Druhá generácia modelu Peugeot 2008 vsádza v porovnaní s predchodcom na nápaditejší dizajn, vyspelejšie jazdné vlastnosti, viac vnútorného priestoru a modernejšie technológie. Medzigeneračný posun je jednoducho  v pozitívnom smere obrovský.

Nápaditý dizajn

Peugeot 2008 dostáva pochvalu  za pútavý a originálny  vzhľad, ktorý ťaží z aktuálneho dizajnového jazyka značky. Na prvý pohlaď púta pozornosť výrazná predná maska, mohutnejšia predná kapota a denné LED svetlomety umiestnené pod hlavnými svetlometmi pripomínajúce tesáky leva. Testovanému vozidlu navyše ešte  na atraktivite pridáva výbava GT Line so špeciálnou prednou maskou, prednými Full LED svetlomety s motívom troch levích pazúrov a chrómová koncovka výfuku.

Nový Peugeot 2008 1,5 HDI GT Line

Nový i-Cockpit s 3D digitálnym displejom

Interiér, resp. pracovisko vodiča vybavené novým i-Cockpitom ( totožným v podstate s Peugeotom 208)  s dominantnou širokouhlou 10“ dotykovou obrazovkou a moderným, konfigurovateľným 3D digitálnym prístrojovým štítom. Trojrozmernosť 3D sa dosiahla predsunutou projekčnou plochou, umiestnenou pred samotným displejom, na ktorú môžu byť premietané informácie zdola. Ako vodič sa tak pozeráte na čísla a grafiku na dvoch rôznych úrovniach (tie najdôležitejšie, ako napríklad rýchlosť či varovanie sa zobrazia bližšie k očiam vodičovi) vďaka čomu vnímate 3D efekt. Niečo takéto nedokážu ani o mnoho drahšie autá.

Inak určujúcim prvkom usporiadania aj nového i-Cockpitu je netradičné umiestnenie ukazovateľov v hornej časti prístrojovej dosky a nezvykle malý a tvarovo sploštený volant ( inak veľmi dobre padnúci do rúk).

Pri hodnotení tohto usporiadanie sme napísali pri Peugeote 208, že nemusí každému vyhovovať, nakoľko volant môže čiastočne zakrývať vyhlaď na ciferníky. To však platí skôr pri nižšej pozície sedenia ( pre modely Peugeot 208, Peugeot 508), v tomto prípade, keď sedíte vyššie ( aj v najnižšej polohe sedáku), tak je vyhlaď aj na spodnú časť displeja prístrojového štítu bez problémov, resp. bez toho aby volant  prekrýval čiastočne vyhlaď na ciferníky.

Pozícia v Peugeote 2008 je za volantom prirodzenejšia ako v Peugeote 208, kde sme museli, pokiaľ sme chceli vidieť na ukazovatele, umiestniť volant do nezvykle nízkej polohy ( čo taktiež nemusí každému vyhovovať). Tu je to však v poriadku.

Nový Peugeot 2008-i-cockpit

Luxuse pôsobiaci interiér

Interiér pôsobí veľmi kvalitným dojmom.  Dizajnom, spracovaním a použitými materiálmi patrí k tomu najlepšiemu čo ponúka táto trieda vozidiel. Mäkčené plasty na prístrojovej doske, matný kovový dekór a prešívanie umelou kožou na prístrojovke,  spolu s veľkou 10“ dotykovou obrazovkou,  originálne riešenými klávesovými ovládačmi  a rôznymi solídne pôsobiacimi detailmi, ako karbónovými a  leštenými klavírnymi tmavými plastmi, ambientným osvetlením a spolu so sedadlami potiahnutými kombináciou koža/látka a volantom s perforovanou kožou, vytvárajú v testovanej verzii pocit luxusu.

Ďalej sme ocenili dostatok odkladacích priestorov (ktoré boli ešte v nedávnej minulosti achillovou pätou francúzskych áut) a vychytávku v podobe praktického držiaka na telefón. Na stredovej konzole sú umiestnené dva USB porty, jeden USB-C pre najnovšie mobilné telefóny, druhý tradičný pre staršie nabíjacie káble alebo USB kľúče na počúvanie hudby. Takéto riešenie je ústretové pre tých ktorý ešte nemajú mobily s novým typom nabíjacieho konektora. K dispozícii sú tiež dva porty USB umiestnené na stredovom tuneli  pre cestujúcich na zadných sedadlách.

Ešte pár slov k obsluhe na vodičovom pracovisku. Funkcie sa nastavujú na stredovej konzole ( cez 10“ dotykový displej, efektnými klávesovými ovládačmi a nad nimi na dotyk reagujúcimi ovládačmi zoradené na lište) a  na volante.

K obsluhe v podstate nemáme výhrady snáď až na nastavovanie klimatizácie, ktorá sa ovláda výhradne cez dotykový displej čo nepovažujeme práve za bezpečné riešenie. Prestavovať si teplotu posúvaním s prstom na úzkom pásiku po dotykovom displeji za jazdy  nie je práve jednoduché.

Viac miesta pre kolená a pre batožinu

Peugeot 2008 ponúka na daný segment nadpriemerný komfort cestovania. K tomu prispievajú pohodlné sedadlá  a vzdušný interiér ponúkajúci dostatok miesta  vo všetkých smeroch vpredu aj vzadu (v porovnaní s Peugeotom 208 ide o výrazne vzdušnejší a priestrannejší interiér, hlavne vzadu pre kolená a hlavu ostáva viac voľnosti )

Pokiaľ si napríklad  sadne za 1,75  metra vysokého vodiča rovnako vysoký pasažier, tak ostáva pre kolená vzadu  ešte 55 mm ( v Peugeote 208 bez priestorovej rezervy pre kolená). Pokiaľ sa však usadí za predným spolujazdcom ( rovnako vysokým), tak pre kolená ostáva vzadu  ešte viac.  Len pre porovnanie – rozdiel v pozdĺžnom smere na zadných sedadlách  za vodičom a za sediacim spolujazdcom je 70 mm.

Nový Peugeot 2008-priesto pre kolená na zadných sedadlách

To predstavuje ponukou miesta pre kolená rozdiel triedy. Ako je to možné? No, Peugeot 2008 tak ako aj iné modely tohto koncernu, má prístrojový panel pred spolujazdcom s výraznejším výrezom, resp. umiestnený ďalej pred kolenami ako v konkurenčných kabínach, čo umožňuje predný sedák spolujazdca posunúť aj v prípade vyšších postáv viac dopredu, a tým vytvoriť za sebou výrazne väčšiu voľnosť pre kolená.

Inak je vidieť,  že si v Peugeote dali záležať  na pohodlí cestovania. Napríklad aj takým detailom ako sú pohodlné opierky hlavy. Podľa našich skúsenosti sú opierky hlavy obvykle v poriadku na predných sedadlách, ale na zadných sú často prehliadané a neraz odfláknuté. Či už tým, že sú príliš tvrdé alebo tvarované tak, že  už po pár kilometroch cestovania  z nich bolí  hlava. Aby sme však len nechválili, tak aj tu sa našiel nedostatok a tým sú kratšie zadne sedáky, ktoré nám síce nevadili (pre postavu 1,75 metra vysokú), ale vyššie postavy s dlhšími nohami sa môžu sťažovať na nedostatočnú oporu pre stehná  a tým na menej pohodlný posed.

Plusom takéhoto typu vozidla je napríklad v porovnaní s hatchbackom Peugeot 208 nielen vzdušnejší interiér, ale aj pohodlnejšie nastupovanie a vystupovanie do vyššie položených sedadiel (aj keď tak ako pri Peugeote 208 vypuklé podbehy kolies vystupovanie trochu komplikujú). Tých, ktorí majú na sebe dlhé nohavice poteší fakt, že si ich pri vystupovaní nezašpinia o prahy dverí.  Pokiaľ je totiž auto špinavé, tak prahy dverí ostávajú stále čisté vďaka tomu, že sú úplne prekryté spodnou častou dverí ( to ešte stále nie je samozrejmosť v tejto triede vozidiel).

Porovnanie s predchodcom

Model               „Nový“   „Starý“

Dĺžka (mm)        4300       4159

Šírka (mm)         1770       1739

Výška (mm)       1530       1556

Rázvor (mm)     2605       2538

Objem kufra (l)   405         360

Z väčšej karosérie ťaží nielen väčší vnútorný priestor v porovnaní s Peugeotom 208, ale aj väčší kufor s objemom 405 litrov (Peugeot 208 311 litrov). To platí aj pre porovnanie s predodošlou generáciou Peugeot 2008 ( vid tabuľka).

Nový Peugeot 2008 GT Line - kufor s dvojitým dnom

 

Pri využívaní kufra poteší jeho  pravidelný tvar, rovná plocha po sklopení zadných sedadiel a dvojitá podlaha. K úplnej spokojnosti však chýba elektrické ovládanie kufrových dverí, lepšia variabilita s posuvnými zadnými sedadlami ako má napríklad C3 Aircorss a VW T-Cross a nižšia nakladacia hrana ( medzigeneračne sa zvýšila na 710 mm, predtým 640 mm)

Úsporný, pružný a kultivovaný motor

Testovaný model 2008 poháňal dieslový štvorvalec 1.5 BlueHDI 96 kW, ktorý v spolupráci s 8-st. automatom (radí plynule a vhodne vyberá rychl. stupne) presviedčal slušnou pružnosťou a ťahom od spodných otáčok. K životu sa prebúdza už pri 1500 otáčkach, vrchol dosiahne pri 3000 otáčkach (kedy dosahuje max. krútiaci moment 300 Nm), ale pod plynom slušne ťahá až k červenému pásmu.

Na reakcie motora ma vplyv aj nastavenie režimov jazdy ( Sport, Eco  a Comfort). V režime Eco sú reakcie letargickejšie na stlačenie plynového pedálu, naopak v Sporte promptnejšie. V praxi však úplne postačuje režim Comfort s ideálnym kompromisom pre svižnú a zároveň úspornú jazdu.

Nový Peugeot 2008- ovládač na nastavenie režimov jazdy ( Eco, Sport, Comfort)
Nový Peugeot 2008- ovládač na nastavenie režimov jazdy ( Eco, Sport, Comfort)

Pritom testovaná verzia Peugeot 2008 GT Line 1,5 HDI aj napriek tomu, že ponúka v praxi slušné jazdné výkony ostáva z pohľadu nákladov na palivo šetrná k peňaženke majiteľa. Počas testu nám stačilo 5,4 l/100 km (v meste 6,3 l, pri 130 km/h 6,2 l/100 km, a mimo mesta pri 90 km/h 4,2 l/100 km). Ďalším pozitívom je tradične, tak ako sme zvyknutí pri dieselových agregátoch značky PSA, kultúra chodu motora.

Jeho tichý chod a príkladne odhlučnenie maskuje doslova jeho dieselový pôvod. Na voľnobeh, pri bežnej jazde v meste či mimo mesta, je prenos vibrácií a typického klepotaného zvuku de facto nebadateľný, až pri vytočení do vyšších otáčok či pri jazde po diaľnici vyššou rýchlosťou dáva o sebe vedieť spolu so zvyšujúcim sa aerodynamickým hlukom a hlukom odvaľujúcich sa kolies, ale nie tak, aby vo väčšej miere otravoval posádku.

Sebaisté jazdné vlastnosti 

Pri testovacích jazdách sme si pochvaľovali nielen uvedenú pohonnú jednotku a 8-st. automat,  ale aj jazdné vlastnosti. Peugeot 2008 sa sprava na ceste sebaisto bez toho aby sme mu niečo vyčítali. Boli sme prekvapení, že aj pri rýchlej zmene smeru jazdy sa takmer vôbec nenakláňal.

Nový Peugeot 2008 1,5 HDI GT Line

Na daný typ auta je jednoducho prekvapujúco obratný (pri bežnej jazde aj napriek vyššiemu tažisku sme rozdiel v porovnaní s Peugeotom 2008 nevnímali) a zároveň primerane komfortný s dobrou absorpciou nerovností. Vyššie postavený podvozok (svetlá výška 160 mm), ako má Peugeot 208, dovoľuje  využívať  tento model aj mimo pevnej vozovky,  napríklad na poľnej ceste k chalupe. Jeho ambície však v zhoršených adhéznych podmienkach limituje absencia pohonu všetkých kolies či jeho alternatíva Grip Control, ktorú používa PSA pri svojich modeloch.

Plusy

+originálny dizajn

+ moderné pracoviska vodiča

+ luxusne pôsobiaci interiér

+ živý a úsporný motor

+ vyvážene jazdné vlastnosti

+ stabilný podvozok

+ viac miesta pre kolená a hlavu ( v porovnaní s Peugeotom 208)

+ pohodlné nastupovanie a vystupovanie

+ prekryté prahy dverí

+ bohatá výbava

Mínusy

-i-Cockpit nemusí každému sedieť

-nastavovanie klímy iba cez dotykový displej

-v ponuke chýbajúce el. ovládanie kufrových dverí