Škoda rozširuje štvrtú generáciu vozidla Fabia o variant Monte Carlo. Pochváliť sa môže športovejším vzhľadom a zníženým športovým podvozkom.

 

Čierne dizajnové prvky vytvárajú dynamický vzhľad

Športový vzhľad vozidla podčiarkujú čierne dizajnové prvky ako napríklad čierna maska chladiča, špecifický predný a zadný nárazník, difúzor zadného nárazníka v čiernom prevedení alebo čierne kolesá z ľahkej zliatiny s priemerom od 16″ do 18″.

Početné čierne dizajnové prvky dodávajú novému vozidlu športovejší vzhľad. Čierno lakovaný je nielen rámček výraznej masky chladiča a spojler na špecifickom prednom nárazníku, ale rovnako lakované sú aj kryty vonkajších spätných zrkadiel, kryty bočných prahov a difúzor športového zadného nárazníka. Súčasťou štandardnej výbavy je aj nápis Škoda na veku batožinového priestoru v čiernej farbe a čierno lakovaná strecha. Športový vrcholný model radu Fabia má aj plaketu s nápisom Monte Carlo nachádzajúcu sa na predných blatníkoch. Okrem toho má aj zatmavené bočné okná a sklo piatych dverí (SunSet).

Interiéru dominujú športové sedadlá

Interiér zdobia červené elementy a prístrojová doska v dekore Carbon. Dekoračná lišta na prístrojovej doske, časti stredovej konzoly a držiaky dverí majú červený metalický dekor. Lakťové opierky v predných dverách a spodná časť prístrojovej dosky majú karbónový vzhľad. Súčasťou štandardnej výbavy sú športové sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami a trojramenný multifunkčný volant. Virtuálny kokpit, ktorý je k dispozícii na prianie, ponúka špecifický športovejší dizajn režimov zobrazenia.

Kožené prvky s čiernym prešívaním

Koža s čiernym prešívaním sa nachádza na držiaku ručnej brzdy a štandardne dodávanom trojramennom multifunkčnom volante, ktorý má pri vozidlách vybavených automatickou prevodovkou DSG aj pádla pod volantom. Súčasťou štandardnej výbavy nového vozidla Fabia Monte Carlo je aj nové ambientné LED osvetlenie, ktoré dekoračnú lištu na prístrojovej doske osvetľuje červenou farbou. Pri vozidlách vybavených infotainmentom Amundsen možno voliť aj bielu farbu. Súčasťou štandardnej výbavy je aj LED osvetlenie stredovej konzoly vpredu, vnútorných kľučiek predných dverí a LED čítacej lampičky vpredu a vzadu.

Virtuálny kokpit a komfortné prvky známe skôr z vozidiel vyššej triedy

Prvýkrát je v modeli Škoda Fabia Monte Carlo k dispozícii na prianie aj virtuálny kokpit s 10,25″ displejom, ktorý možno individuálne nastaviť. Ponúka aj špecifický športovejší dizajn režimov zobrazenia. Virtuálny kokpit zobrazuje aj logá rádiových staníc, obaly hudobných albumov a uložené fotografie volajúcich. Zobrazovaná mapa navigácie sa pri križovatkách môže priblížiť a zobraziť ich v samostatnom okne. Vyhrievaný volant a vyhrievané čelné sklo, ktoré zaručuje vysokú úroveň bezpečnosti v zimných mesiacoch, sú takisto k dispozícii na prianie.

Travel Assist združuje niekoľko asistenčných systémov, vyššiu úroveň komfortu prináša Automatické parkovanie

Fabia Monte Carlo vďaka systému Travel Assist ponúka automatickú podporu pozdĺžneho a priečneho vedenia vozidla. Tento na prianie dostupný systém možno aktivovať jediným tlačidlom. Travel Assist okrem iného kombinuje adaptívny tempomat (ACC), ktorý do rýchlosti 210 km/h automaticky upravuje rýchlosť jazdy podľa vozidla idúceho vpredu, a Asistenta jazdy v pruhoch (Lane Assist). Tento asistent jemnými zásahmi do riadenia šoférovi pomáha udržať vozidlo v správnom jazdnom pruhu. Pomocou funkcie Detekcia rúk automobil kontroluje, či má šofér ruky dôsledne na volante. Fabia Monte Carlo pomôže aj vďaka asistentovi Automatické parkovanie, ktorý do rýchlosti 40 km/h zobrazí vhodné parkovacie miesto a zaparkuje do radu pozdĺžne alebo priečne stojacich vozidiel.. Vozidlo okrem toho ponúka Rozpoznávanie dopravných značiek a Front Assist s prediktívnou ochranou chodcov a cyklistov.

Až deväť airbagov a päťhviezdičkové hodnotenie v teste Euro NCAP

Súčasťou štandardnej výbavy vozidla Fabia Monte Carlo sú airbagy šoféra a spolujazdca, hlavové airbagy a predné bočné airbagy. Na prianie sú okrem toho k dispozícii kolenný airbag šoféra a zadné bočné airbagy. Systémy uchytenia ISOFIX a TopTether sú na sedadle spolujazdca a pre vonkajšie zadné sedadlá súčasťou štandardnej výbavy. V referenčných testoch bezpečnosti vozidiel nezávislej organizácie European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) získala Škoda Fabia päť hviezdičiek. So získaním 78 percent z maximálneho možného počtu bodov dosiahla najvyššie hodnotenie v triede kompaktných vozidiel testovaných v roku 2021.

Nová Fabia Monte Carlo umožňuje výber z dvoch verzií infotainmentu. Ponuka zahŕňa jednak štandardne dodávaný systém Bolero s displejom o veľkosti 8″, ale aj špičkový infotainment Amundsen s 9,2″ displejom, ktorý možno ovládať aj gestami alebo prostredníctvom digitálnej asistentky Laury. Pomocou zabudovanej karty eSIM je vozidlo vždy online, čo umožňuje aj príjem internetového rádia alebo prístup k rozsiahlym mobilným online službám ŠKODA Connect, prípadne k novým aplikáciám infotainmentu. Vďaka bezdrôtovej technológii SmartLink možno pripojiť aj inteligentné telefóny a nabíjací box pre smartfóny umožňuje ich bezdrôtové nabíjanie.

Základný systém Bolero s displejom o veľkosti 8″ prináša bluetooth s hlasovým ovládaním a šesť reproduktorov. Vďaka bezdrôtovej technológii SmartLink možno prostredníctvom Android Auto a Apple CarPlay pripojiť inteligentné telefóny. Phonebox, ktorý je k dispozícii na prianie, umožňuje bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu.

Vrcholný infotainment Amundsen s navigáciou a hlasovým ovládaním s online podporou

Infotainment systém Amundsen má konfigurovateľný 9,2″ displej a disponuje navigáciou s online podporou. K voliteľným prvkom patrí aj zriadenie wi-fi hotspotu. Po pripojení mobilného telefónu možno spustiť službu pre streamovanie hudby. SSD disk s kapacitou 64 GB je určený aj na ukladanie mapových podkladov, ktoré možno online aktualizovať. Súčasťou výbavy je aj ovládanie gestami. Na prianie si možno objednať hlasové ovládanie s online podporou prostredníctvom digitálnej asistentky Laury, ktorá rozumie pokynom v celkovo 15 jazykoch. Na nabíjanie ďalších mobilných prístrojov slúži vo vozidle FABIA MONTE CARLO až päť USB-C konektorov. Dva USB-C konektory vpredu sú súčasťou štandardnej výbavy, na prianie sú ponúkané dva USB-C konektory vzadu a USB-C konektor pri vnútornom spätnom zrkadle, ktorým možno napríklad napájať palubnú kameru.

Aplikácie infotainmentu zobrazujú správy, počasie, kalendár a upozornenie na nebezpečné dopravné situácie

Šofér si môže založiť účet Škoda Connect priamo cez displej infotainment systému Amundsen alebo už existujúci účet preniesť do vozidla Fabia Monte Carlo. Ľahko možno stiahnuť nové aplikácie infotainmentu, ktoré zobrazujú správy a počasie, poskytujú prístup k osobnému Google kalendáru alebo upozorňujú na nebezpečné situácie. Amundsen umožňuje používanie mnohých mobilných online služieb ŠKODA Connect. Medzi nich patrí štandardne dodávaný eCall, ktorý v prípade nehody automaticky spustí tiesňové volanie, služba Proaktívny servis (Pomoc na ceste), rozsiahle služby vzdialeného prístupu pomocou aplikácie MyŠKODA a webový portál ŠKODA Connect.

Škoda Fabia Monte Carlo (2)

Ponuka motorov

Fabia Monte Carlo je k dispozícii s tromi motormi, ktoré pokrývajú výkonové spektrum od 70 kW (95 k) do 110 kW (150 k). Všetky motory spĺňajú prísnu emisnú normu Euro 6d. V kombinácii s 50-litrovou nádržou, ktorá je k dispozícii na prianie, tak dojazd pri trojvalcových motoroch predstavuje v režime WLTP vyše 900 kilometrov.

Vrcholná motorizácia 1.5 TSI má výkon 110 kW (150 k) a v kombinácii so štandardne dodávanou sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,0 s. Maximálna rýchlosť predstavuje 225 km/h. Tento motor je okrem toho vybavený aktívnym riadením valcov. Systém tak v prípade malej záťaže automaticky vypína oba prostredné valce a znižuje spotrebu i emisie CO2.

Inovatívna vrstva nanášaná pomocou plazmy znižuje spotrebu paliva a emisie

Fabia Monte Carlo ponúka aj dva trojvalcové motory 1,0 TSI. Verzia s výkonom 70 kW (95 k) je vybavená päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Pri motore 1,0 TSI s výkonom 81 kW (110 k) si možno vybrať medzi šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Pri oboch motoroch 1,0 TSI s priamym vstrekovaním sú liatinové vložky valcov nahradené plazmovým nanášaním povrchovej vrstvy valcov s celkovou hrúbkou 150 mikrometrov (0,15 milimetra). Tento proces znižuje vnútorné trenie a optimalizuje tým aj spotrebu paliva a emisie. Vďaka lepšej distribúcii a odvodu tepla v spaľovacom priestore optimalizuje aj tepelné namáhanie motora.

Nízka spotreba umožňuje dlhý dojazd

Všetky pohonné jednotky sú ponúkané štandardne so 40-litrovou palivovou nádržou. V prípade 50-litrovej nádrže, ktorá je k dispozícii na prianie, disponuje FABIA MONTE CARLO vybavená trojvalcovými motormi dojazdom viac ako 900 km v režime WLTP. Všetky pohonné jednotky spĺňajú prísnu emisnú normu Euro 6d. Na prianie je pre všetky verzie k dispozícii športový podvozok, ktorý má svetlú výšku zníženú o 15 mm. Vďaka odlišnej charakteristike odpruženia poskytuje širšie možnosti pre dynamickú jazdu.

              Zdroj: Škoda                                                           Jozef Pospíšil

Reklama