Nová modelová rada Audi A4 uvedená na trh minulý rok neprekvapila dizajnom – ten ostal opäť bez výraznej zmeny – ale jazdným prejavom, ktorý sa konečne vyrovná tým najlepším či už BMW radu 3, alebo Jaguar XE.
Na exteriéri sa v porovnaní s predchodcom veľa nezmenilo, viacmenej ide len o ľahký facelift. Audi A4 z pohľadu dizajnu prešľapuje niekoľko rokov na mieste. To je podľa našej mienky škoda. Dizajnéri by potrebovali viac odvahy a kreativity, napríklad na spôsob mladoboleslavských kolegov, ktorí posunuli nápaditým dizajnom vnímanie českej značky Škoda automobilovou verejnosťou o stupienok vyššie.
Naopak, po nastúpení do vozidla nemáme výhrady. Interiér je od generácie po generáciu prepracovanejší a dotiahnutejší do detailov. Dizajn, spracovanie, kvalita použitých materiálov, jasne čitateľné ukazovatele, displej umiestnený vyššie v zornom poli vodiča, prehľadne umiestnené ovládače a po ruke umiestnený otočný ovládač MMI (za príplatok 3 014 € navigácia plus s MMI touch umožňuje hlasové ovládanie alebo zadávanie adresy vykresľovaním písmen na ružici otočného ovládača MMI) na stredovom tuneli, dostávajú pochvalu.
Interiér, skrátka, pôsobí prémiovým, kvalitným a moderným dojmom. Paradoxne však generačná úprava koncepcie interiéru akoby ho po rokoch vrátila naspäť a uzatvárala kruh. Pocitovo vzdušný interiér so subtílnou, výrazne skosenou prístrojovou doskou, pripomína vozidlá spred desiatkov rokov. Čo nemyslíme ako kritiku, ale, paradoxne, ako pochvalu.
Audi totiž nepokračuje tak, ako viacero iných značiek v trende mohutných a posádku vpredu príliš obopínajúcich prístrojových panelov a stredových tunelov. Tu je aj stredový tunel na to, že ide o 4×4, relatívne subtílny a samostatne umiestnený, nenadväzujúci na stredovú konzolu. Takéto riešenie prináša pre cestujúcich vpredu menej stiesnené a uvoľnenejšie sedenie.
Poloha za volantom je veľmi príjemná a pohodlná, nastavenie optimálnej pozície za volantom je jednoduché. Plusom je spomínaná vzdušnosť a voľnosť vo všetkých smeroch. Vzadu je situácia taktiež v poriadku, ale povedať treba, že napriek nárastu v rázvore nepociťujeme nárast voľnosti v oblasti kolien. Tá ostáva, napríklad v porovnaní s VW Passatom a Superbom, stále menej priestranná. To platí aj pre kufor, ten je síce praktický s pravidelným tvarom, ale hodnotou objemu 505 litrov zaostáva za tými najlepšími v tejto disciplíne (VW Passat Variant 650 litrov, Superb Combi 619 litrov). V porovnaní s priamymi konkurentami od prémiových značiek je však na tom najlepšie (Mercedes Benz C Kombi 490 litrov, BMW radu 3 Touring 459 litrov).
Vráťme sa však ešte na začiatok – k hodnoteniu dizajnu. Aj keď vyššie uvedené slová pôsobia kriticky, tak Audi A4 Avant svojou siluetou s dlhým predkom a prednou maskou s dominantným „grilom“ so štyrmi kruhmi, má stále, aj v tomto iba faceliftovanom prevedení, silnú presvedčovaciu silu. Tá sa znásobí pri samotnej jazde, vďaka výraznej zmene charakteru vozidla k lepšiemu. Napriek tomu, že sa vizuálne na exteriéri veľa nezmenilo, nejde len o facelift, ale skutočne v porovnaní s predchodcom o nový model.
Nové Audi A4 Avant narástlo do dĺžky a v rázvore, je širšie a zároveň nižšie. Pritom došlo k úbytku na váhe cca 100-120 kg (podľa typu) a k prepracovaniu podvozku (nová platforma MLB Evo známa z Audi Q7).
Jeho jazdný charakter sa posunul v hodnotení k tým najlepším, ak nie vôbec na najvyššiu métu. Donedávna jeho relatívna slabina sa stáva jeho prednosťou. Tým, čo fandia napríklad favoritovi v tejto disciplíne – značke BMW – a jednoznačne preferujú autá podľa jazdných vlastností, doporučujeme vyskúšať novú Audi A4, resp. Audi A4 Avant.
Model | A4 Avant | Mercedes C kombi | BMW 3 Touring |
Dĺžka (mm) | 4725 | 4702 | 4633 |
Šírka (mm) | 1842 | 1810 | 1811 |
Výška (mm) | 1434 | 1457 | 1429 |
Rázvor (mm) | 2820 | 2840 | 2810 |
Kufor (l) | 505 | 490 | 459 |
Šírka kufru max. (mm) | 1030 | 1110 | 1230 |
Šírka kufru min. (mm) | 990 | 940 | 950 |
Dĺžka batož. max. (mm) | 2120 | 2070 | 2060 |
Nakladacia hrana (mm) | 630 | 600 | 620 |
Výška pod 5. dver. (mm) | 1870 | 1840 | 1850 |
My sme skúšali verziu A4 Avant 2,0 TDI quattro S tronic, ktorý nás nechával v úžase, ako dokáže suverénne previesť v zákrutách a zároveň na rozbitých cestách s vysokou mierou komfortu. Auto ľahko zatáča, vozidlo okamžite reaguje na povel volantu a necháva sa ako po koľajniciach unášať z jednej rezanej zákruty do druhej, pritom robustne pôsobiaci podvozok eliminuje pri prejazde po nekvalitnej vozovke rázy od kolies do kabíny.
Vysoká miera zvládnutia protichodných požiadaviek, to jest agility v zákrutách, vysokej miery stability a malého náklonu karosérie pri vyhýbacích manévroch a zároveň filtrácie nerovností, bola donedávna doménou BMW 3, teraz patrí aj novému Audi A4. Celkový pozitívny dojem dotvára aj samotná pohonná jednotka 2,0 TDI 140kW a 7-st. dvojspojkový automat (S-tronic), resp. ich súhra (aj pri rozbiehaní je rozjazd plynulý, čo vždy neplatí pri tomto type prevodovky). Popravde povedané, sme od tejto kombinácie nič svetoborné nečakali, preto bolo prekvapenie o to väčšie, snáď takmer ako pri hodnotení jazdných vlastností.
Turbodiesel 2,0 TDI 140kW ide v spolupráci so 7-st. DSG (využíva jeho krútiaci moment – max. 400Nm) neskutočne ľahko do pružného zrýchlenia, akoby ani neťahal so sebou pohon všetkých kolies. Vozidlo sa doslova pri predbiehaní v letmom zrýchlení rozbiehalo aj na rovine či v miernom kopci pocitovo ako dole kopcom, resp. akoby plachtilo. Tento pocit sme mali nielen pri jazde mimo mesta či v meste, ale aj pri jazde po diaľnici, kde pri 130 km/h točil agregát len 1750 otáčok! Odmenou je nízka hladina hluku v kabíne od motora a aj veľmi dobrá spotreba – mix 5,9 litra na 100 km (6,1 l/pri 130 km/h, 4,5 l pri 90 km/h, 7,0 l mesto).
Technické info, plusy & mínusy ⇐ |
Aktuálny cenník ⇐ |