Nová Škoda Fabia prichádza s novým dizajnom, vyspelejšou technológiou, bohatšou výbavou, väčším vnútorným a batožinovým priestorom.
Po Pole a Ibize, ktoré absolvovali nedávno facelift, prišiel rad v rámci koncernu VW Group, aj na Škodu, ktorá však uviedla, na rozdiel od uvedených súrodencov, úplne nový model Fabia. Tento model konečne prináša hatchback postavený na novšej platforme MQB A0, ktorú zdieľa aj Polo a Ibiza.
Nová Fabia vyzerá veľmi dobre. Úplne nová karoséria je oveľa elegantnejšia ako predtým, pričom koeficient odporu klesol z 0,32 na hodnotu 0,28, ktorý je podľa Škody v danom segmente najlepší.
Na prvý pohľad pripomína menšiu verziu modelu Scala. Je vidieť, že pri tvorbe dizajnu sa dizajnéri držali rovnakých dizajnových prvkov ako pri ostatných modeloch značky Škoda. Z tohto pohľadu sa nekoná žiadne prekvapenie. Tí čo čakali niečo iné, možno budú sklamaní. Podľa kolujúcich ilustrácii a špionážnych fotografii na webe sa však dalo očakávať, že sa predstaví nová Fabia s dizajnom na spôsob väčšieho modelu Škoda Scala.
Nárast rozmerov
Nová Fabia narástla v porovnaní s predchodcom vo všetkých smeroch. Na dĺžku narástla na 4 108 mm (+111 mm v porovnaní s predchodcom), v rázvore 2 564 mm (+94 mm v porovnaní s predchodcom) a na širku 1780 mm (+48 mm v porovnaní s predchodcom). Nárast rozmerov sa prejavil nárastom vnútorného priestoru a veľkosti kufra.
Model Fabia IV Fabia III Fabia II Fabia I
Dĺžka (mm) 4107 3997 4000 3960
Šírka (mm) 1780 1732 1642 1646
Výška (mm) 1460 1467 1498 1451
Rázvor (mm) 2564 2470 2465 2462
Kufor(l) 380 330 315 260
Objem kufra pribral na objeme 50 litrov, to znamená, že s hodnotou 380 litrov sa vyrovná objemu kufra VW Golf.
Pri pohľade do interiér taktiež vidieť, že sa dizajnéri inšpirovali ostatnými modelmi značky Škoda (Scala a Kamiq). Fabia dostala 10,25″ digitálny prístrojový štít a 9,2“ dotykový displej infotainmentu (v základe 6,5“ a 8“). Škoda hovorí nielen o použitých kvalitnejších materiáloch ale aj o zmenách a vylepšeniach, ktoré nie sú na pohlaď vidieť. Konkrétne o tichšej a lepšie odhlučnenej kabíne.
Bohatšia výbava
Vo výbave bude k dispozícii okrem Full LED svetlometov, celého radu asitenčných systémov dvojzónovej klimatizácie, vyhrievaného volantu, vyhrievaného čelného skla, vnútorneho LED osvetlenie a vetracie otvory pre zadné sedadlá, aj stredová lakťová opierka, ktorú v tomto segmente vidíme len zriedka.
Nebola by to však Škoda bez rozsiahlej ponuky Simply Clever. Fabia ponúka neuveriteľných 43 šikovných vychytáviek. Päť z nich debutuje prave v tomto modeli: odnímateľný držiak na nápoje medzi prednými sedadlami, spona na kreditnú kartu v stredovej konzole, odkladací kontajner v stredovom tuneli pre zadných cestujúcich, variabilný priestor v kufri a slnečná clona na panoramatickej streche.
Paleta motorov
Ponúkaná paleta motorov štartuje s atmosférickým benzínovým 1,0-litrovým benzínovým motorom s tromi valcami. Je ponúkaný s výkonom 65 alebo 80 koní a v obidvoch prípadoch s max. krútiacim momentom 93Nm Tieto agregáty sú spriahnuté výlučne s päťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Fabii so základnou motorizáciou 1,0 MPi 65 k trvá zrýchlenie z 0-100 km/h až 15,5 sekundy (max. rýchl. 172 km/h) a s mierne výkonnejším motorom 1,0 MPi 80k trvá zrýchlenie 15,1 s ( max. rýchlosť 178 km/h). Pokiaľ chcete výkonnejšie vozidlo tak siahnite po preplňovanom 1,0-litrovému motore a s výkonom 95 koní (175 Nm), spriahnutý taktiež s päťstupňovým manuálom. Fabia 1.0 TSi 95k totiž dokáže zrýchliť z 0-100 km/h za 10,6 s a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 195 km/h.
Ešte lepšie je na tom výkonnejšia verzia Fabia 1.0 TSI s výkonom 110 k (200Nm) so 6-st. manuálom (alebo za príplatok 7-st. DSG). Táto zrýchli z 0-100km/h za 10,6 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 195 km/h. Na špici motorizácii bude tróniť štvorvalec 1.5 TSI s výkonom 150k spriahnutý výhradne so 7-st. DSG, ktorý dokáže šprintovať z 0-100km/h za 7,9 s a dosiahnuť úctyhodných 225 km/h.
Fabia prišla o naftový motor už pri facelifte modelu tretej generácie a s novou, štvrtou generáciou sa podľa očakávania už nevráti. Chýba ale akýkoľvek druh elektrifikácie, takže tí, ktorí preferujú motory s mild-hybridným, hybridným pohonom či modely čisto na elektrický pohon budú musieť hľadať inde. Na druhej strane sú všetky benzínové motory rodiny Evo, čo znamená, že sú vybavené najnovšou technológiou prečerpávania paliva. Pre tých, ktorí potrebujú dlhší dojazd príde vhod za príplatok 50-litrovú palivovú nádrž, ktorá na základe cyklu WLTP umožní dojazd viac ako 900 kilometrov. Ďalšie informácie prinesieme priebežne.
Text: Lukáš Vajda Foto: Škoda