Prvá jazda: Škoda Scala

V rámci slovenskej predpremiéry sme absolvovali krátke jazdy s benzínovými verziami Škoda Scala 1.0 TSI a Škoda Scala 1.5 TSI.

Obe pohonné jednotky:  trojvalec 1.0 TSI 85kW a štvorvalec 1.5 TSI sú podporené  turbom. Ako prvú sme osedlali výkonnejšiu verziu Škoda Scala 1.5 TSI spriahnutú so 7-st. automatickou dvojspojkovou prevodovkou, ktorá podľa očakávania dodáva vozidlu v prípade potreby viac ako dostatok jazdného výkonu. To však platí len keď autu fakt stupíte na krk a výrazným stlačením plynového pedála dáte pokyn, že od auta potrebujete dynamickú jazdu. Nastavenie prevodovky je totiž komfortné a reakcie na stlačený plynový pedál – na daný, výkonný typ motora až príliš mierne. Čo je však trend, s ktorým sa stretávame aj u iných modelov s touto alebo obdobnou motorizáciou. Dôvod je zrejmý: dosiahnutie nižšej spotreby a tým aj ekologickejšej prevádzky s nižšími emisiami. Tento hendikep pre športovejšie založených vodičov, je možné eliminovať príplatkovým  prvkom výbavy – „drive mode select“, ktorý umožňuje nastaviť režim jazdy Sport s promptnejšou odozvou na stlačenie plynového pedálu. Taktiež je v ponuke adaptívny podvozok o 15mm nižší s voľbou jazdného režimu Normal a Sport.

A ako je na tom trojvalec 1.0 TSI 85kW spriahnutý so 6-st. manuálom? Ten naopak v praxi prekonal naše očakávania. Chuť do zrýchľovania je na daný typ agregátu chvályhodná. To však platí pri zaťažení jednou sobou, vyhodnotenie pri zaťažení viacerými osobami zistíme pri samotnom redakčnom teste.

Celkový pozitívny dojem z testovacích jázd Škody Scala dotvára skutočnosť, že sa s autom veľmi dobre šoféruje, čo je jeho veľké plus. K tomu prispieva na daný typ auta nielen veľmi dobrá ovládateľnosť (ľahšou pohonnou jednotkou menej zaťažený predok a tým menší sklon k nedotáčanému chovaniu) a slušný komfort pruženia, ale aj samotná obsluha – komfortnejšie, pre bežne užívanie ustretovejšie nastavenie posilňovača riadenia, presnosť a chod radiacej páky radenia, rozmiestnenie pedálov, sily potrebnej na ovládanie pedálov. Záber spojky či nástup brzdného účinku je tak akurát, resp. bez dôvodu na kritiku. To je však prednosť nielen tohto vozidla, ale aj ostatných modelov značky Škoda. Pozitívne hodnotenie z pozície vodiča platí aj pre spomínanú výkonnejšiu verziu 1.5 TSI, ktorej však z nášho pohľadu chýba k úplnej spokojnosti menej preposilované riadenie s lepšou spätnou väzbou. Predsa len ide o výkonnejšiu verziu, ktorej by slušalo športovejšie, pevnejšie nastavenie riadenia a  viac spätnej väzby od kolies.

Moderný dizajn exteriéru a interiéru, priestranný interiér a kufor, široký rozsah výbavy a úroveň jazdných výkonov a jazdných vlastnosti predurčuje Škodu Scala – novinku v segmente hatchbackov,  aby sa v tomto hodnotení sebavedome postavila celému radu konkurenčných modelov, vrátane ikony VW Golf.

Viac sa dozviete v májovom časopise Autotest.