Prevádzka elektromobilu je z dlhodobého hľadiska menej nákladná ako prevádzka vozidla so spaľovacím motorom.
Dôvodom sú nižšie náklady na údržbu, servis a aj nabíjanie elektromobilu. Elektromobil môžete nabíjať doma s nízkou cenou za 1 kWh. Nabíjanie na verejných nabíjacích staniciach môže byť drahšie, no nie je to pravidlo. Vďaka paušálom existuje možnosť, že nabíjanie na verejných nabíjacích staniciach vás vyjde lacnejšie ako doma.
Nabíjanie je lacnejšie ako tankovanie benzínu
Spotreba Škoda Enyaq iV 80 s výkonom 150 kW je podľa tech. údajov od 16,6 do 18,1 kWh / 100 km a reálna 19,32 kWh podľa nemeckej agentúry Spritmonitor zbierajúcej údaje spotreby od majiteľov vozidiel. Benzínové vozidlo Škoda Kodiaq 1.5 TSi 4×2 s výkonom 110 kW (2.0 TSI 140 kW je v ponuke len s pohonom 4×4, preto porovnávame verziu 1.5 TSI DSG) má udávanú spotrebu 7,7 l / 100 km (WLTP) a reálnu 8,74 l/100km (podľa Spritmonitor).
Pri výpočte nákladov na PHM sme zobrali do úvahy uvedené reálne údaje kombinovanej spotreby (mix mesto/ okresky/diaľnica v pomere 1/3:1/3:1/3). Ak by ste Škoda Enyaq iV 80 nabíjali doma s tarifou 0,15 € / 1 kWh, vaše náklady na 100 km jazdy by boli 2,92€. Keby ste nabíjali na verejných nabíjacích staniciach ZSE Drive a používali by ste výhradne ultra-rýchle nabíjacie stojany, 100 km jazdy by vás stálo 9,47 €.
V prípade Škoda Kodiaq vo výpočte použijeme priemernú cenu benzínu v 45. týždni v roku 2021. 95 oktánový benzín stál 1,500 €/ liter. Teda 100 kilometrov jazdy by vás s modelom Škoda Kodiaq stálo 13,71 €. Nabíjanie Škoda Enyaq iV by vás teda vyšlo menej ako tankovanie Škoda Kodiaq, a to aj za predpokladu, že by ste nabíjali výhradne na ultra-rýchlych nabíjacích stojanoch, ktoré bývajú zvyčajne najdrahšou možnosťou. V ideálnom prípade, pokiaľ by ste nabíjali auto výhradne doma, tak ušetrite na „PHM“ napríklad pri najazdení 100 000km oproti Kodiaqu so spaľovacím motorom 1.5 TSI až 10 202€, resp. pri najazdení 160 000km až 16 333€.
Tabuĺka porovnania: Situácia 1. (nabíjanie doma)
Porovnanie „Elektromobil kontra spaľovák“
Model | Enyaq iV 80 | Kodiaq 2.0 TSI DSG 4x2 |
---|---|---|
Výkon (kW) | 150 | 110 |
Krútiaci moment (Nm) | 310 | 250 |
Zrýchlenie ( z 0-100km/h) (s) | 8.7 | 9.8 |
Max. rýchlosť (km/h) | 160 | 205 |
Spotreba podľa WLTP | 16,7-18,9 (kWh) | 7,7 (l/100km) |
Spotreba reálna | 19,32 (kWh) | 8,74 (l/100km) |
Dojazd (km) | 500-536 | 753 |
Dojazd reálny (km) | 480 | 663 |
Kufor (l) | 585 | 650 |
Vzdialenosť predné - zadné operadlo (mm) | 865 | 820 |
Výbava | Soft | Style |
Zliat. disky kolies 19" | S | 761 |
Sedadlá | Látka/umelá koža | Látka/umelá koža |
Infotainment | 13“ | 8“ |
Navigácia | 750 | S |
Digitálny prístrojový štít | S | S |
Full LED Matrix svetlomety | S | S |
Parkovacie senzory vpredu a vzadu | S | Iba vpredu |
Cúvacia kamera | S | S (Paket Style Plus) |
Adaptívny tempomat | 822 € (Paket Assient Drive) | 949 € (Paket Style Plus) |
Asistent zmeny jazdného pruhu | S (Paket Assient Drive) | - |
Asistent vyparkovania | S (Paket Assient Drive) | - |
Varovanie pri vystupovaní | S (Paket Assient Drive) | - |
Proaktívna ochrana cestujúcich | S (Paket Assient Drive) | - |
3- zónová klimatizácia | S | 563 € (Clima Paket) |
Vyhrievané čelne sklo | 382 € (Paket Climate Plus) | S (Clima Paket) |
Vyhrievané zadné sedadlá | S (Paket Climate Plus) | S (Clima Paket) |
Phonebox | S | 312 |
Vyhrievaný volant | S (Paket Climate Plus) | 101 |
Isofix vpredu na spolujazdcovom sedadle | S | 402€ (Safety paket) |
Bočné airbagy | S | S (Safety paket) |
Asistent rozpoznania únavy | S | S (Safety paket) |
Rozpoznávanie dopravných značiek | S | 75 |
Výsuvné ostrekovače svetlometov | S | S |
Vyhrievané dýzy ostrekovača čelného skla | S | S |
Voľba jazdného profilu | S | 201 |
KESSY FULL | S | S |
LANE ASSIST | S | 421 |
Predĺžená záruka na 5 rokov/100 000 km | S | S |
Predĺžená záruka na 5 rokov/150 000 km | 347 | 347 |
Cena | 49 310 € | 35 200 € |
Cena pri zarátaní nákladov na palivo a servis (100 000 km) | 52 541 € | 49 110 € |
Cena pri zarátaní nákladov na palivo a servis (160 000 km) | 54 446 € | 57 470 € |
Cena s porovnateľnou výbavou | 51 611 € | 39 332 € |
Cena s por. výbavou + náklady palivo, servis (100 000 km) | 54 809 € | 53 242 € |
Cena s por. výbavou + náklady palivo, servis (160 000 km) | 56 747 € | 61 602 € |
Tabuĺka porovnania: Situácia 2. (nabíjanie doma a na rýchlonabíjačke)
V prípade modelovej situácie pri kombinovanom režime nabíjania, napríklad, že cca dve tretiny ste nabíjali doma 0,15 € / 1 kWh a cca jednu tretinu na rýchlonabíjacej stanici 0,49 € /1 kWh tak stále pri najazdení 100 000km ušetríte 8 045€ a pri najazdení 160 000 km ušetríte až 13 059€. (Poznámka v prípade nižšej tarify rýchlonabíjacej stanici samozrejme bude úspora v prospech elektromobilu Enyaq iV ešte vyššia).
Model | Enyaq iV 80 | Kodiaq 2.0 TSI DSG 4x2 |
---|---|---|
Cena | 49 310 € | 35 200 € |
Cena pri zarátaní nákladov na palivo a servis (100 000 km) | 55 210 € | 49 100 € |
Cena pri zarátaní nákladov na palivo a servis (160 000 km) | 57 720 € | 57 470 € |
Cena s porovnateľnou výbavou | 51 611 € | 39 332 € |
Cena s porovnateľnou výbavou pri zarátaní nákladov na palivo a servis (100 000km) | 56 971 € | 53 242 € |
Cena s porovnateľnou výbavou pri zarátaní nákladov na palivo a servis (160 000km) | 60 021 € | 61 602 € |
S (štandard) - (nedodáva sa) Registračná daň 1.5 TSI 110kW - 360€ elektromobil - 33€
Inovatívny systém financovania a celý rad balíkov výhod
Model Škoda Enyaq iV je pre potencionálnych zákazníkov dostupnejší, napriek relatívne vyššej cene, vďaka inovatívnemu systému financovania a celému balíku výhod.
Máte záujem o elektromobil, novinku od značky Škoda, model Enyaq iV a odrádza vás od kúpy relatívne vyššia cena. Toto však nemusí byť neprekonateľná prekážka pri výbere tohto vozidla, nakoľko Škoda, presnejšie VW Finančné služby, prišli v prípade tohto modelu s ponukou popri klasickom operatívnom lízingu, nazvanom „Bez starostí“, s inovatívnym systémom financovania, ktorý môže kombinovať úver a lízing. Tento systém financovania s výstižným názvom „Na mieru“ má ambíciu prispôsobiť sa možnostiam potenciálneho zákazníka.
Elektrický Enyaq iV už môže byť výhodnejší ako „spaľovák“
V decembrovom vydaní časopisu Autotest uverejníme komplexný materiál zaoberajúci sa e-mobilitou, ktorý má ambíciu prispieť k lepšie informovanosti motoristickej verejnosti a prispieť tak k lepšiemu zorientovaniu sa potenciálnych zákazníkov pri rozhodovaní či presedlať z klasických modelov so spaľovacími motormi na stále viac populárnejšie elektromobily. A že tá doba je už tu, aj z pohľadu peňaženky, viac menej ukazuje napríklad aj horeuvedená tabuľka porovnania modelu na čisto elektrický pohon Škoda Enyaq iV 80 a model so spaľovacím motorom – Škoda Kodiaq 1.5 TSI DSG 4×2.
V prípade elektromobilu Škody Enyaq iV 80 dostanete v porovnaní s modelom Škoda Kodiaq 1.5 TSI DSG 4×2 v podstate za porovnateľné, resp. aj menšie peniaze (pokiaľ zohľadníte náklady na palivo a servis) vyspelejšie auto, ktoré je po viacerých stránkach na tom lepšie ako Kodiaq (pritom Kodiaq patrí k tomu najlepšiemu čo je v ponuke v danom segmente SUV vozidiel so spaľovacími motormi). Elektrický Enyaq 80 iV je skrátka modernejší, dynamickejší a taktiež priestrannejší (pre kolená vzadu) a pohodlnejší.
Ak vás tieto úvodné informácie zaujali, tak si nenechajte ujsť decembrový časopis Autotest s článkom s viacerými, možno pre viacerých z vás, ktorí doteraz preferovali modely so spaľovacími motormi aj prekvapivými informáciami.
Zdroj: Škoda, Spritmonitor
Jozef Pospíšil