Škoda Scala je v ponuke nielen s bežnou výbavou, ale aj so športovo ladenou výbavou s onačením Monte Carlo odkazujúcou na legendárne automobilové preteky.
Dizajnéri použili v tomto prípade starý trik na dosiahnutie dynamickejšieho vzhľadu, ubrali na chróme a pridali na čiernej (predný „gril“, lemovanie okolo okien, lišty na prednom nárazníku a prahy dverí,…). Že to funguje aj pre Scalu ukazujú uvedené fotografie v červeno-čiernej kombinácii.
V rovnakom duchu dizajnéri pokračovali aj v interiéri. Po usadnutí do vozidla si hneď uvedomíte v akej verzii sedíte nielen vďaka všadeprítomnej červeno-čiernej farebnej kombinácii, ale hlavne vďaka športovo tvarovanému volantu so sploštenou spodnou častou a športovým sedadlám s integrovanými opierkami hlavy a s výraznou bočnou oporou.
Výrazná bočná opora predných športových sedadiel do istej miere zužuje šírku operadiel. Pokiaľ nie ste veľmi obézny, tak s tým nebudete mať problém a oceníte nielen veľmi dobrú oporu v zákrutách, ale aj pohodlie sedenia s dlhými sedákmi a vysokými operadlami. K pohodliu sedenia prispieva aj posuvná, nastaviteľná lakťová opierka a výškovo nastaviteľný bezpečnostný pas, čo nie je obvyklé v tomto segmente vozidiel. V pozícii vodiča za výškovo a pozdĺžne nastaviteľným športovo strihnutým volantom (inak veľmi dobre padnúcim do rúk) si nájdu optimálny posed rôzne vysoké postavy.
Kokpit vodiča pôsobí moderné vďaka 10,2’’ digitálnemu prístrojovému štítu a 9,2“ dotykovej obrazovke infotainmentu, ktorá je v podstate v dobrom zornom uhle pohľadu aj napriek tomu, že nevystupuje tak hore do priestoru ako pri konkurencii. Dotykové ovládanie cez dotykovú obrazovku nám nerobilo problém, (prehľadná grafika a promtnosť odozvy je v poriadku), aj keď navolenie sily a smer vetrania klimatizácie by sme počas jazdy skôr brali manuálnymi ovládačmi tak ako je k dispozícii nastavenie teploty na lište pod dotykovým displejom.
Prístrojový panel má hornú časť potiahnutú mäkčenými plastami, strednú časť atraktívnym lešteným metodickým dekorom, zvyšok je samý tvrdý plast – čo je však v tomto segmente normálne. Kokpit vodiča dostáva od nás pochvalu nielen za vizuálnu stránku, ale aj za ergonómiu pracoviska vodiča, praktické odkladacie priestory pre poháre, mobil a iné drobnosti a voľnosť vo všetkých smeroch. Snáď len klasickú ručnú brzdu by sme vymenili za automatickú, nakoľko táto svojou rukoväťou zakrýva niektoré ovládače umiestnené na stredovom tuneli, ku ktorým sa je takto obťažné dostáť.
Nadpriemerná voľnosť pre nohy vzadu
Čo však osloví prakticky uvažujúcich potencionálnych zákazníkov, je nadpriemerný priestor pre kolená na zadných sedadlách a objem kufra. Pre 1,75 metra vysokú postavu, keď si sadne za rovnako vysokého spolujazdca, ostáva voľnosť pre kolená 120 mm. Čo tento model radí spolu s Leonom k najpriestrannejším kompaktom na trhu.
Vzadu pasažieri ocenia nielen nadpriemerne veľa miesta, ale aj rozmerné a pohodlné sedadlá. Komfort zabezpečuje mäkšie vystlanie a nadpriemerne dlhé zadné sedáky s veľmi dobrou oporou pre stehná. Ku komfortu cestovania na zadných sedadlách prispieva aj možnosť zasunúť chodidlá pod predný sedák, aj keď je predný sedák v najnižšie polohe.
Inak, tu musíme povedať, že sme sa ešte nestretli v tomto segmente vozidiel s takým detailne prepracovaným sedením na zadných sedadlách, čoho dôkazom je aj taký, bohužiaľ pre viaceré modely, zanedbávaný „detail“, akým sú zadné opierky hlavy, ktoré v tomto prípade nie sú len na okrasu, ale aj na pohodlné opretie hlavy. Čo je, nielen v tomto segmente, skôr výnimka ako pravidlo. Buď sú opierky hlavy nepohodlne tvarované, alebo príliš tvrdé, čo znepríjemňuje cestovanie na dlhších trasách, keď si hlavu obvykle cestujúci oprú o hlavovú opierku.
Takéto ústretové riešenie pre komfort cestovania na zadných sedadlách u konkurencie v podstate nenájdete. Aby sme však len nechválili, tak aj tu k úplnej spokojnosti chýba v ponuke stredová lakťová opierka a taktiež tým pádom otvor na prepravy dlhších predmetov.
Batožinový priestor s dvojitým dnom dosahuje objem 467 litrov, resp. 1410 litrov po zložení zadných sedadiel. V týchto disciplínach nemá Škoda Scala v segmente hatchbackov konkurenciu. Toto môžu byť rozhodujúce parametre pri výbere auta, hlavne na Slovensku a východnej Európe – predsa len Slováci aj z pohľadu menšej solventnosti využívajú autá na prepravu s viacčlennou posádkou častejšie ako zákazníci zo Západu.
1.5 TSI motor s odpájaním dvoch valcov
Škoda Scala má tak ako pri bežnej verzii, tak aj vo verzii Monte Carlo v ponuke tri benzínové motory. Všetky pohonné jednotky: trojvalec 1.0 TSI 85kW, 1.0 TSI 85kW a štvorvalec 1.5 TSI sú podporené turbom. Na test sme dostali najvýkonnejšiu verziu Škoda Scala Monte Carlo 1.5 TSI 110kW spriahnutú so 7-st. automatickou dvojspojkovou prevodovkou, ktorá podľa očakávania dodáva vozidlu v prípade potreby viac ako dostatok jazdného výkonu. To však platí, len keď autu fakt stupíte na „krk“ a výrazným stlačením dáte pokyn cez plynový pedál, že od auta potrebujete dynamickú jazdu. Jednoducho reakcie na stlačenie plynového by sme očakávali pri jazde promptnejšie a to aj pri spomínanom kickdowne.
Nastavenie prevodovky je totiž komfortné a reakcie na stlačený plynový pedál – na daný, výkonný typ motora až príliš mierne. Čo je však trend, s ktorým sa stretávame aj u iných modeloch s touto alebo obdobnou motorizáciou. Dôvod je zrejmý – dosiahnutie nižšej spotreby a tým aj ekologickejšej prevádzky s nižšími emisiami. Tento hendikep pre športovejšie založených vodičov je možné eliminovať príplatkovým prvkom výbavy (108€) – „drive modul select“, ktorý umožňuje nastaviť režim jazdy Sport s promptnejšou odozvou na stlačenie plynového pedála.
K zníženiu spotreby, resp. udržania ju v prijateľných mantineloch, pomáha aj vypínanie dvoch valcov. V teste sa prezentoval vzhľadom na jazdné výkony ústretovou priemernou spotrebou 6,4 litra na 100km ( mesto 6,8l/km, diaľnica 6,7 litra na 100km a mimo mesta 5,5l km/100km). Pri defenzívnej jazde však viete tieto čísla ešte podliezť, nie je problém jazdiť aj pod 6 litrov a na okreskách dokonca na takmer na hranici 5 litrov.
Vyvážene jazdné vlastnosti
Celkový pozitívny dojem z testovacích jázd Škody Scala dotvára skutočnosť, že sa s autom veľmi dobre šoféruje, čo je jeho veľké plus. K tomu prispieva na daný typ auta nielen dobrá ovládateľnosť, stabilny jazdný prejav v zákrutách a slušný komfort pruženia, ale aj samotná obsluha –presnosť a chod radiacej páky radenia, rozmiestnenie pedálov, sily potrebnej na ovládanie pedálov. Záber spojky či nástup brzdného účinku je tak akurát, resp. bez dôvodu na kritiku. To je však prednosť nielen tohto vozidla, ale aj ostatných modelov značky Škoda.
Z pozície športovejšie založeného vodiča však chýba k úplnej spokojnosti menej preposilované riadenie s lepšou spätnou väzbou. Predsa len ide o športovejšie ladenú verziu, ktorej by slušalo športovejšie, pevnejšie nastavenie a viac spätnej väzby od kolies. Bez príplatkového nastavenia režimov jazdy „drive modul select“ (s režimom Sport) a adaptívneho podvozku s voľbou režimu sport, je síce Scala vo verzii Monte Carlo výkonne a dobre ovládateľne auto, ale skôr s ambíciou pohodového vozidla. Toto konštatovanie bude zrejme sklamaním od tých, ktorý očakávajú od verzia Monte Carlo nielen sportovejšiu vizáž, ale aj sportovejšie nastavený podvozok.
Pri hodnotení jazdných vlastností visí vo vzduchu otázka ako hodnotím jazdný prejav s jednoduchou zadnou nápravou. Pokiaľ jazdíte na kvalitných a rovných vozovkách tak nemáte dôvod na najmenšiu kritiku. Prenos hluku od zadnej nápravy je zanedbateľný a auto jazdí ako po koľajniciach. Pri jazde po nekvalitnej vozovke, napríklad po panelovej ceste s priečnymi nerovnosťami však môže byť prenos hluku od zadnej nápravy väčší, resp. v zákrutách pri ostrejšej jazde môže dochádzať akoby k vrteniu či odskakovaniu zadných kolies.
To však platí naozaj len pri výrazných priečnych nerovnostiach alebo pri drsnej jazde. Pri bežných podmienkach však nebude jednoduchá zadná tuhá náprava s torznou priečkou dávať dôvod na kritiku. Tu by sme chceli zdôrazniť, že komfort cestovania vzadu neznižuje väčší prenos hluku od zadnej nápravy a pri prejazde po nekvalitnej ceste citeľný doraz tlmičov, čo býva neraz achillova päta tejto triedy vozidiel.
Ešte poznámka k podvozkovej platforme. Škoda Scala síce stojí na platforme MQB podobne ako Audi A1, Seat Ibiza či VW Polo, ale rozmerovo je niekde inde. Napríklad v porovnaní s predchodcom – Škodou Rapid Spaceback – je dlhšia +87 mm a širšia +12 mm. Taktiež v rázvore (2649 mm) je dlhšia o 47 mm.
Porovnanie s konkurenciou
Model | VW Golf | Kia Ceed | Ford Focus | Opel Astra | Peugeot 308 | SEAT Leon | Škoda Scala |
Dĺžka (mm) | 4284 | 4310 | 4358 | 4358 | 4253 | 4368 | 4362 |
Šírka (mm) | 1789 | 1780 | 1823 | 1823 | 1804 | 1800 | 1793 |
Výška (mm) | 1491 | 1470 | 1484 | 1484 | 1457 | 1456 | 1471 |
Rázvor (mm) | 2619 | 2650 | 2648 | 2648 | 2620 | 2686 | 2649 |
Priemer otáčania (m) | 10,9 | 10,6 | 10,9 | 10,9 | 10,7 | 10,5 | – |
Kufor (l) | 381 | 395 | 363 | 370 | 420 | 380 | 467 |
Výška nakladacej hrany (mm) | 680 | 650 | 710 | 710 | 695 | 760 | 680 |
Voľnosť pre kolená vzadu (mm) | 796 | 758 | 765 | 765 | 745 | 830 | 830 |
Voľnosť pre hlavu vzadu (mm) | 960 | 945 | 895 | 895 | 935 | 925 | 960 |
Šírka v lakťoch vpredu (mm) | 1490 | 1498 | 1460 | 1460 | 1484 | 1467 | 1465 |
Šírka v lakťoch vzadu (mm) | 1440 | 1455 | 1416 | 1416 | 1435 | 1440 | 1430 |
Záver
Moderný, športovo pôsobiaci dizajn exteriéru a interiéru so športovým prvkami, moderné pracovisko vodiča, kvalita spracovania, priestranný interiér a nadpriemerne veľký kufor, široký rozsah výbavy a úroveň jazdných výkonov a jazdných vlastností, predurčuje Škodu Scala, aby sa v tomto hodnotení sebavedome postavila celému radu konkurenčných modelov, vrátane ikony VW – Golf. Samozrejme treba povedať, že hovoríme o exemplári, ktorému prináleží nielen bohatšie vybava Monte Carlo, ale aj niekoľko prvkov výbavy zo zoznamu príplatkovej výbave. Ako napríklad efektné 18“ zliatinové disky kolies, presklená strecha (s najväčšou plochou presklenia v segmente), presklené kufrové dvere (niečo na spôsob predošlého modelu Škoda Rapid Spaceback alebo 10,2’’ digitálny prístrojový štít a z prístrojovky vystupujúca 9,2“ dotyková obrazovka infotainmentu.
Text+foto: Michal Pospíšil