Aktuálne je na trhu už 6. generácia BMW radu 7, ktorá prešla začiatkom roka 2019 modernizáciou v rámci, ktorej dostala kontroverzne prijímané dominantnejšie ľadvinky.

Ich veľkosť vyvoláva rozporuplné reakcie. Niekomu sa páčia a niekomu nie. Napriek tomu, že my patríme ku kritikom veľkých ľadviniek, tak musíme uznať, že BMW 745 Le je kus úžasného auta.

Kontroverzná predná maska s veľkými ľadvinkami 

Podľa šéfdizajnéra  Van Hooydonk veľká časť kritiky ohľadom prednej masky novej sedmičky pochádza z Európy, trhu, kde majitelia luxusných vozidiel nechcú na seba príliš pútať pozornosť. Hovorí, že kupujúci luxusných vozidiel na iných trhoch, napríklad v Číne a na Blízkom východe, chcú práve opak, pútať pozornosť okolia a byť okolím povšimnutí. Sedieť za volantom BMW s obrovskou chrómovou mriežkou, ako má aktuálny model BMW radu 7, je určite jedným zo spôsobov, ako to urobiť. Jednoducho dominantné trhy, ku ktorým už nepatrí Eúropa ( v Číne sa predá takmer 50% BMW radu 7) diktujú vkus.

BMW 745 Le je kus úžasného auta

Na pracovisku vodiča došlo  v porovnaní s predchodcom k niektorým zmenám. Spomenúť môžeme napr. nový 10,25 palcový digitálny displej, ktorý nahradil tradičné kruhové budíky s tachometrom a otáčkomerom. Po novom dostali zalomený tvar a hodnoty rýchlosti a otáčok sa zobrazujú proti sebe. V strede medzi nimi je mapa navigácie. Nám takéto riešenie neprekáža, ale viacerým pravoverným fanúšikom BMW to asi nebude po chuti. Škoda, že BMW neponúka na výber aj inú konfiguráciu – napríklad s grafikou à la klasické ciferníky, tak ako býva na výber obvykle pri iných značkách.

Luxusný interiér

Ďalej BMW rady 7 používa nový operačný systém, ktorý považujeme opäť ( tak ako pri predchodcovi) v porovnaní s konkurenciou za najlepší. Podľa nás je najintuitívnejší, najrýchlejší a subjektívne po grafickej stránke najvydarenejší. Aj keď niekedy chvíľu trvá, kým nájdeme nejaké nastavenie v hĺbkach podmenu. Je tu tiež po novom Apple Car Play s možnosťou zrkadlenia smartfónu, ktorý napriek bohatej ponuky funkcií bavoráckeho multimediálneho systému začal viacerým zákazníkom chýbať.

Ovládanie je možné gestami ruky (hlasitosť, prijatie a odmietnutie telefonického hovoru), dotykovým a manuálnym ovládaním či samotným hlasom (nie v slovenskom a českom jazyku). Na rozdiel napríklad od Audi si BMW našťastie ponechal aj otočný ovládač „iDrive“ na stredovom paneli. Je to stále pohodlnejšie riešenie ovládania, ako sa naťahovať k stredovej konzole prístrojového panelu na dotykový displej. Konkurent Audi A8 sa už spolieha výlučne na dotykové obrazovky a medzičasom zlikvidoval otočné tlačidlo na stredovom tuneli. No, čo už…

Jeho silnou stránkou je podľa očakávania  komfort cestovania vďaka skvelému odhlučneniu kabíny,  pohodlným ( s určitými výhradami pre zadné sedadlá)  a rozmerným sedadlám, nadpriemernému vnútornému priestoru a štandardne dodávanému adaptívnemu vzduchovému podvozku. BMW radu 7 je na trhu v dvoch verziách, v štandardnej (G11) a s predĺženým rázvorom (G12) a teda s väčším miestom pre nohy v druhom rade sedadiel.

Predĺžená verzia

V tomto prípade ide o predĺženú verziu  s väčším miestom pre nohy v druhom rade sedadiel.  Nespadla nám však sánka z tej voľnosti pre kolená, nakoľko obdobný veľkorysý priestor pre kolena nájdete napríklad aj v menšom Superbe. Čiže voľnosť je pre kolená síce slušná, ale na predĺženú verziu L sme očakávali vzadu predsa len o pár cm viac miesta v pozdĺžnom smere. V tomto kontexte nás napadlo koľko je asi miesta  v štandardnej, kratšej verzii BMW radu 7 ( ten sme nemali ešte na test). Asi zrejme nič svetoborné.

BMW 745 Le Čiže voľnosť je pre kolená síce slušná, ale na predĺženú verziu L sme očakávali vzadu predsa len o pár cm viac miesta v pozdĺžnom smere. V tomto kontexte nás napadlo koľko je asi miesta v štandardnej, kratšej verzii BMW radu 7 ( ten sme nemali ešte na test). Asi zrejme nič svetoborné.

Taktiež komfort sedenia na zadných sedadlách nás neuchvátil, očakávali sme, že pri usadení zapadneme do nich ako do bavlnky. Jednoducho sme očakávali, vzhľadom na to, že aká klientela bude tento typ auta užívať, komfort sedenia na spôsob luxusnej pohodlnej koženej sedačky v obývačke. Tu vás však privíta menej pohodlný vyšší posed ( pre 1,75 metra vysokú postavu) a pomerne pevnejšie vystlanie zadných sedadiel ( toto však platí, resp. to hovoríme v kontexte luxusnej limuzíny). Vyšší aj keď o niečo menej pohodlnejší posed má svoje benefity: v pohodlnejšom nastupovaní a vystupovaní, a taktiež  v lepšom výhľade, nakoľko cestujúci na zadných sedadlách nie sú tak utopení ako napríklad v menšej  rade 5.

Objektívne však treba povedať, že napriek vyššiemu, pre nás ( pre 1,75 metra vysokú postavu)  pocitovo menej pohodlnému sedeniu a na daný typ auta pevnejšiemu vystlaniu sedadiel, sme po 400 km trase vystúpili zo zadných sedadiel  bez najmenších znakov únavy. V praxi sa jednoducho ukázali zadné sedadlá v pozitívnom svetle. To platí aj pre predne sedadlá, kde nemáme žiadne výhrady na pohodlie sedenia.

V operadlách predných sedadiel sa nachádzali za príplatok dotykové obrazovky, prostredníctvom, ktorých je možné ovládať navigáciu a spätné systémy vozidla tak ako vodič na svojom dotykovom displeji. Okrem toho je možné prehrávať filmy alebo prijímať TV vysielanie. Dokonca je k dispozícii odnímateľný tablet v stredovej konzole.

Ešte chceme poznamenať, že pre ešte pohodlnejšie cestovanie je pre pasažiera na pravom zadnom sedadle  k dispozícii vychýtavka, výklopná opierka na vyloženie nôh (posuniete a sklopíte predne spolujazdcove sedadlo smerom dopredu a vyklopíte opierku zo zadného operadla na vyloženie nôh). Vodič však takom prípade v dôsledku posunutého predného sedadla má obmedzený vyhlaď do pravého spätného zrkadla.

Za zadnými sedadlami je k dispozícii kufor s objemom 465 litrov, ktorý je pre prepravu bežnej batožiny viac ako dostačujúci.  Jeho tvar s plytkým dnom však nemusí  vyhovovať pri preprave objemnejšej batožiny. Napríklad my sme mali problém napratať do kufra veľkú hokejovú tašku, ktorá sa v pohode zmestí do Octavie či iných modelov strednej triedy.

Plug-in-hybridný pohon 

Hybridný rad 745 Le využíva na pohon kombináciu  benzínového radového šesťvalca s výkonom 210 kW/286 koní (krút. moment 450 Nm) a elektromotora s výkonom 83 kW/113 koní (krút.moment 265 Nm). Systémový výkon tak dosahuje max. výkon 290 kW/394 koní a max. krútiaci moment 600 Nm. Takto disponovaný testovaný model dokáže zrýchliť z 0-100km/h za 5,1 s a uháňať max. rýchlosťou 250 km/h ( obmedzená elektronicky).

BMW 745Le

Na čisto elektricky pohon podľa údajov výrobcu zvládne 55 km, v realite však rátajte cca 40km. Pritom počas testu mu stačilo na diaľnici s vybitou batériou 9,2 l/100km (aj keď v batériách stále ostáva určité množstvo využiteľnej energie). Pri kratších trasách pri využití nabitej batérie a jazdy čisto na elektrinu sa samozrejme tento údaj spotreby výrazne zníži.

K vysokému komfortu cestovania prispieva excelentne odhlučnená kabína a štandardný adaptívny vzduchový podvozok. Na jednej strane udivuje obdivuhodnou filtráciou malých nerovnosti ( auto akoby kĺzalo po ceste )  a na druhej na daný typ auta ovládateľnosťou a stabilným prejavom. K dispozícii je nastavenie režimu „Sport“, kedy auto mierne stuhne a umožní s ešte väčším prehľadom zvládať ostrejšiu jazdu.

Zvýšenie vzduchového podvozku a pohon všetkých kolies xDrive dovolí aj takto disponovanej luxusnej limuzíne zvládnuť v prípade potreby náročnejšie adhézne podmienky na vozovke (napríklad vyjazdené koľaje v snehu ) a prejazd miernym terénom.

Laserové svetlomety 

Podľa očakávania BMW radu 7 ponúka veľmi bohatú výbavu. Za veľa prvkov výbavy si však aj v tejto triede musíte priplatiť. Pri jazde príde vhod celý rad asistenčných systémov. Na diaľnici sme ocenili asistent poloautonómnej jazdy a pri jazde v noci adaptívne laserové svetlá, ktoré musíme pochváliť za ich účinnosť a zároveň promptne reagujúcu adaptívnu funkciu vďaka čomu sme neoslnili žiadneho protiidúceho vodiča. Pokiaľ máte problém s parkovaním auta, tak príde vhod nielen parkovací asistent schopný zaparkovať a vyparkovať na diaľku cez inteligentný kľúč, ale aj cúvací asistent schopný si zapamätať  posledných 50 metrov trasy a sám vycúvať.

PLUSY

ticho a komfort v kabíne

veľmi široká výbava

laserové svetlá

jazdné vlastnosti

jazdné výkony

spotreba na kratšie trasy pri využití nabitej batérie

ovládanie infotainmentu

Mínusy

menšia palivová nádrž ( dojazd)

 plytší kufor

vyšší nárast ceny príplatkovou výbavou (+ cca 42 000€)