Už sa o tom hovorilo, ale teraz je to oficiálne: C 63 sa lúči s V8. Budúcnosťou je výkonný štvorvalcový plug-in hybrid. Oficiálny názov nového modelu pre rok 2023: Mercedes-AMG C 63 SE Performance.
Znalci AMG si určite spomenú na GT 63 SE Performance. A skutočne, koncepcia pohonu je podobná, len spaľovací motor je menší. Určitú úlohu zohráva aj technológia Formuly 1 modelu AMG One. Najprv sa však pozrime na vzhľad nového C 63 S.
AMG prirodzene poriadne napumpovalo vzhľad karosérie. Sedan a kombi vychádzajú zo značne upravenej karosérie AMG. Predný nárazník je o päť centimetrov dlhší ako pri bežnej triede C, sú tu aj širšie blatníky a širší rozchod. Celkovo sa celkové vonkajšie rozmery v porovnaní s Mercedesom-Benz triedy C značne líšia. Dĺžka sedanu a kombi je o 83 milimetrov dlhšia. Väčší rozchod prednej nápravy znamená, že celková šírka je o 76 milimetrov väčšia. A rázvor narástol o desať milimetrov.
Novým vizuálnym detailom je výstup vzduchu v strede kapoty, ktorý sa spája do dvoch výkonných kupol. Ako prvý Mercedes-AMG má na kapote znak okrúhlou plaketou s čiernym erbom AMG , ktorý nahrádza predchádzajúci znak s vavrínom a hviezdou na kapote.
Samozrejme, veľká hviezda Mercedesu zostáva v maske chladiča Panamericana. Tam, ako aj v prednom nárazníku, sa nachádzajú elektronicky ovládané „vzduchové panely“, ktoré regulujú prívod vzduchu.
Nový C 63 je štandardne vybavený 19-palcovými zmiešanými pneumatikami, voliteľne sú dostupné 20-palcové pneumatiky. Vzadu vidíme asi najdôležitejší detail modelu: nabíjaciu klapku pre plug-in hybrid. Kvôli silnému elektrickému dopingu váži C 63 SE Performance ako sedan presne 2 111 kilogramov.
Najvýkonnejší sériový štvorvalec na svete
Najprv k tomu najdôležitejšiemu: Srdcom pohonu je 2,0-litrový štvorvalec s elektrickým turbodúchadlom. Automat sa volá M139l, čo naznačuje príbuznosť s agregátom AMG A 45. C 63 má ale podstatne väčší výkon: 350 kW (476 k) robí z motora podľa AMG najvýkonnejší sériový štvorvalec na svete. Okrem toho je tu maximálny krútiaci moment 545 Nm a remeňový štartovací generátor (BSG).
Aj „čistých“ 476 koní by bolo na úrovni starého C 63, no AMG ešte priložilo do kotla. K zážihovému motoru sa pripája elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) plus krútiaci moment 320 Nm a jeho 6,1 kWh batéria. Váži 89 kilogramov. Mimochodom, celých 150 kW je k dispozícii len ako boost na desať sekúnd, inak elektromotor prispieva 70 kW (95 k) trvalým výkonom.
Nárast hnacej sily aj nárast krútiaceho momentu prebiehajú veľmi spontánne a bez oneskorenia: podobne ako vo Formule 1™ platí, že elektrická podpora turbodúchadla eliminuje oneskorenie reakcie turbodúchadla spaľovacieho motora a elektrický pohon už pri rozjazde stojaceho vozidla vyvíja veľkú silu. Elektrické hnacie ústrojenstvo aj vysokovýkonný akumulátor s napätím 400 V sú exkluzívnymi výsledkami vlastného vývoja AMG. Zdôrazňujú špičkovú technickú spôsobilosť vývojárov z Affalterbachu. Rovnako ako vo Formule 1™ platí, že akumulátor s inovatívnym priamym chladením článkov je cielene navrhnutý na rýchle poskytovanie výkonu a rýchle ukladanie energie.
Samozrejmosťou je aj pohon všetkých kolies 4matic+. A dostane dosť zabrať, pretože systémový výkon je 500 kW (680 k) a maximálny krútiaci moment 1 020 Nm. Nové C 63 prejde 13 kilometrov čisto elektricky, ale reáli pravdepodobne nie, ak si tých 3,4 sekundy na 100 km/h priveľmi vychutnáte.
Prehľad najdôležitejších technických údajov:
Mercedes-AMG C 63 SE Performance (2023)
Systémový výkon 500 kW (680 PS)
Systémový krútiaci moment 1 020 Nm
Spaľovací motor 2,0-litrový štvorvalec s elektricky asistovaným turbom
Objem 1,991 ccm
Max. výkon 350 kW (476 PS) bei 6.725 U/min
Max. krútiaci moment 545 Nm pri 4 750 – 6 000 U/min
Elektromotor: max. výkon 150 kW (204 PS)
Elektromotor: max. krút. moment 320 Nm
Pohon všetkých kolies AMG Performance 4Matic+ s režimom drift
prenos AMG Speedshift MCT 9G
Spotreba (kombinovaná podľa WLTP) 6,9 l/100 km
Spotreba elektrickej energie (kombinovaná podľa WLTP) 33,8 kWh/100 km
Kapacita batérie 6,1 kWh
Elektrický dojazd 13 km
Zrýchlenie 3,4 sek.
Max. rýchlosť 250km/h, voliteľne 280 km/h (T-Modell 270 km/h)
Pohotovostná hmotnosť 2,111 kg (T-Model: 2,145 kg)
Zdroj: Mercedes-Benz Michal Pospíšil