Počas medzinárodnej dynamickej premiéri modernizovaného modelu Škoda Superb v Rakúsku sme stihli vyskúšať dve benzínové motorizácie Škoda Superb 1.5 TSI ACT 110 kW (150 k) 7° AP Style, Škoda Superb 2.0 TSI 140 kW (190 k) 7° AP Sportline a jednu dieslovú  Škoda Superb 2.0 TDI Evo 110 kW (150 k) 7° AP Style.

Výber trasy zohľadňoval nielen atraktívne miesta na obdivovanie a pozeranie ako historické mestečká či zvlnené kopčeky vinárskej oblasti Wachau, ale aj pre testovacie jazdy, vhodne zvolený, mix rôznych jazdných  podmienok, kde nechýbali zatočené serpentíny, alebo dlhé rovinky či jazda po diaľnici.

Modernizovaný Superb ukázal, takisto ako jeho predchodca, že je veľmi dobre pripravený na to aby zvládol rôzne nástrahy jazdných podmienok. Ako ryba vo vode sa cíti nielen ako diaľničný expres, ale aj ako auto, ktoré nemá problémy sa vysporiadať s ostrými zákrutami – a tých bolo na vybratej testovacej  trase požehnane.  To platí nielen pre Sportline, ale aj pre verziu Style – všetky skúšané verzie mali k dispozícii  voľbu jazdných režimov. Doslova sme si  Superb počas jednodňového tripu užívali – auto je pohodlné, úctyhodne priestorné  a napriek svojim rozmerom nadpriemerne obratné. Obe benzínové verzie preukázali v príkladnej spolupráci s promptne a hladko radiacim 7-st. aut. dvojspojkovými prevodovkami  pre bežné jazdenie viac ako dostatok chuti na zrýchľovania – Škoda Superb 2.0 TSI 140 kW (190 k) 7° AP Sportline však podľa očakávania s väčšou výkonovou rezervou. Tam kde sme cítili, že už 1.5 TSI ACT 110 kW je s chuťou do zrýchľovania na konci, tam 2.0 TSI 140 kW ukazoval ešte rezervu na udelenie akcelerácie. Superb 1.5 TSI ACT 110 kW však viac spĺňa kompromisné nároky na jazdné výkony a zároveň spotrebu (vypínateľné dva valce). A ako sa javí novinka pod kapotou – dieselový agregát 2.0 TDI 110kW s prívlastkom Evo. Veľmi  dobre, ako základná dieslová motorizácia bude spĺňať nároky nielen na nízku spotrebu, ale aj jazdné výkony. Spolupráca so 7.st. aut. dvojspojkovou prevodovkou je taktiež príkladná. Príkladná je aj jeho odhlučnenie, pokiaľ sa po naštartovaní agregátu nepozriete na otáčkomer tak ani neviete, že sedíte v Superbe s „klepotajucim“ dieslom.  Inak pod označením Evo sa skrýva v porovnaní s predošlým dvojlitrom viacero úprav na motore. Optimalizovaný je predovšetkým kľukový mechanizmus, vedenie výfukov plynov, turbodúchadlo, vstrekovacia sústava a systém riadenia prevádzkovej teploty motora. Výsledkom je menšia hmotnosť, nižšia spotreba a nižšie hodnoty emisí. Na túto motorizáciu si však potencionálni záujemcovia musia počkať. Aktuálne je ešte v homologizačnom, schvaľovacom procese, aj preto testovaný model jazdil na „eFkových“ značkách. Taktiež si budeme musieť počkať ešte na očakávaný plug-in hybrid Superb iV s kombináciou 1.4 TSI.

Modernizovaná Škoda Superb pre rok 2019 autotest.sk
Modernizovaná Škoda Superb

V pozícii vodiča, podľa očakávania (typické pre Škodu a ostatné modely VW Group), oceníte príkladnú ergonómiu, prehľadné umiestnenie ovládačov, jasne čitateľné ukazovatele a veľkú 9,2“ dotykovú obrazovku (Navigácia Columbus, podklad Európy na internej pamäti prístroja, LTE, rSAP, ICC, USB, SmartLink+, 2× SD slot a WLAN + online služby na 1 rok), štandardne od úrovne výbavy Style.

Nakoľko ide o facelift, tak tu na pohľad vidieť zmeny len kozmetické týkajúce sa skôr výberu materiálu dekorov a čalúnenia. Novinkou je štandardne dodávané bezkľúčové štartovanie a zväčšené odkladacie políčko s bezdrôtovým nabíjaním pre mobily. Superb kráča s dobou aj pri kokpite. V ponuke je aj varianta s virtuálnym kokpitom, ktorý disponuje rôznymi grafickými zobrazeniami. Naopak multimediálny systém sa nezmenil – v porovnaní so Scalou ide o staršiu verziu. To však podľa nás nie je na škodu, nakoľko nám novšia verzia v Scale nepripadá lepšia.

Apropo vnútorný a batožinový priestor – v tejto disciplíne Superb nájde len ťažko  vo svojom segmente seberovného súpera. V porovnaní s konkurenciou dominuje Superb voľnosťou pre kolená. Až na Arteon všetkých v tejto disciplíne poráža. V rámci našich testoch štandardne meraná vzdialenosť od predného operadla po zadné operadlo 928 mm (VW Passat 880 mm, Opel Insignia 878 mm, Ford Mondeo 810 mm), ponúka s veľkou rezervou voľnosť v oblasti kolien. To platí aj pre kufor, a to nielen za objem s úctyhodnou hodnotou 625 litrov (liftback) resp. 660 litrov (kombi), ktorá ich radí opäť na čelo daného segmentu, ale aj ľahkým prístupom a pomerne nízkou nakladacou hranou, pre tak veľký kufor veľmi potrebným sieťovým programom a pod dvojitou podlahou s priehradkami na prepravu rôznych menších vecí.

Modernizovaná Škoda Superb pre rok 2019 autotest.sk
Modernizovaná Škoda Superb

Na prvých jazdách s modernizovaným Superbom nás zaujal prediktívny tempomat, ktorý po novom spracováva okrem údajov z kamery v čelnom skle aj dáta z navigačného systému a s predstihom upravuje rýchlosť napríklad pred zákrutami alebo podľa rýchlostných limitov. Je príjemné a pre šoférovanie pohodlné nechávať tempomat nastavovať automaticky rýchlosť auta na max. povolenú rýchlosť. Na diaľnici nastaví 130km/h a pri vychádzaní z diaľnice či príjazde do mesta v predstihu dobrzďuje a upravuje rýchlosť podľa dopravného značenia (povolenú max. rýchlosť). Počas testovacích jázd fungoval tempomat bezchybne, nielen v predstihu ale aj správne – zvolená rýchlosť zodpovedala dopravným značkám. Viac sa dozviete v rámci tradičného testu napríklad aj o nových full LED matrixových svetlometov. Po novom sú svetlomety užšie a viac pretiahnutejšie k maske, ktoré absolvovali, tak ako  prediktívny tempomat, svoju premiéru v sériovom vozidle značky Škoda. Nový Emergency Assist pre viac pruhové cesty dokáže v prípade núdze bezpečne naviesť vozidlo s ohľadom na ostatných účastníkov premávky cez viac pruhov a zastaviť pri krajnici bude v ponuke až od polovice roku 2020.

Poznámka na záver. Novinkou je samozrejme hlavne Škoda Superb Scout, dodávaná výhradne ako kombi. Tú sme však nemali možnosť vyskúšať. Vizuálne sa nám takto disponovaný Superb v offroadovom štýle veľmi páči (viď foto). Tu sú vidieť rozsiahlejšie  zmeny ako pri bežnom Superbe.