Ford Fiesta v poslednej generácii je v ponuke okrem bežného vyhotovenia aj v dvoch špeciálnych  vyhotoveniach: v športovej verzii Fiesta ST a „offroadovej“ Fiesta Active.

Crossovery hýbu automobilovým trhom a preto Ford nemohol ostať bokom a s Fiestou vsádza taktiež na tento typ vozidla. Prvýkrát v histórii! Ak nerátame, resp. nepovažujeme za crossover Ford Fusion.

Vyšší a širší postoj

Pri uvedení crossoveru však nešiel cestou nového modelu, ale úpravou bežnej verzie. Pridaná väčšia porcia oplastovania, vyššia svetlá výška +18 mm a mierne rozšírené blatníky +10 mm z dôvodu širšieho rozchodu kolies rozhodne zmenila vzhľad bežnej Fiesty, navyše v testovanom prevedení s červenou výraznou farbou a 17“ zliatinovými diskami kolies vyzerá fakt vydarene.

V interiéri nájdete rovnaký kokpit ako v bežnej Fieste, az na predné športove sedadlá s výraznejším bočným vybratím poskytujúcim lepšiu oporu v zákrutách. Tak, ako sme už písali pri uvedení poslednej generácie, interiér upustil od „vlastnej cesty“ a vsadil, tak, ako má kórejská konkurencia či vozidlá VW Group, na jednoduchšie, menej masívne, ale vizuálne príjemnejšie a praktickejšie tvary prístrojového panela. Vo výbave Active, t.j. výbave testovanej verzie, dominuje pracovisku vodiča dotyková 8“ obrazovka systému SYNC3 (pre skladové vozidlá, inak SYNC 2.5, ktorá ma peknú prehľadnú grafiku, dobrú čitateľnosť, prehľadné menu a promptnú odozvu). Konektivitu dopĺňajú Apple CarPlay a Android Auto.

Primerane veĺký vnútorný a batožinový priestor 

Vpredu je miesta vo všetkých smeroch dostatok, vzadu je však už miesta pomenej – pre 1,75 m vysokého pasažiera pre hlavu síce ostáva 45 mm priestoru od stropu, ale pre kolená len cca 10 mm. Vyššie postavy však už budú mať problém s miestom, hlavne v pozdĺžnom smere.

Pre batožinu je k dispozícii kufor s objemom 292 litrov. Tento údaj by Fiestu ešte donedávna radil na špičku, aktuálne však patrí k podpriemernej hodnote (Seat Ibiza 355 litrov, Hyundai i20 326 litrov, Škoda Fabia 330 litrov).

Ford Fiesta Active 1.0 Ecoboost autotest.skOplastovaný, na pohlaď nafúknutejší crossover Ford Fiesta Active, prináša benefit nielen atraktívneho vzhľadu, ale aj väčšej svetlej výšky, ktorá príde vhod v meste pri parkovaní, keď by ste mohli s bežnou Fiestou oškrieť nárazníky o vyššie obrubníky a taktiež pri prípadnom vybehnutí na hrboľatú poľnú cestu alebo ľahší terén. S pohon všetkých kolies však nepočítajte, čo je však bežné aj u obdobných konkurenčných crossoverových modeloch tváriacich sa ako „offroad“. Moderné crossovery skrátka rezignovali na jazdu v teréne a pohon všetkých kolies. Je tu však volič jazdných režimov, kde okrem modov Eco a Normal je k dispozícii pridávny režim na klzký povrch.

Jazdí veľmi  dobre

Fiesta Activa aj s vyššie položeným podvozkom jazdí veľmi dobre – je obratné, stabilné a ľahko ovládateľné – napriek vyššej svetlej výške nevidíme dôvod na tvrdenie, že by croosver Active zaostával za bežnou verziou. K stabilnému jazdnému prejavu prispieva aj spomínaný širší rozchod kolies. Kto by čakal, že Active s vyšším podvozkom utrpel na kvalite jazdných vlastností, tak nemusí mať obavy – Fiesta aj ako croosover Active patrí na špičku v hodnotení jazdných vlastností. Jednoducho je v zákrutách stabilný a ľahko ovládateľný a zároveň vekmi dobre filtrujúci prípadné nerovnosti.

Celkový veľmi dobrý dojem z testovanej Fiesta Activa dotvára dostatočne vykoná pohonná jednotka – benzínový trovalec 1.0 Ecoboost podporený turbom.

Dostatočne výkonné

Ford Fiesta ma v ponuke benzínový trojvalec v troch výkonových varaniatách 74 kW, 92 kW a 100 kW – najvýkonnejšia výhradne len pre športovú verziu ST. My sme mali k dispozícii z ohľadu výkonu „strednú cestu“ 1.0 Ecoboost 92 kW. Tí, ktorí ohŕňajú nos nad trojvacom, sa musia zmieriť, že iný ako trojvalec v prípade benzínovej motorizácie Ford Fiesta nie je v ponuke, čo je však už pre tento segment malých áut normálne. Štvorvalec – pre Ford 1,5 Ecoboost je výsadou až o triedu áut vyššie – Ford Focus. V tomto prípade však nie je potrebné mať predsudky, auto je dostatočne výkonné a na trojvalec dobre utlmené. Aj keď pod cca 2000 otáčkami pri záťaži je počuť jeho jadrný trojvalcový zvuk.

Z 0-100 km/h zrýchli za 9,9 s a podľa údajov výrobcu dokáže uháňať max. rýchlosťou až 195 km/h. Plusom je aj prekvapujúco dobre utlmenie kabíny od aerodynamického hluku. Vzhľadom na jazdne výkony a vyšší postoj vykazuje aj primeranú spotrebu (mix 6,7 litra/100 km).

Fiesta vo vyhotovení Active stoji od 17.290 €, čo už nie je málo, ale v porovnaní s bežnou verziou dostávate okrem atraktívnejšieho vzhľadu, vyššej svetlej výšky a výkonnejšej pohonnej jednotky  navyše viacero prvkov výbavy ako kožený volant a madlo ručnej brzdy, 17“ zliat. disky kolies, chrómovú koncovku výfuku, športové predné sedadlá alebo sedadlo spolujazdca nastaviteľné v štyroch smeroch.