Nové BMW iX – SUV s elektrickým pohonom, ktoré bolo predstavené minulý rok, prichádza teraz na trh. V rámci krátkych testovacích jázd sme mali možnosť sa oboznámiť s verziou xDrive 50. Ide o technologickú vlajkovú loď značky BMW.

Rozmerovo by sa dal nový BMW iX prirovnať k BMW X5, na dĺžku sú auta skoro rovnaké, iX je o 30 mm dlhšie, ale o 50 mm nižšie. Citeľnejšie rozdiely sú v rázvore (BMW iX 3000 mm, BMW X5 2975 mm) a šírke vozidla (BMW iX 1967 mm, BMW X5 2004 mm). Rovnako ako BMW X5 aj BMW iX je postavené na podvozkovej platforme, ktorá umožňuje zaviesť viacero typov pohonov. Čistá e-platforma bude nasledovať až o niekoľko rokov.

Kontroverzný dizajn vyzerá lepšie naživo

BMW iX sa prezentuje kontroverzným dizajnom, ktorý sme vnímali pri jeho digitálnej prezentácii s rozpakmi, a to nielen my, ale aj viacerí  zákazníci značky BMW, s ktorými sme mali možnosť o tom komunikovať. Naživo vyzerá však o mnoho lepšie ako na fotografiách.

Pozornosť púta veľkými dominantnými ľadvinkami a úzkymi svetlami (v testovanej verzii laserové). Pritom obrie ľadvinky nie sú len na parádu, ale majú aj svoju praktickú funkciu. Slúžia ako ochrana pre kamery, radary a ďalšie senzory, ktoré sú umiestnené pod plastovými ľadvinkami. BMW dokonca integrovalo do povrchu ľadviniek čistiaci systém a vykurovanie na rozmrazovanie snehu a na povrchu zaujímavú hi-tech vychytávku- dodatočný polyuretánový povlak, ktorý dokáže zaceliť sám mierne škrabance.

BMW iX
BMW dokonca integrovalo do povrchu ľadviniek čistiaci systém a vykurovanie na rozmrazovanie snehu a na povrchu zaujímavú hi-tech vychytávku- dodatočný polyuretánový povlak, ktorý dokáže zaceliť sám mierne škrabance.

Napríklad vo vyhriatej garáži do 24 hodín alebo za pár minút pomocou prívodu teplého vzduchu, napríklad fénom, vďaka čomu má elektronika vždy dobrý výhľad dopredu. Je to zaujímavé, len si nevieme predstaviť tú cenu pri oprave pokiaľ narazíte  s autom predkom, pretože výmena masky, ktorá sa dokáže vyhriať či umyť asi nebude lacná. Je však pravda, že tí ktorí na takýto typ auta majú financie toto riešiť nebudú.

Tých hit-tech vychytávok je v tomto modeli viac, ktoré dokážu ohúriť, napríklad panoramatická sklenená strecha s funkciou stmavenia. Stačí stlačiť tlačidlo a sklenená strecha sa stmaví, resp. naopak zosvetlí. K tomu je tu aj funkcia selfie fotky – pomocou kamery vo vnútornom  spätnom zrkadle si môžete spraviť selfy a vďaka pripojenia online 5G aj zdieľať s priateľmi na sociálnych sieťach.

V porovnaní s BMW X5 vyzerá kufor BMW iX na pohlaď s plytším dnom (príčinou je elektromotor umiestený na zadnej náprave) menši, aj keď podľa udávaných údajov je objem kufra u tejto dvojice navlas rovnaký. V základom 5-miestnom usporiadaní 500 litrov. Po sklopení zadných operadiel je na tom o niečo lepšie BMW iX so 1750 litrami ( BMW X5 1720 litrov). Po otvorení kufrových dverí záujmu po stranách umiestnené tkz. dupľované menšie zadné svetlá (niečo také už mal  Opel Insignia ST predošlej generácie). Pritom hlavné zadné svetlomety ostávajú na kufrových dverách.

BMW iX - kufor
Po otvorení kufrových dverí záujmu po stranách umiestnené tkz. dupľované menšie zadné svetlá (niečo také už mal  Opel Insignia ST predošlej generácie). Pritom hlavné zadné svetlomety ostávajú na kufrových dverách. Objem kufra je 500 litrov.

Čo ešte musíme spomenúť, že BMW iX nemá v porovnaní s el. konkurenciou pod prednou kapotou predný kufor. Kapota sa totiž nedá otvárať. Na kapote je iba odklápacie logo, pod ktorým sa leje kvapalina do ostrekovačov.

Neskutočne luxusný interiér

Interiér pripomína atmosférou luxusný salón. Všade kam sa pozriete sú samé kvalitné materiály (samé mäkčené plasty či kvalitná koža). Pracovisko vodiča prichádza s iným stvárnením ako sme na značku BMW zvyknutí. V kokpite môžete vidieť nový šesťramenný volant (podobný ako nedávno dostalo Audi) a pomerne široký, ale nie veľmi vysoký displej, ktorý sa v skutočnosti skladá z dvoch displejov (12,3“ digitálny štít pred vodičom  a 14,9“ dotykový displej infotainmentu) s miernym zakrivením smerom k vodičovi.

BMW okrem dotykového ovládania, ovládania hlasom a gestami, ostáva aj v tomto prípade s ovládaním  cez otočný ovládač iDrive. Mercedes a Audi už od tohto spôsobu ovládanie upustili. My si toto ovládanie s otočným ovládačom na stredovej konzole veľmi pochvaľujeme. Za príplatok je zo skla Swarovski – tak ako volič prevodovky či el. ovládanie sedadiel.

Ten nájdete na boku dverí tak ako má Mercedes. Zaujímavosťou je taktiež, že dvere sa po novom otvárajú zvnútra tlačidlom (v prípade, že by to náhodou nefungovalo, je v prípade núdze pod lakťovou opierkou schovaná manuálna kľučka dverí) rovnako ako má Tesla. Čo nás však zarazilo, že si technici neporadili s typickým neduhom bezrámových dverí,  t.j. plechovejším zvukom pri ich zatváraní.

Úctyhodné jazdné výkony

BMW iX je v ponuke v dvoch výkonový verziách xDrive40 a xDrive50. Už základné vyhotovenie xDrive40 poskytuje úctyhodný výkon 240 kW/326 koní a dojazd na jedno nabitie 425 kilometrov. Na krátke zoznámenie sa nám dostala do rúk silnejšia verzia xDrive50, ktorá disponuje  výkonom až 385 kW/523 k (neskôr pribudne aj BMW iX M60 s výkonom 600 koní!). Pohon zabezpečujú dva elektromotory, jeden s max. výkonom 190 kW poháňa predné kolesá a druhý s výkonom 230 kW zadné kolesá. Oba elektromotory môžu spoločne ponúknuť systémový krútiaci moment 765 Nm.

Takto disponovaný BMW iX xDrive50  sa môže pochváliť úchvatnými akceleračnými schopnosťami, čo dokazuje aj udávaný udaj zrýchlenia z 0-100km/h za 4,6 s, my sme namerali niečo cez 5 sekúnd. S autom doslova trhne po výraznejšom stlačení plynového pedála (a to aj v ekonomickom režime efficent, rozdiel s režimom Sport sme veľmi nevnímali) a to aj vo vyšších rýchlostiach. Aby sme sa však rozumeli, výkon sa da v pohode kontrolovane  dávkovať stlačením plynového pedálu, tak aby ste nestratili kontrolu nad vozidlom, niečo na spôsob veľmi silného spaľovacieho motora.

BMW iX

Prácu elektromotora sprevádza umelý zvuk, ktorý znie ako niečo medzi benzínovým šesťvalcom a hviezdnou loďou Enterprise, najmä v režime Sport. Pokiaľ by vás to otravovala, tak je možné cez menu na dotykovom displeji tento zvuk vypnúť.

K dispozícii je batéria s  čistou kapacitou 105,2 kW (brutto kapacita 111,5 kWh), čo predstavuje podľa WLTP dosť nato aby auto zvládlo na jedno nabitie  až 630 km. Je to však reálny údaj?  Podľa našich krátkych skúsenosti nemusí byť táto hodnota z ríše snov. K tomu prispieva aj štandardne nastavená adaptívna rekuperácia, ktorá upravuje intenzitu obnovy brzdnej energie pomocou navigačných údajov a pomocou senzorov asistenčných systémov vodiča.

Systém zvyšuje úroveň rekuperácie podľa dopravných situácii, napríklad pri približovaní sa ku križovatke alebo pred ním idúcimi vozidlami alebo podľa dopravných značiek (napr. rýchlostných obmedzení)  čím cielene prispievajú k zvýšeniu dojazdu. Existujú však aj vodiči, ktorí uprednostňujú takzvanú jazdu s jedným pedálom, t.j. jazdu bez brzdového pedála na zastavenie – a BMW iX to umožňuje tiež zaradením  prevodovky  do polohy “B”.

Rýchlosť nabíjania sme nestihli vyskúšať počas našich krátkych jázd, ale výrobca udáva, že by sa mal nabiť na rýchlonabíjacej stanici s jednosmerným prúdom (DC) z 10 na 80 % za 35 minút. K dispozícii je nabíjací výkon až 200kW. Ak je BMW iX xDrive50 pripojené doma k 11 kW wallboxu (AC), proces nabíjania sa uskutoční z 0 na 100 percent za 10,75 hodiny. Na trasu 100 kilometrov však stačí 1 hodina a 41 minút nabíjania. Ak sa nabíjanie vykonáva z bežnej domácej zásuvky (2,3 kW) tak na dojazd 100 kilometrov potrebujete nabíjať až 8 hodín 31 minút. BMW uvádza priemernú spotrebu energie podľa WLTP 19,8 až 23,0 kWh na 100 kilometrov.

Porovnanie motorizácii

Model BMW iX xDrive40 BMW iX xDrive50
Motor/pohon dva elektrické/všetkých kolies dva elektrické/všetkých kolies
Výkon/krútiaci moment 240 kW (326 k) / 630 Nm 385 kW (523 k) / 765 Nm
Dĺžka/šírka/výška 4,95/1,97/1,70 m 4.95/1.97/1.70 m
Max. rýchl./0–100 km/h 200 km/h / 6,1 s 200 km/h / 4,6 s
Kufor 500 – 1 750 l 500 – 1 750 l
Spotreba 19,4 – 22,5 kWh/100 km 19,8 – 23,0 kWh/100 km
Cena (€ s DPH) 78 550,- 104 100,-

 

Extrémne komfortný

BMW iX vás rozmaznáva maximálne možným pohodlím, ktoré si dokážete spájať s tými najluxusnejšími a najpohodlnejšími autami na trhu.

Pri  jazde sme mali pocit akoby sme sa nesunuli po vozovke, ale leteli tesne nad ňou, niečo ako na lietajúcom koberci. Je to príjemné prekvapenie, niečo také komfortné by sme od značky BMW nečakali, keď tak skôr od jeho konkurenta s trojcípou hviezdou. Už dávnejšie sme nemali tak príjemne komfortne vyladený, úžasne plavný podvozok.

Pritom auto sa napriek svojej veľkosti a vyššej pohotovostnej hmotnosti (2,5 tony) veľmi dobre ovláda aj v zákrutách vo vyšších rýchlostiach. Skrátka BMW iX sa prezentovalo obdivuhodnou stabilitou a zároveň schopnosťou sa vysporiadať s nerovnosťami. K tomuto pozitívnemu hodnoteniu prispieva vzduchové odpruženie podvozka (výkonnejšia verzia iX xDrive50 to má štandardne) a aktívne riadenie zadných kolies, ktoré príde vhod aj pri parkovaní. Pri nízkych rýchlostiach sa zadné kolesá otáčajú proti predným kolesám, čo výrazne znižuje polomer otáčania.

Tu musíme ešte poznamenať, že vzduchový podvozok neznamená automaticky výhodu  či plus k hodnoteniu jazdných vlastností. Musíte totiž vedieť tento podvozok vyladiť tak, resp. použiť také komponenty, ktoré dokážu zabezpečiť aby sa auto nehúpalo a zároveň bolo komfortné a stabilné. A tu to technici BMW zvládli na jednotku s hviezdičkou. Samozrejme taktiež sú dôležité  pneumatiky.

Jeho ďalšou prednosťou je odhlučnenie kabíny. Je to sila keď cestujete napríklad rýchlosťou 110 km/h  a vy nič nepočujete.  Čiže  plavný komfort vzduchového podvozka a excelentné odhlučnenie kabíny vytvára taký komfort cestovania, aký sme ešte v segmente SUV vozidiel nezažili!

K celkovému pohodliu cestovania prispieva aj pohodlné, prekvapujúco mäkšie vystlané sedadlá (napr. luxusné BMW 7 nemá tak mäkko vystlané sedadlá) a veľký a vzdušný vnútorný priestor.

Po usadnutí do predných sedadiel sme si pochvaľovali  ich komfortný charakter, ale ostali sme zarazení, že nemali takmer žiadne bočné vedenie. Nechceli sme tomu uveriť, že by BMW- športovejšie ladená značka, dala do svojej vlajkovej lode takto tvarované, takmer ploché sedadlá. To však trvalo len dovtedy, kým sme si nepozreli menu v dotykovom displeji kde  je k dispozícii funkcia nastavenie bočného vedenia operadiel. Taktiež v závislosti od jazdného režimu sa bočné vedenie pohodlných sedadiel automaticky mení: v režime “Sport” sa spevní a zvýrazni tak aby v zákrutách poskytovalo telu vodiča vhodnú bočnú oporu.

BMW iX-interier (9)

Mimochodom sedadlá, presnejšie v integrovaných opierkach hlavy (voliteľne aj vzadu), majú v sebe integrovaný basový reproduktor, čo prispieva k intenzívnemu zážitku počúvania hudby. Vpredu aj vzadu si posádka užíva veľký vnútorný priestor vo všetkých smeroch, vzadu zaujme hlavne nadbytok miesta v pozdĺžnom smere pre kolená.  Dojem priestrannosti a vzdušnosti  vnútorného priestoru podporuje okrem panoramatickej strechy presvetľujúcej interiér aj absencia obmedzujúceho stredového tunela a vzadu rovná podlaha.

Šoféruje (takmer) samo

Model BMW iX je vybavený celým radom jazdných asistenčných systémov (päť kamier, päť radarov a dvanásť ultrazvukových senzorov neustále monitoruje okolie iX) vďaka čomu by mal byť schopný autonómnej jazdu na úrovni 3 ( to je úplne autonómna jazda pod dozorom vodiča). Toto však  musí ešte povoliť legislatíva.

HODNOTENIE

Plusy
  • úžasne plavný a zároveň stabilný  podvozok
  • akceleračne schopnosti
  • dojazd
  • ultra moderné pracovisko vodiča
  • luxusný interiér
  • vzdušný a priestranný interiér
  • odhlučnenie kabíny
  • hi-tech vychytávky
Mínusy
  • kontroverzný dizajn
  • plytší kufor
  • plechový zvuk pri zatváraní bezrámových dverí
  • relatívne vyššia cena tetovanej výkonnejšej verzie

Viac informácii (kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky,  …) nájdete v decembrovom vydaní časopisu Autotest.                                                                                               

Text+foto: Kristán Pospíšil

Reklama