Nová Dacia Duster tretej generácie je po prvýkrát k dispozícii s mild-hybridnými a plne hybridnými pohonnými jednotkami.
Dacia Duster, najdôležitejší model rumunskej automobilky, vstúpil do svojej tretej generácie. Pochváliť sa môže modernejším vzhľadom, priestrannejšou kabínou a po novom ponúkanými elektrifikovanými pohonnými jednotkami. Napriek týmto významným vylepšeniam Dacia sľubuje, že ponúkne Duster za najdostupnejšie ceny vo svojom segmente a bude tak pokračovať v úspešnej ceste predošlých dvoch generácií (od jeho predstavenia v roku 2010 sa predalo 2 200 000 kusov).
Robustnejší a modernejší vzhľad
Dacia Duster pre rok 2024 využíva najnovší dizajnový jazyk automobilky, pričom vyzerá ako menšia verzia konceptu Bigster. Karoséria má veľkorysé množstvo plastového obloženia vyrobeného z nového materiálu s názvom Starkle (20 % opätovne použitý polypropylén), zatiaľ čo výrazné blatníky a hranaté podbehy kolies dotvárajú jeho off-roadový charakter. Tenšie a modernizované svetlmety navyše obsahujú LED diódy v tvare Y, čo je jedna z charakteristických čŕt Dacie (a Lamborghini 😊).
Nová Dacia meria 4,34 m na dĺžku, 1,81 m na šírku a 1,66 m na výšku, pričom je o 14 cm dlhšie ako predchádzajúca generácia. Pracovisko vodiča je vybavené digitálnym kokpitom, ktorý obsahuje 7-palcový digitálny prístrojový štít a 10,1-palcový displej infotainmentu. Tieto prvky sú súčasťou štandardnej výbavy všetkých výbav okrem základnej úrovne ‘Essential.’ Ďalším pozoruhodným doplnkom je systém príslušenstva Dacia YouClip, ktorý obsahuje až päť úchytov rozmiestnených po celom aute. Tieto úchyty môžu držať smartfóny, tablety, úložné vrecká, držiaky nápojov a ďalšie.
Okrem zlepšenej praktickosti Dacia tvrdí, že nová generácia ponúka o 30 mm viac priestoru pre nohy vzadu a väčšiu prednú vnútornú šírku. Batožinový priestor má širší otvor a nižšiu podlahu, pričom jeho objem 472 l predstavuje nárast o 6 % v porovnaní s predchádzajúcim Dusterom.
Dobrodružný charakter modelu Duster zvýrazňuje široká škála príslušenstva v rámci kolekcie InNature. Vrcholom je spacák vhodný pre kemping pôvodne predstavený pri kombi Jogger, ktorý pridáva rozkladaciu manželskú posteľ, stolík a úložný priestor.
Pohon po prvýkrát aj elektrifikovaný
Nový Duster je postavený na novej platforme CMF-B, ktorá má priniesť zlepšenie kvality jazdy a komfortu a zároveň je vedľa možnosti plyn/LPG (dieslový pohon bol ukončená) kompatibilná s mild-hybridnými a hybridnými pohonnými jednotkami,
Najvýkonnejšou verziou Dusteru je Hybrid 140 so smonabíjacim hybridným systémom, ktorý produkuje kombinovaný výkon 138 k (103 kW / 140 k). Elektrifikovaná hnacia sústava, ktorá je zdieľaná s Joggerom, pozostáva z atmosférického 1,6-litrového štvorvalcového motora, dvoch elektromotorov a elektrifikovanej automatickej prevodovky. Tá má 4 prevodové stupne určené pre spaľovací motor a ďalšie 2 pre elektromotor. Energia sa pri rekuperácii ukladá do batérie s kapacitou 1,2 kWh, pričom po meste by mal duster v čisto elektrickom režime zvládnuť až 80 % trasy.
Ako ďalsiu alternatívu ponúka Dacia Duster TCe 130 s preplňovaným 1,2-litrovým trojvalcovým benzínovým motorom s 48 V mild-hybridným motorom a menšou 0,9 kWh batériou. Mild-hybridný Duster má výkon 128 k (96 kW / 130 k) a údajne ponúka o 10 % nižšie emisie a spotrebu paliva v porovnaní s neelektrifikovaným motorom s rovnakým výkonom. Motor od Renaultu je výhradne spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá prenáša výkon buď na predné alebo na všetky štyri kolesá.
Voliteľná verzia 4×4 má päť voliteľných jazdných režimov (Auto, Sneh, Blato/piesok, Off-Road a Eco) a svetlú výšku 217 mm, ktorá je najlepšia vo svojej triede, čím sa Duster zaraďuje medzi tie najoff-roadovejšie modely vo svojom segmente (B-SUV).
Duster základnej úrovne je ponúkaný s 1,0-litrovým turbomotorom TCe 100 Bi-Fuel, ktorý môže poháňať benzín aj LPG. Tento pohon umožňuje prejsť až 1 300 km medzi zastávkami na dopĺňanie paliva, ak sú 50 l nádrže na benzín a LPG plné. Nádrž na LPG je umiestnená pod podlahou batožinového priestoru, takže neznižuje kapacitu nákladu (je však možné, ze na úkor miesta pre rezervné koleso).
Cena ešte nebola zverejnená, ale Dacia sľúbila, že Duster bude mať najdostupnejšie ceny vo svojom segmente. Generálny riaditeľ spoločnosti Denisom Le Votom uviedol, že nová generácia bude v začínať pod hranicou 20 000 EUR. Nová Dacia Duster sa bude podobne ako jeho predchodca vyrábať v rumunskom závode Pitesti. Podľa spoločnosti sa každý deň vyrobí približne 1 000 Dusterov.
Zdroj: Dacia
Lukáš Vajda