Mercedes uviedol na trh druhú generáciu svojho najúspešnejšieho SUV modelu, Mercedes GLC. Túto novinku sme mali ako jedny z prvých redakcii možnosť vyskúšať na prvých zoznamovacích jazdách, ktoré sme absolvovali na trase Bratislava – Nová Baňa- kameňelom- Trenčín – Brezová pod Bradlom naspäť Bratislava.

 

Nové GLC dostalo viac luxusu, modernejšiu techniku a v prípade balíku off-road (+50mm výška podvozka, do 20km/h) aj viac schopnosti do terénu – je však aj drahšie. Ceny začínajú na cenovke 57 960€ čo je rádovo o tisíce eur viac ako predchodca. Skok v cene sa dá vysvetliť aj bohatšou štandardnou výbavou.

Na prvý pohlaď si nevšimnete, že ide o nové GLC

Navonok sa nový Mercedes GLC, SUV verzia triedy C, zmenil len málo (viď foto oboch modelov). Je vidieť, že dizajnéri pri práci na novej triede GLC vsadili na evolučný prístup. Auto si zachováva základné tvary a dizajn nadväzujúci na predchodcu.

A prečo nepristúpil Mercedes k výraznejšej vizuálnej zmene? No zrejme si povedali načo experimentovať a riskovať keď sa auto predáva veľmi dobre. A GLC si vedie naozaj veľmi dobre. Od jeho uvedenia v roku 2015 sa celosvetovo predalo 2,6 milióna kusov. Je to najpredávanejší model Mercedesu za posledné dva roky.

Nový Mercedes-Benz GLC -2
Napriek tomu však pri porovnaní s predošlou generaciou je vidieť, že sa od svojho predchodcu odlišuje. Má napríklad zväčšenú masku chladiča, na ktorú nadväzujú ostrejšie tvarované svetlomety a vzadu nové, inak tvarované prepojené zadné svetlomety. Novo poňaté sú dekory a vpredu nasávacie otvory, ktoré lepšie nadväzujú na súčasný dizajnový štýl značky. Boky a podbehy kolies vyzerajú o niečo mohutnejšie a sú tu k dispozícii aj voliteľné stúpačky. Celkové pôsobí nový Mercedes GLC modernejšie a dynamickejšie. Za tým je aj tvar karosérie, ktorý sa trochu sploštil, je o šesť centimetrov dlhší a o štyri centimetre nižší ako predchodca.

Pod kapotou sú výhradne hybridné agregáty

Nový Mercedes GLC prichádza výhradne ako mild a plug-in hybrid. Na výber sú štyri mild-hybridné verzie so štartovacím generátorom, ktorý podporuje pri určitých prevádzkových stavoch spaľovací motor s výkonom 17 kW a krútiacim momentom 200Nm a tri plug-in hybridy ( dva benzínové a jeden dieslový) s čisto elektrickým dojazdom až 130 kilometrov (WLTP), systémovými výkonom až 280 kW / 381 k a kombinovaným krútiacim moment 750 Nm. Prvýkrát je za príplatok k dispozícii nabíjačka so 60 kW namiesto iba 11 kW.

Štandardom zostáva pohon všetkých kolies 4Matic

My sme mali možnosť vyskúšať tri verzie, základnú benzínovú GLC 200 4Matic, výkonnejšiu GLC 300 4Matic a dieselovú GLC 220 d 4Matic.
Tam, kde sa trieda C musí uspokojiť so základným benzínovým motorom (C 180) so zdvihovým objemom 1,5 litra, sa Mercedes pri GLC spolieha na výkonnejší motor s 2,0-litrový zdvihový objemom ( GLC 200 4Matic). Napriek tomu nás základná verzia GLC 200 4Matic popravde veľmi nepresvedčila, vzhľadom k pomerne slušným výkonovým parametrom (150kW) sme očakávali dynamickejší prejav. Z tohto pohľadu sa lepšie ukázala výkonnejšia verzia GLC 300 4Matic (190kW), pritom sa jej spotreba tabuľkovo nelíši od menej výkonnej verzie GLC 200 4Matic.

Nový Mercedes-Benz GLC -3
Najviac nás presvedčila dieslová motorizácii, ktorá ponúka nielen slušné jazdné výkony (výborný ťah s výrazným nástupom krútiaceho momentu ale aj nízku spotrebu (5,2-5,9 l/100km podľa WLTP). Pritom v kabíne vodič nerozozná jeho zvukový prejav od benzínovej, obvykle tichšej a kultivovanejšej motorizácii. Inžinieri Mercedesu zapracovali totiž aj na odhlučnení. Aerodynamický hluk od karosérie či hluk od motora a podvozka je zatlačený výraznejšie do úzadia.

Agilnejší jazdný prejav s riadením zadnej nápravy

Auto sa prezentovalo veľmi dobrou stabilitou a ľahkým ovládaním aj pri ostrejšej jazde v zákrutách. Doslova sme mali auto vo svojich rukách a aj na katastrofálnych úzkych vedľajších cestách na výrazne nerovnom povrchu ponúkal veľkú mieru istoty a stability bez väčších náklonoch karosérie. Toto nie je vždy samozrejmosť pri vozidlách typu SUV. K tomuto pozitívnemu hodnoteniu ovládateľnosti a agility vozidla napomáha aj natáčanie zadných kolies, pri vyšších rýchlostiach sa natáčajú do rovnakého smeru ako predné kolesa, naopak v meste príde vhod natočenie zadných kolies do opačného smeru ako predné kolesá až do 4,5 st ( do rýchlosti 60km/h). Tým sa skráti priemer otáčania z 11,8 metra na 10,9 metra čo sme ocenili pri parkovaní.

Jazdný komfort je veľmi dobrý

Nové GLC sa prezentuje nielen agilnými jazdnými vlastnosťami ale aj veľmi dobrým jazdným komfortom – najmä s voliteľným vzduchovým odpružením. S novou štvorprvkovou prednou nápravou a vylepšeným vzduchovým pružením sa dá cestovať ešte pohodlnejšie a cítiť sa akoby ste jazdili minimálne v segmente o triedu vyššie. Hrbole, výmoli absorbujea vyrovnáva s obdivuhodným prehľadom.

Terén je téma, ktorá si zaslúži osobitnú zmienku

Terén je téma, ktorá si zaslúži osobitnú zmienku, GLC si totiž poradí aj s náročnejším terénom čo sa od tohto typu SUV až tak neočakáva. Okrem pohonu všetkých kolies ma totiž k dispozícii príplatkové vzduchové pruženie, ktoré umožňuje v rámci terénneho balíka zvýšiť výšku podvozka až o 50mm. Ďalej je tu nápomocná hi-tech vychytávka „Terénna obrazovka“, t.j. vďaka kamerám je k dispozícii virtuálny pohľad na cestu pod vozidlo cez motorový priestor (do 8 km/h), ktorý príde vhod pri prejazde terénom na včasné rozpoznanie prekážok na trase.

Nový Mercedes-Benz GLC -5
Interiér inšpirovaný triedou S

Tu je zmena na prvý pohľad viditeľnejšia ako pri exteriéri. Pracovisko vodiča kopíruje usporiadanie novej triedy C, ktorá sa inšpirovala vrcholnou triedou S. Interiéru dominuje po novom vertikálna 11,9-palcová dotyková obrazovka sa, ktorá akoby visela na stredovej konzole palubnej dosky ( pred vodičom je digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 12,3“) . Pri dotykovom ovládaní cez túto obrazovku sme si pochvaľovali, že jej umiestnenie je v pohodlnom dosahu vodičovej ruky. Nie vždy platí, že si opriete ruku o lakťovú opierku a pohodlne, bez toho aby ste museli kŕčovite vystrieť ruku k dotykovej obrazovke, ovládať veľké množstvo funkcii vrátane navigácie.

Ovládanie jednotlivcoch funkcii je riešené dotykovo cez spomínaný centrálny dotykový displej, ovládačmi umiestnenými na lište pod dotykovou obrazovkou a ovládačmi na volante. Na stredovom tuneli už nenájdete tak ako pri predchodcovi centrálny ovládač s dotykovou plochou, cez ktorú sa veľmi dobre a pohodlne ovládali jednotlivé funkcie. Mali sme preto obavy ako dopadne hodnotenie tejto disciplíny na novom pracovisku vodiča. V praxi sa však ukazuje, že obavy nie sú namieste. Dotykový displej poskytuje aj bez spomínaného centrálneho ovládača rovnako pohodlnú obsluhu bez toho aby ste sa museli veľmi naťahovať rukou k nemu, nakoľko je prekvapujúco v blízkom dosahu vodiča.
V porovnaní s obvykle riešenými dotykovými obrazovkami je totiž viac posunutý do kabíny a pootočený k vodičovi. Spolu s krásnou grafikou a prehľadnou obsluhou dostáva od nás len a len pochvalu. Pod dotykovou obrazovkou ostali ešte zachované mechanické ovládače, resp. tlačidlá pre voľbu režimov jazdy, výstražných svetiel, ďalej senzor odtlačkov prstov s „home“ tlačidlom a ovládač hlasitosti.

Tu je to v poriadku aj keď by mohli byt o niečo väčšie. Kritiku sme však museli spomenúť pri volante. Nový volant s dotykovými ovládačmi – malými dotykovými plôškami cez, ktoré dokážete ovládať oba displeje však nefunguje úplne ideálne. Napríklad pri nastavovaní palubného počítača a niekoľkých neúspešných pokusoch pri resetovaní údajov spotreby sme zatúžili po starom otočnom prepínači, ktorý mal predchodca.

Viac miesta pre batožinu

V porovnaní s predošlou generáciou nie sú rozmerové zmeny výrazné. Tak ako sme už písali je o šesť centimetrov dlhší a o štyri centimetre nižší ako predchodca. Šírka vozidla zostala rovnakých 1890 mm, zmenil sa však rozchod kolies, ktorý je o 6 mm širší vpredu (1627 mm) a o 23 mm širší vzadu (1640 mm). Zmeniť sa mal tiež rázvor náprav kolies + 15mm a došlo aj k pretiahnutiu predného (+12mm) a zadného previsu (+33mm).

Rozmery a objem kufra:
• Dĺžka: 4716 mm
• Šírka: 1890 mm
• Výška: 1640 mm
• Rázvor: 2888 mm
• Objem kufra: 600-1640 litrov
• Objem kufra plug-in hybrid: 463 litrov

Rázvor narástol o 15 mm, z čoho by teoreticky mal profitovať predovšetkým priestor vzadu. Ale aspoň subjektívne si nič nevšimnete. Priestorovo v kabíne ostal nový GLC v podstate na rovnakej úrovni ako predchodca, vpredu je miesta nadbytok vo všetkých smeroch, vzadu je to taktiež v poriadku, len v prípade že si dopredu sadne vyššia postava a posunie si sedadlo ďalej dozadu môže byt voľnosť pre kolena vzadu stiesnenejšia. Batožinový priestor narástol v porovnaní s predchodcom o 50 litrov na 600 litrov a teraz patrí k najväčším vo svojej triede.

Nový Mercedes-Benz GLC -7
Technologický ohňostroj

Pozitívny dojem dotvára bohatá výbava, ktorá obsahuje celý rad ultra moderných prvkov výbavy, ktoré nie sú výsadou len vyššej triedy, ale ich nájdete aj v tomto menšom modely, ako napríklad najnovšiu verziu infotainmentu MBUX  s hlasovým ovládaním a spomínanou navigáciu s rozšírenou realitou  či velký head-up displej (9 x 3 palcov) a  inteligentné svetlá „Digital Light“ s extrémne výkonnými svetelnými diódami.

Ďalej je k dispozícii nabíjanie výkonom až 60 kW v prípade plug-in hybridu, spomínaný vzduchový podvozok s možnosťou zmeniť  svetlú výšku v rozpätí 70 mm, kameru s funkciou neviditeľnej kapoty atď.

Ďalšou zaujímavosťou, ktorou sa môže nové GLC pochváliť pochváliť je, že vozidlo dokáže  rozpoznať typ prívesu (do 2500 kg) a na základe toho odporučí najvhodnejšiu trasu.

Plusy
+ imidž značky Mercedes
+ agilné jazdné vlastnosti
+ výborná dynamika a spotreba (220d)
+ servis (6 rokov/160 000km) v cene vozidla
+ technologicky vyspelá výbava
+ luxusne pôsobiaci interiér

Mínusy
– relatívne vyššia cena
– nepresvedčivé jazdné výkony (200 4Matic)

                                          Text+foto: Jozef Pospíšil

Reklama