Kia Sportage PHEV presviedča atraktívnym vzhľadom, nízkou spotrebou (pri pravidelnom nabíjaní batérie), bohatou výbavou asistenčných systémov (napr. parkovanie na diaľkové ovládanie,…) kvalitným spracovaním, vzdušným a priestranným interiérom, pohodlnými a rozmernými sedadlami nielen vpredu ale aj vzadu.

Atraktívny dizajn

Kia Sportage zaujme už na prvý pohľad svojim atraktívnym dizajnom. Navyše testovaný exemplár bol v najvyššej výbave GT Line v bielej perleťovej farbe s čiernymi doplnkami, ktoré ešte zvýraznili inak vydarený dizajn auta. V porovnaní s konkurenciou pôsobí dizajn Kie Sportage sviežejšie a štýlovejšie. Konkurenti ako napríklad VW Tiguan alebo Ford Kuga vyzerajú v porovnaní s Kia Sportage dosť konzervatívne.

Pracovisko vodiča  je moderné a ergonomicky usporiadané  

Interiér Sportage je moderný a veľmi prijemný. Presviedča nielen dizajnom, ale aj kvalitou spracovania a kvalitou použitých materiálov. Dokonalé spracovanie je nemeckejšie ako u mnohých nemeckých výrobcov automobilov. Pracovisku vodiča dominuje veľký displej pozostávajúci z dvoch 12,3“ obrazoviek (jeden pre digitálny prístrojový štít a druhý pre infotainment). Ten vpravo pre infotainment je dotykový a mierne zakrivený smerom k vodičovi.

Dotykový displej je nielen dobre čitateľný, ale aj ľahko a  logický cez navigáciu v menu ovládateľný. Čo musíme kvitovať, že Kia nepodľahla pokušeniu umiestniť do dotykových menu čo najviac funkcií. Manuálne ovládanie klimatizácie a audia ako aj tlačidlá rýchlej voľby ako napr. navigácie sú umiestnené v lište pod dotykovou obrazovkou.

Prepínacia lišta

Ako sa  podarilo umiestniť na jednu lištu toľko funkcií aby  to nebolo príliš zaplnené? Našlo sa šikovné riešenie, prepínacia lišta. Zvoliť resp. zmeniť funkciu manuálnych ovládačov môžete zmeniť stlačením tlačidla. Potom nielen tlačidlá, ale aj dva otočné ovládače menia svoje poslanie. Napríklad: Ľavý gombík slúži raz na ovládanie teploty a po prepnutí lišty na ovládanie  hlasitosti. Funguje to spoľahlivo a keď stojíte, tak je obsluha jednoduchá, ale za jazdy už je to s triafaním sa do prepínača horšie.

Digitálny prístrojový štít

Digitálny prístrojový štít poskytuje pomerne veľa informácií a kto by sa v tom strácal, môže si zvoliť zobrazenie s dominantným zobrazením dvoch  čísiel – rýchlosť a otáčky. Pochváliť musíme jeho dobrú čitateľnosť a veľmi dobré zobrazenie a to aj napriek tomu, že je bez clonítka, ktoré obvykle býva umiestnené na vrchnej časti prístrojovej dosky, tak aby  tienilo dopadajúce slnečné lúče a tým pomohlo k lepšej viditeľnosti zobrazených údajov. Čitateľnosť digitálnych ciferníkov skrátka vďaka ich ostrému obrazu aj pri dopadajúcich svetelných lúčoch bola v poriadku.

Ďalej nás zaujalo na prístrojovom paneli netradičné riešenie monitoringu mŕtveho uhla. Pri vyhodení smerovky doľava – sa zobrazí obraz (priestoru na ľavo od auta) na ľavom ciferníku a pri vyhodení smerovky doprava (priestor na pravo od auta)  na pravom ciferníku.

V praxi sa tento monitoring osvedčil nielen pri monitorovaní mŕtveho uhla, ale aj pri parkovaní (cúvaní) s detailnejšou kontrolou zadného kolesa pozdĺž obrubníka. Je to praktické! Čo však treba doriešiť, je ostrosť obrazu monitorovania mŕtveho uhla aj v daždivých poveternostných podmienkach, nakoľko sa pri daždi v dôsledku od kolies odstrekujúcej vody na malé kamery umiestnené v spodnej časti spätných zrkadiel obraz mŕtveho uhla rozmaže.

Android Auto a Apple Carplay len cez kábel

Je škoda, že Sportage nemá bezdrôtové pripojenie pre platformy Android Auto a Apple Carplay a na ich využitie ste stále odkázaní na káblové spojenie. Pritom je tu  priehradka bezdrôtového nabíjania mobilu. Tá vie nabíjať telefón aj výkonom 15 W za čo Kia dostáva veľké plus.

Väčší vnútorný a batožinový priestor

Vnútorný priestor ponúka viac voľnosti pre posádku ako pri predchodcovi. Komfort sedenia je na vysokej úrovni, a to aj na zadných sedadlách, kde si pasažieri dokážu užívať nadpriemerné pohodlie cestovania. K tomu prispieva nielen nadbytok miesta v pozdĺžnom smere pre kolená, ale aj pohodlné sedadlá s možnosťou výrazného polohovania operadla. Doslova sa vzadu usadíte, po sklopení operadiel, ako na lehátku.

Pokiaľ veziete vzadu troch pasažierov tak poteší, že Sportage nemá výrazný stredový tunel obmedzujúci priestor pre chodidlá, pritom ide o model, ktorý ma klasický (s kardanom) pohon všetkých kolies. Klobúk dole ako dokázali umiestniť  ústrojenstvo pre pohon všetkých kolies bez toho aby vzadu v interiéri zabralo vystupujúcim stredovým tunelom priestor pre nohy zadným pasažierom.

Taktiež do kufra naložíte viac batožiny ako pri predchodcovi, t.j 540 litrov (predtým 506 litrov). To je len o 22 litrov menej ako pri klasickej benzínovej verzii. Za to môže fakt, že batéria nezobrala až tak veľa z kufra na objeme ako sme obvykle zvyknutí pri plug-in hybridných verziách (aj cca -100 litrov). Batéria je umiestnená v strede dole medzi oboma nápravami, čím neukracuje tak z kufra a zároveň zabezpečuje vyvážené rozloženie hmotnosti.

Len porovnanie klasická benzínová má kufor s objemom 562 litrov. Naopak prekvapí, že dieselová verzia CRDI má objem kufra dokonca menší ako plug-in hybrid, t.j. 526 litrov. Zrejme kvôli umiestneniu nádržky s močovinou.

V porovnaní s tým najlepšími v tejto disciplíne síce zaostáva, napríklad  VW Tiguan 615 litrov, ale zas je na tom lepšie ako napr. Mzda CX-5  s 522 litrami. Ešte musíme spomenúť, že PHEV na rozdiel od HEV či verzii s konvenčným pohonom nemá k dispozícii rezervné koleso, ale iba sadu na opravu pneumatík.

Inak bezklúčový systém ponúka aj zaujímavú funkciu: samočinné otváranie kufrových dverí, ktoré funguje tak, že sa stačí na pár sekúnd postaviť za kufor a vozidlo vám dá akusticky aj vizuálne blinkrom najavo vašu prítomnosť a kufor vám samočinne otvorí. Je to určite lepšie ako podkopávať jednou nohou pod nárazník a na druhej balansovať  s plnou náručou ako je to riešené pri iných konkurenčných vozidlách.

Spaľovací 1,6 litrový turbomotor a elektromotor

Nová Kia Sportage ja postavená na platforme N3, ktorú zdieľa spoločne nielen s rovnako veľkým  súrodencom Hyundai Tucson, ale  aj s väčšími koncernovými modelmi ako Kiou Sorento, Hyundai Santa Fe a Sonata. Je to inak SUV, ktoré môžete mať s tromi druhmi elektrifikovaného pohonu, s manuálom aj automatom a ako predokolku aj ako štvorkolku.

My sme mali na test plug-in hybridnú verziu:  Kia Sportage PHEV 4×4. Táto verzia je štandardne dodávaná s pohonom všetkých kolies. V normálnom režime jazdy Sportage využíva len  pohon predných kolies a až v zhoršených adhéznych podmienkach sa pripoja v prípade potreby zadné kolesá cez elektro-hydraulickú lamelovú spojku. Pohon všetkých kolies ovládate otočným voličom v režime Terrain a systém vie poslať na zadnú nápravu až 50% výkonu.

1,6 litrový benzínový  turbomotor a elektromotor zaisťuje (195 kW/265 k a 350 Nm) slušné jazdné výkony (zrýchlenie z 0-100km/h za 8,2s).

Elektromotor s výkonom 91 koní a 264 Nm poskytuje v sólo režime viac než dostatok výkonu na promptný pohyb s výrazným nástupom elektrického záťahu v meste či na vidieckych cestách. Pritom jazdíte prijemné ticho a úplne hladko. Dokonca zvláda aj diaľničnú rýchlosť. Až do 140 km/h je totiž možná jazda  čisto na elektrinu. Čo nie je samozrejmosťou pri PHEV.

Pritom je to vozidlo s ktorým sa dá jazdiť veľmi ekonomicky vďaka uvedenej elektrifikácii (cca 3-4 litre /100km). Dokonca výrobca uvádza 1,1 l/100km. Samozrejme, ak pravidelne nabíjate batériu a v maximálne možnej miere využívate el. pohon tak sa môžete k tejto hodnote priblížiť. Naopak s „prázdnou“ batériou (reálne aj pri dojazde 0km ostáva v batérie ešte 15%) rátajte pri bežnom štýle jazdy v kombinovanej prevádzke 7,6 litra/100km.

Z týchto údajov je vidieť, že  je to model, ktorý sa oplatí kúpiť z pohľadu spotreby hlavne tým, ktorí budú jazdiť v prevažnej miere kratšie trasy a budú mať možnosť auto nabíjať doma alebo v práci.

Ako ďaleko sa môžete dostať čisto na elektrinu? Kia udáva 70 kilometrov, my sme v teste zvládli 58 kilometrov. Samozrejme v závislosti na trase (záleží na rýchlosti jazdy a početnosti rekuperácie čiže najďalej  zájdete v meste, naopak najmenej na diaľnici) sa k tým udávaným sedemdesiatim kilometrom môžete skutočne priblížiť, resp. ich aj prekonať.

Nabíjanie

Pripojenie na nabíjanie je riešené vpravo vzadu, čo nie je ideálne pre niektoré nástenné nabíjacie boxy a nabíjacie stanice, predný nabíjací port je praktickejší a často uľahčuje nabíjanie. Taktiež škoda, že v rámci nabíjania je opäť k dispozícii iba pomalší AC a batéria vozidla sa naplno nabije za 2 hodiny maximálnym výkonom 7,3 kW… Na domácom 11 kW nástennom boxe, ktorý je zvyčajne „obmedzený“ na kapacitu nabíjania 3,6 kWh v jednofázovej prevádzke, trvá plné nabitie zodpovedajúco dlhšie.

Čisto elektrická jazda len pri dôslednom deaktivovaní kúrenia/klimatizácie

Trochu kuriózny problém konštrukcie Kia je, že čisto elektrická jazda je možná len pri dôslednom deaktivovaní kúrenia/klimatizácie. Ak je cestujúcim v aute príliš zima, resp. teplo a zapnete kúrenie či klimatizáciu tak naskočí aj v elektrickom režime benzínový motor. Dôvod tohto správania: Kúrenie nie je ovládané čisto elektricky, ako je to u plug-in hybridov iných výrobcov, ale je spriahnuté so spaľovacím motorom, ako je to u modelov s konvenčným pohonom.

Čiže treba povedať, že ide o model preferujúci spaľovací motor. Pre ten však potrebujete benzín, a toho máte v porovnaní s konvenčnými benzínovými verziami k dispozícii menej, konkrétne 42 litrov. To je údaj objemu palivovej nádrže. Klasické verzie so spaľovacím motorom majú k dispozícii 52 litrovú palivovú nádrž, čo je síce viac ale treba podotknúť, že ešte donedávna obdobné modely mali nádrž aj 60 litrov.

Pevnejšie vyladený podvozok

Kia Sportage uspokojí svojim jazdným prejavom aj šoférsky založených vodičov, a to platí aj pre plugin hybridnú verziu. Na daný typ auta sa veľmi dobre šoféruje, riadenie má dostatočnú  spätnú väzbu a v zákrutách máte pocit, aj napriek tomu, že je o trochu ťažší ako iné verzie, že máte auto plne vo svojich rukách. Daňou zato je však len priemerný komfort pruženia. Podvozok, v tomto prípade s adaptívnymi tlmičmi (len vo výbave GT Line) je pomerne pevne nastavený už v základnom režime Eco (preto režim šport pre pevnejšie nastavenie v podstate nemá význam).

Tento fakt pocítite hlavne pri prejazde po priečnych nerovnostiach, kde má auto tendenciu takmer odskočiť. A napríklad prejazd po spomaľovacích retardéroch  je doslova utrpením. Ak chcete cez toto v pohode prejsť tak musíte auto výraznejšie spomaliť ako pri iných konkurenčných modeloch, napríklad Škoda Kodiaq či VW Tiguan. Na kvalitnej vozovke, resp. pokiaľ nenarazíte na výrazne priečne nerovnosti alebo spomaľovacie retardéry však aj na 19“ zliat. diskoch kolies  dokáže spĺňať štabdardné nároky na filtráciu nerovnosti a komfort pruženia.

Výbava a cena

Kia Sportage vo verzii PHEV štartuje na cene 42 190€ čo nie je práve málo. Do úvahy treba však zobrať, že má už v základnom usporiadaní oproti iným motorizáciám štedrejšiu výbavu, nakoľko je v ponuke až od druhej úrovne výbavy Gold. K tomu  ešte treba prirátať 19-palcové kolesá (sú štandardom pre verziu PHEV, ktoré pri ostatných variantoch so spaľovacím motorom dostanete len za príplatok a pohon všetkých kolies, čo je skutočné plus. Napríklad Tiguan PHEV ( v cene od 40 490 € ) z koncernu Volkswagen je v ponuke len ako predokolka.

Záruka 7 rokov/150 000km

Spoločnosť Kia poskytuje záruku na nové vozidlá 7 rokov / 150 000 km (do 3 rokov neobmedzená, od 4 rokov 150 000 km). Táto záruka je bezplatná a prenosná na ďalších vlastníkov za predpokladu, že vozidlo je pravidelne udržiavané podľa servisného plánu. Tak dlhá záruka bola donedávna raritou, už sa však nájdu značky, ktoré Kiu v tejto disciplíne dorovnali, resp. dokonca prekonali. Napríklad Subaru od tejto jesene ponúka 7 ročnú záruku bez obmedzenia kilometrov!

HODNOTENIE

Plusy
  • zaujímavý dizajn
  • nízka spotreba pri využívaní jazdy v el. režime
  • nadbytok priestoru na zadných sedadlách
  • prémiovo pôsobiaci interiér
  • dobré jazdné vlastnosti
  • všestrannosť (pohon 4×4)
  • v čisto el. režime prijemne tichá a hladká jazda
  • automatické parkovanie EvoPark
  • solídny dojazd na elektrinu
  • záruky
Mínusy
  • filtrácia priečnych nerovností
  • Android Auto a Apple Carplay len cez kábel
  • pomerne nízka svetlá výška (170 mm)
  • relatívne vyššia štartovacia cena

Text: Lukáš Vajda

Foto: Jozef Pospíšil

Reklama