V rámci slovenskej predpremiéry sme absolvovali krátke jazdy s benzínovými verziami Škoda Scala 1.0 TSI a Škoda Scala 1.5 TSI.
Obe pohonné jednotky: trojvalec 1,0 TSI 85kW a štvorvalec 1,5 TSI sú podporené turbom. Ako prvú sme osedlali výkonnejšiu verziu Škoda Scala 1,5 TSI spriahnutú so 7-st. automatickou prevodovkou, ktorá podľa očakávania dodáva vozidlu v prípade potreby viac ako dostatok jazdného výkonu. To však platí, len keď autu fakt stupíte na krk a výrazným stlačením dáte pokyn cez plynový pedál, že od auta potrebujete dynamickú jazdu. Nastavenie prevodovky je totiž komfortné a reakcie na stlačený plynový pedál – na daný, výkonný typ motora až príliš mierne. Čo je však trend, s ktorým sa stretávame aj u iných modeloch s touto alebo obdobnou motorizáciou. Dôvod je zrejmý – dosiahnutie nižšej spotreby a tým aj ekologickejšej prevádzky s nižšími emisiami. Tento hendikep pre športovejšie založených vodičov je možné eliminovať príplatkovým prvkom výbavy – „drive modul select“, ktorý umožňuje nastaviť režim jazdy Sport s promptnejšou odozvou na stlačenie plynového pedála. Taktiež je v ponuke adaptívny podvozok o 15 mm nižší s voľbou režimou Normal a Sport.
A ako je na tom trojvalec 1,0 TSI 85kW spriahnutý so 6-st.manálom? Ten, naopak, v praxi prekonal naše očakávania. Chuť do zrýchľovania je na daný typ agregátu chvályhodný. To však platí pri zaťažení jednou osobou, vyhodnotenie pri zaťažení viacerými osobami a batožinou zistíme pri samotnom redakčnom teste.
Celkový pozitívny dojem z testovacích jázd Škody Scala dotvára skutočnosť, že sa s autom veľmi dobre šoféruje, čo je jeho veľké plus. K tomu prispieva na daný typ auta nielen veľmi dobrá ovládateľnosť (s ľahšou pohonnou jednotkou menej zaťažený predok a tým menší sklon k nedotáčanému chovaniu) a slušný komfort pruženia, ale aj samotná obsluha – komfortnejšie nastavenie posilňovača riadenia, presnosť a chod radiacej páky radenia, rozmiestnenie pedálov, sily potrebnej na ovládanie pedálov. Záber spojky či nástup brzdného účinku je tak akurát, resp. bez dôvodu na kritiku. To je však prednosť nielen tohto vozidla, ale aj ostatných modelov značky Škoda. Pozitívne hodnotenie z pozície vodiča platí aj pre spomínanú výkonnejšiu verziu 1,5 TSI, ktorej však z nášho pohľadu chýba k úplnej spokojnosti menej preposilované riadenie s lepšou spätnou väzbou. Predsa len ide o výkonnejšiu verziu, ktorej by slušalo športovejšie, pevnejšie nastavenie a viac spätnej väzby od kolies. Bez príplatkového nastavenia režimov jazdy „drive modul select“ a adaptívneho podvozku s voľbou režimu sport, je síce výkonne a veľmi dobre ovládateľne auto, ale skôr s ambíciou pohodového a jemného vozidla.
Moderný dizajn exteriéru a interiéru, priestranný interiér a kufor, široký rozsah výbavy a úroveň jazdných výkonov a jazdných vlastností, predurčuje Škodu Scala – novinku v segmente hatchbackov – aby sa v tomto hodnotení sebavedome postavila celému radu konkurenčných modelov, vrátane ikony VW – Golf.
Samozrejme treba povedať, že hovoríme o exemplári vybavenom celým radom prvkov, ktoré budú prináležať vyšším úrovniam výbavy, resp. budú tieto prvky výbavy k dispozícii za príplatok. Ako napríklad efektné 18“ zliatinové disky kolies, presklená strecha (s najväčšou plochou presklenia v segmente), presklené kufrové dvere (niečo na spôsob predošlého modelu Škoda Rapid Spaceback) alebo 10,2’’ digitálny prístrojový štít a z prístrojovky vystupujúca 9,2“ dotyková obrazovka infotainmentu (testované verzie boli vybavené výbavou Style s 8“ dotykovou obrazovkou, základné prevedenie 6,5“). Podľa Škody ide o najväčšiu obrazovku infotainmentu v tomto segmente.
V pozícii vodiča za výškovo a pozdĺžne nastaviteľným volantom (inak veľmi dobre padnúcim do rúk) si nájdu optimálny posed rôzne vysoké postavy. Prístrojový panel má hornú časť potiahnutú mäkčenými plastami, strednú časť atraktívnym lešteným metalickým dekorom, zvyšok je samý tvrdý plast – čo je však v tomto segmente normálne.
Kokpit vodiča dostáva od nás pochvalu nielen za vizuálnu stránku, ale aj za ergonómiu pracoviska vodiča, praktické odkladacie priestory pre poháre, mobil a iné drobnosti a voľnosť vo všetkých smeroch.
Vpredu sú k dispozícii pohodlné sedadlá s dobrou bočnou oporou. K pohodliu sedenia prispieva aj posuvná, nastaviteľná lakťová opierka a výškovo nastaviteľný bezpečnostný pas, čo nie je obvyklé v tomto segmente vozidiel.
Čo však osloví prakticky uvažujúcich potencionálnych zákazníkov, je nadpriemerný priestor pre kolená na zadných sedadlách a objem kufra. Pre 1,75 metra vysokú postavu, keď si sadne za rovnako vysokého spolujazdca, ostáva voľnosť pre kolená 120 mm. Tu by sme chceli zdôrazniť, že príjemne komfortné nastavenie podvozku, resp. celkové pohodlie cestovania si užívajú nielen pasažieri vpredu, ale aj vzadu. Komfort cestovania vzadu neznižuje väčší prenos hluku od zadnej nápravy a pri prejazde po nekvalitnej ceste citeľný doraz tlmičov, čo býva neraz achillova päta tejto triedy vozidiel.
Vzadu pasažieri ocenia nielen nadpriemerne veľa miesta, ale aj rozmerné a pohodlné sedadlá. Komfort zabezpečuje mäkšie vystlanie a nadpriemerne dlhé zadné sedáky s veľmi dobrou oporou pre stehná. Ku komfortu cestovania na zadných sedadlách prispieva aj možnosť zasunúť chodidlá pod predný sedák, aj keď je predný sedák v najnižšie polohe.
Inak, tu musíme povedať, že sme sa ešte nestretli v tomto segmente vozidiel s takým detailne prepracovaným sedením na zadných sedadlách, čoho dôkazom je aj taký, bohužiaľ pre viaceré modely, zanedbávaný „detail“, akým sú zadné opierky hlavy, ktoré v tomto prípade nie sú len na okrasu, ale aj na pohodlné opretie hlavy. Čo je, nielen v tomto segmente, skôr výnimka ako pravidlo. Buď sú opierky hlavy nepohodlne tvarované, alebo príliš tvrdé, čo znepríjemňuje cestovanie na dlhších trasách, keď si hlavu obvykle cestujúci oprú o hlavovú opierku.
Takéto ústretové riešenie pre komfort cestovania na zadných sedadlách u konkurencie v podstate nenájdete. Aby sme však len nechválili, tak aj tu k úplnej spokojnosti chýba v ponuke stredová lakťová opierka a taktiež tým pádom otvor na prepravy dlhších predmetov.
Batožinový priestor s dvojitým dnom dosahuje objem 467 litrov, resp. 1410 litrov po zložení zadných sedadiel. V týchto disciplínach nemá Škoda Scala v segmente hatchbackov konkurenciu. Toto môžu byť rozhodujúce parametre pri výbere auta, hlavne na Slovensku a východnej Európe – predsa len Slováci aj z pohľadu menšej solventnosti využívajú autá na prepravu s viacčlennou posádkou častejšie ako zákazníci zo západu.
Tých, ktorých však osloví atraktívny dizajn, moderné prvky výbavy, nadpriemerné vnútorné priestorové pomery a pohodlie sedenia, môže prekvapiť, že aj takto moderne disponovaný model využíva lacnejšie riešenia, ako výlučne jednoduchú zadnú nápravu a v základných prevedeniach zadné bubnové brzdy. Škoda Scala je totiž postavená na podvozkovej platforme MQB AO. Spomenúť však musíme, že účinnosť uvedených bubnových bŕzd sa podľa tvrdenia Škody vyrovná kotúčovým brzdám a fakt, že jednoduchú zadnú nápravu využíva výhradne už aj Ford Focus hatchback.
Ešte poznámka k podvozkovej platforme. Škoda Scala síce stojí na platforme MQB podobne ako Audi A1, Seat Ibiza či VW Polo, ale rozmerovo je niekde inde. Napríklad v porovnaní s predchodcom – Škodou Rapid Spaceback – je dlhšia +87 mm a širšia +12 mm. Taktiež v rázvore (2649 mm) je dlhšia o 47 mm. Viac sa dozviete ohľadom spotrieb, prevádzkových nákladov atď. v rámci tradičného testu uverejneného na webe a v časopise.
Model Škoda Scala Škoda Rapid SB VW Golf
Dĺžka (mm) 4362 4304 4258
Šírka (mm) 1793 1706 1790
Výška (mm) 1471 1459 1492
Rázvor (mm) 2649 2602 2620
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm)
1531/1516 1463/1500 1533/1549
Kufor [l] 467/1410 415/1381 380/1270