Nový Mini Countryman je tu. A je úplne nový. Tento model vo vrcholnej verzii John Cooper Works sme dostali na krátke zoznamovacie jazdy od slovenského importéra značky BMW a Mini.
John Cooper Works Countryman v šedej farbe „Legend Grey“ sa od ostatných verzií líši agresívnejším vzhľadom. Predná časť má napríklad na prívodoch vzduchu zvislé pruhy vo farbe „Chili Red“. Rovnaká farba sa nachádza na vonkajších zrkadlách a streche, zatiaľ čo LED svetlomety majú špeciálnu grafiku s názvom JCW Signature Mode. Nová osemuholníková maska chladiča je vylepšená lesklým čiernym lemovaním a novým logom JCW. Vzadu je umiestnený výraznejší spojler a štvorcové koncovky výfuku. Kolesá majú 19 a 20 palcov, majú špeciálny vzhľad a pneumatiky v rozmere 245.
Porovnanie rozmerov a objemu kufra
Model | Mini Countryman | Mini Cooper 3-dv. | BMW X2 (1.generácia) | BMW X2 (2.generácia) | Cupra Formentor |
---|---|---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4433 | 3850 | 4360 | 4559 | 4450 |
Šírka (mm) | 1843 | 1727 | 1824 | 1845 | 1839 |
Výška (mm) | 1656 | 1432 | 1526 | 1590 | 1528 |
Rázvor (mm) | 2692 | 2495 | 2670 | 2692 | 2679 |
Polomer otáčania (m) | 11.6 | 10.7 | 11.3 | 11.7 | 10.7 |
Svetlá výška (mm) | 202 | 165 | 185 | 207 | 165 |
Kufor (l) | 460 | 211 | 560 | 420 | 450 |
Pozdĺžne posuvná zadná lavica (mm) | 130 | - | - | - | - |
Porovnanie svetlej výšky
Mini Countryman | Svetlá výška (mm) | Polomer otáčania |
---|---|---|
Modelový rok 2010 (R60) | 149 | 11.2 |
Modelový rok 2014 (R60 (1. Facelift)) | 145 | 11.2 |
Modelový rok 2017 (F60) | 165 | 11.4 |
Modelový rok 2020 (Countryman F60 (1. Facelift)) | 165 | 11.4 |
Modelový rok 2024 (Countryman U25) | 202 | 11.6 |
John Cooper Works Countryman v šedej farbe „Legend Grey“ sa od ostatných verzií líši agresívnejším vzhľadom. Predná časť má napríklad na prívodoch vzduchu zvislé pruhy vo farbe „Chili Red“. Rovnaká farba sa nachádza na vonkajších zrkadlách a streche, zatiaľ čo LED svetlomety majú špeciálnu grafiku s názvom JCW Signature Mode. Nová osemuholníková maska chladiča je vylepšená lesklým čiernym lemovaním a novým logom JCW. Vzadu je umiestnený výraznejší spojler a štvorcové koncovky výfuku. Kolesá majú 19 a 20 palcov, majú špeciálny vzhľad a pneumatiky v rozmere 245.
Úchvatný interiér
Po otvorení dverí si poviete fúha. Tak pekný interiér sa vidí len v máloktorom aute. Interiér si zachováva minimalistický dizajn tak ako pri ostatných verziách modelu Countryman. Palubnú dosku zdobí v tejto verzii čierno-červenej farbe čalúnenie z recyklovaného polyesteru.
Pracovisku vodiča dominuje kruhová OLED obrazovka (tentoraz naozaj okrúhly a nie len okrúhly rám okolo bežnej obrazovky), ktorá slúži ako ovládacie centrum pre rôzne funkcie vrátane výberu jazdných režimov. Odtiaľ sa ovláda aj navigácia, konektivita a rôzne nastavenia okolitého osvetlenia. Obsluha tejto dotykovej obrazovky s nádhernou a prehľadnou grafikou je ľahká a promptná.
Nezabudlo sa ani na personalizáciu infotainmentu, a tak prostredníctvom manuálneho ovládača Experience môžete úplne zmeniť jeho grafiku. Zároveň máte k dispozícii sériu manuálnych ovládačov – najzábavnejšie je štartovacie tlačidlo, ktoré funguje ako klasický kľúč (ale je napevno nainštalované). Manuálne zostáva aj ovládanie hlasitosti a nechýba ani prepínač jazdných režimov.
Všetko však z nášho pohľadu nie je tak ako by sme si želali. Za ľahko uchopiteľným volantom (menším a nadpriemerne hrubším) bohužiaľ nie je žiaden digitálny prístrojový štít. Namiesto neho je v zornom poli vodiča umiestnené len lacno pôsobiace plexi sklíčko (head-up displej) s niekoľkými základnými informáciami. Pri takomto type vozidla (prémiovej značke) si predstavujeme niečo iné.
Interiér prináša pre posádku nielen estetický zážitok, ale aj vzdušný pocit s dostatkom miesta vo všetkých smeroch vpredu aj vzadu. Samozrejmosťou sú vpredu športové sedadlá, ktoré sa pre tuto najvýkonnejšiu verziu JCW dodávajú štandardne. Tieto sedadlá ponúkajú nielen dobrú oporu v zákrutách (aj keď sme vzhľadom nato, že ide o športové sedadlá očakávali ešte výraznejšiu oporu) ale aj dobrý komfort sedenia.
V pozícii vodiča sme ocenili skvele do rúk padnúci volant (menší a nadpriemerne hrubší), veľmi dobrý výhľad z kabíny (dopredu cez dostatočne veľké predne sklo a aj dozadu resp zadoboku cez delený „C“ stĺpik) a veľké spätné zrkadlá. Očakávali by sme však väčší rozsah nastavenia sedadla, resp. jeho nastavenie do nižšej polohy, nakoľko je posed príliš vysoký aj v tej najnižšej polohe sedadla, ktorý nemusí vyšším postavám vyhovovať. Oceňujeme tiež početné odkladacie priestory a aj celkom milé netypické prevedenie – čalúnenú krabičku so zatváraním umiestnenú na stredovom tuneli.
Ako jazdí?
John Cooper Works Countryman poháňa 2,0-litrový štvorvalcový turbomotor s výkonom 300 koní a 400 Nm ( poháňa aj BMW X1 M35i xDrive a BMW X2 M35i xDrive). Predchádzajúci model dokázal z rovnakej pohonnej jednotky vygenerovať 306 koní a 450 Nm. V dôsledku uvedenej straty výkonu a krútiaceho momentu to novému Countrymanu trvá z 0 na 100 km/h o 0,3 sekundy dlhšie. Teraz je to 5,4 sekundy. Pocitovo je však nárast rýchlosti stále ohromný. V porovnaní s elektrickou verziou je o 0,2 s rýchlejší.
Maximálna rýchlosť 250 km/h zostáva zachovaná. Výkon sa prenáša štandardne na všetky štyri kolesa pomocou 7-stupňového dvojspojkoveho automatu (u predchodcu to bolo s pomocou 8-stupňového automatu). K dispozícii je tiež režim BOOST, ktorý sa prejaví 10 sekundovým kopancom a vizuálne na stredovej obrazovke a head-up displeji. Aktivuje sa podržaním páčky umiestenej na ľavej strane pod volantom.
Mini oficiálne udáva spotrebu testovaného vozidla 7,8 až 8,3 litra. My sme po jednodňovom zoznamovaní a najazdení cca 250 km v kombinovanej prevádzke spotrebovali podľa palubného počítača 8,9 litra/100km čo je vzhľadom na jeho výkonové parametre primeraná hodnota.
Štyri koncovky výfuku dotvárajú nielen vizuálny dojem ale vďaka systému klapiek výfuku aj pôsobivý zvukový prejav. V interiéri je navyše zvuk motora zintenzívnený tak aby umocnil „emocionálny zážitok z jazdy“. Exkluzívne zvukové rozšírenie JCW zinscenuje štart motora a zintenzívni zvukovú kulisu zvukmi motora inšpirovanými pretekárskymi autami.
Skoro aby sme nezabudli: Medzi rôznymi jazdnými režimami samozrejme nechýba ani motokárový režim (pod názvom „Go Kart“). Ani sme nevedeli, že tak ťažké (1700kg) motokáry existujú 😊. Riadenie je tu ostrejšie, 7-stupňová dvojspojková prevodovka radí nahor neskôr. V takzvanom “motokárovom režime“ napríklad všetko svieti v antracitovej a červenej farbe, čo má naznačovať pretekársku DNA značky.
JCW Countryman v tomto režime jazdí dostatočne športovo, no hluk v pozadí je pri dlhšej jazde už otravný. Ostatné, civilnejšie jazdné režimy sú akusticky príjemnejšie, tu však široké, vyššie a dlhšie auto zjavne pôsobí menej športovým dojmom. Priemer pneumatiky sa zväčšil o 30 mm, teraz je 710 mm a šírka pneumatiky narástla na 245 mm. Na výber sú 19 alebo 20 zliatinové disky kolies, my sme mali auto postavené na 20“ kolesách.
Jazdné správanie je také, aké by ste od športového Mini s génmi BMW očakávali. Tak či onak: rozmernejší a väčší sekáčik sa nikdy nestane jemným skalpelom. Ak chcete rezať zákruty a užívať si nefalšovanú športovú jazdu, tak predsa len radšej vsaďte na ľahšie a menšie modely napríklad na klasické Mini. Povedať však treba, že je to nepochybne rýchle a nie nezábavné auto.
Oproti klasickému Mini je Countryman však navyše pri jazde všestrannejší. Okrem slušnej mieri športovosti zvláda s veľkým sebavedomím aj jazdu mimo pevnú vozovku. K tomu mu napomáha okrem pohonu všetkých kolies, charakteru podvozka (ktorý dokáže zvládať do veľkej mieri nielen športovú jazdu a ale aj prejazd po nerovnostiach s veľmi dobrou filtráciou nerovnosti) aj úctyhodná svetlá výška 202mm, za ktorú by sa nemusel hanbiť ani SUV model s ambíciou jazdy do terénu.
Pokiaľ však prechádzate napríklad kalužami tak rátajte s tým, že prahy dverí nie sú zakryté tak ako býva u SUV modeloch a pri vystupovaní si budete musieť dávať pozor na znečistenie nohavíc na prahoch dverí zanesených od blata.
Inak ešte poznámka k obratnosti vozidla pri jazde v meste, resp. pri parkovaní. Napriek tomu, že ma toto vozidlo v názve Mini tak jeho obratnosť je jeho achillovou pätou. Polomer otáčania 11,7 metra nie jeho dobrá vizitka (v porovnaní s predchodcami, ktoré na tom taktiež neboli najlepšie došlo ešte k ďalšiemu nárastu polomeru otáčania). Len pre porovnanie SUV model Cupra Formentor, ktorý sme v rovnaký čas ako Mini Countryman mali zapožičaný na test, sa dokázal otočiť na takmer o meter kratšom polomere otáčania (10,7 metra).
Koľko stojí?
Nové Mini Countryman JCW dostanete na Slovensku za 51 810 €, to je takmer o 10 000 eur menej ako stojí jeho napríklad rovnako výkonný koncernový kolega BMW X2 M35i xDrive
Text: Lukáš Vajda Foto: Lukáš Vajda a Mini