Mercedes aktuálne uvádza na trh jeden elektrický model za druhým:  EQA, EQB, EQS a čoskoro aj EQE SUV. Čo je však stále pre slovenského zákazníka dôležitejšie, nakoľko elektrické modely majú stále u nás veľmi malý podiel na trhu, že Mercedes prichádza aj s predstavením konvenčných modelov a v tomto prípade s SUV modelom Mercedes GLC.

Za posledné dva roky bol GLC najpredávanejším Mercedesom vôbec. Teraz je tu nová, tretia generácia. Ako sa dalo očakávať, Mercedes pri stavbe novej generácie GLC nevsadil na žiadnu  revolúciu – ale držal sa osvedčeného receptu, ktorý priniesol úspech už jeho predchodcovi.

Vizuálne sa nekoná žiadne prekvapenie. Má známy (ako keby z triedy C spravili SUV) sympatický dizajn na aký sme zvyknutí pri tejto značke. V porovnaní s predchodcom je zaoblenejší a vzadu púta neprehliadnuteľný svetelný pás, ktorý  už poznáme z elektrických SUV modelov tejto značky.

S dĺžkou 4,72 metra je nový GLC o šesť centimetrov dlhší ako jeho predchodca, ale mierne o 4 mm nižší. Šírka zostáva rovnaká, a to 1,89 metra. Rázvor sa zväčšil o 15 mm na 2,89 metra. To by malo prospieť pre trochu viac priestoru vzadu. Vďaka dlhšiemu zadnému previsu sa do kufra zmestí 600 litrov, t.j. o 50 litrov viac ako doteraz (hodnotu objemu kufra pre plug-in hybrid zatiaľ Mercedes neuviedol). Užitočné zaťaženie je 585 kg (485 pre PHEV). Koeficient odporu vzduchu sa zlepšil z 0,31 na 0,29. Auto je postavené na 18 až 20 palcových kolesách. Na želanie je k dispozícii balík AMG a off-roadový balík s vylepšenou ochranou podbehov a podvozku.

2022-mercedes-glc -8-

Interiér vyzerá presne ako v triede C

Vyzerá presne ako trieda C! No nie je to vlastne prekvapujúce. Bolo to tak predtým a prečo by sa to malo meniť? Namiesto toho sa Mercedes radšej chváli vysokou úrovňou výbavy. Okrem iného je štandardne zahrnutá 11,9-palcová obrazovka infotainmentu a 12,3-palcový displej prístrojov. Plus integrácia smartfónu, bezdrôtové nabíjanie a vyhrievanie sedadiel vpredu. Za príplatok je k dispozícii farebný head-up displej s obrazom 9 x 3 palce a panoramatickú presklenú strechu, ktorá má teraz užší priečny nosník, a teda väčšiu plochu okien ako predtým. Samozrejme musíme spomenúť aj o MBUX. Najnovšia verzia systému v GLC obsahuje navigáciu s funkciou rozšírenej reality (zobrazovanie smerových šípok, čísel domov atď.), ďalej vylepšeného hlasového asistenta a novú funkciu newsflash. Tu si môžete nechať auto prečítať správy v dĺžke až dvoch minút z vašich obľúbených spravodajských portálov. Problémom samozrejme nie je ani streamovanie hudby od najväčších poskytovateľov. Zážitok je možné vylepšiť pomocou viacerých zvukových systémov vrátane 15-reproduktorového priestorového systému Burmester.

Dynamika jazdy/off-road

GLC vychádza z triedy C. Vpredu má novú štvorprvkovú nápravu a vzadu viacprvkovú konštrukciu. Rozchod kolies sa zväčšil o 4 mm vpredu a 23 mm vzadu. Mercedes ponúka okrem základného oceľového podvozku športový podvozok AMG a vzduchové odpruženie AIRMATIC s reguláciou nastavenia výšky. V takzvanom technologickom balíku výbavy je ten druhý vždy kombinovaný s riadením zadnej nápravy, ktoré má uhol natočenia až 4,5 stupňa a zmenšuje tak priemer otáčania o 0,9 metra na 10,9 metra. Vzduchová odpruženie na zadnej náprave je štandardnou súčasťou plug-in hybridov.

2022-mercedes-glc -5-

Ak potrebujete o 20 mm väčšiu svetlú výšku, môžete využiť už spomínaný off-roadový balík. Aj keď sa len málokedy niekto dostane s takýmto autom mimo štandardnú pevnú vozovku: auto ponúka funkciu asistencie pri zjazde z kopca a – vychytávku – „priehľadnú kapotu“ v spojení s 360-stupňovou kamerou. Vďaka tomu môžete vidieť virtuálny pohľad pod vozidlo vpredu na obrazovke infotainmentu – vrátane predných kolies a ich polohy riadenia. Je to praktická popmocka na rozpoznávanie veľkých kameňov alebo hlbokých výmoľov na polnej ceste.

Nechýba ani nová off-roadová obrazovka. Oba displeje zobrazujú informácie sklone, klesaní, topograficku nadmorskú výšku, zemepisné súradnice, kompas alebo rýchlosť a otáčky motora. Zobrazuje sa aj aktuálna poloha GLC v teréne, ako aj uhol natočenia predných kolies či smer otáčania zadných kolies.

Pohony známe už z triedy C

Odteraz bude k dispozícii len s elektrifikovanými 2,0-litrovými štvorvalcami, vrátane troch plug-in hybridov s pomerne slušným dojazdom čisto na elektrinu. Pri uvedení na trh sú k dispozícii tri 48-voltové mild hybridy (dva benzínové, jeden naftový) a tri plug-in hybridy (dva benzínové, jeden naftový). Štandardom je pohon všetkých kolies 4Matic. Prepracovaný systém pohonu prednej nápravy je ľahší a dokáže prenášať vyššie krútiace momenty ako doteraz. Jedinou možnosťou prevodovky je 9-stupňová automatická.

V mild hybridoch integrovaný štartér s výkonom 17 kW a 200 Nm. Plug-in hybridy majú elektromotor s výkonom 100 kW a 440 Nm. Kapacita batérie je 31,2 kWh. Podľa Mercedesu by mal byť podľa WLTP možný elektrický dojazd od 104 do 120 kilometrov. S naftovým PHEV je to 102 až 117 kilometrov.

Štandardom je 11 kW nabíjačka pre domáci nástenný box. Voliteľne je možné objednať 60 kW nabíjačku, ktorá nabije batériu za 30 minút.

Prehľad modelov pri uvedení na trh:

GLC 200 4MATIC GLC 300 4MATIC GLC 220 d 4MATIC
Zdvihový objem cm3 1999 1999 1993
Menovitý výkon kW/k 150/204 190/258 145/197
pri otáčkach 1 / min. 5800-6100 5800 3600
Prídavný výkon (boost efekt) kW/k 17/23 17/23 17/23
Maximálny krútiaci moment Nm 320 400 440
pri otáčkach 1 / min. 1800-4000 2000-3200 1800-2800
Prídavný krútiaci moment (boost efekt) Nm 200 200 200
Komb. spotreba paliva (WLTP)[1] l/100 km 8,2-7,3 8,2-7,3 5,9-5,2
Komb. emisie CO2 (WLTP)[1] g/km 186-167 186-167 155-136
Zrýchlenie
0-100 km/h
s 7.8 6.2 8.0
Maximálna rýchlosť km/h 221 240 219

 

 Prehľad hybridných modelov dobíjateľných zo siete pri uvedení na trh:

 

GLC 300 e 4MATIC GLC 400 e 4MATIC GLC 300 de 4MATIC
Benzín Diesel
Zdvihový objem cm3 1999 1999 1993
Menovitý výkon zážihového/vznetového motora kW/k 150/204 185/252 145/200
pri otáčkach 1 / min. 6100 5800 3600
Menovitý krútiaci moment zážihového/vznetového motora Nm 320 400 440
pri otáčkach 1 / min. 2000-4000 2000-3200 1800-2800
Menovitý výkon elektromotora kW 100 100 100
Menovitý krútiaci moment elektromotora Nm 440 440 440
Systémový výkon kW/k 230/313 280/381 245/333
Systemový krútiaci moment Nm 550 650 750
Celková kapacita akumulátora kWh 31.2 31.2 31.2
Maximálny rýchlosť km/h 218 237 217
Maximálny rýchlosť, elektrický režim km/h 140 140 140
Zrýchlenie 0-100 km/h s 6.7 5.6 6.4
Komb. spotreba paliva, vážená (WLTP)[1] l/100 km 0.8-0.6 0.8-0.6 0.7-0.5
Komb. emisie CO2, vážené (WLTP)[1] g/km 19-14 19-14 17-13
Spotreba elektrického prúdu, vážená (WLTP)[1] kWh/100 km 26.8-24.0 26.8-24.0 27.2-24.4
Dojazd pri jazde na elektrický pohon (EAER comb.) (WLTP)[1] km 104-120 104-120 117-102

 

Poznámka: Na internete kolujú neoficiálne správy, že v GLC by predsa len mohol byť šesťvalec. Oficiálna tlačová správa však nehovorí nič o údajných 400 d. AMG GLC 43 a AMG GLC 63 budú využívať elektrifikovaný variant štvorvalca M139 z AMG A 45.

                       Zdroj: Mercedes-Benz                              Michal Pospíšil

 

Reklama