Modelová rada DS3 púta aj po 5 rokoch od svojho uvedenia záujem pôsobivým a športovým dizajnom a individualizáciou vzhľadu farebnými kombináciami.
DS3 je v ponuke už od roku 2010, de facto, až na kozmetické zmeny, je v ponuke v pôvodnej vizáži. Testovaná verzia bola vybavená prvkami výbavy, ktoré dotvárali atraktivitu vozidla, napríklad 17-palcové disky, LED xenónové svetlomety, 3D LED zadné svetlá, dvojfarebná kombinácia karosérie a strechy a paket chrómových doplnkov Chromea.
Je sympatické, že DS3 ponúka potencionálnym záujemcom nielen atraktívny športovo ladený dizajn, kvalitné materiály zodpovedajúce vyššej cenovej kategórii, ale aj možnosť do určitej miery namodifikovať farebné stvárnenie karosérie podľa vlastných predstáv. Model šitý na mieru nie je „bežnou záležitosťou“ v tomto segmente automobilov. Aby sme sa však rozumeli, nejde o nič zásadné, ide len o široký výber farieb, polepov…, ktoré však diferencujú vzhľad DS3. Konkrétne je k dispozícii tridsaťosem farebných odtieňov, rôznych polepov a 12 verzií zliatinových kolies, ktoré dokážu uspokojiť vo veľkej miere (viď foto) nároky na individualizáciu a odlíšenie od ostatných majiteľov DS3.
KONKURENCIA
Typ auta | Alfa Romeo Mito 1,4T | Mini Cooper S |
Max. výkon k(kW)/ot.min-1 | 170(125)/5500 | 191(141)/4700 |
Max.kr. moment (N.m/min) | 230/2500 | 280/1250 |
Max. rýchlosť (km/h) | 219 | 235 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 7,5 | 6,7 |
Prevodovka | 6-st. automat | 6-st. manuál |
Komb. spotreba (l/100 km) | 6,0 | 5,9 |
Batožinový priestor (l) | 270 | 211 |
Cena motorizácie od (€) | 24 700,- | 26 600,- |
V interiéri testovanej verzie športovo tvarované sedadlá a volant potiahnutý kožou, pekná rukoväť radiacej páky, biela výplň palubnej dosky, pútajú pozornosť, tak ako dizajn exteriéru. V pozícii vodiča a spolujazdca si budete užívať dizajnérske stvárnenie a kvalitu materiálov v pohode a dostatku voľnosti vo všetkých smeroch, no vzadu už budete – v prípade, že máte cez 180 cm – krútiť zadkom nad obmedzenou voľnosťou v oblasti kolien. To platí predovšetkým pre pasažiera usadeného za vodičom. Za spolujazdcom je voľnosť pre kolená o poznanie lepšia vďaka možnosti posunúť sedadlo spolujazdca viac dopredu pri porovnateľnom komforte cestovania vodiča a spolujazdca ( pred spolujazdcom je výrazne „vyrezaná“ prístrojovka, čo umožňuje viacej posunúť sedák spolujazdca dopredu a tým vytvoriť za sebou v pozdĺžnom smere viac miesta). Kufor v základnom usporiadaní (285 litra) poskytuje na danú triedu primerané prepravné možnosti pre batožinu. V prípade potreby doň naložíte aj kočík – bez vaničky. Po sklopení zadných sediel aj s vaničkou. To hovoríme podľa vlastnej skúsenosti. Nakladanie však pri objemnejšom type batožiny sťažuje pomerne vysoká nakladacia hrana. Vyššie vytiahnutá nakladacia hrana síce zhoršuje prístup do kufra, ale zase na druhej strane má pozitívny vplyv na tuhosť karosérie a tým aj na jazdné vlastnosti.
Pritom jazdný dojem úplne nekorešponduje so športovými ambíciami s výkonnou pohonnou jednotkou THP 155. Riadenie je na „sport“ málo ostré, pomerne odťažité. Chýba mu väčšia spätná väzba od kolies. Radenie je síce pomerne presné, ale s dlhými dráhami. Naproti tomu znížený, tvrdší podvozok, spĺňa nároky na rezkejšiu jazdu zákrutami s malými náklonmi karosérie bez toho, že by z vás vytriasol dušu.
Testovanú DS3 poháňal nadpriemerne výkonný a pružný štvorvalcový turbo benzín 1,6 THP s max. výkonom 155 kW/6000 t.min-1 a max. krútiaci moment 240Nm/1400 ot.min-1 vykazujúci úctyhodné jazdné výkony, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani model s čisto športovými ambíciami. Pre bežného vodiča je k dispozícii výkonu až až, aj jeho však poteší výborná pružnosť, vďaka ktorej nemusí pri bežnom jazdení stále siahať po radiacej páke a podraďovať. Z 0-100 km/h zrýchli za 7,8 s a podľa výrobcu dosiahne max. rýchl. 214 km/h. Spotreba sa pohybuje v rozmedzí 5-8,5 litra na 100 km, vzhľadom k režimu jazdy. Pri ustálenej rýchlosti 90 km/h DS3-ke postačí 5,3 l/100 km, naopak, pri rezkejšej jazde prekročí niečo cez 8 litrov na 100 km, pri 130 km/h 7,4 l/100 km, v meste 7,9 a mix v teste sa po týždňovom jazdení ustálil 7,3 litrov, čo je vzhľadom na jazdné výkony dobra hodnota.
Agilné jazdné výkony sú sprevádzane výraznou zvukovou kulisou. Motor už po naštartovaní tlmene vibruje a buble, pričom pri vytáčaní prechádza do výrazného zvuku – čo dotvára športový ráz tohto vozidla. Pri ustálenej jazde 130 km/h na diaľnici však preniká do kabíny len v zanedbateľnej miere.
Čo povedať na záver? V prípade, že ste sa rozhodli pre DS3 a v žilách vám koluje na miesto krvi „benzín“, tak ste na správnej adrese. Každá sranda však niečo stojí. Citroën DS3 1,4 VTi 95k štartuje s trojvalcom PureTech 82 síce na cene 13.190 €, výkonnejšia verzia PureTech 110 na 15.990 €, ale za testovanú verziu THP 155 si musíte pripraviť až 23.690 €, čo už je pomerne dosť. Tu však treba povedať, že najvýkonnejšia benzínová verzia je v ponuke len v najbohatšej výbave SPORTCHIC, čo porovnanie cien skresľuje.
TECHNICKÉ PARAMETRE
MOTOR | |
Typ | Zážihový, turbo |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1598 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | – |
Stupeň kompresie | – |
Max. výkon k(kW) ot min-1 | 155(-)/6000 |
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) | 240/1400 |
Pohon | predných kolies |
Prevodovka | 6-st. manuál |
PODVOZOK | |
Predná náprava | Pseudo McPherson |
Zadná náprava | deformovatelná traverza s ramenami s bočným vedením |
Riadenie | s posilňovačom |
Priemer otáčania (m) | 10,2-10,4 |
Brzdy vpredu | kotúčové chladené |
vzadu | kotúčové |
Pneumatiky | 205/45 R17 |
KAROSÉRIA | |
Typ karosérie | 3-dverová, 5-miestna |
Dĺžka – šírka – výška (mm) | 3948-1715-1458 |
Rázvor (mm) | 2464 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | 1465/1468 |
Svetlá výška (mm) | – |
Objem batož. priestoru (l) | 285 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1240 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 357 |
Celková hmotnosť (kg) | 1597 |
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu | |
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla | 980 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1430 |
Vnútorná šírka minimum | – |
Vzdialenosť sedák – strop min./max. | 937/970 |
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. | 295/325 |
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel | |
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo | 695 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1405 |
Vnútorná šírka minimum | – |
Vzdialenosť sedák – strop | 890 |
Vzdialenosť podlaha – sedák | 325 |
Dĺžka predný sedák | 510 |
Dĺžka zadný sedák | 475 |
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: | – |
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA Udávané (výrobca) | |
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 7,8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 214 |
Spotreba mesto (l/100 km) | 9,4 |
Spotreba mimo mesta (l/100 km) | 5,1 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 6,7 |
Emisie CO2 (kg.km-1) | – |
Namerané | |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h | 7,8 |
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) | 5,3 |
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) | 7,4 |
Spotreba v teste mesto (l/100 km) | 7,9 |
Spotreba v teste priemer (l/100 km) | 7,3 |
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m) | – |
CENA MODELU OD (€ s DPH) | 13 390 |
CENA VERZIE OD (€ s DPH) | – |
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) | 23 690 |
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s. | |
Havarijné,poškodenie,lúpež (5% spoluúčasť min. 170€, s 30% bonusom) | 665 |
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) | 239 |
Registračný poplatok (€) | 477 |
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 2914 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 4697 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 5601 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 9377 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 8037 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 13 947 |
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 11 904 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 13 687 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 16 591 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 22 077 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 20 027 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 26 937 |
Cena PHM (€/liter) | 1,400 |
Normohodina (€ s DPH) | 28,00 |
Gar. kontroly (km) | 30 000/1 rok |
Výmena oleja | 30 000/1 rok |
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH) | |
Predná kapota | 297 |
Predný blatník | 135 |
Svetlomet. + smerovka | 1128 |
Spätné zrkadlo el. | 210 |
Predný nárazník | 357 |
Predný tlmič | 86 |
Predné brzdové platničky | 116 |
ZÁRUKA (roky) | |
Prehrdzavenie karosérie | 12 |
Lak | 3 |
Na celé auto | 2 |
Motor a mechanické časti | 2 |
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH) | |
Po 1. roku 30.000 km | 14 700 |
Po 2. roku 60.000 km | 12 700 |
Po 3. roku 90.000 km | 10 700 |
PLUSY |
+ solídny dojem z pružných materiálov v interiéri |
+ atraktívny dizajn exteriéru a interiéru |
+ jazdné výkony |
+ pružný agregát |
+ možnosť individualizácie výberom farieb, polepov… |
+ predné sedadlá |
+ dobré jazdné vlastnosti |
+ za spolujazdcom voľnosť pre kolená aj pre vyššie postavy vďaka veľkému vybratiu v prístrojovom paneli a možnosti posunu sedadla dopredu |
MÍNUSY |
– na „sport“ menej komunikatívne riadenie |
– radenie s dlhými dráhami |
– menej miesta pre kolená vzadu pre vyššie postavy (nad 180cm) |
– absorpcia nerovností |
– relatívne vyššia cena testovaného modelu |
FOTOGALÉRIA