Nový model Škoda Kodiaq začína po modely Yeti ďalšiu ofenzívu značky Škoda v segmente SUV s cieľom získať nových zákazníkov a trhy. Svetová premiéra najnovšieho modelu značky Škoda sa uskutočnila v Berlíne za účasti viac ako 700 zahraničných hostí.
S dĺžkou 4,70 m, až siedmimi miestami na sedenie a najväčším batožinovým priestorom vo svojej triede, je Škoda Kodiaq prvým veľkým SUV českej automobilky. Novinka vstúpi na trh začiatkom roka 2017.
Karoséria
Svojimi rozmermi sa Škoda Kodiaq pohybuje na hornej hranici segmentu kompaktných vozidiel SUV. Celková dĺžka je 4 697 mm, šírka 1 882 mm, výška (vrátane strešného nosiča) 1 676 mm a rázvor 2 791 mm. Automobil je postavený na modulárnej platforme koncernu Volkswagen, kde hrá veľkú úlohu odľahčená konštrukcia. Maximálnu tuhosť karosérie zabezpečuje rozsiahle využitie vysokopevnostných ocelí. So základným motorom TSI a pohonom predných kolies je pohotovostná hmotnosť (bez vodiča) 1 452 kg, pri motore 1,4 TSI s pohonom 4×4 potom 1 540 kg.
Batožinový priestor
S objemom 720 až 2 065 l (pri sklopení zadných sedadiel) ponúka Škoda Kodiaq najväčší batožinový priestor vo svojej triede. Ak je vozidlo vybavené voliteľným sedadlom spolujazdca so sklopným operadlom, zmestia sa do SUV predmety dlhé až 2,80 m. Súčasťou voliteľnej výbavy sú elektricky ovládané piate dvere, ktoré možno (tiež v rámci voliteľnej výbavy) otvárať a zatvárať pohybom nohy pod nárazníkom alebo tlačidlom v interiéri. Škoda Kodiaq môže v konfigurácii TDI / DSG / 4×4 ťahať príves s celkovou hmotnosťou až 2,5 t. Pre tento účel je možné objednať elektricky ovládané ťažné zariadenie.
Motory
Paletu motorov v čase uvedenie modelu na trh tvorí päť agregátov, dva TDI a tri TSI. Ich výkon sa pohybuje od 92 kW/125 k do 140 kW/190 k. Všetky motory majú turbodúchadlo, priame vstrekovanie paliva a spĺňajú požiadavky emisnej normy EU 6 a sú vybavené systémom Start-Stop.
Motor 2,0 TDI je k dispozícii v dvoch výkonových verziách. Prvá z nich má výkon 110 kW/150 k a krútiaci moment 340 Nm. Vrcholné prevedenie disponuje 140 kW/190 k a krútiacim momentom 400 Nm so spotrebou 5litrov na 100 km. S najsilnejším naftovým motorom zrýchli z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy. Maximálka je stanovená na 210 km/h.
Paleta benzínových motorov sa skladá z dvoch agregátov 1,4 TSI a jedného 2,0 TSI. Kompaktný štvorvalec má v základnej verzii výkon 92 kW/125 k a krútiaci moment 200 Nm. Spotreba podľa NEFZ je 6,0 l na 100 km, čo zodpovedá emisiám 140 g CO2/km. V silnejšej verzii dodáva motor s objemom 1,4 l výkon 110 kW /150 k a krútiaci moment 250 Nm; systém ACT pri nízkom zaťažení a otáčkach odpojí druhý a tretí valec. Najvýkonnejšia verzia 2,0 TSI dosahuje výkon 132 kW/180 k, krútiaci moment 320 Nm. Viac info nájdete v tabuľke s technickými údajmi.
Interiér
Škoda Kodiaq je iba o štyri centimetre dlhšia ako Octavia, v rámci segmentu SUV však ponúka stále nadpriemerne veľký interiér. Dĺžka interiéru je 1 793 mm, šírka vo výške lakťov vpredu je 1 527 mm a vzadu 1 510 mm. Priestor nad sedadlom má vpredu 1 020 mm a vzadu 1 014 mm. Priestor pred kolenami cestujúcich na zadných sedadlách je až 104 mm.
Volant je k dispozícii v niekoľkých rôznych prevedeniach a na želanie je k dispozícii s vyhrievaným vencom. Voliteľná trojzónová klimatizácia Climatronic s vlastným ovládacím panelom aj pre cestujúcich na zadných sedadlách. Pre predné sedadlá je k dispozícii celý rad komfortných prvkov. Voliteľne môžu byť vyhrievané, s ventiláciou alebo elektricky nastaviteľné, vrátane pamäte. Zadné sedadlá možno sklápať v pomere 60:40, štandardne sú posuvné v pozdĺžnom smere až o 18 cm a sklon operadla je individuálne nastaviteľný. Na želanie môže mať vozidlo ďalšie dve sedadlá v treťom rade. Škoda Kodiaq je teda prvým sedemmiestnym modelom značky ŠKODA. Dekoračné lišty sú k dispozícii v piatich variáciách. Ambientné osvetlenie s nastaviteľným odtieňom je integrované v dekoračných lištách vo výplniach dverí a ponúka desať rôznych farieb.
Multimediálny systém
Infotainment Swing s 6,5″ displejom je súčasťou sériovej výbavy tak ako aj Bluetooth pripojenie pre smartfóny a SmartLink, ktorý sprostredkúva Apple CarPlay, Android Auto a MirrorLink. Pokiaľ zákazník pripojí svoj telefón k USB portu, otvorí sa zodpovedajúce rozhranie. Infotainment Bolero s 8″ dotykový displej s vysokým rozlíšením, vrátane funkcie palubnej komunikácie ICC – mikrofón handsfree sady zaznamenáva hovor vodiča a pomocou reproduktorov ho prenáša do zadnej časti vozidla. Infotainment Amundsen rozširuje služby systému Bolero o funkciu navigácie a o špeciálny zobrazovací režim pre jazdu v teréne a v úzkych podzemných garážach. Najvyšší variant Columbus, je navyše vybavený pamäťou s kapacitou 64GB a DVD mechanikou. Vďaka voliteľne dodávanému modulu LTE môže mať Škoda Kodiaq vysokorýchlostné internetové pripojenie. Prostredníctvom hotspotu Wi-Fi môžu pasažieri na svojich mobilných prístrojoch ľubovoľne surfovať, prehrávať si videá a odosielať e-maily (súčasť voliteľnej výbavy).
Čo sa týka voliteľnej výbavy, v nej nájdeme napríklad Phonebox umožňuje indukčné nabíjanie telefónu a pripojenie k anténe vozidla (len vybrané telefóny napr. Samsung Galaxy S7). Pre milovníkov hudby je tu Canton Sound System, ktorý má desať reproduktorov vrátane subwooferu a ponúka výkon 575 W.
Asistenčné systémy
Novinkou v portfóliu je asistent pre jazdu dozadu s prívesom Tow Assist. Ak má pripojený príves, pri pomalej jazde dozadu prevezme systém riadenie automobilu. Pri jazde dozadu bez prívesu nový asistent Manoeuvre Assist brzdí, hneď ako za autom rozozná prekážku. Umožňuje to vylepšená funkcia zadných parkovacích senzorov. Novinkou je pre Škodu aj systém Area View. Vďaka kamerám so širokouhlým objektívom, umiestneným na prednej a zadnej časti auta a vo vonkajších spätných zrkadlách sa na palubnom monitore zobrazuje niekoľko rôznych pohľadov na okolie automobilu. Medzi nimi je aj virtuálny pohľad z vtáčej perspektívy a 180° zábery z okolia prednej a zadnej časti vozidla, čo uľahčuje riadenie v neprehľadných situáciách alebo teréne.
Sériovo dodávaný systém Front Assist, vrátane funkcie núdzovej brzdy City, rozpozná pomocou radaru nebezpečné situácie, spôsobené inými autami alebo objektmi pred automobilom. Ak je to nutné, systém vodiča varuje a v prípade potreby automobil čiastočne alebo úplne zabrzdí. Funkcia núdzovej brzdy City je aktívna do rýchlosti 34 km/h. Voliteľne dodávaná Prediktívna ochrana chodcov dopĺňa funkciu Front Assist o zmiernenie následkov alebo zamedzenie stretu s chodcami. Aj adaptívny tempomat Adaptive Cruise Control (ACC) pracuje pomocou radaru a pomáha vodičovi udržiavať zvolenú rýchlosť a odstup automobilu pred ním. Systémy Lane Assist, Blind Spot Detect a Rear Traffic Alert pomáhajú vodičovi pri udržiavaní smeru v jazdnom pruhu. Pomocou radaru na zadnej časti systém sleduje mŕtve uhly v okolí auta a pomáha pri jazde dozadu z parkoviska. Pokiaľ je automobil zároveň vybavený systémami Lane Assist a ACC spolu s prevodovkou DSG, získava navyše i funkciu Traffic Jam Assist. Tento asistent sa dokáže v hustej premávke s vozidlom sám rozbiehať, brzdiť a udržiavať jazdu v pruhu, a to do rýchlosti 65 km/h.