Nový SEAT Leon e-HYBRID je už v predaji na Slovensku s možnosťou uplatniť si dotáciu zo začiatku roka 2020.

Automobily s pohonom plug-in hybrid sa stali jednou z najpopulárnejších alternatív pre zákazníkov, ktorí chcú podporiť trvale udržateľnú mobilitu. Podľa štatistiky Európskej asociácie automobilových výrobcov (ACEA) ich predaj v prvom štvrťroku 2020 v Európe vzrástol o 133,9 % oproti rovnakému obdobiu predchádzajúceho roka. Dôvodmi pre to je v niektorých štátoch ekologická nálepka (Zero Label), ktorú dostávajú vozidlá s elektrickým dojazdom nad 40 km, zvýhodňujúca ich majiteľov, ako aj atraktívna cena a všestrannosť vďaka dvom rozličným motorom.

Na uvedených príkladoch sa dá ilustrovať, ako sa optimálne dajú využívať rôzne  režimy jazdy:

  1. Denné jazdy do 60 km: e-Mode. Hybridný pohon vždy štartuje v elektrickom režime a pokračuje v ňom, kým sa nespotrebuje elektrická energia akumulovaná v batérii. Potom – bez pričinenia vodiča – pohon automaticky preberie spaľovací motor. K tejto zmene automaticky dochádza aj vtedy, ak vozidlo potrebuje väčší výkon alebo prekročí hraničnú rýchlosť. „Leon e-HYBRID môže jazdiť v elektrickom režime do rýchlosti 130 km/h” hovorí Gerhard Lux, riaditeľ pre vývoj hybridného a elektrického pohonu značky SEAT. Dodáva, že „je vhodný na jazdy dlhé približne 50-60 kilometrov denne, rovnako v meste, ako aj po diaľnici. V takýchto podmienkach môže automobil stále jazdiť velektrickom režime.“
  2. Cesty na viac ako 60 km: režim Auto Hybrid. Keď ide o jazdu na dlhšiu vzdialenosť, je výhodný automatický hybridný režim. V tomto prípade je vhodné zadať cieľ jazdy do navigačného systému aby hybridný pohon mohol optimálne využívať prednosti jednotlivých systémov. Vďaka režimu Auto Hybrid vozidlo využíva navigáciu na manažovanie využitia energie batérie. Takýmto spôsobom priorizuje jazdu s elektrickým pohonom v meste a so spaľovacím motorom na diaľnici. Cieľom je dosiahnuť cieľ alebo nabíjací bod s vybitou batériou,“ vysvetľuje Gerhard Lux. Pre komplexnejšie trasy prerušované zastávkami funkcia Intelligent Hybrid reguluje, kedy sa má použiť ktorý systém pohonu aby sa optimalizovalo nabíjanie batérie.
  3. Jazdy bez fixného plánu: režim Manual Hybrid. Nie všetko v živote sa dá plánovať, niekedy vodič vopred nevie, kade bude s automobilom jazdiť. Napríklad ak musí počas pracovného dňa absolvovať niekoľko jázd na rozličné miesta alebo vo voľnom čase cestuje „naslepo“. V takomto prípade SEAT Leon e-HYBRID ponúka niekoľko možností. „Máte na výber tri možnosti: udržať úroveň nabitia batérie, nastaviť minimálnu úroveň pod ktorú nesmie zásoba elektrickej energie klesnúť aby ju bolo možné využiť na záver jazdy alebo zvýšiť úroveň nabitia batérie,hovorí expert.

Plug-in hybrid podrobnejšie

Na optimálne využitie predností pohonu plug-in hybrid je dôležité dobre poznať jeho konštrukciu a funkciu. Plug-in hybrid má dva motory, jeden spaľovací s nádržou paliva a jeden elektromotor s batériou. Batéria elektrického pohonu sa nabíja rekuperáciou (premenou pohybovej energie na elektrickú) pri spomaľovaní a brzdení alebo z vonkajšieho zdroja – elektrickej zásuvky alebo nabíjacej stanice. „Motory môžu pracovať samostatne, no keď je potrebný väčší výkon, môžu pracovať aj súčasne. Kombinácia obidvoch motorov modelu Leon e-HYBRID poskytuje systémový výkon 150 kW (204 k),“ hovorí riaditeľ pre vývoj hybridného a elektrického pohonu značky SEAT.

SEAT Leon e-HYBRID – základné technické údaje

Benzínový motor 110 kW (150 k)

Elektromotor 85 kW (115 k)

Systémový výkon 150 kW (204 k)

Kapacita batérie 13 kWh

Elektrický dojazd 64 km v cykle WLTP (NEDC: 72 km)

Palivová nádrž 40 litrov

                                                                           Text: SEAT + Jozef Pospíšil, Foto: SEAT