Range Rover Evoque druhej generácie dostal po benzínovom a dieselovom agregáte aj ďalšiu, novú plug-in hybridnú pohonnú jednotku, ktorú sme mali možnosť podrobiť testovaniu.

Základom tejto motorizácie s označením P300e AWD je 1,5-litrový trojvalcový turbobenzín s výkonom 147 kW/200 k, ktorému pomáha elektromotor s výkonom 80 kW/109 koní. Táto hybridná pohonná sústava vykazuje systémový max. výkon 227kW/309 k a max. krútiaci moment 540 Nm. Výkon sa prenáša na všetky štyri kolesá, na predné spaľovacím motorom a na zadné elektromotorom. Pohon predných a zadných kolies nie je prepojený mechanicky.

Preplňovaný benzínový 1,5-litrový motor pochádzajúci z rady Ingenium od spoločnosti Jaguar a Land Rover bol odľahčený použitím hliníkovej konštrukcie, vďaka čomu je ľahší o 37 kilogramov ako porovnateľný benzínový štvorvalec. V praxi je tento trojvalec pomerne tichý, nevibruje a pokiaľ mu nešliapete na krk, tak o ňom v podstate ani neviete.

Elektrický pohon získava energiu z lítium-iónovej batérie s kapacitou 15 kWh pochádzajúcej od spoločnosti Samsung. Batéria je uložená v podlahe vozidla pod zadnými sedadlami a elektromotor na zadnej náprave. To umožňuje dojazd podľa našich skúsenosti čisto na elektrickú energiu takmer 60 kilometrov (udávaný dojazd 66 km). Hybridné pohonné ústrojenstvo je spriahnuté, na rozdiel od benzínovej a dieselovej verzie modelu Evoque, ktoré využívajú 9-st. automat, s novou automatickou 8-st. prevodovkou (je o 5 kg ľahšia ako 9-st. automat).

Range Rover Evoque P300e AWD-4

Súhru plug-in hybridnej sústavy a automatickej prevodovky sme hodnotili v prevažnej miere bez pripomienok. V niektorých situáciách, najmä v mestskej premávke, sme však, napríklad, keď sme potrebovali promptne zrýchliť pri výjazde z bočnej cesty na hlavnú cestu, očakávali promptnejšie zareagovanie 8-st. automatickej prevodovky, ktorá trávila dlhý čas hľadaním správneho prevodového stupňa automatickej prevodovky.

Taktiež úplne bez výčitiek nedopadlo pri akcelerácii hodnotenie zapájania spaľovacieho motora, ktoré v určitých situáciách potrebovalo príliš dlhú pauzu k tomu, aby sa plnohodnotne pripojilo k elektromotoru a pomohlo vozidlu akcelerovať. Napríklad, keď sme vychádzali z mesta/dediny v režime na elektrický pohon a potrebovali sme náhle výraznejšie akcelerovať s tým, že sme stlačili plynový pedál na podlahu, tak spaľovaciemu motoru sa akoby nechcelo (v dôsledku toho, že 8-st. automat taktiež váhal, aký vhodný rýchlostný stupeň zaradiť) okamžite reagovať a potreboval príliš dlhy čas (2-3 s), aby sa zapojil a pomohol elektromotoru pri akcelerácii. Inak však, ako sme už povedali, je zapájanie elektromotora a spaľovacieho motora v prevažnej miere v podstate promptné a plynulé.

Pochvalu dostáva Evoque P300e AWD za úctyhodné jazdné výkony. Evoque dokáže zrýchliť iba za 6,5 s a podľa výrobcu uháňať max. rýchlosťou 213 km/h (čisto na elektrinu je maximálna rýchlosť 135 km/h). Pokiaľ teda máte pravidelne nabitú batériu, tak dostávate do rúk vskutku dynamický stroj.

Jeho výkonnú hybridnú sústavu je možné si užiť nielen v priamom smere jazdy, ale aj pri jazde zákrutami. Auto je prekvapujúco, aj napriek vyššej pohotovostnej hmotnosti a vyššej stavbe karosérie, veľmi dobre ovládateľné. Pritom dokáže byť na zvlnenej vozovke príjemne plavné. Pre tých, ktorí však očakávajú excelentnú absorpciu, negatívne prekvapí pri prejazde priečnych nerovností prenos rázov od kolies, ktoré nie je iba cítiť, ale aj počuť. Je to možno aj tým, že je postavený na veľkých 20“ kolesách.Range Rover Evoque P300e AWD-INTERIER

Spotreba výrazne závislá na režime jazdy

Čo však bude potencionálnych zákazníkov zaujímať okrem jeho dynamických a jeho jazdných vlastností je predovšetkým jeho spotreba. Tá je výrazne závislá na režime jazdy (frekvencii nabíjania batérie a využitia jazdy na elektromotor) a samotných jazdných podmienok (profil trate, teplota ovzdušia).

V rámci hospodárnej jazdy môžete prepínať medzi jazdou čisto na elektrický režim EV alebo na hybridný režim, kde si volí Evoque P300e zapájanie elektromotora a spaľovacieho motora samočinne. Treťou možnosťou je využiť režim Safe, vďaka ktorému si môžete uzamknúť, resp. odložiť využitie elektrickej energie na neskôr. Čo však chýba, je možnosť dobíjania batérie za jazdy, ktorú však postrádajú aj niektorí iní, prémioví konkurenti.

Nám sa pohybovala spotreba od 4,5 litra do cca 12 litrov. Údaje okolo 10 litrov ukazoval informačný displej pri jazde na spaľovací motor v režime Save alebo s prázdnou batériou (aj keď stále ostáva nejaká rezerva) pri diaľničnom tempe. Tento údaj je síce dosť vysoký, nie je však až tak prekvapujúci, predsa len ide o 2,15 tony vážiace auto. To je o 230 kilogramov viac ako váži benzínový štvorvalec P300. Pokiaľ viete využiť jazdu na elektrický pohon (resp. dojazd čisto na elektrinu cca 50-60 km) a samotnú rekuperáciu, tak nie je problém jazdiť z výrazne nižšími hodnotami, ktoré s benzínovou a dieselovou verziou nedosiahnete.

My sme test absolvovali v prevažnej miere na hybridný režim (s pravidelne nabíjanou batériou) s priemernou spotrebou 6,3 litra/100km (mesto 4,8 litra/100 km, diaľnica 9,5 litra/100 km a mimo mesta 5,3 l/100 km). Pritom batéria sa vybíjala tempom 18,5- 23,5 kWh elektrickej energie.

Range Rover Evoque P300e AWD-nabíjanie

Doba nabíjania

Ďalšou dôležitou informáciou, ktorá má vplyv na výber vozidla s plug-in hybridným pohonom, sú možnosti nabíjania a doba trvania nabíjania.

V tomto prípade je možné pri nabíjaní jednosmerným prúdom (DC) využiť maximálny nabíjací výkon 32 kW (napríklad Mercedes CLA 250e má 24 kW), takže na 80 % sa batérie nabijú za 30 minút. Teda za pol hodinu dočerpáte nejakých 40 km, čo pri pendlovaní do práce, resp. pri väčšine každodenných jazdení, bohato postačí. Pokiaľ by ste chceli batériu nabiť na 100 %, tak potrebujete na nabitie zostávajúcich 20 % ďalších 30 minút. Nabíjanie striedavým prúdom z domácej zásuvky (jednofázový výkon iba 3,7 kW) trvá šesť hodín a 40 minút, pričom pri využití bežných nabíjacích staníc (obmedzený výkon na 7 kW) alebo domáceho 7 kW wallboxu sa táto doba skráti na hodinu a 24 minút (na 80 % kapacity).

Plnohodnotný pohon 4×4

Elektromotorom poháňaná zadná náprava je totožná s pohonom používaným vo Volve, ale trakcia bola optimalizovaná pre značku Land Rover s pohonom všetkých kolies. Pre vodiča je navyše nápomocný tzv. systém Terrain Response – známy aj z iných modelov Land Rover, umožňujúci okrem bežného jazdného režimu zvoliť aj špecifické programy (normálna jazda, tráva, sneh, blato, vyjazdené koľaje, resp. piesok) s rôznym nastavením charakteristiky motora, automat. prevodovky a pohonu 4×4.

Plusom tohto modelu, tak ako od tejto značky očakávame, je aj jeho všestrannosť, resp. jeho schopnosti pri výjazde z pevnej vozovky do terénu. K tomu prispieva nielen plnohodnotný pohon 4×4, ale aj vyššia svetlá výška podvozka 212 mm (Audi Q5 200 mm, Audi Q3 170 mm, Mercedes-Benz GLB 143 mm, BMW X3 205 mm) a offroadové parametre, ktoré patria okrem nájazdového uhla k tým najlepším v danom segmente vozidiel (Range Rover Evoque 22,2 st./20,7 st./30,6 st., Mercedes-Benz GLB 18 st./14 st./18 st., BMW X3 25 st./20 st./23 st.). Aj keď je pravda, že sa asi veľa majiteľov tohto elegantného auta s takýmito diskami kolies práve často nevyberie do terénu.

Ešte k pohonu 4×4 , asi viacerých napadne, že či pohon všetkých kolies pracuje aj keď sa vybije batéria. Áno, pracuje! Pohon všetkých kolies totiž využíva funkciu vnútorného nabíjania, a v prípade, že je potrebná lepšia trakcia, resp. záber zadných kolies, tak elektrická zadná náprava pracuje aj pri vybitom akumulátore.

Range Rover Evoque P300e AWD-off road

Záver

Pokiaľ sa rozhodne pre tento model, tak dostanete (pri pravidelnom dobíjaní batérie a využívaní rekuperácie) nielen úspornú a výkonnú plug-in hybridnú pohonnú sústavu, veľmi dobre ovládateľné a zároveň všestranné auto (pohon 4×4, svetlosť podvozka 212 mm) s primeraným komfortom pruženia, ale aj nadmieru elegantné auto a luxusne pôsobiaci interiér s moderným pracoviskom vodiča s 10“ dotykovou obrazovkou infotainmentu (viď video) a 12,3-palcovým digitálnym prístrojovým štítom.

Z pohľadu užívateľa poteší fakt, že vnútorný priestor a objem kufra 472 litrov (1200 litrov po sklopení zadných sedadiel v pomere 40:20:20) je rovnaký ako majú ostatné, bežné verzie s benzínovým a dieselovým motorom a pod podlahou kufra má rovnako k dispozícii dojazdové koleso, o ktorom môže prevažná väčšina iných plug-in hybridov, vrátane prémiových, iba snívať.

Celkový pozitívny dojem dotvára bohatá výbava, kde nechýba okrem celého radu asistenčných systémov aj niekoľko zaujímavých prvkov výbavy typu vnútorného spätného zrkadla – ClearSight, monitora premávky za vozidlom či skvelého kamerového systému 360°, ktorý príde vhod nielen pri parkovaní, ale aj pri jazde v teréne spolu so systémom monitorovania hĺbky brodu.

HODNOTENIE

Plusy
  • úsporný a výkonný plug-in hybrid
  • elegantný dizajn karosérie
  • luxusne pôsobiaci interiér
  • rovnaký kufor aj rezervou ako pri verziách so spaľovacím motorom
  • všestrannosť (pohon 4×4, svetlosť podvozka 212 mm)
  • rýchlosť dobíjania
  • plavný podvozok
  • dobrá ovládateľnosť
  • výbava
  • rovnako veľký kufor ako pri ostatných motorizáciách
Mínusy
  • vyššia spotreba na spaľovací motor (v režime SAVE, na diaľnici)
  • hlučnejší podvozok
  • niekedy váhajúca prevodovka
  • absorpcia priečných nerovností

 

VIDEO

Viac informácii (kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky,  …) nájdete v májovom vydaní časopisu Autotest.

                                                                                     Text+foto: Michal Pospíšil

Reklama