Automobilka Škoda po predchádzajúcich únikoch špionážnych fotografii oficiálne predstavila v Prahe dlho očakávanú novú, v poradí štvrtú generáciu – Škoda Octavia.
Najpredávanejší model Škoda absolvoval výrazné prepracovanie. Exteriér podľa nás vyzerá veľmi dobre. Je chvályhodné, že nová Octavia upustila od predošlého, nie práve pozitívne prijatého, usporiadania predných svetlometov.
Tvár so štyrmi očami je minulosťou a je nahradená dvoma dvojitými zúženými svetlometmi s LED technológiou už od základnej výbavy, ktoré iba svetelným podpisom odkazujú na predchodcu. Vzadu predchádzajúce jednodielne svetlá sú nahradené dvojdielnymi svetlometmi s LED žiarovkami. Logo značky je nahradené nápisom ŠKODA na batožinových dverách.
Každému však nemusí byť úplne po chuti akoby “padajúci predok” na spôsob Škody Scala alebo výrazné tvarovanie kufrových dverí a tvar zadných svetlometov na spôsob Škody Kamiq. Už na prvý pohlaď je totiž jasné, že Škoda pri tvorbe dizajnu novej Octavie využila mix dizajnových prvkov z iných iných modelov značky Škoda.
Verzia liftback vykazuje súčiniteľ odporu vzduchu cx od 0,24, karoséria modelu Octavia Combi dosahuje súčiniteľ odporu vzduchu cx od 0,26. Nová Octavia tak patrí vo svojej triede k vozidlám s najlepšou aerodynamikou na svete. Aerodynamické vlastnosti tiež prispievajú k nižším hodnotám emisií CO2 a spotreby paliva.
Octavia IV v porovnaní s predchodcom narástla do dĺžky– liftback + 19 mm ( liftback), + 22 mm (kombi), na širku pri oboch +15mm, v rázvore ostal rovnaký 2 686mm. Objem kufra je pre liftback 600 litrov (pre kombi 640 litrov), čo je o 10 litrov (o 30 litrov) viac ako pri predošlej generácii.
ROZMERY ŠKODA OCTAVIA
Model | Octavia IV | Octavia III | Octavia II | Octavia I |
---|---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4689 | 4667 | 4572 | 4513 |
Šírka (mm) | 1829 | 1814 | 1769 | 1731 |
Rázvor (mm) | 2686 | 2686 | 2578 | 2512 |
Kufor (l) | 640 | 610 | 605 | 548 |
Nová Octavia nedostala iba väčšie rozmery ale aj väčšie kolesá, resp. ich priemer +20mm. celé koleso má teraz priemer 665mm. Octavia teraz môže byť obutá od 16“ až po 20“ kolesá (predtým 15“ až 18“ kolesá, ak nerátame 19“ vyhradené len pre RS verziu ).
Široká ponuka alternatívnych pohonov
Štvrtá generácia vozidla Škoda Octavia má v ponuke okrem vylepšených TSI a TDI motorov, aj širokú ponuku alternatívnych pohonov. V ponuke bude variant Octavia G-TEC s pohonom na zemný plyn a prvýkrát aj s plug-in hybridným pohonom.
Výkonové spektrum ponuky motorov siaha od 81 kW /110 k až po 150 kW / 204 k (viď tabuľka motorov uverejnená vo fotogalérii). Škoda Octavia G-TEC ponúka vďaka zásobníkom s kapacitou 17,7 kg zemného plynu dojazd až 523 km pri prevádzke na zemný plyn.
Štvrtá generácia vozidla Octavia v závislosti na danej motorizácii je vybavená manuálnou prevodovkou alebo automatickou prevodovkou DSG. Na želanie je tiež dostupná verzia s pohonom všetkých kolies a tiež so štyrmi rôznymi nastaveniami podvozka vrátane adaptívneho podvozku DCC s voľbou jazdného režimu Driving Mode Select.
Nová Octavia je prvý model značky Škoda, ktorý ponúka ovládanie automatickej prevodovky DSG systémom shift-by-wire. Voľba jazdného režimu tak neprebieha mechanicky, ale elektronicky. Tento systém šetrí miesto a má aj nový vzhľad. Miesto známej voliacej páky automatickej prevodovky DSG sa v stredovej konzole nachádza nový ovládací modul s malým prepínačom, ktorým vodič volí režimy R (spätný chod), N (neutrál) a D/S (štandardný režim Drive/športový režim) a tiež tlačidlo parkovacieho módu P.
Tri možnosti nastavenia podvozku a adaptívny podvozok DCC
Vozidlo Škoda Octavia je k dispozícii, okrem štandardného podvozku, tiež so športovým podvozkom, ktorý je znížený o 15 mm, a podvozkom v rámci paketu pre zlé cesty, ktorý zvyšuje svetlú výšku o 15 mm. Na želanie je k dispozícii adaptívny podvozok DCC, ktorý automaticky upravuje tlmiace charakteristiky a pruženie, a ktorý v rámci voľby jazdného režimu Driving Mode Select prvýkrát ponúka aj v rámci jednotlivých jazdných režimov možnosť navoliť si konkrétne parametre, napríklad pruženie, tlmiacu charakteristiku, charakteristiku riadenia alebo radenia automatickou prevodovkou DSG pomocou posuvnej lišty podľa vlastných preferencií.
V prípade modelu s plug-in hybridným pohonom zostáva svetlá výška v kombinácii s DCC rovnaká. Pri ostatných verziách je znížená o 10 mm.
Full LED Matrix svetlomety
Nová generácia najpredávanejšieho modelu ponúka na želanie inovatívne full LED Matrix svetlomety s jedným LED modulom pre stretávacie svetlá a jedným modulom pre diaľkové svetlá. 22 nezávisle ovládaných LED diód v každom module vytvára svetelný kužeľ, ktorý sa skladá z niekoľkých segmentov. To umožňuje mať neustále rozsvietené diaľkové svetlá bez toho, aby boli oslepení ostatní vodiči. Kamera v čelnom skle rozpozná vozidlá, ale aj osoby a objekty s reflexnými prvkami a automaticky zaistí, aby neboli oslepení.
Svetlomety ponúkajú aj rôzne svetelné módy pre rôzne jazdné situácie a poveternostné podmienky, napríklad pre jazdu v meste, po diaľnici alebo počas dažďa. Ponúkajú aj animovanú funkciu Coming/Leaving Home, ktorá pri nástupe a výstupe z vozidla postupne automaticky zapína a vypína časti predných a na želanie dostupných full LED zadných svetiel. Full LED zadné svetlá obsahujú aj osvetlené kryštalické prvky a dynamické smerové svetlá.
Škoda, že nie je nová Octavia vybavená dynamickými smerovkami aj vpredu ako ma napríklad lacnejši Kamiq. V tomto prípade ostala Octavia akosi na “polceste “, tak ako skôr predstavené modely Scala a Superb.
Nové asistenčné systémy
Štvrtá generácia vozidla Octavia ponúka viacero nových asistenčných systémov. Niektoré z nich sú vo vozidle značky Škoda použité vôbec prvý raz. Nový Asistent vyhýbania sa pomáha vodičovi miernym zásahom do riadenia v prípade hroziacej zrážky s chodcom, cyklistom alebo iným vozidlom a kontrolovaným vybočením vozidla tak pomáha predchádzať nehodám. Pri odbočovaní vľavo na križovatke dokáže Asistent pre odbočovanie rozoznať protiidúce vozidlá, upozorniť na nich vodiča a aj automaticky zastaviť vozidlo.
Funkcia Varovania pri vystupovaní z vozidla zobrazuje vodičovi pred otvorením dverí informáciu, či sa zozadu blíži iné vozidlo alebo cyklista. Novinkou je aj Varovanie pred lokálnym dopravným obmedzením, ktoré automaticky upozorňuje vodiča na komplikácie v doprave v bezprostrednej blízkosti vozidla, napríklad na dopravné zápchy.
Vylepšené asistenčné systémy
Veľa ďalších asistenčných systémov sa vo vozidle Octavia objavuje vo vylepšenej verzii. Pri parkovaní alebo manévrovaní zobrazuje systém Area View okolie vozidla. Asistent zmeny jazdného pruhu (Side Assist) je aktívny až do vzdialenosti 70 m a informuje vodiča, pokiaľ sa blížia iné vozidlá alebo sa už nachádzajú v mŕtvom uhle. Pomáha tak predchádzať nehodám aj na diaľniciach a rýchlostných cestách. Front Assist s prediktívnou ochranou chodcov a cyklistov upozorní v prvej fáze na možnú zrážku opticky aj akusticky, následne krátkym pribrzdením. Pokiaľ vodič nereaguje, vozidlo dokáže úplne zastaviť.
Prediktívny tempomat ďalej rozširuje funkcie adaptívneho tempomatu. Adaptívny tempomat je aktívny do rýchlosti 210 km/h a automaticky upravuje rýchlosť jazdy podľa vozidla idúceho vpredu, a pokiaľ je Octavia vybavená automatickou prevodovkou DSG, tak vozidlo dokonca samočinne zastaví. Ak státie neprekročí čas troch sekúnd, zaistí systém aj opätovný automatický rozjazd vozidla. Nový prediktívny tempomat spracováva okrem údajov kamery v čelnom skle aj dáta z navigačného systému a automaticky upravuje rýchlosť napríklad pred zákrutami alebo podľa rýchlostných limitov.
Prediktívny adaptívny tempomat, v rozšírenej verzie Rozpoznávania dopravných značiek a Asistenta stráženia jazdného pruhu (Lane Assist), ktoré po novom rozozná aj práce na diaľnici, Traffic Jam Assist a Emergency Assist sú súčasťou komplexného systému Travel Assist. Pomocou funkcie Detekcia rúk kontroluje vozidlo, či má vodič permanentne – aspoň každých 15 sekúnd – ruky na volante alebo vie v prípade zdravotných komplikácií zistiť, že vodič už vozidlo neovláda. V prípade núdzovej situácie vie Emergency Assist vozidlo v rovnakom jazdnom pruhu zastaviť.
Pokiaľ by sa pomocou asistenčných systémov nepodarilo zabrániť nehode, pripraví proaktívna ochrana cestujúcich Crew Protect Assist vozidlo a cestujúcich na náraz spredu či zozadu alebo na prevrátenie vozidla tým, že napríklad automaticky privrie okná a panoramatickú strechu a napne bezpečnostné pásy. V prípade nehody chráni cestujúcich až deväť airbagov, vrátane kolenného airbagu vodiča, ktorý je súčasťou štandardnej výbavy alebo zadných bočných airbagov, ktoré sú ponúkané na želanie. Multikolízna brzda zabráni nekontrolovateľnému pohybu vozidla po zrážke jeho zabrzdením.