Vďaka pozvaniu importéra značky Hyundai na Slovensku sme mali možnosť v okolí Svätého Jura, resp. samotnej Bratislavy absolvovať prvé krátke zoznamovacie jazdy s novinkou, elektromobilom Ioniqom 6.

Od prvého momentu, keď ho máte pred sebou, viete, že Ioniq 6 nie je bežné auto. Tento mix sedanu a  kupé, inšpirované konceptom Hyundai Prophecy, je jedným z najpozoruhodnejších modelov, ktoré boli uvedené v poslednom období na automobilovom trhu.

Exteriér odkazuje na nemeckú dizajnérsku školu

Po neprehliadnuteľnom elektrickom Ioniqu 5, ktorý je priznanou poctou talianskemu designu, Ioniq 6 zas odkazuje na nemeckú dizajnérsku školu. Jeho zadná časť s výrazným klesaním a dvojitým spojlerom pripomína klasické Porsche 911, zatiaľ čo jeho bočná línia s prúdnicovým tvarom  pripomína prvý Mercedes CLS, alebo napríklad z našej československej histórie Tatru 77.

Ioniq 6 je postavený na známej platforme E-GMP tak ako Ioniq 5. Je 4,85 metra dlhý, 1,88 m široký (o deväť centimetrov dlhší ako Porsche Taycan a o 16 cm ako Tesla Model 3, o dva centimetre kratší ako Mercedes EQS). Rázvor náprav je obrovský, 2,95 metra. To zaručuje veľa miesta v interiéri v pozdĺžnom smere aj na zadných sedadlách.

Interiér Ioniqu 6 pripomína ten v Ioniqu 5

Digitálny prístrojový štít prepojený s dotykovou obrazovkou infotainmentu je spolu s volantom a ďalšími ovládacími prvkami prevzatý priamo z Ioniqu 5. Samotné stvárnenie interiéru je však rozdielne, s tým, že vo vnútri kopíruje vonkajšie dizajnové rysy. Zatiaľ čo Ioniq 5 je v interiéri hranatejší, Ioniq 6 má naopak viac oblín. Taktiež na rozdiel od Ioniqu 5 má Ioniq 6 priestorovú časť pre vodiča a priestorovú časť pre spolujazdca oddelenú stredovým tunelom s odkladacími prietromi a lakťovou opierkou.

Hyundai Ioniq 6 - interier -test (1)

Ovládanie je rozdelené rozumne a ergonomicky tak ako v Ioniqu 5. Okrem dotykového ovládania cez dotykovú obrazovku inofainmentu sú tu aj manuálne konvenčné tlačidlá pre priamy prístup do podmenu, digitálne ovládanie klimatizácie (oddelené od centrálneho dotykovej obrazovky) a samostatné tlačidlo na volante pre výber jazdných programov Eco, Normal a Sport. Načo si však treba zvyknúť  je netradične umiestnené el. ovládania okien na stredovej konzole a ovládanie automatickej prevodovky ukotvené v stĺpiku riadenia. Takéto riešenia nám nepripadajú najšťastnejšie, ale je to zrejme vec na ktorú sa dá časom zvyknúť.

Veľa miesta vzadu pre nohy

Interiér pôsobí vzdušným dojmom vpredu aj vzadu, tí čo si radi vystrú nohy alebo potrebujú nadbytok miesta aj v pozdĺžnom smere si prídu vďaka takmer 3-metrovému razovou na svoje, pre hlavu to už také kráľovské nie je v dôsledku  dozadu klesajúcej streche. Priemerne urastený pasažier do cca 1,85 m vysokej postavy sa však nebude sťažovať na priestor pre hlavu.

Ioniq 6 v porovnaní s Teslou 3 ponuka o 110 mm viac miesta na zadných sedadlách pre kolená a o 80 mm viac na šírku pre ramená.

Hyundai Ioniq 6 - interier -test (5)

Svojmu atraktívnemu vzhľadu so skosenou zadnou častou karosérie musel ustúpiť objem kufra (400 litrov), ktorý je na rozdiel od Ioniqu 5 (527 litrov) menší a pri nakladaní menším vstupným otvorom  aj menej praktický. Pod prednou kapotou je však k dispozícii odkladací priestor s objemom 45 litrov kde je okrem nádržiek prevádzkových kvapalín ešte dvanásťvoltový akumulátor a miesto na nabíjacie káble.

Nadpriemerný dojazd a efektivita

Ioniq 6 má v ponuke tri výkonové verzie a dve varianty batérie: verzia s dlhým dojazdom má akumulátor s kapacitou 77,4 kWh, štandardná verzia má 53,0 kWh (tá vystačí na 429 km dojazdu podla WLTP). K dispozícii sú prevedenia s pohonom zadných (jeden elektromotor s výkonom 170 alebo 229 koní) alebo všetkých kolies (dva elektromotory s úhrnným výkonom 325 koní a 605 Nm).

Model (verzia)                 53kWh 4×2               77kWh 4×2                 77kWh 4×4

Výkon 151 k 228 k 325 k
Krútiaci moment 350 Nm 350 Nm 605 Nm
Zrýchl. 0 – 100 km/h 8,8 s 7,4 s 5,1 s
Max. rýchlosť 185 km/h 185 km/h 185 km/h
Spotreba (WTLP) 13,9 kWh/100 km 14,3 kWh/100 km 16,9 kWh/100 km
Dojazd (WLTP) 429 km 614 km 519 km
Cena od 46 490 eur 51 490 eur 57 840 eur

 

Na prvé zoznamovacie jazdy sme si vybrali strednú výkonovú verziu tohto modelu s výkonom 138kW/228 koní, ktorá je poháňa iba na zadné kolesá. Jazdné výkony sú typicky elektrické, pri normálnej jazde  si užijete jeho akcelerácie vďaka okamžitému návalu krútiaceho momentu viac ako dosť. Pritom aj pri dynamickej jazde je pre elektrický pohon samozrejmosťou ticho na palube.

Pokiaľ by vám reakcie na plynový pedál predsa len pripadali ospalejšie ako očakávate tak je k dispozícii športový režim Sport, ktorý pridá autu na športovosti  a ešte promptnejšej reakcii. Športový režim dá o sebe vedieť aj červeným bliknutím diód umiestnených na volante, a to na mieste kde býva obvykle znak značky. V tomto prípade, tak ako pri Ioniqu 5, ho dizajnéri Hyundaiu nedali („s komentárom, že vodič snáď vie, čo má za auto“).  Inak tieto štyri diódy na volante  taktiež ukazujú úroveň nabitia batérie.

Úchvatná úroveň plachtenia

Čo nás uchvacovalo bola úroveň plachtenia, ktorá bez rekuperácie akoby nestrácala na rýchlosti. Už pri Ioniqu 5 sme to obdivovali, tu je to však posunuté vďaka lepšej aerodynamike vozidla o úroveň vyššie. K dispozícii je samozrejme pri jazde viacstupňová rekuperácia, ktorú si môžete prestavovať páčkami na volante (až po najintenzívnejšiu úroveň  „jeden pedál“). Čo sme však boli zarazení, že úroveň rekuperácie, jeden z najdôležitejších údajov je zobrazený iba malou, na displeji sa v priehrští informácií strácajúcou sa ikonou. Toto by mali technici od Hyundaiu pri prvom facelifte napraviť a úroveň rekuperácie zobraziť na displeji výraznejšie.

Táto skúšaná verzia využíva 77 kWh batériu. Udávaná kombinovaná spotreba podľa WLTP je 14,3 kWh/100 km a platí pre vozidlo na 18-palcových kolesách, pre 20“ kolesá je tato spotreba o niečo výššia 16,0 kWh/100km.

Oproti porovnateľnej päťke je šestka v priemere o nejakej 2-3 kWh/100 km úspornejšia a na jedno nabitie tak dôjde až o 107 kilometrov ďalej – teda konkrétne  až 614 km s 18“ alebo 545 km s 20“ kolesami. Rozdiel cca 100km ukázal aj test spotreby v reálnych podmienkach, Ioniq 5 sa prezentoval s dojazdom cca 400 km a Ioniq 6 s dojazdom cca 500km. Pri porovnateľnej  technike modelov Ioniq  5 a Ioniq 6 (rovnaké motory a batérie, rovnaká podvozková platforma) je vidieť, že aerodynamické vlastnosti majú zásadný vplyv na spotrebu a samotný dojazd. Len pre porovnanie koeficienty odporu vzduchu Hyundai 5 0,29 a Ioniq 6 0,21. Je to najaerodynamickejšie auto, aké kedy Hyundai vyrobil a druhé s najlepším odporom vzduchu po Mercedese EQS (Cx 0,20).

Hyundai Ioniq 6 - test(8)

Koeficient odporu vzduchu Ioniq 6 0,21

Koeficient odporu vzduchu Ioniq 6 0,21 je doteraz najnižší, ktorý dosiahli na sériovom modely u značky Hyundai. Umožňuje to okrem iného veľmi plochá, nízka predná časť, nižšia výška karosérie (1495mm, Ioniq 5 1605mm) aktívne vzduchové klapky integrované v nárazníku, namiesto vonkajších klasických spätných zrkadiel digitálne vonkajšie spätné zrkadlá s tenkým tvarom vybavené kamerami. K výborným  aerodynamickým vlastnostiam Hyundai Ioniq 6 prispieva aj zadný spojler s krídelkami, zapustené ( vysúvateľné) klučky dverí, jemne zaoblená zadná časť karosérie a zvislé rámy svetiel na oboch stranách zadného nárazníka.

Rovnako ako Ioniq 5 a Kia EV6, aj Ioniq 6 má 800 voltovú technológiu, ktorá umožňuje krátke nabíjacie časy. V teste Ioniq 5 bol reálne možný nabíjací výkon až 220 kW. Za 18 minút sa tak dala dobiť batéria na cestu dlhú takmer 300 kilometrov.

Ioniq 6 sa chová športovejšie ako EV6

Vozidlá stavané výhradne  na elektrický pohon sú dnes primárne „zadokolky“, to platí aj pre Ioniq 6,  čo im dáva ľahkosť pri nasadení do oblúka a neutralitu sprevádzanú razanciou na výjazde. Samozrejme aby sme si rozumeli o nejakej vyslovenej športovosti sa tu nedá až tak hovoriť, predsa len musíte pri opakujúcich sa zákrutách myslieť na to aby sa viac ako dve tony veľmi nerozkymácali. Čisto subjektívne si s tým ale poradí Ioniq 6 lepšie ako EV6.

Aj na veľkých 20“ kolesách je Ioniq 6 dostatočne komfortný a nerovnosti dobre absorbujúci. Pokiaľ však preferujte väčší komfort tak treba skúsiť verziu so základnými osemnásťpalcovými kolesami kde je predpoklad, že jazda bude komfortnejšia a od nerovnosti utlmenejšia. K dispozícii  má samozrejme Ioniq 6 vo výbave nastavenie jazdných režimov, kde v režime sport je auto pevnejšie a naopak v iných režimoch komfortnejšie.

HODNOTENIE

Plusy
  • Atraktívny exteriér a interiér
  • Nadpriemerný dojazd a efektivita
  • Jazdné výkony
  • Jazdné vlastnosti
  • Vzdušný interiér
  • Veľa miesta pre kolená vzadu
  • Záruka 5 rokov bez obmedzenia počtu najazdených km
  • Bohatá výbava
Mínusy
  • Nepraktický kufor
  • Nárast ceny pri výkonnejších verziách

Text+foto: Jozef Pospíšil (Hyundai)

Reklama