Citroën C3 Aircross dokázal skĺbiť prednosti MPV (variabilita a vzdušný interiér) a SUV (offroadový, robustnejší vzhľad, vyšší posed zabezpečujúci dobrý výhľad a pohodlné nastupovanie a vystupovanie).

Citroën C3 Aircross má v ponuke dve benzínové (1,2 60kW, 1,2 81kW) a dve dieselové pohonné jednotky (1,6 HDI 73kW, 1,6 88kW). Benzínové agregáty sú trojvalce – jeden atmosférický 1,2 60kW a druhý turbomotor 1,2 81kW. Diesle sú štvorvalce a oba 1,6 HDI 73kW, 1,6 88kW sú podporené turbom.

My sme dostali na test model Citroën C3 Aircross PureTech 110 EAT6. Z názvu bežný motorista veľa nevyčíta, aká pohonná jednotka pracuje pod kapotou. Ide o verziu poháňanú trojvalcovým turbobenzínom s objemom 1190 ccm vykazujúcu max. výkon 81kW (110k) pri 5500 ot.min-1 a max. krútiaci moment 205Nm pri 1500 ot.min-1 spriahnutú s klasickým 6-st. automatom (pozn.: automat je k dispozícii výhradne len pre túto motorizáciu). Súhra 6-st. aut. prevodovky a pohonnej jednotky je veľmi dobrá. Radenie je plynulé, pri rozbiehaní nevykazuje trhnutie ako býva neraz zvykom pri dvojspojkových DSG prevodovkách a aj napriek citeľnej turbodiere dostáva ľahko a promtne pri akcelerácii agregát do pracovných otáčok a vozidlo do slušného zrýchlenia.

Takto disponovaný agregát dokáže vozidlu udávať viac ako postačujúce jazdné výkony (z 0-100 km zrýchli za 11 s, udávaná max. rýchlosť 185 km/h) pri priemernej spotrebe 7,1 litra na 100 km. Mimo mesta pri bežnej jazde nie je problém jazdiť na úrovni 6 litrov/100 km, resp. pri ustálenej 90 km/h rýchlosti 5,5 l/100 km, naopak, potrebuje 7,5 litra pri 130 km/h a v meste až 8,7 l/100 km.

Jeho prejav z pohľadu kultúry chodu nie je najpresvedčivejší – trojvalcový, hrubší prejav, je po naštartovaní, resp. pri akcelerácii počuť, čo však nemusí trápiť posádku, nakoľko jeho prejav nie je na takej úrovni, aby bol otravný. Povedať však treba, že konkurencia nie je na tom v tomto hodnotení lepšie, dokonca napríklad Kia Stonic 1,0 a Hyundai Kona 1,0 horšie, ich trojvalce dávali o sebe výraznejšie vedieť.

A ako hodnotíme jazdné vlastnosti? Pokiaľ preferujte športovejší prejav, resp. zábavu zo šoférovania, tak ste na zlej adrese, to radšej vsaďte napr. na SEAT Aronu či Hyundai Kona s agilnejšími jazdnými vlastnosťami. Tu je to viac zamerané na komfort a pohodové jazdenie. Aby sme sa však rozumeli, pre bežné jazdenie ohľadom ovládateľnosti nemáme výhrady. Auto je síce ťažkopádnejšie, v zákrutách sa viac nakláňa a riadenie je menej komunikatívne, napriek tomu dokáže s bezpečnou mierou stability zvládať ostré zákruty a vyhýbacie manévre s urputným držaním stopy.

K tomu prispieva nielen samotné nastavenie podvozku, ale aj pevná karoséria, ktorá sa „nekrúti“ v zákrutách, s vyššie vytiahnutou nakladacou hranou. V teréne či v náročnejších adhéznych podmienkach taktiež nečakajte žiadne zázraky, vyššia svetlá výška podvozku, ako majú napr. hatchbacky či konkurenčný Crossland X (124 mm), umožňuje výjazd do ľahšieho terénu, resp. ľahko vyjsť na obrubník pri parkovaní, ale absencia pohonu 4×4 limituje v tomto smere jeho ambície. Ten plne nenahradí ani za príplatok umiestnené na stredovom paneli „čarovné“ koliesko Grip Control. Inak musíme pochváliť robustný a zároveň pomerne komfortný podvozok, ktorý dokázal absorbovať dobre aj väčšie nerovnosti.

V pozícii šoféra máte dobrý výhľad z vyššej pozície cez pomerne veľké predné sklo a cez delený predný „A“ stĺpik, taktiež výhľad dozadu nie je, aj napriek masívnemu „C“ stĺpiku, problematický. Tu je na tom lepšie ako napríklad Hyundai Kona s menším zadným oknom. Interiér pôsobí kvalitným dojmom, napriek tomu, že sú použité len lacnejšie, tvrdé plasty. Jemná výčitka však smeruje na príliš plastovú vyplň dverí, čo je však pre vozidla tejto triedy obvyklé. Plastový dojem však zmierňuje textilná dekorácia. To platí však pre vizuálne hodnotenie, v praxi keď vám dieťa znečistí plast tak naopak oceníte jeho jednoduché očistenie.

Pracovisko vodiča je navrhnuté tak, aby spĺňalo čím ľahšiu obsluhu, ovládateľnosť a čitateľnosť. Umiestnenie 7″ dotykovej obrazovky na stredovom paneli je, na rozdiel od viacerých konkurenčných modelov, v pohodlnom dosahu vodičovej alebo spolujazdcovej ruky. V menu sa rýchlo orientuje a načítavanie uvedených funkcií sa zobrazuje bez dlhého otáľania, snáď až na niektoré kroky v navigácii. Napríklad zadávanie adresy cez malé ikony písmen nebolo práve najpraktickejšie.

Pokiaľ vám nevyhovuje fabrická navigácia alebo celkové menu systému a vlastníte iPhone 5 alebo novší, tak s istotou oceníte užitočnú funkciu Apple CarPlay. Pomocou USB kábla spárujete váš smartfón a na dotykovej obrazovke sa objaví menu vstavaných aplikácií, ako napr. volania, správy, hudba či navigácia, ktorá je oproti tej fabrickej presnejšia a má krajšiu grafiku, avšak podmienkou je neustále pripojenie na internet.

Poďme však k pohodliu cestovania a podmienok na prepravu batožiny. Pri užívaní Citroënu C3 Aircross pasažieri ocenia vzdušnejší interiér vďaka vyššiemu stropu, veľkému čelnému sklu posunutému dopredu (niečo na spôsob MPV) a pri preprave batožiny pravidelný, hranatý tvar kufra využiteľný až po strop strechy.

Vpredu je pre posádku postarané nanajvýš dobre – rozmerné a pohodlné sedadlá s optimálnym vystlaním (ani nie príliš mäkkým ako v C4 Cactuse, ani nie prišli pevným ako v Peugeote 3008) a dostatok miesta vo všetkých smeroch – na šírku na daný segment síce len priemernou – sú zárukou kladného hodnotenia. Samozrejme, hovoríme v kontexte vozidiel crossover s vyšším posedom. Vzadu je však situáciu už iná, kratšie sedáky, kolmejšie postavené operadlá a len obmedzená ponuka v pozdĺžnom smere, už nedávajú dôvod na úsmev – hlavne pre vyššie postavy nad 1,75 m už nie je veľmi nazvyš miesta pre kolená (20 mm). Konkurencia je na tom o niečo lepšie (SEAT Arona 70 mm, Kia Stonic 47 mm). Citroën‎ C3 Aircross má však v talóne ešte tromf, ktorý priestorové pomery na zadných sedadlách zlepší. Ako to myslíme? No, C3 Aircorss má vpredu vyššie ukotvené sedadlá poskytujúce veľký priestor pod prednými sedákmi, pod ktoré sa dajú vystrieť a zasunúť chodidlá, čo zlepšuje pohodlie cestovania. Posuv zadných sedadiel (asymetrický) hendikep pozdĺžnej voľnosti pre vyššie postavy nerieši, nakoľko už v zadnej krajnej polohe nie je miesta nazvyš – viď spomínaný text, ale v prípade napríklad detských pasažierov na zadných sedadlách s menšími nárokmi na voľnosť pre kolená, sa pri posuve sedadiel dopredu môže zväčšiť objem kufra zo 410 litrov až na 500 litrov. Pri preprave dlhších predmetov príde vhod veľký vstupný otvor po sklopení stredovej lakťovej opierky.