Model Citroën Berlingo je ústretový pre rodiny s tromi deťmi. Vzadu môžu deti pohodlne cestovať v detských sedačkách na troch samostatných zadných sedadlách, vybavených úchytkami Isofix (3×) a pritom sa pozerať na oblohu cez presklenú strechu s clonou (vo vyššej výbave Shine).

Citroën Berlingo je, tak ako očakávate od tohto typu vozidla, priestranný a veľmi praktický. Na výber je v štandardnej (4,403 m) a predĺženej „Long“ (4,753 m) verzii s piatimi alebo siedmimi sedadlami, s jedným alebo dvomi posuvnými bočnými dverami.

Citroën Berlingo je na trhu spolu aj so svojim trojčatami – modelmi Opel Combo Life a Peugeot Rifter. Aj keď ide v podstate o identické autá, rozdiel vidieť, a to nielen na exteriéri, ale aj v interiéri – Citroën sa spolu s Oplom drží klasického usporiadania pracoviska vodiča, naopak Rifter vsádza na už pre modely Peugeot typické usporiadanie pracoviska vodiča s malým volantom a na hornej prístrojovej doske umiestnenými ciferníkmi – tzv. i-Cockpit.

Vzdušná kabína a objemný kufor

Poďme však k samotnému testovanému modelu. My sme na test dostali rozmerovo štandardnú verziu s piatimi sedadlami, ktorá vpredu aj vzadu ponúka vo všetkých smeroch nadbytok miesta a vďaka vyššie postavenej streche uvoľnený vzdušný pocit. K dispozícii sú posuvné bočné dvere na oboch stranách, uľahčujúce nastupovanie v stiesnených parkovacích priestoroch. Rodiny s tromi deťmi poteší fakt, že môžu pohodlne cestovať v detských sedačkách na troch samostatných zadných sedadlách vybavených úchytkami Isofix. Navyše sa priestranná variabilná kabína ideálne hodí aj na prepravu objemnejších predmetov.

Po jednoduchom sklopení zadných sedadiel (operadlo sa preklopí na sedák tak, že ostane rovná podlaha) zväčšíte už aj tak veľký základný objem batožinového priestoru 597 litrov až na úctyhodných 2216 litrov, resp. v predĺženej verzii 850 litrov a 2693 litrov. Plusom samotného kufra je jeho pravidelný tvar bez bočných výstupkov a ľahké nakladanie cez veľký vstupný otvor a nízku nakladaciu hranu. Pri preprave dlhších predmetov príde vhod možnosť sklopenia spolujazdcovho operadla na sedák.

Okrem toho je v kabíne veľa odkladacích priestorov pre drobné veci. Spolujazdec vpredu si môže odložiť veci do dvoch odkladacích schránok v prístrojovom paneli a vodič do odkladacej schránky na palubnej doske. Okrem toho si pasažieri na predných a zadných sedadlách môžu odložiť svoje veci aj do veľkých priehradiek na bokoch vo dverách.

No to ešte nie je všetko. Berlingo má ešte (vo vyššej výbave Shine) v konfigurácii s podlhovastou stropnou konzolou so svetlami z LED (vrátane presklenej strechy), aj veľký odkladací box s objemom 36 litrov, namontovaný na strope nad krytom batožinového priestoru.

Široká výbava 

Testovaný model bol vybavený úrovňou výbavy Feel, ktorej súčasťou je štandardne napríklad automatické prepínanie diaľkových svetiel, 3× Isofix a dotykový displej formátu 20,3 cm (8 palcov) s navigáciou + Mirror Screen, USB, 6× reproduktory, Bluetooth. Grafika dotykového displeja je v podstate moderná a prehľadná, len reakcie na zadávanie pokynov by mohli byť rýchlejšie. Okrem toho sa kompatibilné smartfóny dajú nabíjať aj bezdrôtovo pomocou indukčnej plochy umiestnenej pod ovládacími prvkami klimatizácie. To je však za príplatok, tak ako automatická klimatizácia, zásuvka 230 V v prednej časti kabíny pri podlahe umožňujúca pripojenie laptopu, bezkľúčové štartovanie a Hands Free prístup či Grip Control. Inak systém Grip Control sme testovali aj s inými modelmi a preukázal svoje opodstatnenie v náročnejších adhéznych podmienkach (viď www. autotest.sk)

Nový Citroën Berlingo vo svojom segmente posúva latku na novú úroveň aj v oblasti bezpečnosti a komfortu. Môže byť vybavený podľa stupňa výbavy (resp. za príplatok) asistenčnými systémami, používanými v kompaktnom segmente alebo v modeloch SUV.

Patrí k nim vo výbave Feel štandardne dodávaný balík Pack Bezpečnosť, ktorého súčasťou je systém rozpoznávania dopravných značiek, systém upozornenia na nechcené prekročenie jazdného pruhu, systém varovania pred zrážkou + automatické núdzové brzdenie a monitorovanie únavy vodiča.

Pod kapotou budú mať zákazníci modelu Citroën Berlingo na výber jeden benzínový 1.2 Turbo 81 kW/110k a tri naftové pohonné jednotky 1.5 BlueHDi 55kW, 1.5 BlueHDi 75kW a 1.5 BlueHDi 96kW, prepĺňané turbodúchadlom s priamym vstrekovaním paliva. Motory sa štandardne montujú s 5 alebo 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, na želanie, výhradne v najsilnejšie naftovej motorizácii 1.5 CDTI 96kW, s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá predstavuje novinku v tomto segmente.

Dostatočné jazdné výkony

Na testovacie jazdy sme mali k dispozícii turbodieselový štvorvalec 1.5 BlueHDi 75kW (Blue HDi100) s 5-st. manuálom, ktorý nás prekvapil vzhľadom na predsa len nie práve veľkú porciu výkonových parametrov, viac ako dostatočnými jazdnými výkonmi. Toto konštatovanie platí pri obsadení tromi dospelými osobami bez batožiny. To v podstate zodpovedá zaťaženiu vozidla „tradičnou“ rodinou s dvom dospelými osobami a dvomi deťmi. Subjektívne sme vnímali, že agregát má dostatočnú rezervu sa popasovať s vozidlom aj po ďalšom zaťažení – pri naložení batožiny. Pritom spotreba bola veľmi ústretová – mix v teste 6,3 l/100 km, pri 130 km/h 7,0 l/100 km, mesto 6,7 l/100 km, pri 90km/h 4,5 l/100 km.

Stabilné jazdné vlastnosti 

Inak, s novým Citroën Berlingom sa veľmi dobre jazdí, aj napriek mohutnejšej a vyššej karosérii a použitiu jednoduchej zadnej nápravy sa auto správa v zákrutách aj na nerovnom povrchu stabilne a isto. Samozrejme, hovoríme v intenciách danej triedy, kde musíte rátať pri agresívnejšej jazde v zákrutách s relatívne väčším náklonom karosérie.

Po absolvovaní testovacích jázd môžeme konštatovať, že cestovanie je pohodlné nielen vpredu ale aj vzadu – sedadlá sú vystlané a postavené tak, aby sa posádka pohodlne usadila – hovoríme z vlastnej skúsenosti, nakoľko sme pri jazdách sedeli nielen vpredu, ale aj vzadu (snáď na až príliš krátke sedáky, čo nemusia oporou pre stehná vyhovovať vyšším pasažierom). Celkový pozitívny dojem z cestovania dotvára nielen priestranný interiér s nadpriemernou voľnosťou vo všetkých smeroch, ale aj nízka hladina hluku od motora a podvozka (aj pri sedení vzadu sme nepociťovali vo zvýšenej miere otravný hluk prenikajúci od batožinového priestoru, resp. od zadnej nápravy, čo vždy pre tento typ auta neplatí).

+             priestranný a vzdušný interiér

+             veľký kufor

+             jednoduchá manipulácia pri sklápaní sedadiel

+             po sklopení sedadiel rovná plocha

+             ľahký prístup do kufra

+             nízka nakladacia hrana

+             nízka spotreba

+           spolujazdcove operadlo sklopné k sedáku

+             výbava

+     sklopenie spolujazdcovho operadla na sedák

–             dotykový displej – pomalšia odozva pri ovládaní

–             kratšie sedáky vzadu

-absencia posuvných zadných sedadiel (len vo verzii XL pre dve samostatné sedadlá)

Viac sa dozviete v novembrovom časopise Autotest.