Volkswagen rozširuje spektrum športových verzií vo svojich modelových radoch. Najnovším prírastkom je nový Golf R. S výkonom 235 kW (320 k) je vlajkovou loďou kompaktného modelového radu.

Golf R s 235 kW (320 k) dopĺňa rodinu vysoko výkonných modelov značky Volkswagen

  • Suverénne jazdné výkony: zrýchlenie z 0 na 100 km/h za iba 4,7 sekundy, maximálna rýchlosť 250 km/h
  • Voliteľný komplet „R-Performance“: maximálna rýchlosť zvýšená na 270 km/h a dva ďalšie jazdné profily
  • pohon všetkých kolies 4MOTION s funkciou R-Performance Torque Vectoring

História VW Golf R.

Prvý Golf R32 bol predstavený v roku 2002. So svojim motorom V6 3,2 litra, dosahujúcim výkon 177 kW (241 k) bol najvýkonnejším modelom radu Golf, ktorý dovtedy Volkswagen vyrobil. Vďaka sériovému pohonu všetkých kolies zrýchľoval za iba 6,6 sekundy z 0 na 100 km/h. Od roku 2003 bol prvým modelom značky, ktorý mohol byť vybavený dvojspojkovou prevodovkou DSG.

V roku 2005 debutoval druhý Golf R32 s ešte väčším výkonom 184 kW (250 k). O štyri roky neskôr prišiel nástupca v rade Golf šiestej generácie, ktorý dostal namiesto atmosférického šesťvalca o 21 percent úspornejší prepĺňaný štvorvalec 2.0 TSI s vyšším výkonom 199 kW (270 k). Tým sa zmenilo aj označenie z „R32“ na „R“. V septembri 2013 mal premiéru v poradí štvrtý Golf R na báze siedmej generácie, ktorý sa dostal na symbolickú výkonovú hranicu 221 kW (300 k).

Výkonné pohonné ústrojenstvo

Teraz nový Golf R posúva latku ešte ďalej. Svojim pohonným ústrojenstvom prekonáva všetko, čo sa doteraz pod označením Golf objavilo na trhu. Fanúšikovia šestvalcových  motorov však môžu mať iný názor J Poháňa ho turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec 2.0 TSI s priamym vstrekovaním paliva, ktorý je najvýkonnejším motorom  konštrukčného radu EA888. Aktuálne sa montuje v štvrtej generácii (evo4). Dosahuje výkon 235 kW (320 k), čo je o 14 kW (20 k) viac ako pri predchádzajúcej generácii (evo3).

Aj maximálny krútiaci moment vzrástol zo 400 na 420 Nm a je k dispozícii v širokom pásme otáčok od 2.100 do 5.350 min-1. Motor sa vyznačuje inovatívnymi konštrukčnými riešeniami ako kvapalinou chladené zberné výfukové potrubie, integrované do hlavy valcov a variabilné časovanie nasávacích i výfukových ventilov s prepínaním zdvihu nasávacích ventilov v dvoch stupňoch. Vďaka tomu je možné optimálne regulovať výmenu plynov s ohľadom na výkon, spotrebu paliva a emisie. Nový Golf R tak suverénne spĺňa aktuálnu emisnú normu Euro 6d-ISC-FCM.

Rovnako inovatívne ako motor je aj prevodové ústrojenstvo. Krútiaci moment motora 2.0 TSI sa prenáša prostredníctvom sériovej 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG (DQ500) na všetky kolesá. Golf R má nový systém pohonu všetkých kolies 4MOTION R-Performance Torque Vectoring so selektívnym rozdeľovaním krútiaceho momentu na zadné kolesá. Tento pohon všetkých kolies najnovšej generácie pre automobily s priečne uloženým motorom má namiesto diferenciálu zadnej nápravy dve lamelové spojky pripojené k hnacím hriadeľom zadných kolies, ktoré rozdeľujú krútiaci moment variabilne nielen medzi obidvoma nápravami, ale aj medzi obidvoma zadnými kolesami.

Nový Volkswagen Golf R-foto 3

Vďaka tomu je možné preniesť až do 100 percent disponibilného krútiaceho momentu na vonkajšie zadné koleso v zákrute, čím sa výrazne zvyšuje agilita automobilu. Rovnako ako bežný Golf ôsmej generácie má aj Golf R nový systém regulácie podvozka – tzv. manažéra jazdnej dynamiky. Tento inteligentný systém vzájomne prepája nielen regulačné prvky podvozka ako elektronickú uzávierku diferenciálu XDS a tlmiče pruženia DCC, ale po prvý raz aj systém pohonu všetkých kolies, čo predstavuje svetovú novinku. To umožňuje koordinované prispôsobovanie nastavenia lamelových spojok v rozvodovke zadnej nápravy (torque-splitter) s ostatnými regulačnými prvkami podvozka tak, aby bola v každej jazdnej situácii zabezpečená maximálna trakcia a dynamická stabilita vozidla. Vďaka tomu nový Golf R dosahuje vyššie rýchlosti v zákrutách a má neutrálnejšie jazdné vlastnosti pri zrýchľovaní.

Športový podvozok

Golf R má športový podvozok so špecifickým vyladením a svetlou výškou zmenšenou oproti sériovému modelu o 20 mm. Základná koncepcia s tlmičovými vzperami McPherson vpredu a štvorprvkovými závesmi vzadu zostala zachovaná, no pružiny, stabilizátory a geometria prednej nápravy boli modifikované, rovnako ako aj sériové adaptívne tlmiče DCC a progresívne riadenie. Aby bolo možné suverénne spomaliť vozidlo, dosahujúce maximálnu rýchlosť až do 270 km/h, má Golf R nové, výkonnejšie predné brzdy. Ventilované brzdové kotúče na prednej náprave majú formát 357 x 34 mm (pri predchádzajúcej generácii 340 x 30 mm). Golf R štandardne jazdí na diskoch z ľahkej zliatiny „Jerez“ 7,5 x 18 s pneumatikami 225/40 R 18. Na želanie Volkswagen montuje disky 8 x 19 v rozličnom vyhotovení s pneumatikami 235/35 R 19.

Nový Volkswagen Golf R-predné športové sedadlá

Systém voľby jazdných profilov pre Golf R umožňuje prepínať 4 profily „Comfort“, „Sport“, „Race“ a „Individual“. Profil „Comfort“ je vyladený pre maximálny komfort, no pri zachovaní vysokej presnosti ovládania. Režim „Sport“ je ideálny základný režim pre dynamický automobil. Pri profile „Race“ je deaktivovaná funkcia „plachtenia“ (dobiehanie s odpojeným motorom), intenzita zvuku motora je zvýšená otvorenými klapkami v koncovom tlmiči výfuku a prevodovka DSG, ako aj tlmiče DCC, progresívne riadenie a pohon všetkých kolies majú športovejšie vyladenie. Ak je vozidlo vybavené voliteľným kompletom „R-Performance“, pristupujú k tomu dva ďalšie profily „Special“ a „Drift“. Tieto nové profily predstavujú ďalšie rozšírenie profilu „Race“. Profil „Special“ je vytvorený špeciálne pre jazdu po legendárnom okruhu Nürburgring Nordschleife.

Rovnako ako ostatné modely R značky Volkswagen sa nový Golf R od slabších súrodencov líši špecifickými dizajnovými prvkami na karosérii a v interiéri, vrátane športových sedadiel s integrovanými opierkami hlavy. Na výber sú tri farby karosérie – typická modrá metalíza „Lapiz Blue“, biela „Pure White“ alebo perleťová čierna „Deep Black“. Pri voliteľnom komplete „R-Performance“ má vozidlo štandardne 19-palcové kolesá a veľký zadný spojler, oddelený od strechy. Na želanie Volkswagen montuje tlmič výfuku Akrapovič z titánového plechu, ktorý má o 7 kg menšiu hmotnosť ako štandardný tlmič.

Nový Golf R zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 4,7 sekundy, maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h, s kompletom  „R-Performance“ je maximálna rýchlosť zvýšená na 270 km/h. Nový Golf R s bohatým sériovým vybavením je v ponuke s akciovou cenou od 43 420 eur.

                                                                                                  Text+foto: Volkswagen