Predajný úspech BMW X6 ukázal, že existuje široká klientela, ktorá sa dokáže zriecť do určitej miery úžitkových vlastností v prospech vizuálnej atraktivity. Preto je pravdepodobné, že BMW X4 čaká obdobný, ak nie väčší, predajný úspech.
BMW usilovne pracuje na zaradení nových modelových tried do svojej ponuky na automobilovom trhu. Že mu to vychádza, dokazuje komerčným úspechom aj kontroverzná X6-ková rada. Príchod X4 – zmenšenej verzie X6 na automobilový trh sa dal očakávať po prekvapujúcom predajnom úspechu BMW X6, ktorý viacerých prekvapil vďaka netradičnej stavbe vozidla vychádzajúcej z kombinácie kupé a SUV. Aj nám spočiatku nešiel do očí skosený zadok, to je však už minulosťou a aj napriek menšiemu priestoru pre hlavu, resp. menšej miery úžitkových vlastností, nám pre X6 ostala kritika len za mohutnosť a vyššiu hmotnosť (2100 kg). Tieto nedostatky však neplatia pre rozmerovo menšiu a ľahšiu verziu X4 xDrive 35i. V porovnaní s X6 je kratšia -238 mm, nižšia -78 mm, -108 mm užšia a o 210 kg ľahšia. Tieto parametre sa prejavili na ľahšej ovládateľnosti a v hraničných situáciách čitateľnejšiemu správaniu bez rizika náhleho utrhnutia z cesty v dôsledku účinku menších odstredivých síl. Napriek menším rozmerom v porovnaní s BMW X6 však v kabíne nejde pocitovo o žiaden výraznejší rozdiel, priestor pre hlavu na zadných sedadlách je dokonca o niekoľko mm väčší v BMW X4. Na šírku a voľnosťou pre kolená však ťahá za kratší koniec ako BMW X6. Pre porovnanie výška vzadu od sedáka po strop X4 882 mm a X6 870 mm, pre kolená vzadu X4 780mm a X6 820mm, na šírku X4 vpredu/vzadu 1500/1466mm a X6 1560/1500 mm. BMW X4 vpredu aj vzadu poskytuje dostatok miesta vo všetkých smeroch pre bežné postavy. Vpredu nemáme žiadne výhrady aj napriek mohutnejšiemu obopínajúcemu stredovému tunelu, na zadných sedadlách pre postavy 175 m vysoké je taktiež všetko okej. Vyšší pasažieri cez 185 cm však už môžu mať stiesnenejší pocit v oblasti hlavy a v pozdĺžnom smere pre kolená, ktorého taktiež nie je nadbytok – niečo v rozmedzí kompaktov a sedanov. Dieťa vzadu vyklopené do spiacej polohy na detskej sedačke s nohami viac dopredu bude okopávať pasažiera na prednom sedadle. Inak v kabíne je všetko riešené tak, ako sme zvyknutí v autách značky BMW. Či už dizajnom prístrojového panelu s miernym pootočením k vodičovi, prehľadným rozmiestnením ovládačov a jasne čitateľnými ukazovateľmi, veľkou obrazovkou – v tomto prípade zasadenou do prístrojovky, otočným ovládačom iDrive s dotykovým touchpadom umiestneným na stredovom tuneli vedľa radiacej páky, atď. Pozícia za vodičom je na výšku niečo medzi sedanom a SUV, pritom veľký rozsah nastavenia sedadiel uspokojí rôzne nároky na optimálne zaujatie polohy za volantom. Tu je všetko tak ako má byť. Zarazil nás však zlý výhľad do pravej strany – spolujazdec spolu s hrubým „B“ stĺpikom ho zakrýva úplne Pri výjazde, napríklad z vedľajšej cesty na hlavnú, tak neostáva vodičovi nič iné, len sa poriadne predkloniť, čo nie je práve pohodlné. Taktiež nie je optimálny výhľad dozadu pri cúvaní, čo sme však očakávali vzhľadom k malému zadnému oknu – tento nedostatok však do značnej miery rieši parkovacia kamera.
Batožinový priestor má k dispozícii slušných 500 litrov, je doň dobrý prístup cez kufrové dvere typu liftback – otvárajú sa aj so zadným oknom. Rátať však treba, že na rozdiel od kombi vozidiel, pri hatchbacku je kufor využiteľný len po plató. Trošku nás zarazilo plató z krátkej a tvrdej dosky a jeho nepraktické zakladanie a vyberanie, ktoré by sme v takomto type auta nečakali – s prepáčením snáď niekde v lacnej Dácii, ale nie v drahom BMW. Pod kapotou testovaného vozidla BMW X4 xDrive35i pracoval výkonný benzínový radový trojlitrový šesťvalec s prepĺňaním TwinPower Turbo disponujúci max. výkonom 306 koní (225kW)/5800-6400 ot.min-1 a max. krútiacim momentom 400Nm/1200-5000 ot.min-1. Takmer dve tony ťažké auto v spolupráci so športovou verziou 8-stupňového automatu ZF zrýchli z 0-100 km/h za 5,5 sekundy a dosiahne max. rýchlosť 247 km/h. To je de facto na úrovni BMW 435i xDrive (5,2s, 250 km/h). Pritom v bežnom, resp. komfortnom režime jazdy dokáže byť prekvapujúco krotký. Pri prepnutí do režimu Sport, resp. Sport Plus, je odozva na stlačenie plynového pedálu sprevádzaná hutným zvukom motora, výrazne agresívnejšia a len ťažko by sa našiel vyrovnaný súper v triede SUV. Prenos výkonu na všetky kolesá je aj v tomto režime síce rázny, ale plynulý bez citeľných, neočakávaných kopancov, čo je plus pre čitateľnosť jazdných vlastností v hraničných situáciách, resp. pri jazde s úplne vypnutým stabilizačným systémom. Počas testu sme priemerne spotrebovali 10,2 l/100 km (mesto 11,5 l/km, pri 130 km/h 10,6 l, pri 90 km/h 7,1 l). K úspornejšej jazde, ak sa pri tejto motorizácii dá o tom hovoriť, mu dokáže pomôcť funkcia plachtenia automatickej prevodovky. S vozidlom sa skvele jazdí. Napriek pohotovostnej hmotnosti 1890 kg nepôsobí vôbec ťažko. Prejazd zákrutami nepripomína vozidlo s vyššou stavbou karosérie, ale skôr kompakt či sedan. Pritom nastavenie podvozku je také, že aj na menej kvalitných cestách sa cíti stabilne. Tam kde iné SUV letí do priekopy, ostáva BMW X4 v pohode pevne na ceste. Kolesá ostávajú prekvapujúcou dlho v kontakte s vozovkou, resp. vozovku kopírujú. Vďaka tomu a záberu všetkých štyroch kolies xDrive, optimálne vyladeného podvozku (vydarený mix stability a absorpcie nerovnosti), robustnej a pevnej karosérie, sa dostáva skôr z ošemetných situácií v zákrutách aj na menej kvalitnej ceste. K ovládateľnosti a kontrole nad vozidlom prispieva taktiež pomerne tuhé nastavenie posilňovača riadenia s dobrou spätnou odozvou.
Na záver môžeme povedať, že ide o ďalšie želiezko v ohni mníchovského výrobcu. BMW X4 je bez preháňania automobilový skvost. Jeho originalita ho radí k tomu najzaujímavejšiemu, čo ponúka automobilový trh. Hlavne testovaná verzia so športovejšie ladeným M paketom vypadá vskutku dobre. Celkový pozitívny dojem dopĺňa celý rad prvkov výbavy od navigácie s prehľadnou grafikou a praktického head-up displeja, bezpečnostných systémov, cez pohodlné ovládanie palubného systému iDrive (bezkonkurenčne najlepší), až po parkovaciu kameru s výborným rozlíšením. Stručne povedané – konkurenčné prémiové značky môžu len so závisťou zízať a rozmýšľať ako postaviť obdobný model, ktorý dokáže zosadiť X4 z pomyselného trónu tzv. triedy SAV.
TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR | |
Typ | Zážihový, twin-scroll turbo |
Počet valcov/ventilov | 6/24 |
Zdvihový objem (ccm) | 2979 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | 89,6×84,0 |
Stupeň kompresie | 10,2 |
Max. výkon k (kW) ot min-1 | 306(225)/5800-6000 |
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) | 400/1200-5000 |
Pohon | stály všetkých kolies |
Prevodovka | 8. st. automat |
PODVOZOK | |
Predná náprava | McPherson |
Zadná náprava | viacprvková |
Riadenie | s el. posilňovačom |
Priemer otáčania (m) | – |
Brzdy vpredu | kotúčové chladené |
vzadu | kotúčové chladené |
Pneumatiky | 245/50 R18 |
KAROSÉRIA | |
Typ karosérie | 5-miestna |
Dĺžka – šírka – výška (mm) | 4671 – 1881 – 1624 |
Rázvor (mm) | 2810 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | 1616/1632 |
Svetlá výška (mm) | – |
Objem batož. priestoru (l) | 500/1400 |
Objem palivovej nádrže (l) | 67 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1890 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 590 |
Celková hmotnosť (kg) | 2405 |
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu |
|
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla | 980 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1500 |
Vnútorná šírka minimum | 1465 |
Vzdialenosť sedák – strop min./max. | 912/985 |
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. | 270/300 |
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel | |
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo | 776 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1466 |
Vnútorná šírka minimum | 1416 |
Vzdialenosť sedák – strop | 882 |
Vzdialenosť podlaha – sedák | 330 |
Dĺžka predný sedák | 530-575 |
Dĺžka zadný sedák | 493 |
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: | ÁNO |
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA Udávané (výrobca) |
|
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 5,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 247 |
Spotreba mesto (l/100 km) | 10,7 |
Spotreba mimo mesta (l/100 km) | 6,9 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 8,3 |
Emisie CO2 (kg.km-1) | 193 |
Namerané | |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h | 5,9 |
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) | 7,1 |
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) | 10,6 |
Spotreba v teste mesto (l/100 km) | 11,5 |
Spotreba v teste priemer (l/100 km) | 10,2 |
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m) | – |
CENA MODELU OD (€ s DPH) | 46 400 |
CENA VERZIE OD (€ s DPH) | 56 600 |
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) | 60 165 |
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s. | |
Havarijné, poškodenie, lúpež-5% spoluúčasť min. 133€, s 30% bonusom | 1743 |
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) | 495 |
Registračný poplatok (€) | 2047 |
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 6502 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 8722 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 10 960 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 13 997 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 13 416 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 23 063 |
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 23 602 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 25 882 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 33 702 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 37 108 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 40 012 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 53 163 |
Cena PHM (€/liter) | 1,450 |
Normohodina (€ s DPH) | 75 |
Gar. kontroly (km) | variabilný |
Výmena oleja | variabilný |
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH) | |
Predná kapota | – |
Predný blatník | – |
Svetlomet. + smerovka | – |
Spätné zrkadlo el. | – |
Predný nárazník | – |
Predný tlmič | – |
Predné brzdové platničky | – |
ZÁRUKA (roky) | |
Prehrdzavenie karosérie | 12 |
Lak | 3 |
Na celé auto | 2 |
Motor a mechanické časti | 2 |
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH) | |
Po 1. roku 30.000 km | 44 000 |
Po 2. roku 60.000 km | 37 000 |
Po 3. roku 90.000 km | 30 000 |
PLUSY |
atraktívny vzhľad |
originálna koncepcia (mix SUV a kupé) |
robustná a pevná karoséria |
výkonný agregát |
jazdné vlastnosti |
istý jazdný prejav v zákrutách aj na menej kvalitnom povrchu |
jednoduchá obsluha iDrive |
výbava |
MÍNUSY |
relatívne vyššia spotreba |
pre vyššie postavy vzadu obmedzená voľnosť v oblasti hlavy |
výhľad do pravej strany cez spolujazdca a hrubý „B“ stĺpik |
vyšší nárast ceny s doplnkovou výbavou |