Rivian R1S je lepší ako iné prémiové SUV-modely prakticky vo všetkom. To je verdikt, ktorí vyriekli kolegovia z autoportálu Insideevs.com po absolvovaní niekoľkých stovkách kilometrov na cestách a niekoľkých hodinách  v náročnej offroadovej trati.

R1S v sebe spája totiž tie najlepšie atribúty Range Roveru, Mercedesu Triedy G a Lamborghini Urus. A pritom ako elektromobil má nižšie náklady na servis a cestovanie.

Štvormotorový el. pohon s výkonom 614 kW

R1S bude spočiatku ponúkaný v konfigurácii so štyrmi motormi, ktorá je známa zo sesterského modelu pick-up R1T. Elektrické SUV má výkon 614 kW (845k) a krútiaci moment 1 241 Nm. Rovnako ako pri R1T je na rok 2024 plánovaná lacnejšia dvojmotorová verzia s výkonom 447 kW a 813 Nm.

Výkon je jedna vec, dostať ju efektívne na vozovku je druhá vec. Ale vďaka vektorovaniu krútiaceho momentu zaisťuje štvormotorový elektrický pohon vždy maximálnu trakciu tým, že okamžite pošle správny výkon na správne koleso. Štyri elektromotory automaticky posielajú výkon tam, kde ju potrebujete, takže uzávierka diferenciálov je minulosťou.

rivian-r1s-suv -5

Adaptívne pneumatické pruženie umožňuje výškové nastavenie o viac ako 15 centimetrov (na max. 37 cm). Tento fakt príde vhod pri výjazde mimo pevnú vozovku,  R1S sa v teréne ukázal vo veľmi dobrom svetle, dokonca ešte lepšie ako pick-up R1T. Je to spôsobené inými rozmermi ako má R1T, t.j. predovšetkým kratším rázvorom 3,08 metra namiesto 3,45 metra a kratšou dĺžkou 5,10 metra namiesto 5,51 metra.

Veľmi dobre ovládateľný

R1S je podstatne lepšie ovládateľný ako R1T, čo je výhoda pri jazde v zákrutách. Na ceste R1S vôbec nepôsobí ako veľké trojtonové SUV, ale  skôr ako športový sedan. K tomu prispievajú nielen dobre vyladené pružiny a tlmiče ale aj, ako je pri elektromobiloch obvyklé, nižšie ťažisko kvôli batérii umiestnenej v podvozku.

Pomocou rôznych jazdných režimov je možno meniť výšku podvozku, rozloženie výkonu, komfort pruženia a nastavenie pedálov. V ponuke je univerzálny režim Normal a športovejšie ladený režim Sport.

Na ceste je ideálny pre každodenné použitie univerzálny režim Normal. Tým sa zvolí normálna výška podvozku a mäkšie vyladenie, promptnejšie reagujúce nastavenie ESP a mierna rekuperácia. Naopak režim Sport ponúka tuhší podvozok a najnižšiu možnú svetlú výšku podvozku. Navyše sa v tomto športovejšom režime potom dostáva viac výkonu na zadné kolesá a ESP už nezasahuje tak výrazne. Ak stlačíte plyn v športovom režime R1S zrýchli z 0 na 100 km/h za približne tri sekundy. To je približne rovnaký čas, koľko potrebuje taliansky superšport Lamborghini Urus za 220 000 €.

rivian-r1s-suv -1

V ponuke sú aj off-roadové režimy

V teréne väčšinou aktivovali štandardný off-roadový režim s názvom Off Road All-Terrain. Okrem toho sú k dispozícii ďalšie štyri režimy jazdy v teréne: Rock Crawl, Rally, Drift a Soft Sand.

Na ceste aj v teréne je R1S o niečo lepší ako pick-up R1T, až na jednu výnimku: R1T dokáže ťahať päťtonový príves, zatiaľ čo R1S „iba“ 3,5-tonový príves. V teréne má R1S výhodu vďaka oveľa kratšiemu rázvoru. Nájazdové uhly sú lepšie ako v R1T,  t.j vpredu a vzadu 35,6  a 34,3 a prejazdový uhol 29,6.  Hĺbka brodenia je rovnaká u oboch verzii, tesne pod 1 meter.

Batéria, dojazd a nabíjanie

R1S má rovnakú 135 kWh batériu ako pick-up R1T. Toto je „brutto“ kapacita. Rivian neprezrádza využiteľnú kapacitu batérie, no podľa reálnych skúsenosti pri teste  je to okolo 125 kWh. S touto batériou je dosah 509 km (EPA).

V budúcnosti ( očakáva sa, že v roku 2024) bude R1S k dispozícii aj s celkovou kapacitou 105 kWh s udávaným dojazdom 420 km a so 180 kWh s dojazdom 640 kilometrov .

Rivian R1S používa štandardný CCS konektor na jednosmerné rýchlonabíjanie s maximálnym nabíjacím výkonom 220 kW ( neskôr bude softwarovým upgradom možné zvýšiť na 300 kW). V teste sa uvádza, že čas nabíjania je približne 40 minút (z 10 na 80 percent), s rýchlonabíjačkou s výkonom 150 kW to trvá približne o 5 minút dlhšie. Ak je v navigačnom systéme ako cieľ naprogramovaná jednosmerná rýchlonabíjačka, batéria sa automaticky predkondicionuje zahrievaním alebo chladením, aby proces nabíjania prebiehal optimálne. Navigačný systém zobrazuje možnosti nabíjania na vašej trase, ako aj realistické odhady dojazdu a časy nabíjania, čo pomáha udržať obavy z dojazdu na minimum.

Štandardne 7 miest

Celkovo je interiér pohodlný, kvalitne spracovaný a dobre vybavený. Presklená strecha po celej dĺžke pridáva na inak priestrannom vnútornom priestore na vzdušnosti.  Tri rady sedadiel ( štandardne 2+3+2, 5-miestna verzia nie je v ponuke) poskytuje prepravné možnosti pre 7 dospelých osôb, aj keď v treťom rade rátajte, že komfort sedenia úplne nezodpovedá prvým dvom radom. Možnosti nabíjania elektroniky sú bohaté: neuveriteľných osem portov USB-C je roztrúsených po celej kabíne plus tri 12-voltové a dve 120-voltové zásuvky. A ak by to všetko nestačilo, je tu aj bezdrôtová nabíjacia podložka.

Pracovisku vodiča dominuje 15,6” dotykový displej a 12,3” digitálny prístrojový štít. Ovládanie a grafika infotainmentu s prehľadne usporiadanými ikonami funkcií ovládania je v podstate dobrá, aj keď prekvapujúco chýba funkcia Android Auto a Apple CarPlay. To znamená, že nemôžete zobrazovať a používať aplikácie svojho telefónu priamo na stredovej dotykovej obrazovke, ako je to pri väčšine iných vozidiel.

rivian-r1s-suv -9

Významní výrobcovia (vrátane napríklad značky BMW, ktorá nepodporovala Android Auto ) už dávno pochopili, že toto je niečo, čo zákazníci jednoducho požadujú. Je načase, aby na to prišla aj začínajúca EV –značka. Treťotriedny zážitok z navigácie pri SUV za takmer 100 000 dolárov je totiž neprijateľný.

Rivian Driver +

R1S sa štandardne dodáva so širokou paletou pokročilých asistenčných systémov vodiča, ktoré zastrešuje systém s nazvom Rivian Driver +. Tento zahŕňa adaptívny tempomat, asistent zmeny jazdného pruhu , ako aj asistent udržiavania v jazdnom pruhu. Pre podporu pri cúvaní a parkovaní je tu výstraha pred prejazdom vzadu, parkovací asistent a asistent prívesu.

Cena vozidla a perspektíva výroby

Rivian na webe udáva základnú cenu verzie R1S 72 500 USD (2-motorová verzia, so 105 kW batériou), t.j. v prepočte cca 70 000€.  Za 4-motorovú verziu so 135 kW batériou zaplatíte už 84 500€  (cca 83 500€). Predajcovia však pýtajú v USA za tento model aj o 40-50% viac ako je katalógová cena.

Od začiatku výroby v závode v Normal, Illinois, Rivian vyrobil približne 8 000 vozidiel (R1T, R1S ). Na tento rok naplánovanú výrobu 25 000 vozidiel, zatiaľ však vyzerá, že tento plán nemusí byt splnený, nakoľko v 2. štvrťroku 2022 bolo dodaných iba 4 401 vozidiel.

Pritom Rivian získal už celkovo 98 000 predobjednávok zo Spojených štátov a Kanady na pickup R1T a SUV R1S. Plus taktiež dostala táto nová EV značka objednávku na 100 000 elektrických dodávkových vozidiel od spoločnosti Amazon (minulý mesiac bola dodaná prvá várka vozidiel).

Rivian sa chystá postaviť novú továreň v americkom štáte Georgia, ktorá bude stáť približne 4,4 miliardy eur. Výroba by tam mala začať od roku 2024. Maximálna výrobná kapacita fabriky bude 400 000 áut ročne a areál poskytne prácu viac ako 7 500 ľuďom. V súčasnosti má Rivian len továreň v Illinois, kde plánuje rozšírenie výrobnej kapacity zo 150 000 na 200 000 áut ročne. Medzitým Rivian hľadá možnosti pre výrobnú linku v Európe.

Plusy

+  všestrannosť

+ neuveriteľná akcelerácia

+ offroadové vlastnosti

+ priestranný interiér

+ jazdné vlastnosti

+ vnútorný priestor

Mínusy

–  vyššia cena

–  nie je v ponuke 5-miestna verzia ( štandard 7 miestna)

–  zatiaľ nie je známy oficiálny importér (značky Rivian) v Európe

–  absencia Android Auto a Apple CarPlay

           Zdroj: Insideevs.com                                                       Lukáš Vajda

Reklama