Ford Tourneo Custom vyzerá veľmi dobre. Napriek väčším rozmerom pôsobí pomerne kompaktným dojmom,  na pohlaď vyzerá ani nie tak ako dodávka, ale ako väčšie MVP. Minulý rok absolvoval modernizáciu – dostal nový vzhľad, nový infotainment a motory s mildhybridnou technológiou.

 

V ponuke je v dvoch dĺžkových verziách

Ford Tourneo Custom je v ponuke v dvoch dĺžkových verziách L1 – 4972 mm, L2 – 5339 mm pritom verzia L1 má rázvor 2933 mm a verzia L2 3330 mm. Obe vyhotovenia sú rovnaké na šírku a výšku. My sme mali na test  kratšiu dĺžkovú verziu L1 s 8 miestnou kabínou (k dispozícii je aj varianta s 9 sedadlami). Aj keď ide o kratšiu verziu, tak kabína ponúka nadbytok miesta a pohodlia pre 8 osôb usedených v troch radoch sedadiel (usporiadanie 2+3+3) a zároveň ostáva ešte kufor pre prepravu batožiny.

Komfort cestovania je na slušnej úrovni pre všetkých osem cestujúcich a to nielen vďaka priestrannej kabíne ale aj vďaka ôsmim  samostatným sedadlám, ktoré sú primerane rozmerné  a prijemne mäkko čalúnené. Možno len sedieť vzadu v 2. alebo 3 rade na strednom sedadle a nemať si kam oprieť lakte, môže byť pri dlhšom cestovaní unavujúce. Taktiež  objemnejší pasažieri môžu vzadu frflať na šírku sedadiel a dlhonohejší na kratšie sedáky.

Priestranná kabína 

Posádka si inak užíva nadmieru veľa voľnosti vo všetkých smeroch: na výšku pre hlavu, na šírku v lakťoch a v pozdĺžnom smere pre kolená– v porovnaní  napríklad s Peugeotom Traveller  ostáva viac miesta pre kolená a pre lakte. Pokiaľ si sadne za seba  1,74 metra vysoká postava tak pre kolená v 2. rade ostáva neskutočná voľnosť 270mm (Peugeot Traveller 195 mm) a  pritom v 3.rade stále ostáva slušných 85 mm (Peugeot Traveller 82mm). Hovoríme o variante keď je 2. a  3. rad sedadiel ukotvený úplne vzadu, pričom aj v takomto usporiadaní ostáva  za 3. radom sedadiel v batožinovom priestore  miesto pre niekoľko cestovných tašiek (viď. foto).

Mínusom v tomto usporiadaní  je fakt, že kufor síce má objem, ale len na výšku, na dĺžku  ostáva krátky, v dôsledku čoho už nepojme objemnejšie predmety – riešením je samozrejme vyklopenie 3.radu sedadiel ( viď. foto) vďaka čomu môžete túto veľkosť zväčšiť.

Pracovisko vodiča 

Kokpit vodiča ( kvalitou spracovania, usporiadaním a samotným dizajnom)  si v ničom nezadá za osobnými vozidlami. Ukazovatele sú ľahko čitateľné (klasické analógové ciferníky rýchlomeru a otáčkomeru,…) a ovládače  prehľadne usporiadané v dosahu vodiča. Horná palubovka prístrojového panelu je potiahnutá mäkším  kvalitnejším plastom, ostatne časti sú z tvrdého plastu.

Na prístrojovom paneli dominuje vyčnievajúca, v zornom poli umiestená  8“ dotyková obrazovka SYNC 3  s jednoduchým ovládaním a promptnou odozvou. Oceňujeme, že ovládanie neostáva v prevažnej miere na dotykový displej. Tu sú pod dotykovým displejom umiestnené klasické mechanické tlačidlá a otočné ovládače, dokonca klimatizácia ma vlastný panel s ovládačmi. Je to stále určite vhodnejšie riešenie ako chodiť do menu dotykového displeja a hľadať ikony zobrazujúce nastavenie klimatizácie. Pri cúvaní príde vhod cúvacia kamera, ale je len s priemernou ostrosťou zobrazovania.

Posed  za volantom je vyšší – a aj v najnižšej polohe, elektricky nastaviteľného sedadla, ostáva príliš vysoko (420 mm) – čo nemusí každému vyhovovať ( menším postavám). Napríklad konkurenčný Peuegot  Traveller umožňuje aj nižší posed. Taktiež sedák (470 mm) by mohol byť dlhší a tým poskytovať  lepšiu oporu pre stehná. To platí aj pre 2. a 3. rad ktorých pozícia sedadiel je situovaná  taktiež pomerne vysoko ( sedák-podlaha 420 mm, optimum max. 390 mm) a sedáky sú ešte  kratšie 430 mm ( Peugeot 472mm).

Naopak plusom vyššej pozície je fakt, že pasažieri nie sú vzadu „utopený“ a majú výhľad nielen do strán ale aj smerom dopredu, čo je fajn nakoľko veľa ľudí má rado keď ma prehlaď o samotnej situácii pred vozidlom.

Výduchy klimatizácie aj v podlahe 

K pohodliu cestovania prispieva aj dobré odhlučnenie kabíny a prakticky riešené vyhrievanie kabíny. Pri tak veľkých kabínach je vykurovanie vzadu neraz achilovou pätou tohto typu vozidiel. V tomto prípade si však posádka užije príjemne vyhriatú kabínu aj v 3. rade.  K tomu prispievajú výduchy klimatizácie nielen v strope ale v aj v podlahe. Taktiež k nadpriemernej úrovni komfortu cestovania prispieva na daný typ auta nízky aerodynamický hluk, nízky prenos hluku od motora a odvaľujúcich sa kolies a  nastavenie podvozku ( vzadu vzduchového)  filtrujúce dobre nerovnosti.

Plusom tohto typu vozidla je podľa očakávania variabilita – aj keď nie na takej úrovni ako má Peugeot Traveller s jednoduchším a pre využiteľnosť rôznych kombinácii prepravy osôb a batožiny posuvnými sedadlami. Vo Forde Tourneo Custom sa musíte zmieriť, že  sedadlá sú v podlahe bodovo ukotvené. Tie sa však dajú preklápať ( operadlo na sedák) a vyklápať ( vyberanie a zmenu polohy ukotvenia v pozdĺžnom smere vymontovaním sme neskúšali).

Obmedzenejšia variabilita  

Manipulácia je jednouchá, rátať však treba s tým, že sedadlá nie sú práve ľahké, čo je však normálne-priemerne zdatní dospelí  ľudia si však poriadia s nimi v pohode. Sklápať a vyklápať operadlá je možné každé zvlášť, čo môžete využiť nielen na zväčšenie prepravného priestoru pre dlhšie a objemnejšie predmety ale pokiaľ sedíte v krajných sedadlách aj ako stredovú lakťovú opierku. Pre tých čo majú viac malých deti poteší, že isofix je k dispozícii vzadu vo všetkých sedadlách.

Prístup do kabíny na zadné sedadla je ľahký cez veľké dvoje posuvných bočných dverí. Taktiež prístup  do kufra je jednoduchý cez veľký vstupný otvor a nízku nakladaciu hranu. Dohora vyklápajúce sa kufrové dvere však nie sú najpraktickejšie – pri otváraní vyžadujú viac sily a veľký priestor  za autom. Tento handicap do určitej mieri, napríklad pri nakladaní malého nákupu, dokáže  eliminovať malé výklopné kufrové okno. To však v tomto prípade nenájdete na rozdiel od konkurenčného Peugeotu Traveller – ten to má!

Motor s technológiou mild-hybrid

Ford Tourneo Custom má v ponuke päť pohonných jednotiek – výhradne ako turbodiesel 2.0TDCi EcoBlue v rôznych výkonových verziách 96 kW, 125kW a 136kW. Základná motorizácia 2.0 TDCi 70kW je spriahnutá výhradne so 6-st. manuálom, výkonnejšie motorizácie 2.0 TDCi 125kW a 136kW so 6.st. manuálom a aj so 6.st. automatom.

Po novom je v ponuke pre motorizácie 2.0 TDCi 125kW a 2.0 TDCI 136kW aj  48voltová mild-hybrid technológia ( zatiaľ ako jediný v danom segmente vozidiel).

My sme mali na test výkonnejšiu verziu 2,0 TDCi mild-hybrid s max. výkonom 136kW a s max. krútiacim momentom 440Nm/2000-2250Nm. Tejto verzii napomáha  elektromotor (11kW/55Nm), čo príde vhod napríklad pri akcelerácii pri jazde v meste, vďaka čomu je jazda úspornejšia ( podľa výrobcu cca 8% úspora paliva). V motorovej časti  je štartér/generátor s regeneračnou jednotkou, ktorý pri spomaľovaní alebo jazde zotrvačnosťou získava el. energiu na dobíjanie 48V lítiovo-iónovej batérie, ktorá poskytuje energiu elektromotoru a energiu pre napájanie príslušenstva vozidla.

Pokročilejšia varianta systému Stop-Štart

O citeľnú úsporu však zrejme nejde (nakoľko udávane hodnoty sú porovnateľné s Peugeotom Traveller 2.0 HDI 130kW bez mild-hybridu), resp. ak aj je, tak ju nevieme presne určiť nakoľko by sme potrebovali na test rovnaký model poháňaný agregátom bez mild-hybridu. K nižšej spotrebe taktiež napomáha  pokročilejšia varianta systému Stop-Štart. Jeho funkcia nemusí každému vyhovovať, motor sa vypína už pred samotným zastavením na križovatke a spúšťa sa neskôr až po zaradení  rýchlosti , nie ako obvykle pri iných  systémoch štart/stop pri vytlačení spojky.

Inak pozitívne  hodnotenie jazdných výkonov a spotreby nie je samozrejmosť, predsa len si treba uvedomiť, že sa motor musí popasovať s takmer 2 tony ťažkým vozidlom. Ford Tourneo Custom  však dokáže aj pri zaťažení s viacčlennou posádkou v prípade potreby slušne zrýchliť a výrazne uháňať ďaleko za povolenou rýchlosťou 130 km/h aj v kopcovitejšom profile vozovky.

Počas testu sme spotrebovávali 7,8 litra na 100 km (napríklad Peugeot Traveller 2.0 HDi 130kW 7,7 l/100km Hyundai H 1 2,5 CRDi 8,8l/100km), v meste 8,4 l, pri 90 km/h 5,8 l, pri 130 km/h 8,6 l/100 km. V prevažnej miere posádku tvorili  traja dospelý a dve deti + batožina.

Jazdné vlastnosti 

S autom sa veľmi dobre jazdí ( to isté platí aj pre Peugeot Traveller) , na daný typ auta (vyššie ťažisko, väčšie rozmery)  je nadpriemerne ovládateľne a stabilné – dokonca môžeme povedať, že sme si šoférovanie užívali a aj pri jazde na „prázdno“ sme nepociťovali odskakovanie zadnej nápravy na nerovnostiach či obmedzený komfort pruženia ( na zadnej náprave je vzduchové pruženie).

Pokiaľ ste nepotrebovali sa otáčať či parkovať (polomer otáčania 11,5 metrov – čo je už dosť), tak ste mali pocit, že jazdite s bežne veľkým autom.

V pozícii vodiča oceníte  z vyššej pozícii veľmi dobrý vyhlaď, veľké spätne zrkadlá a praktické fungovanie stieračov. Veľké čelné sklo dokážu stierače pri daždi takmer celé zotrieť– neostáva tak ako pri Peuegote Traveller veľká časť na pravej strane v hornom rohu nezotretá.

Výbava 

Testovaný Ford Tourneo Custom  bol vybavený širokou výbavou, napríklad celým radom asistenčných systémov ( vid tabuľka výbavy), parkovacím asistentom, Bi-xenonami s LED denným svietením, spomínaný 8“ dotykový displej SYNC 3 +navigácia vzduchové pruženie zadnej nápravy, atď. Tu chceme poznamenať, že pri vozidle so vzduchovým pružením na zadnej náprave však nie je možné ťahať prives.

Veľmi praktickou prvkom výbavy je  vyhrievané čelné sklo, ktoré v  mrazivom počasí poteší ( Peugeot tento praktický prvok výbavy nemá). Predsa len oškrabať od námrazy tak veľkú  a vyššie položenu plochu čelného skla nie je jednoduché.

Plusy

+ priestranná kabína

+ prepravné schopnosti

+ stabilné jazdné vlastnosti

+ voľnosť pre kolená aj vzadu v 2. a 3. rade

+ veľa odkladacích schránok

+ vyhrievané čelné sklo

+ systém stierania stieračov

+ na daný typ auta ústretová spotreba

+ veľké prehľadné spätné zrkadlá

+ vykurovanie kabíny vzadu aj od podlahy

Mínusy 

– kratšie sedaky vpredu aj vzadu

– horšia variabilita (absencia jednoduchého posuvu sedadiel)

– manipulácia s veľkými výklopnými kufrovými dverami ( chýba malé výklopné kufrové okno)