Peugeot 508: Nádej pre strednú triedu?

V ére popularity vozidiel typu SUV je obdivuhodné, že značka Peugeot nehádže v strednej triede, z pohľadu predajov klesajúcom segmente vozidiel flintu do žita a prichádza opäť s novým, modelom. Či je to správny krok a uvedený model sa presadí v tieni SUV a silnej nemeckej konkurencie, ukáže až samotný trh.

V tomto prípade ide naozaj, pri medzigeneračnej výmene, o celkom nový, v tomto prípade radikálne iný model. Nie ako býva zvykom u nemeckých konkurentov – prichádzajúcich skôr pri uvádzaní nových modelov s faceliftom a modernizáciou ako s celkom novým prevedením.

Aktuálna generácia Peugeot 508 v porovnaní s konzervatívnejšie poňatým predchodcom vsádza viac na emócie ako na úžitkové vlastnosti. Jeho dizajn je originálny a nezameniteľný, s typickým francúzskym šarmom. Pohlaď z každej strany na tohto reprezentanta strednej triedy je okulahodiaci. Nielen na prednú masku a zadnú časť vozidla, ale aj z boku – nižšia silueta, v tomto prípade typu fastback, pôsobí športovejšie ako klasický sedan (predošlá generácia Peugeot 508), čo môže pomôcť nájsť zákazníkov nielen medzi tými, ktorí sa budú chcieť odlíšiť od nemecky konzervatívnejšie poňatých áut, ale aj medzi mladšou generáciou.

Fastback svojimi líniami a bezrámovými oknami pripomína vozidlá typu kupé, pritom má však celé výklopné kufrové dvere, tak ako liftback, napr. Škoda Octavia. Sedan má otvárateľné len malé veko kufra.

Kokpit je tak, ako pri ostatných modeloch značky Peugeot, riešený peugeoťáckym i-Cockpitom s menším, zrezaným volantom, ciferníkmi umiestenými v zornom poli nad jeho vencom a opačne ociachovaným otáčkomerom – sprava doľava. Každému takéto usporiadanie nemusí vyhovovať, my však s tým nemáme problém. Pokiaľ prípadných konzervatívnych záujemcov, predtým vlastniacich napr. VW Passat, „napevno nepripútate v pozícii vodiča k sedadlu“, tak sa zrejme hneď zodvihnú a ujdú. Predsa len o niečo nižší posed, nižšie položený menší volant a ciferníky umiestnené na hornej časti palubovky, sú úplne niečo iné. Pokiaľ 508 venujú čas a auto si poriadne vyskúšajú, tak možno budú prekvapení, že táto koncepcia im bude viac vyhovovať ako klasické usporiadanie pracoviska vodiča à la VW, Škoda… Čo je aj náš prípad. Poteší aj fakt, že v porovnaní s predchodcom (s obmedzenými odkladacími priestormi na stredovom tuneli) vychádza testovaný Peugeot 508 v ústrety aj tým, ktorí radi navštevujú McDrive, resp. si potrebujú odložiť poháre, mobily či rôzne veci aj na stredový tunel, viacerými odkladacími priestormi.

Veľmi sa nám páči usporiadanie stredového panelu: dizajnovo veľmi dobre zvládnuté zakomponovanie 10“ dotykového displeja do prístrojového panelu a efektné usporiadania ovládačov na spôsob klavírnych kláves, umožňujúcich priamy vstup do vybraných častí menu, sa len tak nevidí. Prevedenie interiéru pôsobí tak hodnotne, že vypracovaním a použitými materiálmi dokonca v ničom nezaostáva za tzv. prémiovými modelmi. To isté platí aj pre manuálne ovládače – chod je mechanicky pevný ako na prémiových vozidlách. Inak, takmer všetky prvky nastavíte cez dotykový displej. Jeho grafiku, odozvu a samotnú obsluhu nehodnotíme kriticky, aj keď napríklad niekto bude frflať, že pre nastavenie klimatizácii chýbajú klasické otočné, manuálne ovládače.

Pozitívny dojem z kabíny dotvárajú rozmerné, mäkšie čalúnené, optimálne tvarované sedadlá zabezpečujúce nadpriemerný komfort cestovania a dobrú oporu v zákrutách. V prípade vodiča je možne navyše sedák predĺžiť vysunutím. Veľkosť vnútorného priestoru nepatrí k tým najlepším, jeho vnútorné rozmery sú limitovaná vonkajšími rozmermi – aktuálny Peugeot 508 v porovnaní s predchodcom je kratší – 80 mm (v rázvore -24 mm), na výšku nižší po -53 mm, ale širší +31 mm.

Z týchto údajov je vidieť, že Peugeot pri stavbe nového modelu 508 upustil od pretekov v náraste rozmerov s vozidlami typu Ford Mondeo či Opel Insignia a priblížil sa skôr rozmermi a proporciami k autám typu  Audi A5 či BMW 4 Gran Coupé.

Vzadu v oblasti hlavy ťahá Peugeot 508 v porovnaní s konkurenciou typu Ford Mondeo, Opel Insignia, VW Passat, za kratší koniec – čo je však očakávateľná daň za efektne klesajúcu zadnú časť karosérie. Vyšší pasažieri sa môžu cítiť na zadných sedadlách menej komfortne a priestorové pomery budú vnímať ako hendikep. Pre 1,75 metra vysokú postavu, pokiaľ si sadne za rovnako vysokého vodiča, však ostáva dostatok voľnosti aj na zadných sedadlách vo všetkých smeroch – pred kolenami +50 mm a nad hlavou +45 mm. Pokiaľ si sadne rovnako vysoký pasažier za spolujazdca rovnako vysokého, tak pre nohy ostáva dokonca pre kolená +100 mm, t.j. už porovnateľne s konkurenciou.

Pre batožinu je k dispozícii kufor s objemom 487 litrov, čo je hodnota vykázaná litrovým meraním. Podľa VDA, obvykle norma používaná u konkurencie, bude táto hodnota menšia. Napriek tomu, pokiaľ nebudete sťahovať rodinu a pod., veľkosť kufra úplne postačuje. Kufor svojim pravidelným tvarom a dohora vyklápateľnými kufrovými dverami zlepšuje využiteľnosť a prístup pri nakladaní batožiny. Samozrejmosťou je sklápanie sedadiel, resp. operadiel na sedadlá, vďaka čomu sa objem batožinového priostrou ešte zväčši, až na 1537 litrov. Pri nakladaní batožiny však musíte dávať pozor, aby ste nepoškodili vyššie vytiahnutý nalakovaný nárazník.  Viac nájdete v aktuálnom časopise Autotest/marec.