Peugeot 2008 1,2 PureTech 114 kW/155k v najvyššej výbave GT nielen skvele vyzerá, ale aj  na vyššie postavené auto, typu SUV, veľmi dobre jazdí. Túto vrcholnú voľbu ocenia nielen tí ktorým sa páči atraktívny vzhľad, ale aj tí ktorí jazdia radi dynamickejšie. Má síce pod kapotou trojvalec, ale výkonu ma rozhodne na rozdávanie.

Peugeot 2008 má v ponuke benzínový  trojvalec s objem 1199 ccm v troch výkonových verziách 1.2 PureTech  74kW, 1.2 PureTech 96 kW  a 1.2 PureTech  114 kW.

Všetky tri motorizácie sú podporené turbom. Najvýkonnejší  motor 1.2 PureTech 114kW dostanete výhradne len v najvyššej výbave GT a spriahnutý s 8-st. automatom. Práve túto verziu sme mali ma test. Osem stupňov sa v tejto triede vozidiel  len tak nevidí, vďaka nemu však dokáže tento model využiť potenciál motora a zároveň držať spotrebu v rozumných hraniciach. Napríklad pri 130/km toči motor na najvyšší 8. rýchlostný  stupeň iba 2300 otáčok.

Čo nám však vadilo pri parkovaní, pokiaľ ste potrebovali posunúť auto len o pár „centimetrov“ napríklad v stiesnených podmienkach v podzemnej garáži, jeho pomerné prudké reakcie na stlačenie plyn. pedálu, niečo na spôsob dvojspojkových /suchých spojek).

Poďme však k samotnému motoru. Táto najvýkonnejšia benzínová verzia 1.2 PureTech  114 kW má v porovnaní s uvedenými menej výkonnými benzínovými motormi 1.2 PureTech  74kW a 1.2 PureTech 96 kW viacero technických vylepšení: napríklad nový blok a kľukový hriadeľ, piesty chladené olejom a nové turbo. Na to, že je trojvalec tak dokáže autu udávať slušné jazdné výkony ( z 0-100kmh zrýchli za 8,2 s) a podľa výrobcu dokáže uháňať max. rýchlosťou až 208 km/h. Maximálny výkon je dostupný až pri 5 550 otáčkach, ale maximálny krútiaci moment  240 Nm prekvapivo už pri 1 750 otáčkach. Vďaka tomu sa auto veľmi dobre zbiera  pri rozchádzaní už od spodu.

Peugeot 2008 GT foto odzadu

Na reakcie motora má vplyv aj nastavenie režimov jazdy ( Sport, Eco  a Normal). V režime Eco sú reakcie mierne letargickejšie na stlačenie plynového pedálu, naopak v Sporte rozdiel v porovnaní s Normalom nie je cítiť. V praxi teda nevidíme zmysel režimu Sport. V športovom režim iba mierne stuhne riadenie a pridá sa umelý „športový“ zvuk v kabíne. Počas testu sme mali zvolený v prevažnej miere režim Normal, pri  ktorom vykázal testovaný Peugeot 2008 priemernú spotrebu 6,9  litra na 100km ( na diaľnici 7,6 litra/100km, v meste 7,7 litra/100km, pri 90km/h 5,5 litra /100km) čo je vzhľadom k jazdným výkonom adekvátna hodnota. Pri svižnejšej jazde však rátajte  s nárastom spotreby blížiacej sa hodnote 9 l/100km.

POROVNANIE S KONKURENCIOU

Model (4x2)Peugeot 2008 GTPeugeot 2008 GT-LineHyundai Kona Style SEAT Arona Xcellence
Motor1,2 PureTech1,2 PureTech1,6 T-GDi1.0 TSI EVO
Prevodovka8A8A7A-dvojspoj.7A-dvojspoj.
Výkon(kW/ot.min-1)114/550096/5500130/5500110/5000-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.min-1)240/1750230/1750265/1500-4000250/1500-3500
Zrýchlenie z 0-100km/h (s)8.29.17.98.2
Max. rýchlosť (km/h)208196205210
Spotreba WLTP (l/100km)6.26.18,0-8,56,0-6,7
Spotreba test (l/100km)6.96.37.96.7
Objem palivovej nádrže (l)44445040
Dojazd (km)637698632597
Karoséria a cena
Dĺžka (mm)430043004 1654 138
Šírka (mm)177017701 8001 780
Výška (mm)1530-15501530-15501 5501 597
Rázvor (mm)2 6052 6052 6002566
Svetlá výška (mm)160160171190
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 2691 2631254-
Kufor (l)405/1467405/1467361/1143400/1280
Výška nakladacej hrany kufra (mm)--710720
Voľnosť pre kolená vzadu (mm)55554722
Šírka v lakťoch vpredu (mm)1456145614511462
Šírka v lakťoch vzadu (mm)1455145514221422
Cena od motorizácie ( € s DPH)26 19021 330--

Mnohí potencionálni zákazníci tohto modelu budú zrejme riešiť dilemu či vsadiť na najvýkonnejšiu benzínovú motorizáciu 1.2 PureTech 114kW, alebo postačí zakúpiť o niečo menej výkonnú verziu 1.2 PureTech s výkonom 96kW. Pri zrýchlení z 0-100km cítiť rozdiel v akcelerácii, výkonnejšia verzia dokáže akcelerovať o sekundu rýchlejšie za 8,2 sekundy  ako menej výkonná verzia.

Taktiež pri jazde za povolenou max. rýchlosťou cítiť viac koni, ale pri využívaní letmého zrýchlenia, ktorý v praxi sa obvykle najviac využíva, napríklad pri predbiehaní na okreskách, je rozdiel takmer zanedbateľný zrýchlenie (z 60-100km/h 1.2 PureTech 114 kW za 5,4 sekundy, resp. 1.2 PureTech 96kW 5,7 sekundy). Naopak pri porovnaní spotreby je  na tom výkonnejšia motorizácia horšie, priemerne potrebuje o 0,7 litra viac, t.j už spomínaných 6,9 litra.

Motor vydáva typicky trojvalcový jadrný zvuk, je však dostatočne utlmený a ani vo vyšších otáčkach sa neprenáša zvýšený hluk do kabíny  tak aby bol nepríjemný.

Peugeot 2008 GT -chrómové koncovky výfuku

Vzhľadom na svoj vyššie postavený typ karosérie, dokáže byť Peugeot 2008 prekvapujúco obratný (pri bežnej jazde aj napriek vyššiemu ťažisku sme rozdiel v porovnaní s Peugeotom 2008 nevnímali) a zároveň primerane komfortný s dobrou absorpciou nerovností (aj s 18“ kolesami).

Po pravde však musíme povedať, že  Peugeot 2008 aj napriek výbave GT, nemá práve “sport“ v krvi, to znamená,  že športovejšie založeným vodičom bude chýbať priamejšie riadenie s rýchlejšou odvozovou na pootočenie s volantom (v režime „sport“ síce stuhne ale bez lepšej odozvy od kolies), a vadiť príliš citlivo nastavené ESP, ktoré niekedy príliš skorým zásahom zabraňuje výraznejšej jazdenej dynamike. Taktiež, ak zrazu v zákrute zložíte nohu z akcelerátora a vyvoláte zmenu zaťaženia, reakcie vozidla sa síce držia v medziach  stabilného správania, tak náklon vozidla sprevádzaný nedotáčavým správaním je však citeľný.

Vyššie postavený podvozok (svetlá výška 160 mm), ako má Peugeot 208, dovoľuje  využívať  tento model aj mimo pevnej vozovky,  napríklad na poľnej ceste k chalupe. Jeho ambície však v zhoršených adhéznych podmienkach limituje absencia pohonu všetkých kolies či jeho “alternatívy” Grip Control (ktorú používa PSA).

Peugeot 2008 GT - silueta

Nápaditý dizajn

Peugeot 2008 dostáva pochvalu  za pútavý a originálny  vzhľad, ktorý ťaží z aktuálneho dizajnového jazyka značky. Na prvý pohlaď púta pozornosť výrazná predná maska, mohutnejšia predná kapota a denné LED svetlomety umiestnené pod hlavnými svetlometmi pripomínajúce tesáky leva. Testovanému vozidlu navyše ešte  na atraktivite pridáva výbava GT so špeciálnou prednou maskou, atraktívnou oranžovou metalízou kombinovanou s čiernou strechou, prednými Full LED svetlomety s motívom troch levích pazúrov a chrómové koncovky výfuku.

Nový i-Cockpit s 3D digitálnym displejom

Interiér, resp. pracovisko vodiča vybavené novým i-Cockpitom ( totožným v podstate s Peugeotom 208) s dominantnou širokouhlou 10“ dotykovou obrazovkou a moderným, konfigurovateľným 3D digitálnym prístrojovým štítom (navoliť si môžete až päť rôznych zobrazení, ale ani v jednom prípade neponúka obrazovka klasické „analógové“ ciferníky).Trojrozmernosť 3D sa dosiahla predsunutou projekčnou plochou, umiestnenou pred samotným displejom, na ktorú môžu byť premietané informácie zdola. Ako vodič sa tak pozeráte na čísla a grafiku na dvoch rôznych úrovniach (tie najdôležitejšie, ako napríklad rýchlosť či varovanie sa zobrazia bližšie k očiam vodičovi) vďaka čomu vnímate 3D efekt. Niečo takéto nedokážu ani o mnoho drahšie autá.

Inak určujúcim prvkom usporiadania aj nového i-Cockpitu je netradičné umiestnenie ukazovateľov v hornej časti prístrojovej dosky a nezvykle malý a tvarovo sploštený volant (inak veľmi dobre padnúci do rúk).

Pri hodnotení tohto usporiadanie sme napísali pri Peugeote 208, že nemusí každému vyhovovať, nakoľko volant môže čiastočne zakrývať vyhlaď na ciferníky. To však platí skôr pri nižšej pozície sedenia ( pre modely Peugeot 208, Peugeot 508), v tomto prípade, keď sedíte vyššie ( aj v najnižšej polohe sedáku), tak je vyhlaď aj na spodnú časť displeja prístrojového štítu bez problémov, resp. bez toho aby volant  prekrýval čiastočne vyhlaď na ciferníky.

Peugeot 2008 GT - 3D zobrazenie
3D zobrazenie

Pozícia v Peugeote 2008 je za volantom prirodzenejšia ako v Peugeote 208, kde sme museli, pokiaľ sme chceli vidieť na ukazovatele, umiestniť volant do nezvykle nízkej polohy ( čo taktiež nemusí každému vyhovovať). Tu je to však v poriadku.

Luxuse pôsobiaci interiér

Interiér pôsobí veľmi kvalitným dojmom.  Dizajnom, spracovaním a použitými materiálmi patrí k tomu najlepšiemu čo ponúka táto trieda vozidiel. Mäkčené plasty na prístrojovej doske, matný kovový dekór a prešívanie umelou kožou na prístrojovke,  spolu s veľkou 10“ dotykovou obrazovkou (vo výbave GT štandardne s 3D navigáciou),  originálne riešenými klávesovými ovládačmi a rôznymi solídne pôsobiacimi detailmi, ako karbónovými a  leštenými klavírnymi tmavými plastmi, ambientným osvetlením a spolu so sedadlami potiahnutými alcantarou a volantom s perforovanou kožou, vytvárajú v testovanej verzii pocit luxusu.

Ďalej sme ocenili dostatok odkladacích priestorov (ktoré boli ešte v nedávnej minulosti achillovou pätou francúzskych áut) a vychytávku v podobe praktického držiaka na telefón. Na stredovej konzole sú umiestnené dva USB porty, jeden USB-C pre najnovšie mobilné telefóny, druhý tradičný pre staršie nabíjacie káble alebo USB kľúče na počúvanie hudby. Takéto riešenie je ústretové pre tých ktorý ešte nemajú mobily s novým typom nabíjacieho konektora. K dispozícii sú tiež dva porty USB umiestnené na stredovom tuneli  pre cestujúcich na zadných sedadlách.

Peugeot 2008 GT i-cocpit

Ešte pár slov k obsluhe na vodičovom pracovisku. Funkcie sa nastavujú na stredovej konzole ( cez 10“ dotykový displej, efektnými klávesovými ovládačmi a nad nimi na dotyk reagujúcimi ovládačmi zoradené na lište) a  na volante.

K obsluhe v podstate nemáme výhrady snáď až na nastavovanie klimatizácie, ktorá sa ovláda výhradne cez dotykový displej čo nepovažujeme práve za bezpečné riešenie. Prestavovať si teplotu posúvaním s prstom na úzkom pásiku po dotykovom displeji za jazdy  nie je práve jednoduché.

Dostatok miesta pre kolená a pre batožinu

Peugeot 2008 ponúka na daný segment nadpriemerný komfort cestovania. K tomu prispievajú pohodlné sedadlá, aj keď v tomto prípade ide o športové s výrazným bočným vedením s dobrou oporou v zákrutách, a vzdušný interiér ponúkajúci dostatok miesta  vo všetkých smeroch vpredu aj vzadu (v porovnaní s Peugeotom 208 ide o výrazne vzdušnejší a priestrannejší interiér, hlavne vzadu pre kolená a hlavu ostáva viac voľnosti)

Pokiaľ si napríklad  sadne za 1,75  metra vysokého vodiča rovnako vysoký pasažier, tak ostáva pre kolená vzadu ešte 55 mm (v Peugeote 208 bez priestorovej rezervy pre kolená). Pokiaľ sa však usadí za predným spolujazdcom (rovnako vysokým), tak pre kolená ostáva vzadu  ešte viac.  Len pre porovnanie – rozdiel v pozdĺžnom smere na zadných sedadlách  za vodičom a za sediacim predným spolujazdcom je 70 mm.

To predstavuje ponukou miesta pre kolená rozdiel triedy. Ako je to možné? No, Peugeot 2008 tak ako aj iné modely tohto koncernu, má prístrojový panel pred spolujazdcom s výraznejším výrezom, resp. umiestnený ďalej pred kolenami ako v konkurenčných kabínach, čo umožňuje predný sedák spolujazdca posunúť aj v prípade vyšších postáv viac dopredu, a tým vytvoriť za sebou výrazne väčšiu voľnosť pre kolená.

Inak je vidieť,  že si v Peugeote dali záležať  na pohodlí cestovania. Napríklad aj takým detailom ako sú pohodlné opierky hlavy. Podľa našich skúsenosti sú opierky hlavy obvykle v poriadku na predných sedadlách, ale na zadných sú často prehliadané a neraz odfláknuté. Či už tým, že sú príliš tvrdé alebo tvarované tak, že  už po pár kilometroch cestovania  z nich bolí  hlava. Aby sme však len nechválili, tak aj tu sa našiel nedostatok a tým sú kratšie zadne sedáky, ktoré nám síce nevadili (pre postavu 1,75 metra vysokú), ale vyššie postavy s dlhšími nohami sa môžu sťažovať na nedostatočnú oporu pre stehná  a tým na menej pohodlný posed.

Peugeot 2008 GT -objem kufra po plató 405 litrov foto-2

Plusom takéhoto typu vozidla je napríklad v porovnaní s hatchbackom Peugeot 208 nielen vzdušnejší interiér, ale aj pohodlnejšie nastupovanie a vystupovanie do vyššie položených sedadiel (aj keď tak ako pri Peugeote 208 vypuklé podbehy kolies vystupovanie trochu komplikujú). Tých, ktorí majú na sebe dlhé nohavice poteší fakt, že si ich pri vystupovaní nezašpinia o prahy dverí.  Pokiaľ je totiž auto špinavé, tak prahy dverí ostávajú stále čisté vďaka tomu, že sú úplne prekryté spodnou častou dverí (to ešte stále nie je samozrejmosť v tejto triede vozidiel).

Z väčšej karosérie v porovnaní s Peugeotom 208  ťaží nielen väčší vnútorný priestor, ale aj väčší kufor s objemom 405 litrov (Peugeot 208 311 litrov). To platí aj pre porovnanie s predošlou generáciou Peugeot 2008 ( viď tabuľka).

Porovnanie s predchodcom

Model               „Nový“   „Starý“

Dĺžka (mm)        4300       4159

Šírka (mm)         1770       1739

Výška (mm)       1530       1556

Rázvor (mm)     2605       2538

Objem kufra (l)   405         360

Pri využívaní kufra poteší jeho  pravidelný tvar, rovná plocha po sklopení zadných sedadiel a dvojitá podlaha. K úplnej spokojnosti však chýba elektrické ovládanie kufrových dverí, lepšia variabilita s posuvnými zadnými sedadlami ako má napríklad C3 Aircorss a VW T-Cross a nižšia nakladacia hrana (medzigeneračne sa zvýšila na 710 mm, predtým 640 mm)

+             atraktívny dizajn

+             ultra moderné pracovisko vodiča

+             luxusne pôsobiaci interiér

+             pekná grafika infotainmentu a digit.“ciferníkov“ 3D

+             živý motor

+             vyvážené  jazdné vlastnosti

+             stabilný podvozok

+             viac miesta pre kolená a hlavu (v porovnaní s Peugeotom 208)

+             pohodlné nastupovanie a vystupovanie

+             prekryté prahy dverí

+             bohatá výbava

–             -i-Cockpit nemusí každému sedieť

–              kratšie zadné sedáky vzadu ( pre vyšších pasažierov)

–             nastavovanie klímy iba cez dotykový displej

–             nárast spotreby pri svižnej jazde

 

                                                                                              Text+foto: Michal Pospíšil

Viac informácii ( kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky,  …) nájdete v decembrovom vydaní časopisu Autotest.