Citroën sa pri stavbe nového modelu C4 rozhodol ísť inou cestou ako pri predošlej generácii a vsadiť na nový zvýšený tvar karosérie so zvýšenou svetlou výškou à la SUV a zadnou časťou vozidla s klesajúcou strechou pripomínajúcou kupé. Teraz bude preto trochu ťažké nazvať nový C4 prirodzeným rivalom klasickým kompaktom typu VW Golf/Ford Focus kvôli jeho novej „totožnosti“.

 Vzrušujúci exteriér

Mix zvýšenej stavby so zvýšenou svetlou výškou à la SUV a zadnou časťou vozidla s klesajúcou strechou pripomínajúcou kupé je na pohľad veľmi vzrušujúci. Vypadá vskutku skvele (napriek možno pre niekoho príliš prekombinovaným tvarom svetlometov /plne diódové od druhej úrovne výbavy/a dizajnovými spracovaním s výraznými krivkami a prelismy karosérie) a má veľký potenciál osloviť nielen tradičných zákazníkov značky Citroën, ale aj tých, ktorí by sa zrejme pre túto značku inak nerozhodli.

Jeho vzhľad s typom karosérie SUV/kupé patrí k osvieženiu automobilového trhu. V tomto prípade k pozitívnemu hodnoteniu vzhľadu prispieva aj presklená strecha a efektné 18“ zliatinové disky kolies.

Čo sa týka zavedenia takéhoto typu karosérie, tak by sme chceli povedať, že ide o odvážny a pomerne neprebádaný prístup, nakoľko takéto modely u konkurentov, okrem  v podsate Kia XCeed (Toyota CH-R), v segmente kompaktov nenájdete. Uznanie si Citroën zaslúži za to, že ako jeden z prvých, aspoň čo sa týka európskych značiek,  odhodlal k takémuto kroku a uviedol tento dynamicky pôsobiaci model so zvýšeným postojom, aj medzi neprémiovými značkami. Otázne je však, či je Citroën natoľko odvážny alebo skôr viaceré značky zaspaté, nakoľko je už nejaký čas jasné (podľa úspechu na trhu v prémiovom segmente: vozidlá typu BMW X8, BMW X4, BMW GLC, Audi Q3 Sportback, … a v neprémiovom segmente: ázijske automobilky s modelmi  Kia XCeed a Toyota CH-R ), že takýto typ vozidla má veľký potenciál osloviť dostatočne široké publikum.

Nový Citroen C4 (3)

Tento názor nám potvrdzovali aj veľmi pozitívne reakcie okoloidúcich, kdekoľvek sme s týmto modelom prišli. Pritom je však pravda, že mnohým zároveň popri obdive nad týmto typom karosérie napadne otázka: Ako je na tom s praktickosťou, t.j. ako je na tom nový Citroën C4 s veľkosťou vnútorného a batožinového priestoru?

Dostatok voľnosti vo všetkých smeroch

Hlavne im napadne, že pri takomto type auta na zadných sedadlách asi budú musieť dospelí cestujúci kvôli klesajúcej streche sedieť skrčení. Tu to však na naše prekvapenie pre nový Citroën C4 v podstate neplatí. Len pre predstavu: keď si sadne 1,75 metra vysoký pasažier dozadu, tak mu ešte ostane voľnosť pre hlavu od stropu 70 mm (takmer rovnaká ako ma Focus či Astra). To znamená, že by si mal ešte v pohode dozadu sadnúť cca 1,85 m vysoký človek bez toho, aby mal hlavu opretú o strop. Taktiež sa nebude musieť rovnako vysoký pasažier obmedzovať pre kolená.

Voľnosť pre kolená pre 1,75 metra vysokého človeka, pokiaľ si sadne „za seba“, je totiž 80 mm (od kolien po predné operadlo) čo je opäť hodnota, ktorá poskytuje dostatok voľnosti pre kolená aj pri usadení vyšších cestujúcich. Tieto namerané údaje ukazujú, že nový Citroën poskytuje pre kolená a hlavu voľnosť rovnakú, resp. dokonca v niektorých parametroch v porovnaní s niektorými konkurentami (hatchbackmi) aj lepšiu. To platí aj pre šírku v lakťoch (viď. tabuľka porovnania rozmerov).

S čím sa však budú musieť vyššie postavy, resp. skôr dlhonohí cestujúci zmieriť, je horšia opora pre stehná v dôsledku kratších sedákov vzadu, hlavne v strede, kde ešte navyše zasahuje do oblasti chodidiel relatívne vyšší stredový tunel, napriek tomu, že uvedený model nemá v ponuke pohon 4×4.

Inak sedadlá poskytujú slušný komfort, príjemným, ani nie príliš mäkko, ani nie príliš pevno, tak akurát príjemne pohodlným vystlaním – toto by sme dali ako za vzor aj pre mnohých konkurentov, akoby mali byť sedadlá vystlané. Vpredu možno tým športovejšie založeným bude chýbať pri dynamickejšej jazde lepšia opora v zákrutách, nakoľko sedadlá sú nezvykle ploché bez výraznejšieho bočného vedenia (pri bežnej jazde však vďaka tomu, že sa človek do nich trošku zaborí, tak mu poskytnú dostatočnú oporu) a vzadu pre vyššie postavy spomínaná lepšia opora pre stehná.

Optimálny posed za volantom

V pozícii šoféra sme ocenili optimálny posed a dobre do rúk padnúci volant. K tomu prispieva nielen rozsah nastavenia samotného sedadla, ale aj väčší rozsah nastavenia volantu, vďaka čomu si nájdu rôzne veľké postavy optimálny posed za volantom. Inak volant dostáva pochvalu aj za veľkosť a tvar so sploštenou vrchnou a spodnou častou, ktorý takto nie je príliš veľký ako mal predošlý model C4, ale ani nie príliš malý ako má Peugeot 308, je tak akurát.

Výhľad dopredu a do strán je z pozície vodiča v podstate rovnaký ako v hatchbacku (nemáte pocit, že sedíte vo vyššie postavenom aute), len výhľad dozadu cez zadné okno zasadené na skosenejších kufrových dverách, navyše v strednej časti na šírku prekryté zadným spojlerom, nie je práve najlepší. Pri podmienkach jazdy za dažďa, resp. keď je zadné okno zapršané, je tento výhľad ešte sťaženejší, nakoľko na zotretie okna od dažďovej vody alebo znečistenia nie je k dispozícii zadný stierač, ktorý sa tam asi nedostal kvôli zadnému krídlu.

Praktické pracovisko vodiča

Ten, kto očakáva vyšperkovaný interiér v duchu exteriéru, možno bude sklamaný, nakoľko tu už dizajnéri skôr vsadili na konzervatívnejší prístup. Nám sa však veľmi páčil. Oceňujeme jednoduché, ale zároveň dizajnovo vydarené tvary prístrojového panela a praktickú obsluhu 10“ dotykovej obrazovky infotainmentu s dvomi manuálnymi tlačidlami na priamy vstup do menu a otočným ovládačom na nastavenie hlasitosti audiosústavy (ten by mohol byť však umiestený bližšie v dosahu vodiča na ľavej strane obrazovky a nie na pravej ďalej od vodiča) a lištou manuálnych tlačidiel klimatizácie umiestnenou pod uvedenou dotykovou obrazovkou.

Nový Citroen C4 interiér (1)

10“ dotyková obrazovka infotainmentu síce neoslní grafikou ani nejak extra rýchlymi reakciami, ale prehľadnou grafikou, a tým pádom aj jednoduchou obsluhou určite áno. Čo zaujme, je aj minimalistický prístup pri tvorbe digitálneho prístrojového štítu a voliča automatickej prevodovky typu shift-by-wire, ktorý je vložený do stredového tunela. Za príplatok je možné, tak ako náš testovaný exemplár, vybaviť head-up displejom, ktorý informácie o rýchlosti či navigácie (rovnaké ako sú na prístrojovom paneli) premieta výrazne a jasne cez výsuvné sklíčko na čelné sklo.

Silnou stránkou tohto modelu sú odkladacie priestory, kde okrem odkladacích priestorov pre poháre či rôzne veci  na stredovom tuneli máte okrem obvyklej jednej plochy pre mobil mate dve odkladacie plochy: Jednu pre mobil s bezdrôtovú nabíjačkou a USB-C konektormi a pod ňou druhú s gumeným povrchom (a pod ňou ešte menší schovaný ďalší  odkladací priestor). Klobúk dole! Množstvo mäkčených plastov nevyniká z priemeru, je tu aj kopa tvrdých plastov, ale ich rôzna textúra a kvalitné spracovanie dodávajú interiéru na solídnosti.

Jednoduchšie nastupovanie a vystupovanie

Plusom tohto typu vozidiel s vyššou svetlou výškou, a tým pádom aj vyššie položenými sedadlami, je jednoduchšie nastupovanie a vystupovanie ako v prípade hathbacku s nižšie umiestnenými sedadlami. Čo je pre mnohých potencionálnych záujemcov o autá významná prednosť, predsa len každý nemá rád telocvik, hlavne pri vystupovaní v podobe vyhrabávania sa z nižšieho posedu na spôsob kompaktov. Tu je to však v pohode, tak ako sme zvyknutí v prípade ostatných vyššie postavených modelov typu crossover či SUV modelov. Aj keď pri vystupovaní treba rátať s miernou prekážkou, t.j. s vyššie vytiahnutými prahmi dverí, ktoré našťastie nie sú tak široké ako býva neraz pri viacerých iných SUV modeloch zvykom. Taktiež poteší, že spodná časť prahov je úplne prekrytá spodnou časťou dverí pred znečistením. Je to praktické a oceníte to, keď budete vystupovať a neznečistíte si nohavice o prípadne zablatené či inak znečistené auto.

Pri otvorení batožinových dverí sa ukáže nie príliš veľký, dosť plytký kufor. Toto nie príliš lichotivé konštatovanie však platí len pri využití dvojitej podlahy, ktorá síce zmenší objem kufra, ale pre denné používanie, napríklad pri nakúpe potravín a nakladaní do kufra, poskytuje lepší prístup a praktickejšie prepravné podmienky.

Pokiaľ potrebujete prepraviť väčšiu batožinu, napríklad dve cestovné tašky aj s kočíkom, tak je možné objem zväčšiť odkrytím dvojitej podlahy, pod ktorou sa skrýva ešte ďalší pomerne veľký priestor alebo sklopiť zadné sedadlá v pomere 2:1 (pri využití dvojitej podlahy dostanete prepravný priestor s rovnou plochou bez schodu), vďaka ktorému dostanete objem kufra 1250 litrov.

Nový Citroen C4 interiér (4)

Základný objem pri 5-miestnom usporiadaní sedadiel, vrátane priestoru pod dvojitým dnom, je 380 litrov, čo je na úrovni konkurenčného modelu VW Golf a o niečo lepšie ako ma Opel Astra (370 litrov). Na prepravu dlhších predmetov, napríklad lyží, príde vhod výklopná stredová lakťová opierka vzadu s otvorom, ktorá je však v ponuke len v najvyššej výbave Shine.

Pružný, dobre odhlučnený a úsporný motor

Nový Citroën C4 je v ponuke s benzínovým, naftovým a plne elektrickým pohonom. My sme mali na test naftovú verziu C4 BlueHDi 130. Pod týmto označením sa skrýva známy naftový motor s objemom 1499 ccm. V ponuke je v dvoch výkonových verziách BlueHDI 130 a BlueHDI 110. My sme mali na test výkonnejšiu verziu s max. výkonom 96 kW/130 k spriahnutú s 8-st. automatickou prevodovkou od Aisinu. Súhra motora a 8-st. automatu je príkladná. Automat radí plynule a dostatočne rýchlo a rýchlostné stupne volí intuitívne podľa potrieb v danej situácii, či už napríklad pri letmom predbiehaní alebo pri rozbehnutí na križovatke z miesta. Pokiaľ predsa len nezvolí 8-st. automat dostatočne rýchlo podľa vašich potrieb rýchlostný stupeň, alebo sa vám nechce spoliehať iba na automatické radenie, tak je možnosť voľby rýchlostných stupňov manuálnym radením páčkami pod volantom.

Rozjazd s tou prevodovkou je plynulý bez náznakov skokovitého chovania, čo sa paradoxne úplne nedalo vždy povedať o sesterskom modeli Peugeot 2008 1.2 PureTech 114 kW vybaveným rovnakou 8-st. automat. prevodovkou, ktorý sme taktiež testovali, alebo o konkurenčných modeloch s dvojspojkovými automatickými prevodovkami. Jeho jemné rozchádzanie oceníte hlavne pri parkovaní. Pokiaľ potrebujete sa pohýnať v stiesnených garážových priestoroch po „centimetroch“, tak to zvládnete bez strestu a v pohode bez toho, aby auto poskakovalo.

Naftový motor 1.5 litrový BlueHDi spĺňa to, čo od takéhoto typu motora s týmto výkonom očakávate. Pre bežnú jazdu spĺňa vo vrchovatej miere nároky na akceleráciu, hlavne vďaka pružnosti (max. krútiaci moment 300 Nm) a v porovnaní s benzínovou pohonnou jednotkou, aj nároky na nižšiu spotrebu, v tomto prípade pri kombinovanom režime jazdy s hodnotou 5,8 litra/100 km. Vzhľadom k udávaným hodnotám kombinovanej spotreby 4,5-4,7 litrov v režime merania WLTP sme však očakávali ešte nižšiu spotrebu. Takúto hodnotu, t.j. pod 5 litrov, sme dosiahli pri jazde mimo mesta na okreskách, ale v meste a na diaľnici dosiahla spotreba 6,2 litra a 6,4 litra na 100 km.

Ešte chceme spomenúť, že na úroveň spotreby a reakciu motora má vplyv aj nastavenie režimov jazdy (Sport, Eco a Normal). V režime Eco sú reakcie citeľne letargickejšie na stlačenie plynového pedála, naopak, v Sporte promptnejšie (s podržaním motora vo vyšších otáčkach), ale nie výraznejšie. Z toho je jasné, že nároky na promptnejšiu odozvu a držanie motora dlhšie v otáčkach sa odrazí aj j na vyššej spotrebe, v tomto prípade však nie výrazne vyššej. A naopak to platí s nižšou spotrebou aj pre jazdu v režime Eco.

Tlmiče pruženia s progresívnymi hydraulickými dorazmi

A ako sa s autom jazdí? Veľmi dobre, auto je stabilné a zároveň primerane komfortné – jeho vyšší podvozok (156 mm) v porovnaní s konkurenčnými hatchbackmi nezadáva dôvod na menej isté či nebodaj nestabilné správanie v zakrutách, aj keď treba rátať pri rýchlejšej jazde s určitou mierou nedotáčavosti.

Naladenie podvozka nie je typicky francúzske mäkké, ale je skôr prekvapujúco pocitovo pevnejšie ako by sme od Citroënu očakávali – pritom, aby sme si rozumeli, podvozok stále radíme v porovnaní s konkurenciou k tým komfortnejším, ktorý dokáže filtrovať bez problémov nerovností. Auto dokonca dokáže preletieť aj cez väčšie nerovnosti či diery (s väčšou suverenitou ako celý rad kompaktov a aj ako XCeed) bez toho, aby došlo k výraznejšiemu rázu od kolies do kabíny.

Za to vďačí štandardne (okrem motorizácie PureTech 100) dodávanému odpruženiu s progresívnymi hydraulickými dorazmi. Tu aj na rozbitej ceste sa dobre ovláda a aj napriek tomu, že má jednoduchú zadnú nápravu, ostáva pri prejazde zákrutami dostatočne stabilné. Len pri prejazde zákrutami s priečnymi nerovnostiami môže dôjsť k miernenú odskočeniu zadných kolies. K stabilnému chovaniu a pocitu, že sa auto dobre ovláda, prispievajú aj širšie 18“ pneumatiky s netradične vyšším profilom (195/60), pevná konštrukcia karosérie a nastavenie posilňovača riadenia.

Nový Citroen C4 (4)

Vďaka malému odporu riadenia pri nízkych rýchlostiach sa s ním veľmi dobre manévruje, naopak, vo vyšších rýchlostiach vďaka tomu, že riadenie stuhne, máte pocit, že auto máte plne v rukách.

Je však pravda, že športovejšie založení vodiči, môžu očakávať od dynamicky pôsobiaceho, nového Citroënu C4 športovejšie a agilnejšie správanie v zákrutách a riadenie vykazujúce lepšiu spätnú väzbu. V tejto disciplíne sa C4 prezentuje ako bežné auto – s dobrou stabilitou a dobrým komfortom pruženia, bez ambície agilnejšieho správania v zákrutách. Citroën C4, skrátka, nie je žiaden športovec, aj keď sa možno tak dynamicky, s prikrčenou siluetou akoby prichystanou ku skoku, tvári.

K celkovej pohode a bezpečnosti pri šoférovaní prispieva aj celý rad asistenčných systémov – ako napríklad adaptívny tempomat, asistent pre jazdu v pruhoch či núdzové brzdenie. Pri parkovaní prídu vhod aj cúvacie kamery s 360° zobrazením a v prípade potreby aj možnosť, že dokáže sám zaparkovať.

Okrem celého radu obvyklých prvkov výbavy sa môže Citroën pochváliť aj takou vychytávkou akou je držiak a odkladacia schránka pre tablet vysúvajúca sa efektne z prístrojového panelu pred spolujazdcom.

Plusy

+ odpruženie s progresívnymi hydraulickými dorazmi

+ atraktívny vzhľad

+ jednoduchá obsluha infotianmentu

+ pružný, dobre odhlučnený a úsporný motor

+ pohodlné sedadlá

+ absorpcia aj väčších nerovností

+ praktické odkladacie priestory

+ jasný head-up displej

Mínusy

– kratšie sedáky vzadu

– výhľad dozadu cez zadné okno

– výraznejšia nedotáčavosť

 

Porovnanie s konkurenčným modelom Kia XCeed

Model Citroën C4 Kia XCeed
Dĺžka (mm) 4 360 3 997
Šírka (mm) 1 800 1 826
Výška (mm) 1 525 1 495
Rázvor(mm) 2 670 2 650
Kufor (l) 380  380
Voľnosť pre kolená vzadu (mm) 790 758
Šírka v lakťoch vpredu (mm) 758 1498
Voľnosť pre hlavu vzadu (mm) 900 905

 

Model Citroën C4 1.5 BlueHDI Kia XCeed 1,6 CRDi MHEV
Motor vznetový, turbo vznetový, turbo
Objem (ccm)/valce 1499/4 1598/4
Výkon kW(k)/ot.min-1 96(131)/3750 100(136)/4000
Krút. moment Nm/ot.min-1 300/1750 320/2000-2250
Prevodovka 8A 7DCT
Zrýchlenie 0-100km/h (s) 9,5 10,1
Spotreba WLTP (l/100km) 4,7 5,3
Výbava Feel Silver
Asistent na rozjazd do kopca S S
Núdzové brzdenie S S
Upozornenie na únavu vodiča a nechcené prekoročenie jazd.pruhu S S
Dotykový displej 10“ (Android Auto/Apple CarPlay) 8,2“ (Android Auto/Apple CarPlay)
Rozpoznávanie dopravných značiek S S
Zadný park. asistent S S
Zadná park.kamera 250€ S
Tempomat S 204€
Volant v koži S S
Palubný počítač S S
Isofix S S
Radio+6 repro, 2USB, USB vzadu S S
Automat. klíma S Manuálna (v ponuke vo vyššej výbave Gold)
Zliat.disky kolies S
Tlmiče pruženia s progresívnymi hydraulickými dorazm S
Full Led S S
Pack zima: vyhrievané volant S S
Pack zima: vyhrievané čelné sklo S
Pack zima: pred.sedadlá S S
Záruka 2 roky bez obmedzenia km

4 roky/60 000km

3 roky bez obmedzenia km

7 rokov /150 000km

Cena modelu (€ s DPH) od 14 990€ 18 190€
Cena (€ s DPH) s motorizáciou od 21 490€ 23 690 €
Cena (€ s DPH) s uvedenou výbavou a motorizáciou 22 290 23 690

S – Štandardný prvok výbavy,  Nie je pre túto úroveň ( prípadne vôbec) výbavy v ponuke

 

Model Citroën C4 1.5 BlueHDI Kia XCeed 1,6 CRDi MHEV
Motor vznetový, turbo vznetový, turbo
Objem (ccm)/valce 1499/4 1598/4
Výkon kW(k)/ot.min-1 96(131)/3750 100(136)/4000
Krút. moment Nm/ot.min-1 300/1750 320/2000-2250
Prevodovka 8A 7DCT
Zrýchlenie 0-100km/h (s) 9,5 10,1
Spotreba WLTP (l/100km) 4,7 5,3
Výbava Shine Silver
Asistent na rozjazd do kopca S S
Núdzové brzdenie S S
Systém sledovania mŕtveho uhla S V ramci paketu Safety Pack (1090€)
Upozornenie na únavu vodiča a nechcené prekoročenie jazd.pruhu S S
asistent na predchádzanie čelným zrážkam indikujúci automobily/cyklistov/chodcov S V ramci paketu Safety Pack (1090€)
Dotykový displej 10“ (Android Auto/Apple CarPlay) 10,25“ (Android Auto/Apple CarPlay)
Rozpoznávanie dopravných značiek S S
Zadný park. asistent S S
Zadná kamera S S
Predná kamera S
Adaptívny tempomat S V ramci paketu Safety Pack (1090€)
Volant v koži S S
Palubný počítač S S
Isofix S S
Radio+6 repro, 2USB, USB vzadu S 8 repro (320W)
Navigácia S S
Automat. klíma S S
18“ zliat.disky kolies S S
Bezkľúčový prístup a štartovanie S S
Tlmiče pruženia s progresívnymi hydraulickými dorazm S
Pack zima: vyhrievané volant S S
Pack zima: vyhrievané čelné sklo S
Pack zima: pred.sedadlá S S
Záruka 2 roky bez obmedzenia km

4 roky/60 000km

3 roky bez obmedzenia km

7 rokov /150 000km

Cena modelu (€ s DPH) od 14 990€ 18 190€
Cena (€ s DPH) s motorizáciou od 21 490€ 23 690 €
Cena (€ s DPH) s uvedenou výbavou a motorizáciou 23 990 29 880€

S – Štandardný prvok výbavy,  Nie je pre túto úroveň ( prípadne vôbec) výbavy v ponuke

Viac informácii (kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky,  …) nájdete v marcovom vydaní časopisu Autotest.

                                                                                     Text+foto: Michal Pospíšil

Reklama