PRIDAJ SA K NÁM NA INSTAGRAM A SLEDUJ STORIES
V rámci prezentácie a uvedenia nového modelu Jeep Compass na slovenský automobilový trh sme absolvovali prvé zoznamovacie jazdy. Jeep Compass štartuje vo verzii 1,4 MultiAir Turbo s cenou 22 290 €, respektíve 23 490 € vo vznetovej verzii 1,6 l MultiJet.
Nový model vyráža do nabitého segmentu kompaktných SUV (Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, SEAT Ateca, Škoda Karoq, VW T-Roc …). Na to aby uspel v porovnaní s konkurenciou mu môžu pomôcť nielen jeho ústretová cena a samotné vlastnosti – ako atraktívny dizajn, všestrannosť – vyspelý pohon 4×4, atď. ale aj samotný offroadový imidž značky Jeep.
Tieto vozidlá predstavujú mimoriadne obľúbenú a rýchlo rastúcu kategóriu vozidiel na celom svete, do roku 2020 sa pri nej očakáva ďalší nárast o takmer 20 percent na celkových 7,5 milióna vozidiel. Len v Európe sa ročne predá viac ako 1,6 milióna takýchto automobilov a v roku 2020 by mala byť prekonaná hranica 2 miliónov kompaktných SUV.
Nový Jeep Compass vyráža do boja o zákazníka s tromi vznetovými a dvomi zážihovými pohonnými jednotkami. Ponuka vznetových motorov v novom Jeepe Compass obsahuje štvorvalec 1,6 l MultiJet so systémom Stop & Start, ktorý vyvinie max. výkon 88 kW (120 k) pri 3 750 ot./min. a krútiaci moment 320 Nm pri 1 750 ot./min. Spojený je s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Druhým turbodieselom je dvojlitrový MultiJet, ktorého výkon 103 kW (140 k) je k dispozícii pri 4 000 ot./min. – to v prípade spojenia s 9-stupňovou automatickou prevodovkou (ZF)– alebo pri 3 750 ot./min. v spojení so 6-stupňovým manuálnym ústrojenstvom. Obe verzie vyvinú zhodné maximum krútiaceho momentu 350 Nm pri 1 750 ot./min. Vrcholným naftovým variantom je dvojlitrový MultiJet so Stop & Start systémom s výkonom 125 kW (170 k), ten je vždy k dispozícii s 9-stupňovou automatickou prevodovkou.
Ponuka zážihových motorov pozostáva s preplňovaného zážihového štvorvalca 1,4 l MultiAir Turbo so systém Stop & Start s najvyšším výkonom 103 kW (140 k) pri 5 000 ot./min. a s krútiacim momentom 230 Nm pri 1 750 ot./min., spojený je so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Druhou verziou rovnakého motora je výkonnejší variant ponúkajúci výkon 125 kW (170 k) pri 5 500 ot./min. a krútiaci moment 250 Nm vrcholiaci pri 2 500 ot./min. V tomto prípade motor používa 9-stupňovú automatickú prevodovku.
V oboch typoch motorizácii – vznetovej aj zážihovej sa prenáša výkon na všetky štyri kolesá, súčasťou modelu Jeep Compass je taktiež volič jazdného režimu Selec-Terrain.
My sme na krátke zvezenie vyskúšali vznetovú verziu 2,0 MultiJet 140k s 9.st automatom. Jeho ťah, odhlučnenie a spolupráca so skvele pracujúcim 9.st automatom spľňa nadpriemerne nároky. S vozidlom sa veľmi dobre šoféruje –de facto takmer ako s kompaktom, pri bežnej jazde na spevnenej ceste sme nemali výhrady na ovládateľnosť, navyše plusom je slušný komfort pruženia.
Testovacia trasa prechádzala iba po okreskách v okolí Bratislavy, takže o terénnych schopnostiach sa dozviete až v rámci tradičného redakčného testu. Podľa údajov automobilky má verzia Trailhawk zvýšenú svetlú výšku takmer na 250 mm (inak 215mm) a je vybavená ochrannými plechmi a upravenými nárazníky. Vďaka tomu disponuje úctyhodnými nájazdovými uhlami (predný 30°, prechodový 24,4° a zadný 33,6°).
Prvé dojmy sú skrátka veľmi dobré. Vizuálne exteriér a interiér pôsobí sympatickým dojmom či už z pohľadu dizajnu alebo kvality použitých materiálov v interiéri a kvality spracovania. Čo vždy pre túto značku neplatilo ( dizajn predchodcu bol kontroverzný).
Po usadnutí za veľmi dobre padnúci volant do rúk pochvala pokračuje. V pozícii vodiča si nájdu na pohodlnom a rozmernom sedadle rôzne vysoké postavy optimálnu polohu vďaka veľkému rozsahu nastavenie volantu v oboch smeroch a nastavenia predného sedadla. Plusom je fakt, že pri obsluhe sme nič nemuseli hľadať či si na niečo zvykať – rozmiestnenie ukazovateľov a ovládačov je logické a zobrazenie ukazovateľov jasne čitateľné. Obsluha je kombinovaná klasickými ovládačmi s 8,4“ dotykovou obrazovkou (podľa výbavy môže byť 5“a 7“).
Pohodlne sa usadíte nielen na predných sedadlách ale aj vzadu – prijemným benefitom týchto áut je lepší vyhlaď z vyššej pozície a pohodlné nastupovanie a vystupovanie do vyššie postavených sedadiel. Za zadnými sedadlami je k dispozícii dostatočne veľký kufor o objeme 438l s dobrým prístupom cez veľký vstupný otvor a nie príliš vysoko postavenú nakladaciu hranu.
Model | Jeep Compass | Mitsubishi ASX | Nissan Qashqai | SEAT Ateca | Škoda Karoq |
Dĺžka (mm) | 4394 | 4355 | 4380 | 4363 | 4382 |
Šírka (mm) | 1819 | 1810 | 1806 | 1841 | 1841 |
Výška (mm) | 1644 | 1640 | 1595 | 1611 | 1605 |
Rázvor (mm) | 2636 | 2670 | 2646 | 2630 | 2638 |
Objem kufra (l) | 438 | 488 | 410 | 510 | 521 |
Cena od (4×4) | 22 290 € | 22 900 € | 23 350 € | 26 340 € | 25 570 € |
Viac sa dozviete v rámci testu uverejneného v jednom z najbližších vydaní časopisu Autotest.