Mercedes aktuálne uvádza na trh jeden elektrický model za druhým: EQA, EQB, EQS a čoskoro aj EQE SUV. Čo je však stále pre slovenského zákazníka dôležitejšie, nakoľko elektrické modely majú stále u nás veľmi malý podiel na trhu, že Mercedes prichádza aj s predstavením konvenčných modelov a v tomto prípade s SUV modelom Mercedes GLC.
Za posledné dva roky bol GLC najpredávanejším Mercedesom vôbec. Teraz je tu nová, tretia generácia. Ako sa dalo očakávať, Mercedes pri stavbe novej generácie GLC nevsadil na žiadnu revolúciu – ale držal sa osvedčeného receptu, ktorý priniesol úspech už jeho predchodcovi.
Vizuálne sa nekoná žiadne prekvapenie. Má známy (ako keby z triedy C spravili SUV) sympatický dizajn na aký sme zvyknutí pri tejto značke. V porovnaní s predchodcom je zaoblenejší a vzadu púta neprehliadnuteľný svetelný pás, ktorý už poznáme z elektrických SUV modelov tejto značky.
S dĺžkou 4,72 metra je nový GLC o šesť centimetrov dlhší ako jeho predchodca, ale mierne o 4 mm nižší. Šírka zostáva rovnaká, a to 1,89 metra. Rázvor sa zväčšil o 15 mm na 2,89 metra. To by malo prospieť pre trochu viac priestoru vzadu. Vďaka dlhšiemu zadnému previsu sa do kufra zmestí 600 litrov, t.j. o 50 litrov viac ako doteraz (hodnotu objemu kufra pre plug-in hybrid zatiaľ Mercedes neuviedol). Užitočné zaťaženie je 585 kg (485 pre PHEV). Koeficient odporu vzduchu sa zlepšil z 0,31 na 0,29. Auto je postavené na 18 až 20 palcových kolesách. Na želanie je k dispozícii balík AMG a off-roadový balík s vylepšenou ochranou podbehov a podvozku.
Interiér vyzerá presne ako v triede C
Vyzerá presne ako trieda C! No nie je to vlastne prekvapujúce. Bolo to tak predtým a prečo by sa to malo meniť? Namiesto toho sa Mercedes radšej chváli vysokou úrovňou výbavy. Okrem iného je štandardne zahrnutá 11,9-palcová obrazovka infotainmentu a 12,3-palcový displej prístrojov. Plus integrácia smartfónu, bezdrôtové nabíjanie a vyhrievanie sedadiel vpredu. Za príplatok je k dispozícii farebný head-up displej s obrazom 9 x 3 palce a panoramatickú presklenú strechu, ktorá má teraz užší priečny nosník, a teda väčšiu plochu okien ako predtým. Samozrejme musíme spomenúť aj o MBUX. Najnovšia verzia systému v GLC obsahuje navigáciu s funkciou rozšírenej reality (zobrazovanie smerových šípok, čísel domov atď.), ďalej vylepšeného hlasového asistenta a novú funkciu newsflash. Tu si môžete nechať auto prečítať správy v dĺžke až dvoch minút z vašich obľúbených spravodajských portálov. Problémom samozrejme nie je ani streamovanie hudby od najväčších poskytovateľov. Zážitok je možné vylepšiť pomocou viacerých zvukových systémov vrátane 15-reproduktorového priestorového systému Burmester.
Dynamika jazdy/off-road
GLC vychádza z triedy C. Vpredu má novú štvorprvkovú nápravu a vzadu viacprvkovú konštrukciu. Rozchod kolies sa zväčšil o 4 mm vpredu a 23 mm vzadu. Mercedes ponúka okrem základného oceľového podvozku športový podvozok AMG a vzduchové odpruženie AIRMATIC s reguláciou nastavenia výšky. V takzvanom technologickom balíku výbavy je ten druhý vždy kombinovaný s riadením zadnej nápravy, ktoré má uhol natočenia až 4,5 stupňa a zmenšuje tak priemer otáčania o 0,9 metra na 10,9 metra. Vzduchová odpruženie na zadnej náprave je štandardnou súčasťou plug-in hybridov.
Ak potrebujete o 20 mm väčšiu svetlú výšku, môžete využiť už spomínaný off-roadový balík. Aj keď sa len málokedy niekto dostane s takýmto autom mimo štandardnú pevnú vozovku: auto ponúka funkciu asistencie pri zjazde z kopca a – vychytávku – „priehľadnú kapotu“ v spojení s 360-stupňovou kamerou. Vďaka tomu môžete vidieť virtuálny pohľad pod vozidlo vpredu na obrazovke infotainmentu – vrátane predných kolies a ich polohy riadenia. Je to praktická popmocka na rozpoznávanie veľkých kameňov alebo hlbokých výmoľov na polnej ceste.
Nechýba ani nová off-roadová obrazovka. Oba displeje zobrazujú informácie sklone, klesaní, topograficku nadmorskú výšku, zemepisné súradnice, kompas alebo rýchlosť a otáčky motora. Zobrazuje sa aj aktuálna poloha GLC v teréne, ako aj uhol natočenia predných kolies či smer otáčania zadných kolies.
Pohony známe už z triedy C
Odteraz bude k dispozícii len s elektrifikovanými 2,0-litrovými štvorvalcami, vrátane troch plug-in hybridov s pomerne slušným dojazdom čisto na elektrinu. Pri uvedení na trh sú k dispozícii tri 48-voltové mild hybridy (dva benzínové, jeden naftový) a tri plug-in hybridy (dva benzínové, jeden naftový). Štandardom je pohon všetkých kolies 4Matic. Prepracovaný systém pohonu prednej nápravy je ľahší a dokáže prenášať vyššie krútiace momenty ako doteraz. Jedinou možnosťou prevodovky je 9-stupňová automatická.
V mild hybridoch integrovaný štartér s výkonom 17 kW a 200 Nm. Plug-in hybridy majú elektromotor s výkonom 100 kW a 440 Nm. Kapacita batérie je 31,2 kWh. Podľa Mercedesu by mal byť podľa WLTP možný elektrický dojazd od 104 do 120 kilometrov. S naftovým PHEV je to 102 až 117 kilometrov.
Štandardom je 11 kW nabíjačka pre domáci nástenný box. Voliteľne je možné objednať 60 kW nabíjačku, ktorá nabije batériu za 30 minút.
Prehľad modelov pri uvedení na trh:
GLC 200 4MATIC | GLC 300 4MATIC | GLC 220 d 4MATIC | ||
Zdvihový objem | cm3 | 1999 | 1999 | 1993 |
Menovitý výkon | kW/k | 150/204 | 190/258 | 145/197 |
pri otáčkach | 1 / min. | 5800-6100 | 5800 | 3600 |
Prídavný výkon (boost efekt) | kW/k | 17/23 | 17/23 | 17/23 |
Maximálny krútiaci moment | Nm | 320 | 400 | 440 |
pri otáčkach | 1 / min. | 1800-4000 | 2000-3200 | 1800-2800 |
Prídavný krútiaci moment (boost efekt) | Nm | 200 | 200 | 200 |
Komb. spotreba paliva (WLTP)[1] | l/100 km | 8,2-7,3 | 8,2-7,3 | 5,9-5,2 |
Komb. emisie CO2 (WLTP)[1] | g/km | 186-167 | 186-167 | 155-136 |
Zrýchlenie 0-100 km/h |
s | 7.8 | 6.2 | 8.0 |
Maximálna rýchlosť | km/h | 221 | 240 | 219 |
Prehľad hybridných modelov dobíjateľných zo siete pri uvedení na trh:
GLC 300 e 4MATIC | GLC 400 e 4MATIC | GLC 300 de 4MATIC | ||
Benzín | Diesel | |||
Zdvihový objem | cm3 | 1999 | 1999 | 1993 |
Menovitý výkon zážihového/vznetového motora | kW/k | 150/204 | 185/252 | 145/200 |
pri otáčkach | 1 / min. | 6100 | 5800 | 3600 |
Menovitý krútiaci moment zážihového/vznetového motora | Nm | 320 | 400 | 440 |
pri otáčkach | 1 / min. | 2000-4000 | 2000-3200 | 1800-2800 |
Menovitý výkon elektromotora | kW | 100 | 100 | 100 |
Menovitý krútiaci moment elektromotora | Nm | 440 | 440 | 440 |
Systémový výkon | kW/k | 230/313 | 280/381 | 245/333 |
Systemový krútiaci moment | Nm | 550 | 650 | 750 |
Celková kapacita akumulátora | kWh | 31.2 | 31.2 | 31.2 |
Maximálny rýchlosť | km/h | 218 | 237 | 217 |
Maximálny rýchlosť, elektrický režim | km/h | 140 | 140 | 140 |
Zrýchlenie 0-100 km/h | s | 6.7 | 5.6 | 6.4 |
Komb. spotreba paliva, vážená (WLTP)[1] | l/100 km | 0.8-0.6 | 0.8-0.6 | 0.7-0.5 |
Komb. emisie CO2, vážené (WLTP)[1] | g/km | 19-14 | 19-14 | 17-13 |
Spotreba elektrického prúdu, vážená (WLTP)[1] | kWh/100 km | 26.8-24.0 | 26.8-24.0 | 27.2-24.4 |
Dojazd pri jazde na elektrický pohon (EAER comb.) (WLTP)[1] | km | 104-120 | 104-120 | 117-102 |
Poznámka: Na internete kolujú neoficiálne správy, že v GLC by predsa len mohol byť šesťvalec. Oficiálna tlačová správa však nehovorí nič o údajných 400 d. AMG GLC 43 a AMG GLC 63 budú využívať elektrifikovaný variant štvorvalca M139 z AMG A 45.
Zdroj: Mercedes-Benz Michal Pospíšil