Pri značke BMW vás nenapadne len typicky gril s „ladvinkami“, ale aj pozdĺžne uložený motor a pohon zadnej nápravy (predošlá generácia BMW X1 vykazovala pri pohone všetkých kolies xDrive pomer predok/zadok 40:60).

Tu je to však inak – nové BMW X1 má motor uložený priečne a pri pohone všetkých kolies xDrive je prenášaný pohon prioritne na prednú nápravu (zadné kolesá sú podľa potreby pripájané elektronicky cez medzinápravovú spojku – predok/zadok 100:0, 50:50). Vizuálne vypadá v porovnaní s predošlou generáciou viac ako SUV (predošlá generácia pripomínala skôr zodvihnuté kombi). Mohutnejšia maska chladiča, tvar svetlometov (za príplatok LED) vpredu aj vzadu, vychádzajú z aktuálne používaného dizajnového štýlu pri ostatných modelov z Mníchova.

Mnohých napadne, aký bol dôvod k takémuto drastickému kroku? No, odpoveď je jednoduchá – nižšie náklady, nakoľko BMW ušetrí tým, že nové BMW X1 zdieľa rovnakú modulárnu platformu UKL s ďalšími koncernovými modelmi využívajúcimi koncepciu s priečne uloženým motorom a s primárne poháňanými prednými kolesami (BMW 2 Active Tourer a Clubman). Zároveň tento prístup prináša nielen nižšie náklady, ale aj potešiteľný benefit pre zákazníkov – priestrannejšiu kabínu. Priečne uloženie motora totiž prináša možnosť lepšie využiť vnútorný priestor v pozdĺžnom smere – a toto technici od BMW využili dokonale. V porovnaní s predchodcom, ktorý mal paradoxne dlhšiu karosériu 4477 mm (nové BMW X1 4439 mm), má posádka v novom kratšom BMW X1 (-38 mm) s kratším rázvorom (-90 mm), na zadných sedadlách viac voľnosti. Pre kolená pribudlo na dĺžke od zadných operadiel po predné +44 mm (zo 770 mm na 815 mm). To je takmer 4,5 cm, to je akoby BMW X1 skočil o triedu vyššie.

bmw_x1_xdrive_20d_zadobok
Test: BMW X1 xDrive20d

Na šírku v lakťoch sa de facto nezmenilo nič, rozdiely sú minimálne. Na výšku vzadu však pribudlo 30 mm, čo nie je málo. Prekvapujúco však predchodcu deklasuje nový BMW X1 aj veľkosťou batožinového priestoru – jeho objem narástol zo 420 na 505 litrov. Po sklopení zadných sedadiel, t.j. preklopení operadiel na sedáky do roviny (s dvojitým dnom – viď foto) dostaneme až 1550 litrov voľného priestoru pre batožinu (Audi Q3 (460/1365 litrov), Mercedes-Benz GLC (550/1600 litrov). Plusom je aj ľahký prístup cez veľký vstupný otvor a dovysoka sa otvárajúce sa kufrové dvere. Ďalej na daný typ auta je relatívne nízko položená nakladacia hrana. Kufor nie je príliš hlboký a pre dlhšie predmety (napr. lyže) je k dispozícii po sklopení strednej časti zad. operadiel, resp. lakťovej opierky, veľký otvor (viď foto). Ešte však poznámka k údajom objemu kufra – pokiaľ neužívate dno pod dvojitou podlahou a máte zadné sedadlá posunuté dozadu, tak naložíte po plató len 385 litrov (po premeraní).

Porovnanie s konkurenciou nájdete tu

Tí, ktorí však fandia tejto značke, si BMW nekupujú prioritne kvôli úžitkovým vlastnostiam – aj keď aj to je dôležité, ale predovšetkým kvôli jazdnému prejavu à la BMW. Prvé čo môže napadnúť potencionálnym zákazníkom, je to, či nebol obetovaný jazdný charakter à la BMW na oltár nižších výrobných nákladov. Už po pár kilometroch jazdy nám bolo jasné, že obava nie je na mieste. Pred tým však ešte pár viet o interiéri. Testovaný model bol vybavený vpredu športovými sedadlami – s mäkším sedákom a výrazným bočným tvarovaním s pevnejším vystlatím – poskytujú dostatok komfortu a zároveň skvele držia v zákrutách. Pre obéznejších ľudí môžu byť vyrazným bočným vedením a relatívne úzkym tvarom nevhodné. Zadné sedadlá sú posuvné a operadlá nadpriemerne vysoké a polohovateľné – čo spolu s veľkým priestorom pod prednými sedákmi, umožňujúcimi zasunúť pod ne chodidlá, vytvára vhodné podmienky na pohodlie cestovanie. V porovnaní s predchodcom (kde sedenie pripomínalo viac kombi) je sedenie vyššie +30 mm vpredu a +20 mm vzadu, čo však nemusí každému vyhovovať, predovšetkým nižším postavám s kratšími nohami. Skrátka, tu sa sedí ako v typickom SUV.

bmw_x1_-10

Tvar prístrojovej dosky s vystupujúcou stredovou konzolou a masívny stredový tunel, sú vskutku oku lahodiace. Rozmiestnenie ovládačov, čitateľnosť ukazovateľov a otočný ovládač iDrive, sú také, aké poznáme aj z iných modelov značky BMW, len tu máme výhradu s hlbšie umiestneným otočným ovládačom iDrive a relatívne menším displejom pre zobrazenie navigácie, cúvacej kamery, audiosystému…

Inak, kvalita spracovania, kvalita plastov a použitých materiálov, sú prvotriedne. Čo však mnohých fanúšikov tohto modelu nepoteší, je chýbajúci dizajnový skvost a radenie à la joystick (automatickej prevodovky ZF). BMW pre nový X1 vsadilo na inú prevodku (Aisin) s tuctovou hlavicou radiacej páky, ktorú treba pri používaní klasicky posúvať. Ten, kto preferuje kvalitný zvuk, by sa nemal vyhnúť príplatkovej hi-fi reprosústave Harman/Kardon.

Vráťme sa však k hodnoteniu jazdných výkonov a vlastností. Presné riadenie, výkonná pohonná jednotka – štvorvalcový turbodiesel 20d s výkonom 140kW/190k (aj keď stále s pomerne drsným chodom, tak ako pri predošlom modeli) v prípade potreby zrýchlenia či úspornej jazdy (mix 6,2 l je viac ako liter nižšia hodnota v porovnaní s predchodcom), skvele spolupracujúci 8-st. automat, a na daný typ auta s vyššou stavbou karosérie bezkonkurenčná smerová stabilita, sú pre nové BMW X1 jeho najlepšou vizitkou.

bmw_x1_xdrive_20d-6

Tak ako pri predchodcovi sa však budete musieť na nekvalitných vozovkách uskromniť len s priemerným komfortom pruženia (inak dobre tlmiacim nerovnú vozovku, problém robia priečne nerovnosti) – tu sa opäť BMW nepustilo do experimentov s mäkším naladením a vsadilo na pevný charakter podvozku eliminujúci náklony karosérie v zákrutách. To platí aj pre režim Komfort, ktorý síce tlmiče nastaví na mäkší režim, ale stále to nie je napríklad na spôsob mäkšie vyladeného VW Tiguan. Jednoducho, s týmto modelom sa budete cítiť najlepšie na kvalitnej spevnenej vozovke. Samozrejme, v teréne a v sťažených adhéznych podmienkach mu dokáže pomôcť sa vyhrabať vyšší podvozok 190 mm (aj keď v porovnaní s predchodcom -4 mm) a pohon všetkých kolies xDrive, ak aspoň jedno koleso má podklad na záber.

Celkový dojem z vozidla, aj napriek revolučným zmenám, je navýsosť pozitívny – nové BMW X1 ponúka viac miesta v kabíne a v kufri, a usporenejší agregát, pri zachovaní jazdného charakteru à la BMW.


NA STIAHNUTIE
Technické info, výbava, plusy & mínusy a konkurencia ⇐
Porovnanie s konkurenciou ⇐
Aktuálny cenník ⇐

VIDEO

VÝSLEDNÉ HODNOTENIE – 9/10

Dizajn 9/10
Interiér 8/10
Multimediálny systém 9/10
Kvalita spracovania 10/10
Motor & jazdné vlastnosti 9/10
Spotreba 9/10