Nový Citroën C5 X si už môžu predobjednávať zákazníci nielen v zahraničí, napríklad vo Francúzsku, v Nemecku či Česku, ale aj na Slovensku. Cenovka pri benzínových verziách začína na úrovni 29.990 eur, vozidlá s plug-in hybridom sú k dispozícii od 39.990 eur. V ponuke nájdete štyri stupne výbavy (Feel, Feel Pack, Shine, Shine Pack) a šesticu farieb karosérie. Viac  v cenníku na www.citroen.sk

Ešte chvíľu potrvá, kým prídu reálne prvé kusy na Slovensko a budeme vám môcť priniesť vlastné informácie z prvých jázd. Preto prinášame v predstihu aspoň informácie a dojmy, ktoré uverejnili naši zahraniční kolegovia z iných redakcií, ktorí už mali možnosť absolvovať prvé jazdy.

Konkrétnejšie informácie ohľadom cien a výbav pre Slovensko zatiaľ nie sú známe. Taktiež ešte chvíľu potrvá kým prídu reálne prvé kusy na Slovensko a budeme vám môcť priniesť vlastné informácie z prvých jázd. Preto prinášame v predstihu aspoň informácie a dojmy, ktoré uverejnili naši zahraniční kolegovia z iných redakcii, ktorí už mali možnosť absolvovať prvé jazdy.

Citroën C5 X sa prezentuje s netradične poňatou karosériou

Nová vlajková loď Citroën C5 X sa prezentuje s netradične poňatou karosériou, ktorá kombinuje dva druhy modelov, zvýšeným postojom typ modelu SUV a pretiahnutou zadnou častou typ modelu kombi. Niečo na spôsob VW Passat Alltrack či Audi A6 Allroad.

Citroën C5 X (rozmery)   

Dĺžka     4,805 mm

Širka      1,859 mm

Výška    1,485 mm

Rázvor  2,785 mm

Kufor    545 litrov (458 litrov plug-in hybrid)

S dĺžkou 4 805 milimetrov, šírkou 1 865 mm a výškou 1 485 mm je nový model C5 X menší ako jeho nemeckí konkurenti. Využívajúc rázvor s dĺžkou 2 785 mm, poskytuje nadpriemerný priestor na zadných sedadlách.

citroen-c5-x (2) test

Pre batožinu ponúka 545 litrov batožinového priestoru (458 litrov plug-in hybrid), ktorý je možné po sklopení zadných sedadiel zväčšiť na 1 640 litrov pri rovnej podlahe. Nakladacia hrana je o niečo nížšia ( aj ked svetlá výška je  v porovnaní s SUV, kufor má aj veľmi praktický tvar a je dobre prístupný. Je tu 12 voltová zásuvka a je veľmi dobré, že výsuvná roletka zakrývajúca batožinu v kufri  je spojená s dverami batožinového priestoru, a preto nikdy neprekáža. Škoda, že chýbajú horné háčiky na nákupné tašky.

Pracovisko vodiča je moderné a dobre riešené

Pracovisko vodiča je moderné a dobre riešené. Už v základe je vybavené 7” digitálnym prístrojovým štítom, ktorý dopĺňa podľa výbavy 10,25“ alebo 12,3” dotyková obrazovka infotainmentu. Ďalej je vybavený aj bezdrôtovou mobilnou konektivitou, bezdrôtovými aktualizáciami, alebo 3D grafikou.

C5 X dostal nový infotainment, ktorý si v tomto aute odbil prvýkrát svoju premiéru. Ergonómia, ovládače a dotyková obrazovka sú dostatočne jednoduché a intuitívne na používanie, čo je dobré preto aby sa vodič cítil v pohode. Ikony sú väčšie a ich usporiadanie a grafika je veľmi podobná ako pri mobilnom telefóne, takže nie je náročné prispôsobiť sa jeho fungovaniu. Na  dotykový displej infotainmentu sa ľahko dostanete rukou a ukazovákom, cez ktorý si v prevažnej miere dokážete takmer všetko ovládať. Našťastie ovládanie klimatizácie je riešené cez veľké manuálne ovládače, umiestnené na spodnej časti stredovej konzoly, ktoré možno ľahko nájsť aj počas jazdy a tým ich ľahko obsluhovať. Zaujímavou vychytávkou je rýchly vstup do menu do ktorého sa dostanete tak, že ťuknete tromi prstami na displej.

Nechýbalo ani hlasové ovládanie, aj keď v testovanom exempláre nefungovalo vždy vo všetkých prípadoch správne, čo však býva problém, aj pri prémiových vozidlách.

citroen-c5-x - head-up displej

Ďalší aspekt francúzskeho modelu, ktorý zaujal, je jeho veľký farebný Head-up displej, ktorý premieta 3D obraz na pôsobivo veľku 21“ obrazovku. Pochvalu dostáva, že ponúka veľmi dobrú kvalitu obrazu a indikácie navigácie systému sú viditeľné veľmi jasne.

Aký motor vybrať?

Nový Citroën C5 X  má v ponuke dva benzínové motory PureTech s výkonom 96 kW/ 130 k a 133 kW/180 k (dieslové nie sú v ponuke), a aj plug-in hybridné hnacie ústrojenstvo, t.j.  1,6-litrový motor PureTech 180 a elektromotor s výkonom 81,2 kW poskytujúce kombinovaný výkon 165 kW/225 k a krútiaci moment 360 Nm (s údávanymi 50 kilometrami dojazdu).

Základný motor – benzínový trojvalec 1,2 l

Základný motor – preplňovaný benzínový trojvalcec 1,2 l síce neoslnuje výkonovými parametrami, ale bežnú jazdu dokáže zvládať so cťou. K tomu pozitívne prispieva aj práca štandardne dodávanej osemstupňovej automatickej prevodovky EAT8, ktorá ho drží v optimálnych otáčkach a plynulo radí a aj podraďuje. Pri zohľadnení výkonových parametrov a pohotovostnej hmotnosti 1493 kg  je však zrejmé, že  táto verzia má potenciál osloviť iba tých, ktorým ide skôr o štýl ako o jazdné výkony. Čo potvrdzuje aj zrýchlenie z 0-100/km/h za 10,4s.

Zlatá stredná cesta – benzínový štvorvalec 1,6 l

Pri pohľade na cenu, výkon a spotrebu je zrejme najlepšou voľbou zlatá stredná cesta v podobe preplňovaného benzínového  štvorvalca 1,6 l s výkonom 180 koní, ktorý  je kultivovaný a zároveň poskytuje nadbytok výkonu. Podľa slov novinárov, jazdiacich na aute, sa prezentoval svojim živým prejavom vo veľmi dobrom svetle (udávané zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy). Taktiež chválili spoluprácu motora s 8-st. automatickou prevodkou (aj keď vraj si so slabaším motorom rozumie ešte lepšie) a údaj spotreby v teste 7,0 litrov/100km (na palubnom počítači), ktorý je na daný typ motora a vozidla prekvapivo nízky, až v našich testoch pri meraní spotreby však uvidíme či sa tento optimistický údaj spotreby potvrdí.

citroen-c5-x-komfortné sedadlá
Sedadlá Advanced Comfort pripomínajú svojim dizajnom a tvarom pohodlné kreslá v obývačke. Vďaka extra porcii penovej výplne „objímajú“ telo vodiča a pasažierov, čím prispievajú k spomaľovaniu nástupu únavy.

Plug-in-hybrid: Najvýkonnejšia motorizácia 

Samozrejme pokiaľ si máte, kde nabíjať, dokážete využiť výhodou jazdy až 55 čisto na elektrický pohon (reálne cca 40km) a máte na to financie tak je lepšie vsadiť na plug-in hybridnú verziu, ktorá je navyše ako jediná verzia vybavená aktívnym podvozkom. S vypnutým spaľovacím motorom môže model PHEV jazdiť rýchlosťou až 135 km/h, čo je viac, ako väčšina z nás veľakrát bude potrebovať.

Všetky ponúkané pohonné jednotky sú spojené s osemstupňovou automatickou prevodovkou s meničom krútiaceho momentu EAT8 a výkon je prenášaný vždy na prednú nápravu. Je možné, že v budúcnosti dorazia aj výkonnejšie hybridné verzie s pohonom všetkých štyroch kolies, ako je to už pri iných modeloch tejto značky. Pre túto chvíľu však musíme konštatovať, že nie je pohon 4×4 v ponuke, no do budúcna Citroën túto možnosť nepopiera.

Nový Citroën C5 X je veľmi pohodlné vozidlo

Nová Citroën C5 X je tak ako sme očakávali, veľmi pohodlné vozidlo, v ktorom nebude problém čeliť dlhým cestám. Pod toto konštatovanie sa podpisujú pohodlné sedadlá, ktoré Citroën označuje ako Advanced Comfort  a tlmiče s hydraulickými dorazmi Advanced Comfort (predtým označované pri iných modeloch ako „Progressive Hydraulic Cushions“).

Sedadlá Advanced Comfort pripomínajú svojim dizajnom a tvarom pohodlné kreslá v obývačke. Vďaka extra porcii penovej výplne „objímajú“ telo vodiča a pasažierov, čím prispievajú k spomaľovaniu nástupu únavy. S takto obdobne disponovanými sedadlami sme sa už mohli stretnúť pri ostatných modeloch  C5 Aircross a C4, ktoré ponúkajú taktiež nadmieru pohodlné sedenie, ktoré prispievajú k tomu, že vodič aj pri dlhšom cestovaní necíti pri vystupovaní z vozidla únavu. Tu však sedadlá dostali aj masážnu funkciu a po prvýkrát u značky Citroën aj vetranie.

Pri systéme „Advanced Comfort“ – t.j. tlmičov s hydraulickými dorazmi ide v podstate o zdvojené tlmiče, ktoré pri malom zdvihu kolies ostávajú mäkšie a naopak, pri väčšom pevnejšie. Takto vybavený podvozok dokáže skĺbiť lepšie ako celý rad konkurentov protichodné požiadavky na komfort cestovania a stabilitu jazdy v zákrutách. Napríklad poskytnú pri jazde po diaľnici pohodlné cestovanie a pri jazde v zákrutách stabilný prejazd bez väčších náklonov karosérie.

citroen-c5-x

Vrcholná verzia s aktívnym podvozkom len pre plug-in hybrid

Škoda však, že vrcholná verzia podvozka s aktívnymi tlmičmi je v ponuke len pre plug-in hybrid. Takto disponovaný podvozok kombinuje uvedené uloženie s progresívnymi dorazmi a elektronicky ovládané tlmiče, výsledkom je taká úroveň komfortu, akú môžu závidieť aj  nemecké prémiové značky. Pritom je to menej sofistikované ako Active Scan od DS s kamerou, ktorá identifikuje v predstihu nedokonalosti vozovky, ale už aj táto verzia stačí na zaručenie mimoriadneho komfortu, než na aký sme zvyknutí.

Pravoverní fanúšikovia značky Citroën však zrejme povedia, že  sa to nevyrovná legendárnej hydropneumatike. Áno, možno sa C5 s hydropneumatikou dokázal komfortnejšie pohutovať na ceste, lenže sa pohupoval  aj vtedy, keď ste to už nepotrebovali, napríklad  ešte aj par sekúnd  po prechode nerovnosti. Tu sa auto okamžite vďaka aktívnym, tlmičom upokojí a pri nastavení v režime Sport dokonca spevnie a zvláda v športovom štýle rezať  zákruty s veľkým sebavedomím. Nastavenie tlmičov ovplyvňuje totiž aj zvolený jazdný profil. Od hojdavého nastavenia „Comfort“, cez neutrálne nastavenie „Hybrid“ a čisto elektrickom režime až po príjemne tuhé (avšak nie zbytočné tvrdé) nastavenie „ Sport“.

Povedať však treba, že C5 X aj bez adaptívnych tlmičov, t.j. vo verziách s klasickými benzínovými pohonnými jednotkami, prekonáva  bežné nerovnosti s jemnou filtráciou, ktoré posádka  ani nezaznamená. Skrátka aj takto disponovaný C5 X  je príjemné, komfortné auto na cestovanie  a – čo je ešte väčšie prekvapenie – aj na šoférovanie. Riadenie je naozaj dobre urobené, aj keď však trochu trpí na presnosti najmä v tiahlych zákrutách (a v režime Sport je až príliš tuhé) a náklon je dobre kontrolovaný. Na ceste sa nejaví ako preoblečený Peugeot 508, ale ako model, ktorý ma svoj vlastný jazdný charakter. Benzínové verzie sa pritom do zákruty vrhajú ešte ochotnejšie ako plug-in hybrid a pôsobia ľahkonohejšim dojmom – to preto, že vážia o cca 200-300kg menej. Ich handicapom je však to, že ich podvozok nie je aktívny. Majú iba hydraulické dorazy, takže sa vlnia o trochu viac, ale ani v ich prípade nejde o žiadnu loďku na rozbúrenom mori.

Plusy  

+ atraktívny  exteriér

+ vysoký komfort cestovania

+ priestranný interiér

+ dobre ergonomicky riešené pracovisko vodiča

+ ľahká obsluha

+ pravidelný tvar kufra

+ 8-st. automat

+ nastupovanie  a vystupovanie

Minusy

– imidž francúzskej značky v porovnaní s nemeckou konkurenciou (v tejto cenovej hladine)

– pri plug-in hybride iba 40 litrová benzínová nádrž

– aktívne tlmiče iba pre Plug-in-hybrid

          Zdroj: (Citroën, Motor1com, Carscoops)                                     Lukáš Vajda

Reklama