EQC je prvým členom rodiny vozidiel Mercedes-Benz s čisto elektrickým pohonom, ktorá sa do budúcna rozrastie o ďalšie modely.

Spoločnosť Mercedes-Benz Slovakia predstavila koncom júna odbornej verejnosti prvý model Mercedes-Benz EQ ešte pred jeho oficiálnym uvedením na trh. Dejiskom tohto podujatia, ktoré sa uskutočnilo koncom júna, sa stal novovybudovaný Hotel pod lipou nachádzajúci sa v príjemnom prostredí pod úbočím Malých Karpát v malebnom mestečku Modra.

Dojazd a podmienky dobíjania batérie

K dispozícii na prvé jazdy sme mali model EQC 400 4MATIC (kombinovaná spotreba elektrického prúdu: 25,0 – 22,4 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 0 g/km). Prvé, čo sa nás pýtajú čitatelia ohľadom elektrických áut, je ich dojazd a podmienky nabíjania batérie. V tomto prípade podľa novšej, prísnejšej normy zohľadňujúcej viac reálnejšie podmienky, dokáže zvládnuť trasu EQC 400 4MATIC na úrovni 374 – 417 km a doba dobytia akumulátoru s kapacitou 80 kW samozrejme záleží, čím nabíjate. Možností je viacero: od klasickej zásuvky, cez domácu nabíjaciu stanicu (7,4 kW), až po najmodernejšie rýchlonabíjačky s jednosmerným prúdom (do 110 kW). Nabíjaciu stanicu (wallbox) Mercedes-Benz umožňujúcu rýchlejšie nabitie ponúka Mercedes-Benz nainštalovať aj u zákazníka doma, vďaka čomu môže využívať rýchle, bezpečné a pohodlné nabíjanie v domácom prostredí.

Podľa palubného počítača ukazoval model EQC 400 4MATIC pri testovacích jazdách spotrebu 23,9 kWh/100 km, dojazd 375 km, čo zodpovedá v podstate udávanému údaju dojazdu. EQC týmto preukázal, že udávaný údaj dojazdu je reálny. K ešte lepším výsledkom môže napomôcť využívanie režimu plachtenia a rekuperácie. Podľa slov ľudí od Mercedesu je možné takto dojazd predĺžiť až o 15 %. Na volante je možné voliť režim plachtenia (+D), alebo stupne rekuperácie (-D, –D) pádlami pod volantom. Pokiaľ sa s tým zžijete, tak režim rekuperácie môžete využívať aj za účelom brzdenia. V polohe -D dokáže auto doslova zastaviť. V podstate vám postačí pri jazde (akcelerácii a brzdení) používať jeden pedál – plynový a pádla pod volantom.

Ešte poznámka ohľadom dojazdu – v týchto horúcich dňoch poteší fakt, že využívanie klimatizácie má len minimálny negatívny vplyv na údaj dojazdu (podľa Mercedesu cca 1,8 kWh/100 km). Samozrejme, mnohým potencionálnym zákazníkom bude vŕtať chrobák v hlave, aký je dojazd pri diaľničnom tempe. Ten sme nemali ako overiť, nakoľko sme prvé jazdy absolvovali po okreskách. Tento údaj zistíme až pri samotnom teste.

Mercedes-Benz EQC prvá jazda autotest.sk
Mercedes-Benz EQC

Cena, výbava a záruky

Druhú otázku, ktorú následne za dotazom na dojazd obvykle dostávame, býva, aká je cena a dĺžka záruky – hlavne na batériu. Cena vozidla Mercedes-Benz EQC – ktorého základná verzia disponuje rozsiahlou sériovou výbavou – začína na sume 76.800 € s DPH (EQC Edition 1886 cena 88.242 € s DPH). K dispozícii je infotainment MBUX špecifický pre vozidlo EQC a najmodernejšie asistenčné jazdné systémy. Do sériovej výbavy patrí širokouhlý kokpit, ktorý pozostáva z dvoch 10,25“ displejov, pričom pravý displej je dotykový a aj dotykové pole v stredovej konzole. Hlasové ovládanie rozumie dokonca aj dialektom a dokáže splniť príkazy špecifické pre vozidlo EQC. Základná verzia pre slovenský trh zahŕňa okrem iného aj tepelnoizolačné tmavo tónované sklo, balík komfortnej výbavy KEYLESS-GO, asistent sledovania mŕtveho uhla, balík odkladacích priestorov a nabíjací kábel pre domácu zásuvku. Záujemca o EQC má možnosť využiť poradenstvo týkajúce sa inštalácie nabíjacej stanice v jeho zázemí.

Model EQC je sériovo vybavený mnohými digitálnymi službami, ktoré uľahčujú elektrické jazdenie a nabíjanie.

Navigácia optimalizovaná pre vozidlo EQC automaticky vypočíta rýchlu a komfortnú trasu s malým množstvom zastávok na nabíjanie a krátkymi časmi nabíjania. Plánovanie trasy môže prebiehať aj mimo vozidla prostredníctvom aplikácie Mercedes me. Predklimatizovanie sa postará o to, aby mal interiér vozidla pri odjazde požadovanú teplotu. Zarátaním údajov o vozidle, akými sú napríklad aktuálny stav akumulátora či informácie o trase, meteorologické údaje alebo dostupné nabíjacie stanice, sa trasa dynamicky prispôsobí.

Vďaka navigácii optimalizovanej pre EQC môžu zákazníci Mercedes-Benz jednoducho nájsť nabíjacie stanice a prostredníctvom služby Mercedes me Charge získať v rôznych krajinách pohodlný prístup k nabíjacím staniciam rôznych poskytovateľov. Zákazníci pritom profitujú z integrovanej funkcie platby s jednoduchým zúčtovaním. Služba Mercedes me Charge umožňuje aj prístup k rýchlonabíjacím staniciam paneurópskej rýchlonabíjacej siete IONITY. Krátke časy nabíjania sa najmä pri dlhých trasách starajú o pohodlné cestovanie naprieč hlavnými dopravnými tepnami Európy.

Mercedes si uvedomuje, že úspešný predaj je podmienený bezstarostným užívaním, preto okrem spomínaných prvkov výbavy, klasickej dvojročnej záruky a záruky na batériu 8 rokov/160.000 km, je v ponuke viacero balíčkov uľahčujúcich bezstarostné užívanie. Ako „údržba“, „služba odvozu a dovozu vozidla“, „predĺženie záruky na vozidlo“ či „dovolenkový balík“.

Mercedes-Benz EQC prvá jazda autotest.sk
Mercedes-Benz EQC

Jazdný prejav

A treťou otázkou, veľakrát však opomínajúcou, je na jazdný prejav. A prečo? Predsa len elektrické auto je zaťažené batériou, čo môže mat fatálny dopad na jazdné vlastnosti. Tento hendikep je do istej miery eliminovaný nižším umiestnením batérie v podlahe, čím sa znižuje ťažisko a zlepšuje stabilita vozidla. V tomto prípade je auto zaťažené dvomi batériami – spolu cez 700 kg vážiacimi. To je takmer taká záťaž, akoby ste na Mercedes GLC naložili ešte donedávna bežne používané auto – Škoda Favorit (cca 850 kg). Takto zaťažené „GLC“ (EQC vychádza z modelovej rady GLC) však s obdivuhodnou suverenitou zvláda svoje bremeno. Prejazd zákrut bez toho, aby vodič vnímal zvýšenú pohotovostnú hmotnosť, je obdivuhodná. Klobúk dole ako sa dokázali technici Mercedesu s týmto problémom vysporiadať. Auto je veľmi dobre ovládateľné a zároveň pohodlné s príkladnou filtráciou nerovností (k dispozícii je, tak ako pri GLC, 5 možností nastavenia jazdných režimov). Plne variabilný náhon na všetky kolesá 4MATIC zlepšuje jazdnú stabilitu. Silu prerozdeľuje plynule a stará sa o lepšiu bezpečnosť jazdy, kvalitnejší pôžitok z jazdy a dlhší dojazd.

„Elektrické pohony“ s celkovým výkonom 300 kW (408 k) a krútiacim momentom 760 Nm prenášané na všetky štyri kolesá dokážu udať auta pôsobivú akceleráciu (z 0-100 km/h za 5,1 s). Kombinácia akceleračného potenciálu a vyššej pohotovostnej hmotnosti však môže byť v hraničných situáciách nebezpečná, to by mal mať, aj napriek veľmi dobrej ovládateľnosti, stabilnému chovaniu a účinným el. stabilizačným systémom, vodič na pamäti. Fyzikálne zákony je možné totiž eliminovať len do určitej miery, aj keď v tomto prípade je táto miera poriadne posnutá.

Díleri, štatna podpora a výroba

Na Slovensku sa EQC kvalifikuje na štátnu podporu vo výške 5.000 eur, ktorá má byť spustená v decembri tohto roka. Na predaj vozidla EQC sú autorizovaní nasledovní zmluvní partneri: Motor-Car Bratislava (Tuhovská, Panónska), Motor-Car Banská Bystrica, Motor-Car Žilina a MOTOR-CAR Košice.

Prvé EQC schádza z výrobnej linky v závode Mercedes-Benz v Brémach. Vyrába sa na rovnakej linke ako sedan a kombi Triedy C či GLC v prevedení SUV a kupé.

Spolu s výrobným závodom v Brémach spustí tento rok výrobu vozidla EQC aj nemecko-čínsky spoločný výrobný podnik Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC) – pre lokálny trh v Číne. Rovnako ako v prípade Triedy C a GLC vystupuje výrobný závod v Brémach v úlohe kompetenčného centra pre výrobu vozidla EQC v iných výrobných závodoch. BBAC je súčasťou globálnej výrobnej siete divízie Mercedes Benz Cars. Ďalšími závodmi na výrobu budúcich modelov EQ značky Mercedes-Benz sú závody Rastatt (Nemecko), Sindelfingen (Nemecko), Tuscaloosa (USA) ako aj Hambach (Francúzsko).

Akumulátory potrebné na výrobu vozidla EQC v Brémach bude vyrábať a čiastočne nabité dodávať dcérska spoločnosť Accumotive so sídlom v meste Kamenz (neďaleko Drážďan), ktorej stopercentným vlastníkom je koncern Daimler.

Do celosvetovej výroby akumulátorov investuje spoločnosť celkovo viac ako jednu miliardu eur s tým, že po dva závody budú v saskom Kamenzi a v lokalite Stuttgart-Untertürkheim (Nemecko) a po jednom závode bude v Sindelfingene, Pekingu (Čína), Tuscaloose (USA), Jawore (Poľsko) a Bangkoku (Thajsko). Globálne združenie na výrobu akumulátorov divízie Mercedes-Benz Cars bude v budúcnosti pozostávať z deviatich závodov na troch kontinentoch.

Mercedes-Benz EQC interier prvá jazda autotest.sk
Mercedes-Benz EQC: interiér

Vysvetlivky:

„Údržba“ zahŕňa všetky potrebné údržbové práce v priebehu až šiestich rokov alebo najazdenia 160.000 kilometrov. Zvláštna pozornosť sa pritom kladie na kontrolu komponentov významných z hľadiska bezpečnosti a skúšku funkčnosti elektrických komponentov. Používanie originálnych dielov a špeciálneho náradia od značky Mercedes-Benz zabezpečí bezproblémový a spoľahlivý jazdný zážitok.

Pri využití služby „údržba” a „služby vyzdvihnutia a dovozu vozidla“ je plánovanie návštevy dielne pohodlnejšie než kedykoľvek predtým. Vozidlo budú vyzdvihovať zamestnanci dielne na účely údržbových prác počas obdobia šiestich rokov (alebo až šesťkrát) a na želanie zákazníka vozidlo dovezú aj naspäť. Službu odvozu a dovozu vozidla možno využívať z vlastného domova, kancelárie alebo obľúbeného miesta v určitom okruhu dielne Mercedes-Benz autorizovanej na prácu s vozidlom EQC.

Servisný balík „predĺženie záruky na vozidlo“ chráni majiteľa vozidla nad rámec sériovo dostupnej záruky na nové vozidlá Mercedes-Benz pred neočakávanými nákladmi na opravu, a to až do šiestich rokov veku vozidla. Predĺženie záruky na vozidlo (na želanie) je ideálnym doplnkom k sériovému certifikátu vysokonapäťového akumulátora, ktorí platí až osem rokov alebo do najazdenia 160.000 kilometrov.

Všetky servisné balíky sú viazané na vozidlo šesť rokov v krajine kde bolo vozidlo prvotne zakúpené a pri predaji prejdú na ďalšieho majiteľa.

„Dovolenkový balík“ poskytuje majiteľom vozidla Mercedes-Benz EQC počas šiestich rokov možnosť zvýhodneného prenájmu vozidla so spaľovacím motorom na 14 dní v roku. Ide o ideálnu službu, ak sa chcú dostať do vzdialenejšej dovolenkovej destinácie a nechcú cestou vyhľadávať možnosti nabíjania. Prípadne v regióne kam smerujú, nie je dostatočne rozvinutá nabíjacia infraštruktúra.

Limitovaná mimoriadna edícia EQC Edition 1886 pri uvedení na trh. Cena modelu EQC Edition 1886 bude z dôvodu mnohých doplnkových prvkov a služieb na úrovni 88.242 € s DPH.

VIDEO