1.5 VTEC Turbo. My sme mali na test obe motorizácie (s Hondou Civic 1.5 VTEC Turbo vás oboznámime podrobnejšie v jednom z ďalších vydaní časopisu Autotest).
Niektorí okoloidúci, obdivujúci náš testovaný exemplár, pri informácii, že pod kapotou tak športovo a agresívne vypadajúcom aute, pracuje litrový trojvalec s turbom, len s nechápavým úsmevom krútili neveriacky hlavami. Pritom trojvalec 1.0 VTEC Turbo s max. výkonom 95kW/5500 ot.min-1 a s max. krútiacim 200Nm/2250 ot.min-1 dokáže s novým Civicom celkom „zamávať“, z 0-100 km/h dokáže zrýchliť za 10,9 s. a podľa údajov výrobcu uháňať max. rýchlosťou 200 km/h.
Z pohľadu jazdných výkonov hodnotíme Civic 1.0 VTEC Turbo pozitívne – auto aj s 3-člennou posádkou zvládalo bežnú jazdu bez výhrad – či na mimomestských okreskách s potrebou predbiehania alebo na diaľnici ďaleko za povolenou max. rýchlosťou 130 km/h.
Agregát ide ľahko do otáčok, o nejakej výraznejšej výkonovej špičke však nie je možné hovoriť, po dosiahnutí cca 5000 otáčok ide výkon už dole. Najlepšie z neho dostanete v stredných otáčkach, čo je však na tento typ motora normálne. Plusom je aj ústretová spotreba – počas testu sme spotrebovali 6,6 l/100 km (Honda 1.5 VTEC Turbo 7,8 litrov/100 km), aj keď konkurencia je na tom o niečo lepšie.
Ohľadom kultúry chodu motora taktiež nie je obava namieste – de facto len v chode za studena po naštartovaní a výraznejšom vytáčaní do otáčok – dáva o sebe vedieť jadrnejším „trojvalcovým“ zvukom. Jednoducho povedané – potencionálna klientela nemusí mať obavy z pohľadu jazdných výkonov a kultúry chodu motora a môže v pohode staviť na tento typ motora – samozrejme výkonnejšia verzia 1.5 VTEC Turbo je o niečom inom – to už je „raketka“ na kolesách. Ak vám nestačí len športový dizajn, ale potrebujete športového plnokrvníka, tak vsaďte na túto verziu. Z 0-100 km zrýchli síce „len“ za 8,2 sekundy, čo však veľmi nevyjadruje jeho skutočný dynamicky prejav. Je to síce slušná hodnota, ale reálne pri testovacích jazdách sme mali pocit, že sme osedlali pocitovo výkonnejšiu verziu ako zodpovedá hodnota zrýchlenia, čo dokazovali aj namerané hodnoty pružnosti.
Táto verzia totiž deklasuje v letmom zrýchlení VW Golf 1.5 TSI či Mazdu 2.0 Skyactiv-G120 A/T. Jej úctyhodnú dynamiku ukazujú hodnoty pružnosti z 60-100 km/h na 4./5. rýchl. st.; Honda Civic 1.5 VTEC Turbo 5,9 s/7,7 s; VW Golf 1.5 TSI 7,2 s/9,1 s a Mazda 2.0 Skyactiv-G120 7,3 s/9,7 s.
Ešte poznámka na záver k preprave batožiny – k dispozícii je 420-litrový kufor, ktorý je možné zväčšiť sklopením zadných operadiel (v novom prevedení už nenájdete výklopné zadné sedadlá Magic Seats, dôvodom je zrejme premiestnenie palivovej nádrže pod zadné sedadlá).