Napriek tomu, že Island leží v severnej časti Atlantického oceánu neďaleko Grónska, tak klíma je na ostrove stále miernejšia ako by ste čakali. Je to zapríčinené najmä vďaka teplému Severoatlantickému prúdu v bode, kde sa spája severoamerická a euroázijská tektonická doska. V zime sú na Islande priemerné teploty zhruba okolo 0°C, zatiaľ čo cez leto (júl, august) dosahujú teploty do 15°C.

My sme navštívili Island presne v polke mája, teda mimo hlavnej turistickej sezóny, no teploty sa pohybovali priemerne okolo 10°C. V tomto čase už vychádzalo slnko 3:30 a zapadalo o 23:00 aj keď o úplnej tme sa ani zďaleka nedalo hovoriť. Našim cieľom bolo prejsť celý ostrov za 6 dní, čo sme považovali naozaj za veľkú výzvu. Či sa nám to naozaj podarilo sa dozviete po prečítaní tohto článku 🙂

1. deň
Po zhruba 5 hodinovom lete z Toronta sme pristáli o 5 ráno na medzinárodnom letisku v Keflavíku, ktoré sa nachádza zhruba 40 minút cesty autom od hlavného mesta Islandu, Reykjavík.  Po vyzdvihnutí batožiny smerovali naše prvé kroky do požičovne áut, v ktorej sme si zhruba 2 mesiace predom cez internet zarezervovali Suzuki Vitaru s pohonom 4×4. Naša prvá zástavka boli najznámejšie geotermálne pramene ležiace na lávovom poli, Modrá lagúna. Po 5 hodinovom lete padlo vhod zrelaxovať v 40°C liečivej vode.

Keďže sme prišli hneď ráno, krátko pred otvorením, užili sme si Modrú lagúnu asi ako málo kto. Celodenný vstup vyšiel na 80€ čo je pomerne veľa aj keď v cene bola aj liečivá maska + drink podľa vlastného výberu. Napriek vyššej cene tam určite odporúčame ísť. Po 3 hodinách sa tak zrelaxovaný presúvame do Reykjavíku, kde sme si cez booking zarezervovali izbu v hotely s vlastnou kuchynkou a kúpeľnou. Po ceste sme sa zastavili ešte v obchode (odporúčame BÓNUS alebo KRÓNAN), kde sme si nakúpili jedlo a pitie na nasledujúce 3 dni. Ceny až na pár výnimiek sú rovnaké ako u nás.

Reykjavík ako mesto nás po príchode veľmi prekvapilo svojou veľkosťou. Nečakali sme, že tam nájdeme výškové budovy, aj keď je pravda, že to boli zväčša hotely. Nevieme prečo ale čakali sme niečo menšie. Avšak najzaujímavejšie veci v širšom centre mesta sa dajú v pohode prejsť pešo zhruba do dvoch hodín. Hlavnú pozornosť v meste púta svojim dizajnom kostol (Hallgrímskirkja), ktorý je zároveň aj rozhľadňa a tak za zhruba 8€/1000 ISK sa nám naskytol úžasný pohľad na mesto a jeho okolie. Pri kostole sa dá parkovať po celý čas zadarmo.

Ďalej odporúčame pozrieť známu sochu (Sólfar) a pár metrov vzdialenú koncertnú sálu (Harpa) so scenériou Atlantiku a hory Esja. Pár minút pešo odtiaľ nájdete aj Radnicu a Parlament, ktorý bol prvý na svete. Ak vám ostane viac času, môžete ešte navštíviť rozhľadňu a ľadovú jaskyňu (Perlan), ktorá je zhruba 10 minút jazdy autom od centra. Ako bonus odporúčame navštíviť stánok s vyše 80 ročnou tradíciou, kde jedna rodina predáva vraj ten najlepší hot dog na svete (Baejarins Beztu Pylsur). Musíme uznať, že bol naozaj výborný. Podľa Islanďanov tajomstvo tkvie v tom, že párky sa varia v pive. Na tomto odkaze nájdete článok – 18 jedál, za ktorými sa oplatí cestovať po Európe.

2. deň
Na ďalší deň sme mali nastavený budík už na 6 ráno – s konečnou zástavkou v meste Höfn. Po zhruba hodine a pol jazdy sme prišli k prvému vodopádu Seljalandsfoss (môžete prejsť popod neho len nezabudnite na pršiplášť). Pol hodinu cesty autom sa nachádzal ďalší vodopád – Skógafoss. Jeden krajší ako druhý. Odtiaľ sme pokračovali k útesom s nádherným výhľadom na okolitý oceán a čiernu Reynisfjara Beach. Pozor k útesom sa dostanete len autom s pohonom 4 x 4!

Naša Vitara to však zvládla bez problémov. Ak sa vám bude páčiť Čierna pláž, tak sa priamo na ňu dostanete v malom mestečku Vík. Ďalej sme mali na pláne asi hodinkovú túru v národnom parku Skaftafell, v ktorom hlavnú pozornosť pútal podľa nás jeden z najkrajších vodopádov na Islande – Svartifoss. Naša posledná zástavka bolo ľadovcové jazero Jökulsárlón, ktoré sa vlievalo do Atlantiku. Vidieť toľko ľadovcov tak blízko – niečo neopísateľné. Okolo 10 večer prichádzame na hotel do mesta Höfn. Prvých 500 km bolo za nami.

Svartifoss – jeden z najkrajších vodopádov na Islande

3. deň
Ráno sme vstávali o 7 vyspatý a nabudený na ďalší deň – smer Húsavík – hlavné mesto sledovania veľrýb na svete. V meste sme pred odchodom ešte natankovali (OLIS – Benzín 224 ISK, Diesel 218 ISK). Plná nádrž benzínu nás vyšla v prepočte cca 100€/55 litrov. Zhruba po 120 km cesty od Höfnbol 30 km úsek cesty okolo ľadovca tzv. Gravel Road (štrková cesta), ktorá nie je udržiavaná. Opäť raz sa nám oplatilo, že sme mali Vitaru, ktorá zvládala nerovnosti nadštandardne dobre. Určite však odporúčame pripoistiť auto na takýto typ povrchu pre každý prípad. Stojí to 15€ na deň. Tento deň sme mali naplánovanú len jednu zastávku a to vodopád Dettifoss, ktorý je najsilnejším vodopádom čo sa týka prietoku vody v Európe. Po 8 hodinách v aute prichádzame do Húsavíku. Po príchode sme si rýchlo vybalili veci v hotely, zobrali plavky, uterák a išli sa okúpať na tajné miesto (Hidden hot tub), ktoré nám poradila recepčná. Okrem dvoch domácich tam nikto nebol. Sranda, že zhruba po polhodine tam prišli ďalší dvaja Slováci.

4. deň
Na ďalšie ráno sme si na stránke getyourguide.de zarezervovali pozorovanie veľrýb. 3-hodinová túra so sprievodcom vyšla 70€ na osobu (nepremokavé oblečenie + horúca čokoláda so snackom v cene). Počasie nám vyšlo úplne perfektne a tak zhruba po hodine a pol plavby sme zazreli z lode prvú veľrybu. O pár minút ďalšia a ďalšia. Zážitok na celý život. Ten deň sme mali naplánované  aj obrovské lávové pole Dimmuborgir. Územie bolo plné vulkanických jaskýň a skalných útvarov, pripomínajúce skôr zrúcaniny nejakého starovekého hradu.

Cestou odtiaľ nás zaujal obrovský kužeľ sopky Hverfjall. Vďaka zrušenému roamingu sme si na internete bez problémov zistili cestu ako sa k nemu dostať. Auto sme odparkovali rovno pod sopkou a zhruba za 20 minút pešo sme stáli na jej vrchole. Zo sopky sa nám naskytol úžasný pohľad na celé okolie. Po tejto nečakanej zástavke sme pokračovali ďalej v našom pláne. Ako prvú sme mali po ceste lávovú jaskyňu Grjótagjá, v ktorej bola cez 50°C teplá voda. Chvíľkami sme aj váhali, že sa okúpeme ale bolo to zakázané. Škoda. Ešteže sa neďaleko nachádzali geotermálne kúpele Myvatn Nature Baths.

Boli o niečo menšie ako Modrá Lagúna, no na druhú stranu stáli ,,len“ 38€ na osobu, teda o polovicu lacnejšie. Ktovie kedy sa zase budeme kúpať s výhľadom na tak peknú panorámu jazera a sopiek. Poriadne vykúpaný sme nasadli opäť do auta a čakala nás už len posledná zastávka po ceste – vodopád Godafoss, ktorý sa oplatí vidieť. Zhruba o 7 večer prichádzame do mesta Akureyri, kde sme si rezervovali hotel v centre mesta. Po ceste sme poriadne vyhladli, tak sme sa prvýkrát rozhodli vyskúšať reštauráciu. V centre mesta sme našli super reštauráciu (Akureyri Fish & Chips) a za 2 pivá a porcie kuracieho masa a ryby sme zaplatili cca 40€. Čo je na Island super cena. Spokojne najedený a zároveň unavený sme sa vrátili na hotel a zaspali ako zabitý.

Na vrchole sopky Hverfjall

5. deň
Ráno sme vstali okolo 8 vyspatý a pripravený na piaty deň na Islande. Už o 10:30 ráno sme mali naplánovanú hodinovú jazdu na typických islandských koňoch, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou tejto krajiny. Hodinová jazda vyšla na 60 € na osobu. Bolo úžasné spoznať ich zblízka a objavovať nádhernú islandskú prírodu práve z ich chrbta. Po odchode sme sa zastavili ešte v neďalekom supermarkete (BÓNUS) a nakúpili si jedlo na posledné dva dni. Za celý pobyt sme dali za stravu aj s reštauráciou 120€ pre dve osoby. Hneď vedľa supermarketu bola čerpacia stanica Orkan X (cena za liter benzínu 213,8/1,71€) na ktorej sme natankovali plnú nádrž.

Nasledujúcou zastávkou bol čarovný bazén v Hofsos, s výhľadom na kopce a more. Vstup vyšiel len na niečo vyše 7€, čo je na Islande málo. Okrem plaveckého bazéna sa tam nachádzal aj malý bazén s 38°C horúcou vodou, ktorý poteší najmä v chladnejších mesiacoch. Celý zrelaxovaný sme boli pripravený na 4-hodinovú cestu autom až ku kostolu Buðakirkja, ktorý je braný ako ikona Islandu. Cesta tam bola kúzelná a posledných 100 km len popri pobreží. Ak by nám vyšlo pekné počasie je veľká pravdepodobnosť vidieť tulene na okolitých plážach. Kostol Buðakirkja nebol však výnimočný no tá panoráma za ním – jedným slovom nádhera. Cesta ďalej bola zase iná. Míňali sme menšie vodopády a sopky až sme dorazili ku ďalšiemu väčšiemu vodopádu Kirkjufellsfoss. Nachádza sa hneď pod najfotografovanejšou horou ostrova Kirkjufell Mountain. Pár minút autom bolo aj malé mestečko Grungafjordur, kde sme prespali našu predposlednú noc.

6. deň
Ani skóre vstávanie do upršaného rána nám neskazilo nadšenie z nadchádzajúceho vzrušujúceho posledného dňa. Obloha nad Grundafjordur sa už pomaly začala vyjasňovať, keď sme už boli konečne pripravený vyraziť do nasej prvej zastávky – národný park Thingvellir. Táto nádherná, sopečnou aktivitou vzniknutá UNESCO oblasť sa nachádzala na rozmedzí dvoch tektonických platní. Tie sa od seba vzďaľujú rýchlosťou až 2 mm za rok. Po krátkej návšteve a občerstvení v turistickom informačnom centre sme zaparkovali v srdci národného parku (parkovisku P1). Odtiaľ to bolo len 10 minút chôdzou k vodopádu Öxararfoss, ktorý bol úchvatný.

Potom sme pokračovali turistickým chodníčkom v trhline až na miesto zvané Drekkingarhylur a Lögberg, následne hore na Hakid Visitor Center. Tam nás ohromil vyhlaď na celý národný park. Naše kroky smerovali ďalej k Silfra Diving, kde sme chvíľu pozorovali nadšených potápačov objavujúcich krištáľovo chladné vody medzi dvoja platňami. Cestu späť k autu sme obohatili o návštevu známeho Thingvellir Lagoon a Church. Po ďalšej hodinovej jazde sme vystupovali na azda turisticky najpopulárnejšom mieste na Islande – Strokkur Geysir. Gejzír je známi tým že chrlí vodu každých 5-10 min až do výšky 20 metrov. Skrátka nezabudnuteľné. Nemohli sme si nechať ujsť ani návštevu obrovského vodopádu Gullfoss nachádzajúceho sa len 10 km od gejzíru a cestou naspäť aj kráter Kerid. Aj keď počasie nebolo ideálne, pozrieť sa tam aj napriek vstupu 3€ naozaj oplatilo.

Čerešničkou tohoto dňa mala byt túra a následne kúpanie v potoku Reykjadalur Hot Spring Thermal River. Geotermálna oblasť kde na veľa miestach teplota vody dosahovala až bod varu. Miesto kde sme sa kúpali malo cez 30 stupňov. Po 45 minútach chôdze skoro stále do kopca je to naozaj vyslobodenie a prijemný relax. Tobôž pri vonkajšej teplote 5°C. Horšie to bolo však pri vychádzaní z vody, kedy sme skoro zamrzli. Posledná zastávka tohto dňa a zároveň aj nášho celého tripu na Islande bola Bridge Between Continents. Je len neďaleko mesta Keflavik v ktorom sme strávili poslednú noc. Most spája  severoamerickú a euroázijskú tektonickú dosku a predstavuje symbol spojenia medzi Severnou Amerikou a Európou. Skutočne výnimočne miesto s magickou atmosférou. Nasledujúce ráno sme už leteli domov, plný nezabudnuteľných zážitkov.

UBYTOVANIE

MestoUbytovanieRaňajkyKuchyňaHodnotenieCena (2 osoby)
ReykjavíkRoom With A View 4*x8,675 €
HöfnHouse on the Hill 3*x8,963 €
HúsavíkCape Hotel 3*x8,7110 €
AkureyriTorg GuestHousexx8,873 €
GrundarfjordurGrundarfjordur Hostelx8,475 €
KeflavíkKef Guesthouse8,885 €

ATRAKCIE

NázovStránkaCena na osobu
Modrá Lagúnabooking.bluelagoon.com80€ / celý deň
Pozorovanie veľrýbgetyourguide.de70€ / 3 hodiny
Myvatn Nature Bathsgetyourguide.de38€ / celý deň
Hofsos Thermal Bath-7€ / celý deň
Jazda na koni hestaleiga.is60€ / hodina
Hallgrímskirkja (výhľad z kostola)hallgrimskirkja.is8€
Kerid (Kráter)kerid.is3€

LETENKY S 20 KG. BATOŽINOU

TrasaSpoločnosťDĺžka letuCena na osobu
Toronto - KeflavíkWOW Air5 hodín216€
Keflavík – Londýn (Luton)WIZ Air3 hodiny41€
Londýn (Luton) - BratislavaWIZ Air2 hodiny61€

AUTO

TypSuzuki Vitara
SpoločnosťOrange Car Rental
Stránka na rezervovanienorthbound.is
PalivoBenzín
Výkon88kW/119 k
Pohon4x4
Spotreba priemer (l/100 km)7,0
Cena za liter benzínu (Čerp. stanica Orkan X)213,80 ISK (1,71€)
Cena za palivo (benzín)300€ (2500 km)
Cena auta bez extra poistenia270€
Poistenie extra + Gravel road170€
Prenájom auta + poistenie + PHM za 6 dní740€

                                                                                   Text+foto: Michal Pospíšil

Reklama