Nový Forester sa ukázal počas testovacích jázd v skvelej forme. Porovnateľný model zvládajúci v takej miere nároky na všestrannosť, t. j. nároky pri jazde na pevnej vozovke a v teréne, na automobilovom trhu v danom segmente nenájdete.

Na pohlaď zvonku vyzerá nový Forester akoby išlo iba o iba facelift, pritom ide o celkom nový model, ktorý sa prezentuje väčšími rozmermi karosérie (postavený je na globálnej platforme SGP), modernejším a priestrannejším interiérom, novou pohonnou jednotkou a celým radom vylepšení. S rozmermi 4625 x 1815 x 1730 mm je väčší do dĺžky +15 mm, šírky +20 mm a v rázvore +30 mm, len na výšku je mierne nižší o 5 mm. Táto zmena rozmerov a proporcií prospela nielen vzhľadu vozidla, ale aj vnútorným rozmerom – v kabíne je ešte o niečo viac miesta na šírku a hlavne vzadu pre kolená (pritom už predchodca bol na tom ponukou vnútorného priestoru veľmi dobre). Kufor ostal v podstate rovnako veľký – na objeme pridal symbolické 4 litre.

Medzigeneračná zmena vzhľadu vozidla predstavuje tak, ako sme napísali, evolúciu – čo poteší tradičných konzervatívnych zákazníkov značky Subaru. V interiéri je zmena výraznejšia. Po nasadnutí do vozidla na vás dýchne prémiová atmosféra – interiér s 8“ dotykovou obrazovkou (navigácia pôsobí modernejšie a kvalitnejšie ako pri predchodcovi).

POROVNANIE

Typ autaForester e-BoxerForesterHyundai TucsonKia SportageFord KugaVW TiguanHonda CRVMazda CX-5
Dĺžka (mm)4 6254460447544804524448645704555
Šírka (mm)18151795185018551868183918201840
Výška (mm)17301735165517501689163216851670
Rázvor (mm)26702640267026702690268126302700
Kufor (l)509503513513456520-615589503
Voľnosť pre kolená vzadu (mm)889860810790795870/696820-
Nájazdový uhol predný (st)2123171721181819
Nájazdový uhol zadný (st)2625242428252224
Prejazdový uhol (st)2123191917201519
Svetlá výška (mm)220220172165190200170195

Používanie nového Subaru Forester e-BOXER spríjemňuje a uľahčuje celý rad vylepšení a prvkov výbavy. Napríklad po nasadnutí vás Forester pozdraví, nastaví pre vás na mieru polohu za volantom, spätné zrkadlá a predvolenú klimatizáciu – a to vďaka novej funkcii monitorovania vodiča, ktorá prostredníctvom infračervenej kamery dokáže rozpoznať vašu tvár (až 5 ľudí). V ponuke je viacero prvkov výbavy – od štandardne dodávaného bezpečnostného systému EyeSight, cez kameru sledujúcu únavu vodiča, až po praktickú automatickú brzdu pri parkovaní. Apropo, parkovacia brzda? Tá zabráni razantným dupnutím na brzdu nárazu do zaparkovaného auta alebo prekážky stojacej za vami. Podľa nás je to prvok výbavy, ktorý by mohol mať každý model (hlavne, ak nie je vybavený parkovacou kamerou, alebo parkovacím asistentom), predovšetkým mestské autá parkujúce častejšie cúvacím manévrom. Mnohí si povedia síce, že je to zbytočnosť, že cúvať vie predsa každý, ale ako sa hovorí – aj majster kat sa môže uťať – a je fajn vtedy, keď stojí nad vami ochranná ruka „automatickej brzdy“. Táto funkcia sa dá v prípade, že vám prekáža – napríklad pri cúvaní vo vysokej tráve, alebo keď parkujete nárazník na nárazník, jednoducho vypnúť.

Inak, rad vylepšení sa týka nielen toho, kde predchodcu tlačila päta – napríklad nekonečne dlhé el. ovládanie kufrových dverí, ktoré je už porovnateľne rýchle ako pri ostatných SUV modeloch, ale dokonca aj tam, kde bol lepší ako konkurencia. Napríklad, výhľad z pozície vodiča bol silnou stránkou už predošlej generácie, tu je však na tom nový Forester ešte lepšie vďaka bohatšiemu preskleniu kabíny, tenkým „A“ stĺpikom a umiesteným spätným zrkadlám nevytvárajúcim spolu s „A“ stĺpikom bariéru zakrývajúcu výhľad do predoboku (čo je neraz hendikep konkurenčných SUV modelov). Taktiež nastupovanie na zadné sedadlá je vďaka väčšiemu vstupnému otvoru zadných dverí ešte pohodlnejšie.

Vylepšenie sme vnímali nielen pri statickom porovnaní, ale aj pri samotnom jazdnom prejave, ktorý bol taktiež chvályhodný aj pri predchádzajúcom modeli s veľmi dobrou ovládateľnosťou a zároveň nadpriemerným komfortom.

Nový Forester e-BOXER však ukazuje, že aj tu bol priestor na zlepšenie – globálna platforma SGP prináša výrazné zlepšenie tuhosti karosérie a podvozku (tuhosť v ohybe +90 %, torzná tuhosť +70 %, tuhosť predného odpruženia +70 %, tuhosť zadného pomocného rámu +100 %) a optimálnejšie rozloženie hmotnosti na jednotlivé nápravy poskytuje novému modelu Forester v hraničnej situácii viac stability – napríklad vyhýbací manéver dokázal zvládnuť s väčšou istotou, resp. vo vyššej rýchlosti. Tam, kde už predošlý model vychádzal z trate, nový Forester vykrajoval zmenu smeru jazdy s obdivuhodnou suverenitou.

Jednoducho nový Forester je v porovnaní s predchodcom stabilnejší pri vyhýbacích manévroch vo vyššom tempe jazdy a paradoxne aj pohodlnejší pri prejazde po nekvalitnom povrchu.

Tento fakt sme si mali možnosť overiť na testovacom polygóne v rakúskom ÖAMTC Teesdorf, kde sme nový Subaru Forester podrobili testovacími jazdami v rôznych režimoch jazdy – na malom okruhu so zatočenými zákrutami a dlhou rovinkou s vyhýbacím manévrom, v zhoršených adhéznych podmienkach a na pohyblivej platni so simulovaným šmykom a nakoniec v náročnom teréne s brodením a krížením náprav.

S údivom sme kvitovali ako dokáže nový Forester zvládať ostro rezané zákruty či zmeny smeru jazdy vo vysokom tempe aj napriek vyššej svetlej výške 220 mm a veľmi komfortnému odpruženiu. Jeho prejav je aj na hranici svojich možností stabilný bez nepredvídateľného chovania.

Riadenie je presné, okolo stredovej polohy nemá príliš veľkú „vôľu“ a rýchle reaguje na pootočenie volantom. Plusom je stabilný a istý prejav pri akcelerácii alebo brzdení na rozdielnych adhéznych podmienkach (napr. pravá časť kolies bola na suchom, ľavá na mokrom), na rovine či v zákrutách. Úplnou čerešničkou na torte je jazda v teréne. Nový Forester je, tak ako predošlá generácia, štandardne vybavený stálym symetrickým pohonom všetkých kolies a terénnym režimom X-Mode, ktorý je po novom možné nastaviť do dvoch módov pre zlepšenie schopnosti v ťažkých podmienkach: jeden je pre zasnežený a suchý nespevnený povrch Snow/Dirt, a druhý do hlbokého snehu a bahna Deep Snow/Mud.

Nechápali sme, kam až dokáže takto disponovaný nový Forester prejsť. Jeho limity mimo pevnú vozovku samozrejme určujú aj offroadové parametre, tie sú však vo viacerých parametroch lepšie ako u konkurencie, i samotné obutie.

Inak, rozdiel oproti predchodcovi poháňanému výhradne len spaľovacím motorom a normálnym typom prevodovky Lineartronic bolo vidieť nielen plynulejším rozjazdom pri zrýchľovaní na bežnej ceste, ale aj v teréne pri prekonávaní prekážok – napríklad cez väčší hrboľ alebo kameň, cez ktorý bolo treba sa kolesami prehupnúť, sa lepšie popasoval hybridný systém pohonu, ktorému tak dlho netrvá, kým zaberie. Pri zapnutom X-Mode sa režim Motor Assist aktivuje skôr, už pri 0 km/h (pri normálnej jazde a v režimoch I a S sú to 4 km/h), čím zlepšuje jeho účinnosť už od rozjazdu. Pochvalu dostáva aj pribrzďovací systém Hill descent , ktorý pri zjazde z prudkého kopca dávkuje brzdný účinok omnoho plynulejšie, ako sme mali možnosť vyskúšať u nejedného konkurenta (pohybujúci sa skôr určitými prískokmi).

Pri prejazde po nerovnostiaciach a v teréne pri krížení náprav nič nevŕzgalo a neškrípalo. Dokonale tuhú karosériu bez toho aby sa krútila demonštroval Forester e-Boxer balansujúc na troch kolesách – s jedným kolesom vo vzduchu ( viď foto) na terénom previse. V takejto pozícii bolo možné bez problémov otvoriť dvere a kufor. Klobúk dole!

Výrobcovia riešia tlak sprísňovania emisných noriem zavádzaním elektrických alebo hybridných modelov. Subaru stavilo na e-BOXER spájajúci benzín a elektromotor.

Nový Subaru Forester e-BOXER je k dispozícii iba v jednej motorizácii, ide o hybridnú pohonnú jednotku, ktorú tvorí zážihový 2,0 litrový horizontálny štvorvalcový motor s max. výkonom 150k a elektromotorom s výkonom 12,3 kW (ten je nápomocný hlavne pri rozjazdoch). ). V čisto elektrickom režime je možné s „ľahkou“ nohou prejsť až do 1,6 kilometra, pri max. rýchlosti do cca 40 km/h. Na vyššie tempo by už elektromotor nestačil. V závislosti od štýlu jazdy vodiča dokáže znížiť spotrebu o 11 % v porovnaní s doterajším 2,0 l benzínovým motorom ( podľa tlačovej správy od Subaru).

Lithium-ionová batéria s kapacitou 0,6 kWh je umiestnená v spodnej časti vzadu tak, že neobmedzuje objem batožinového priestoru. Tu chceme poznamenať, že takéto umiestnenie vylepšuje rozloženie hmotnosti na predné a zadné kolesá a prispieva k lepšej ovládateľnosti, vďaka čomu nárast hmotnosti 110 kg pri jazde vôbec nevnímate.

2,0-litrový motor obsahuje 80 % nových komponentov, v kombinácii s elektromotorom a prispôsobenej prevodovke Lineartronic dosahuje o 30 % lineárnejšie zrýchlenie a citlivejšie dávkovanie krútiaceho momentu. V porovnaní s predošlou verziou s benzínovým motorom 2.0 l prináša pohonné ústrojenstvo e-BOXER zníženie spotreby až o 11 % (podľa údajov výrobcu).

Nový Forester s o 40 % zvýšenou účinnosťou absorpcie energie a prenosom energie nárazu poskytuje optimálnejšiu ochranu posádky. Najlepšou vizitkou jeho bezpečnosti je celý rad ocenení. Nový Forester získal cenu Grand Prix za najvyššie dosiahnuté skóre 96,5 bodu v testovaní bezpečnosti v Japonsku pre roky 2018-2019 a taktiež si pripísal hodnotenie Advanced Safety Vehicle Triple Plus (ASV +++) so 122,3 bodmi (zo 126 možných), čo je najvyššie hodnotenie preventívnej bezpečnosti JNCAP 2018-2019.

Po testovacích jazdách môžeme povedať, že Forester si aj v novom vyhotovení zachoval svojský charakter s hybridom na spôsob Subaru, ktorý ho odlišuje od iných vozidiel SUV. Nový Forester e-BOXER je všestranne disponovaný model – zvládajúci v takej miere vysoké nároky na ovládateľnosť a komfort či jazdu po pevnej vozovke a v teréne – že hybrid s takýmito schopnosťami na trhu v danom segmente nenájdete. Aj to je dôvod prečo Forester nemá núdzu o zákazníkov.

Od svojho debutu v roku 1997 je Forester celosvetovo najpredávanejším Subaru. Kým aktuálne najpredávanejším modelom v Európe je Subaru XV, Forester bol lídrom viac ako 20 rokov, pričom od jeho uvedenia v roku 1997 sa tu predalo viac ako 334.000 exemplárov. Celosvetovo sa kumulatívne vyrobilo 3,76 milióna Foresterov.

Plusy

+ imidž značky Subaru

+ všestranné jazdne vlastnosti

+ plynulejšie reakcie vozidla na plyn

+ úctyhodné schopnosti v teréne

+ vysoký komfort cestovania

+ vnútorný priestor

+ výhľad z kabíny

+ kvalitne pôsobiaci interiér

Mínusy

–  nie je priestor pre rezervu

–  vyššia hmotnosť v porovnaní s predchodcom

 

Porovnanie rozmerov:    Nový       Starý     Rozdiel

Dĺžka (mm)                      4625       4610      +15

Šírka (mm)                      1815       1795      +20

Výška (mm)                     1730       1735      -5

Rázvor (mm)                    2670       2640      +30

Objem kufra (l)                 509         505       +4