Po 22 rokoch od uvedenia svojej premiéri prichádza nová Fabia už v 4. generácie.

K dispozícii bude mať 5 rôznych motorizácií (zatiaľ bez elektrifikácie). Rovnako tak Full LED predné a zadné svetlá, virtuálny kokpit a nové farby. Nová Fabia zaujme okrem nárastu rozmerov aj novými prvkami Simply Clever a modernými asistenčnými systémami známymi z modelov vyššej triedy.

Škoda pozvala hŕstku novinárov do Rakúska, aby si novú generáciu modelu Fabia vyskúšali na “vlastnej koži” pred jej predstavením na jar tohto roka. Podľa ich slov sa jazdí s novou Fabiou ako s väčšou Scalou. Čo nie nie je náhoda, nakoľko nová Fabia stojí na rovnakej platforme MQB A0 a veľkosťou prerástla svojimi rozmermi svoju triedu.

V porovnaní s predchodcom narástla nová Fabia na dĺžku +110 mm, šírku +48 mm a v rázvore+76mm. Mierne je nižšia. Z týchto rozmerov profituje nielen vnútorný priestor a objem kufra, ktoré Fabiu radia v týchto disciplínach  na špičku  jej segmentu. Len pre zaujímavosť na šírku a v rázvore  prekročila rozmermi štvorkový VW Golf (viď tabuľka)  a objemom kufra sa vyrovná aktuálnemu Golfu (381litrov).

Model                             Nová Fabia             „Stará“  Fabia       VW Golf 4. generácie

Dĺžka (mm) 4,107 3 997 4,148
Šírka (mm) 1 780 1 732 1 735
Výška (mm) 1 460 1 467 1 440
Rázvor kolies (mm) 2,564 2 470 2,512

Objem kufra (l)               380                           320                            320

Novinári jazdili na prototypoch, ktoré mali na sebe výraznú kamufláž. Na oficiálne odhalenú vizáž novej Fabie si musíme ešte počkať. V porovnaní s predchádzajúcim modelom sa znížil súčiniteľ odporu vzduchu z cx 0,32 na cx 0,28. Fabia tak ponúka najlepšiu hodnotu v kategórii malých vozidiel

Aj napriek tomu je možné vidieť, že predná maska je o niečo väčšia a predné svetlomety majú štíhlejší tvar. Zadné svetlomety sú taktiež iné ako boli v predošlej Fabii, majú iný tvar zasahujúci do kufrových dverí.

skoda-fabia-2021--drive (6)

Full LED predné a zadné svetlá, virtuálny kokpit a nové farby

Už základná verzia svetlometov využíva LED technológiu. Na želanie sú k dispozícii aj full LED predné svetlomety s rozsiahlymi funkciami. Full LED verzia je k dispozícii na želanie aj pre zadné svetlá, ktoré zdobia kryštalické prvky typické pre modely značky Škoda. Fabia tiež prvýkrát ponúka virtuálny kokpit. Nový interiér ešte nebol odhalený, tí, ktorí ho však mali možnosť sedieť v kokpite, však uviedli, že je vybavený 10,2-palcovým digitálnym prístrojovým panelom a 6,8-palcovým štandardným dotykovým systémom infotainmentu (podľa výbavy aj 9,2“ a 8″). Ovládania zodpovedá väčšej Scale, to znamená, že na ovládanie okrem dotykového odvládnia  sú k dispozícii aj manuálne ovládače pre ovládanie klimatizácie.

Súčasťou výbavy je až deväť airbagov, z ktorých väčšina je ponúkaná v základnom variante. Fabia tiež prvýkrát ponúka dodatočné systémy uchytenia ISOFIX a TopTether na sedadle spolujazdca.

Pri uvedení na trh budú k dispozícii tradičné stupne výbavy Active, Ambition a Style, ktoré však prinesú nové farby a materiálya viacero novych prvkov vybavy. Napríklad vyhrievaný volant a vyhrievané čelné sklo , výduchy vetrania pre zadných pasažierov na stredovom tuneli a 13 nových prvkov Simply Clever prevzatých aj z väčších modelov značky Škoda.

skoda-fabia-2021--drive (4)

Tri motory TSI a dva benzínové motory MPI (Zatiaľ žiadna elektrická verzia)

Všetky motory s výkonom od 48 kW do 110 kW patria do novej generácie Evo koncernu Volkswagen. Väčšina z nich tiež ponúka kombinovanú spotrebu približne 5 l / 100 km v režime WLTP. Štvrtá generácia vozidla Škoda Fabia ponúka novú vrcholnú motorizáciu: štvorvalcový motor 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) je štandardne vybavený sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG.

Motor Počet valcov Max. výkon Max. krútiaci moment

[Nm]

Prevodovka
[kW] [k]
1,0 MPI EVO 3 48 65 95 5-M
1,0 MPI EVO 3 59 80 95 5-M
1,0 TSI EVO 3 70 95 175 5-M
1,0 TSI EVO 3 81 110 200 6-M 7-DSG
1,5 TSI EVO 4 110 150 250 7-DSG

 

V ponuke chýbajú elektrické verzie (mild-hybird, hybrid či plug-in hybrid). Dôvod je ten, že podľa výrobcu chýba pre tieto verzie dopyt od zákazníkovi. Podvozková platforma však umožňuje zaviesť aj elektrické verzie, čo sa pravdepodobne stane najneskôr pri aktualizácii modelu.

Aktuálny model Škoda Fabia verzii Hatchback bude možné konfigurovať a objednávať už len pár týždňov. Následne bude dostupný už len ako skladový model (do vypredania zásob).

Aktuálny model Fabia vo verzii Combi bude dostupný tak na konfigurovanie, ako aj v rámci skladových vozidiel aj naďalej.

 

                                            Text: Škoda+Michal Pospíšil  Foto: Škoda

Reklama