Automobil pre voľný čas Škoda Felicia Fun (1996 – 2000) zaujala výraznou farbou a unikátnou variabilitou.

Škoda Felicia Fun (1996 – 2000) predstavoval príjemne spestrenie, nielen modelovej ponuky  značky Škoda, ale vôbec samotného automobilového trhu. Škoda, že aktuálna doba už nepraje takýmto „exotom“. Tvrdý diktát rentability investovaných prostriedkov neumožňuje, pri uvádzaní nových modelov, pristupovať k takýmto experimentom.

Výsledkom takéhoto „racionálneho“ prístupu automobiliek je unifikácia modelovej  ponuky naprieč všetkými značkami. Vrcholom „kreativity“ posledného obdobia automobilových výrobcov je spraviť pomaly snáď z každého modelu crossover alebo SUV. Preto je fajn, že v histórii sa nájdu aj takéto typy áut, ktoré ukazujú aj iný, kreatívnejší prístup pri stavbe automobilov.

Škoda Felicia Fun (1996 – 2000), pútalo pozornosť nielen  „prázdninovým” žltým odtieňom karosérie, ale aj „párty trikom”, zvyšujúcim počet sedadiel z dvoch na štyri, pri zachovaní priestoru pre športové vybavenie. Od októbra 1995 do augusta 2000 vyšlo z Vrchlabí 4016 kusov, ktoré dnes patria k vyhľadávaným youngtimerom.

Na základný hatchback Favorit, debutujúci 16. septembra 1987 na brnianskom výstavisku, nadviazalo vývojové oddelenie automobilky Škoda celým radom ďalších karosárskych verzií. Do fázy sériovej výroby sa nakoniec dostal iba kombi Forman (1990) a dvojmiestna úžitková Škoda Pick-up (1991).

Cestu k budúcemu vozidlu pre voľný čas Felicia Fun vytýčil dvojmiestny štvordverový prototyp Š 781 Tremp (1989) upravený z hatchbacku Favorit. Nad sedadlami vodiča a spolujazdca zostal zachovaný pevný diel strechy, smerom vzad nadväzovala masívna rúrková konštrukcia s ochranným oblúkom. Jediný vyrobený Tremp sa dochoval v depozitári Škoda Múzea.

Ďalší vývojový stupeň predstavovala prepracovaná dvojica konceptov Škoda Fun na báze modelu Favorit. Jeden z nich bol lakovaný fialovo, druhý žlto. Na frankfurtskom autosalóne IAA 1993 táto atraktívna novinka zaujala o 60 mm zvýšeným podvozkom pre jazdu v ľahšom teréne či rúrkovým rámom na prednej časti, nehovoriac o rade praktických detailov, vkusnom farebnom zladení vonkajšieho laku karosérie s interiérom a sedemlúčovými zliatinovými diskami kolies.

Po sklopení zadnej priečnej steny s elektricky sťahovateľným oknom bolo pomocou pákového mechanizmu možné ľahko vytvoriť dve ďalšie sedadlá. Na zadnej ložnej ploche sa našlo miesto pre chladničku a batožinu, prídavný strešný nosič umožnil prepravu rozmernejšieho športového vybavenia ako horských bicyklov alebo surfových dosiek.

Do tretice všetko dobré: po svetovej výstavnej premiére vozidla pre voľný čas Škoda Felicia Fun na marcovom ženevskom autosalóne sa v októbri 1995 v závode Vrchlabí rozbehla jeho sériová výroba. Základ konštrukcie tvoril modelový rad Felicia, ktorý o rok skôr vznikol komplexnou evolúciou predchodcu Favorit, s využitím 1 187 nových významnejších dielov. Medzigeneračne sa podstatne zvýšila úroveň bezpečnosti aj komfortu vozidiel Škoda, medzinárodný certifikát ISO 9002 potvrdil vysoké kvalitatívne štandardy výroby i montáže.

V dobovom propagačnom materiáli sa dočítame: „Svieža žltá farba vozidla symbolizuje dobrodružstvo, za ktorým Vás Felicia Fun ochotne odvezie.” A ďalej: „Len si siahnite na ten žiarivo žltý volant! Otočte kľúčikom a rozbehnite sa za slnkom a zábavou. Fun – jazda pre radosť.

Škoda Felicia Fun zaujala okrem iného „párty trikom”, rozvíjajúcim riešenie použité v prototypoch Fun na báze modelu Favorit: výklopnou a posuvnou zadnou stenou v základe dvojmiestnej kabíny, umožňujúcou rozšíriť kapacitu o dve pomocné, prakticky rozkladacie sedadlá. V tom prípade sa dĺžka ložnej plochy s podlahou pokrytou smrekovými lištami skrátila zo 1370 na 850 mm. Prepravné možnosti rozšírila montáž strešného nosiča. Špecializované nezávislé firmy ponúkali tiež ľahké nadstavby zo sklolaminátu, objem nákladného priestoru potom vzrástol približne na 2 m3.

Škoda Felicia Fun bola pri rázvore 2450 mm dlhá 4245 mm, široká 1680 mm a vysoká 1465 mm. Zákazníci si mohli vyberať z troch štvorvalcových motorov. Benzínové jednotky s parametrami 1289 cm3 a 68 k (50 kW), respektíve 1598 cm3 a 75 k (55 kW) dopĺňal diesel s objemom 1896 cm3 a výkonom 64 k (47 kW).

Základné prevedenie 1.3 MPI so stupňom výbavy LX stálo 304 900 českých korún, verzia 1.6 MPI bola o 40 000 korún drahšia a za diesel sa priplácalo ďalších desať tisíc. Typická tisícšesťstovka s pohotovostnou / úžitkovou hmotnosťou 1035/445 kg dosahovala rýchlosť až 163 km/h pri kombinovanej spotrebe 7,3 l na 100 km (podľa vtedy platnej metodiky 93/116/EU).

Od októbra 1995 do augusta 2000 zišlo z produkčnej linky v závode Vrchlabí celkovo 4016 atraktívnych automobilov Škoda Felicia Fun Čas ich kvality preveril, tieto žiarivo žlté autá pre voľný čas sa stali veľmi žiadaným zberateľským artiklom. V mori viac ako 1,4 milióna celkovo vyrobených zástupcov modelového radu Felicia (z toho 915 843 hatchbackov, 351 905 kombi, 124 565 verzií Pick-up a 5 160 vozov VANPLUS) sa prázdninový Fun rozhodne nestratil.