Dizajn modelu Ioniq 5, ktorý sa inšpiroval modelom Pony, predstavuje odklon od predchádzajúcich dizajnových štýlov značky Hyundai.

Elektromobily značky Hyundai  model Kona a Ioniq patria k stáliciam na našom trhu. Sú to dobre vybavené vozidlá za konkurencieschopnú cenu, ktoré patria k elektromobilom s najnižšou spotrebou a s najdlhším dojazdom. Po jednom z nich, t.j po modeli Ioniq, sa Hyundai rozhodol pomenovať celú modelovú radu poháňanú čisto na elektricky pohon a postavenú na novej podvozkovej platforme e-GMP. Prvým z nich je Ioniq 5, ktorý vám priblížime cez krátky test. Ďalej by mal nasledovať športový model Ioniq 6 a SUV model Ioniq 7.

Retro-futuristický exteriér

Jeho retro-futuristicky pôsobiaci dizajn patrí k tomu najlepšiemu čo za  posledné obdobie vyprodukoval automobilový priemysel. Pokiaľ by sme Ioniq 5 porovnávali napríklad s priamym konkurentom VW ID.4, tak by kórejský reprezentant dostal od nás určite viac bodov. Je nápaditejší a originálnejší. Klobúk  dole pred Kórejčanmi. Jeho vzhľad s hranatými tvarmi karosérie spolu  s prednými a zadnými svetlometmi s technológiou Pixel LED, ktoré svojou pixelovou grafikou evokujú začiatky éry počítačov a s 20“ kolesami s efektným dizajnom, sa vymyká čomukoľvek, čo dnes môžete stretnúť na našich cestách.

hyundai-ioniq-5-zadné svetlomety s technológiou Pixel LED
Zadné svetlomety s technológiou Pixel LED

Na pohľad zaujme nielen samotným dizajnom, ale aj proporciami a predĺženým rázvorom. Vizuálne pôsobí ako väčší hatchback, nie ako vozidlo, ktoré sa svojimi rozmermi v podstate vyrovná modelom SUV. Asi by málokto  tipoval, že sa rozmermi veľmi nelíši napríklad od Škody Enyaq. Pre porovnanie: Ioniq 5 je len o 14 mm kratší a o 15 mm nižší ako Škoda Enyaq, no je širší o 11 mm a rázvor má dlhší až o 235 mm. Na dĺžku meria  4635 mm, šírku 1890 mm a výšku 1605 mm. V rázvore sa Ioniq 5 môže pochváliť  dĺžkou rovných 3000 mm, čo je jedna z najväčších hodnôt medzi elektromobilmi.

Interiér ako v obývačke

Z nadpriemerne dlhého rázvoru ťaží veľkosť interiéru v pozdĺžnom smere, vďaka čomu si aj na zadné sedadlá v pohodlí a s voľnosťou pre kolená sadnú aj vyššie postavy. Taktiež pre hlavu je priestoru viac než dosť. K pocitu voľnosti prispieva aj rovná podlaha auta a voľne usporiadaná stredová konzola (s možnosťou pozdĺžneho posúvania v rozsahu až 140 mm) a ku komfortu cestovania sedadlá s prijemným vystlaním a jemným čalúnením pripomínajúce sedenie ako v obývačke.

Inak stredová konzola je vybavená držiakmi na poháre a veľkým úložným priestorom, do ktorej môžete uložiť aj predmety väčších rozmerov. Predné sedadlá sú elektricky nastaviteľné a dajú sa sklopiť takmer úplne do roviny (do ležadlovej polohy), čo je fajn keď si chcete odpočinúť. Napríklad pri dobíjaní batérie si môže spraviť pohodlie a sadnúť si tak, že sa uvelebíte do sklopených predných sedadiel a vyložíte si nohy na vyklápateľné opierky.

hyundai-ioniq-5-interier-(5)
Predné sedadlá sa dajú el. sklopiť do ležadlovej polohy

Čo však ani Hyundai Ioniq 5 nevyriešil je zvýšená podlaha (kvôli uloženým batériám), v dôsledku čoho sedíte vzadu na sedadlách s menej opretými stehnami (hlavne vyššie postavy s dlhšími nohami) čo môže spôsobiť, že sedenie na zadných sedadlách pri dlhšej ceste bude menej pohodlné. Toto je však typický  hendicap elektromobilov  v porovnaní s bežnými autami so spaľovacím motorom.

Pre batožinu je k dispozícii kufor s objemom 527 litrov, ktorý po sklopení zadných sedadiel v pomere 60:40 vzrastie na celkových 1587 litrov. K tomu ešte treba prirátať kufor aj vpredu, ktorý pojme 24 litrov (v prípade testovaného modelu s pohonom všetkých kolies), resp. 57 litrov (v prípade pohonu iba zadných kolies). K lepšej variabilite prepravy osôb a batožiny prispieva elektricky ovládaný pozdĺžny posuv zadných sedadiel v rozsahu 135 mm.

Futuristický kokpit

Futuristický je aj kokpit: na prvý pohľad zaujmú dve 12, 25“ veľkoplošné obrazovky (digitálny prístrojový štít a dotyková obrazovka), ktoré sú spolu prepojené tak ako to má napríklad Mercedes, v tomto prípade však s vizuálne prijemným bielym plastovým orámovaním obrazoviek.

Pochvalu Ioniq 5 dostáva aj za to, že  nevsadil len na dotykové ovládanie a dotykový infotainment je tak doplnený o konvenčné  manuálne ovládače. Pri obsluhe dotykového displeja nám však trochu vadilo, aspoň pri postave 1,75 metra vysokej (vyšší a dlhoruký možno  s tým nebudú mať problém), že sme sa museli nepohodlne za ním príliš naťahovať. Prišlo by vhod keby bol viac po ruke.

Zaujme taktiež neobvyklý dizajn volantu a na ňom umiestnené ovládače, ktoré na pohľad vyzerajú ako dotykové, našťastie však nereagujú už na dotyk ale až na zatlačenie. Toto riešenie kvitujeme, nakoľko eliminuje prípadné mimovoľné aktivovanie. Čo by sme mohli ešte podotknúť, že digitálny prístrojový štít nemá  kryt a aj napriek tomu sa v pohode zreteľne zobrazujú údaje  tachometra  a otáčkomera, navigácie či iných údajov alebo funkcii pri dopadajúcim slnečnom svetle.

Ako sme spomínali  Ioniq 5 nemá stredový tunel preto volič automatickej prevodovky, resp. jazdných režimov D, N, R, P nájdete vpravo pod volantom. Taktiež regulovať intenzitu rekuperácie  môžete páčkami pod volantom.

Milo pôsobí, netradičný prvok na prístrojovom panely a tým  je magnetická plocha umiestnená naľavo od digitálneho prístrojového štítu, kde si môžete prilepiť napríklad obrázok svojho člena rodiny či magnetku z dovolenky.

Výkonný elektrický pohon

Zákazníci si môžu vybrať medzi dvoma batériami s kapacitou 58 kWh a 72,6 kWh, ako aj dvoma variantami pohonu (zadným s jedným elektromotorom alebo pohonom všetkých kolies s dvoma elektromotormi) a tromi výkonovými variantami (125kW/170K, 160kW/217k a 225kW/305k).

hyundai-ioniq-5 (9)

My sme na krátke zoznámenie dostali vrcholný model Ioniq 5, ktorý vykazuje celkový výkon 225kW/305k.  Pohon zabezpečuje tak ako sme už uviedli dva elektromotory, ktoré poháňajú všetky štyri kolesá, vpredu jeden elektromotor dodáva krútiaci moment 350 Nm a vzadu druhý elektromotor 255 Nm. Takto disponovaný Ionic 5 vykazuje  úctyhodnú akceleráciu, z 0-100km/h dokáže zrýchliť ako športové auto za 5,2 s (udávaný údaj).

K dispozícii je aj volič režimov jazdy Eco, Normal a Sport. Rozdiely medzi režimami sú citeľné, Eco je zameraný viac na spotrebu a reaguje pokojnejšie aj keď stále dostatočne živo, naopak Sport ide po stlačení plynového pedála do zrýchlenia s výraznejšou akceleráciou. Inak  v režime Sport využíva Ioniq 5 na akceleráciu pohon všetkých kolies, naopak v režime Eco sa predné kolesá pripájajú iba v prípade, že dôjde k zníženiu trackie, resp. dôjde k preklzu. Toto môžete zistiť na displeji, ktorý zobrazuje fungovanie štvorkolky.

Čo však zákazníkov bude predovšetkým zaujímať, pokiaľ sa rozhodnú pre tento elektromobil, je aj spotreba, dojazd a rýchlosť dobíjania. S Ioniqom 5 sme prešli len pár desiatok kilometrov, preto si na náš rezultát ohľadom spotreby a dojazdu musíte ešte počkať do tradičného redakčného testu, ktorý uverejníme v časopise Autotest a na našom webe.

Podľa udávaných údajov (WLTP) je maximálny dojazd  430 km a spotreba 19 kW/h ( na 20“ kolesách) alebo 460 km a 17,7kW/h (na 19“ kolesách) a k dispozícii ultra-rýchle nabíjanie s 800V napätím, ktoré je medzi elektromobilmi stále pomerne unikát. Ioniq 5  štandardne ponúka možnosť nabíjania s 800 V napätím a zároveň aj 400 V nabíjanie a to bez potreby ďalších komponentov či adaptérov. Multi nabíjací systém predstavuje prvú svetovo patentovanú technológiu, ktorá umožňuje, aby motor aj konvertor využívali napätie 400 V aj 800 V.

POROVNANIE S KONKURENCIOU

ModelHyundai Ioniq 5 4WDŠkoda Enyaq 80xVW ID.4 GTXMercedes EQA 350 4MaticAudi Q4 50 e-tron quattro
Výkon kW(k)225(305)195(265)220(298)215 (292)220(299)
Batéria (kWh)72.6828279.882
Zrýchlenie 0-100km/h (s)5.26.96.266.2
Max. rýchlosť (km/h)185160180160180
Spotreba podľa WLTP (kWh/100km)1918.718.317.518.2
Dojazd(km)430-460467-497340-480409485
Dĺžka x šírka x výška (mm)4635x1890x16054649x1879x16204584x1852x16034463x1834x16204588x1865x1632
Rázvor (mm)30002765276927292764
Poh. hmotnosť (kg)1945-20252120-2305211120052135
Kufor (l)527585543340520
Záruka (štandard)5 rokov bez obmedzenia počtu km2 roky bez obmedzenia km alebo 5 rokov/100 000km2 roky bez obmedzenia km+ predĺženie za poplatok2 roky bez obmedzenia km+ predĺženie za poplatok2 roky bez obmedzenia km+ predĺženie za poplatok
Záruka na batériu8 rokov/160 000km8 rokov/160 000km8 rokov/160 000km8 rokov/160 000km8 rokov/160 000km
Cena modelu od(€ s DPH)41 390,-32 250,-36 450,-51 708,-46 110,-
Cena motorizácie od(€ s DPH)54 790,-50 680,-53 180,-58 716,-58 870,-

Zatiaľ, kým prídeme s vlastnými číslami rýchlosti nabíjania, dojazdu a spotreby v rámci redakčného testu, uvádzame hodnoty, ktoré uviedli iné média, napríklad Auto Motor und Sport a Spritmonitor. Z týchto hodnôt je vidieť, že sa udávaná spotreba 19 kW/h veľmi neodlišuje od reálnych hodnôt. Napríklad Auto Motor und Sport uvádza pri teste v kombinovanej prevádzke spotrebu v teste 20,8 kWh (dojazd 350km).

hyundai-ioniq-5 (3)

Táto hodnota môže byť však aj nižšia pri ekonomickom režime, t.j. iba 17 kWh (dojazd 430km). V čisto mestskej premávke sa drží dokonca pod 16 kWh, ale na diaľnici je už vidieť nárast spotreby. Pri konštantných 120 km/h ťahá Ioniq 5 z batérie 23 kWh (dojazd 240km), pri 140 km/h až 30,5 kWh (dojazd 210km). Údaje od Spritmonitoru, ktorý zhromažďuje spotreby v reálnej premávke v kombinovanom režime (mesto, okresky, diaľnica) od nemeckých vodičov ( majiteľov áut), sa pohybujú od 21,58 kWh po 24,60 kWh.

Rýchlosť nabíjania, tak ako sme už skôr  napísali, patrí k silným stránkam elektromobilu Hyundai Ioniq 5. Vďaka možnosti nabíjania s dvojnásobným napätím 800 V ako majú bežné elektromobily dosiahne Ioniq 5 vyššieho nabíjacieho výkonu s menším elektrickým prúdom, čo znamená rýchlejšie  nabíjanie v porovnaní s konkurenciou, tenšie a ľahšie káble, menšie zahrievanie a menšia nutnosť chladenia. Hyundai sľubuje maximálny nabíjací výkon až 220 kW. Už po 18 minútach na rýchlonabíjačke by sa batéria (72,6 kWh) mala nabiť z 10 na 80 percent. Ako rýchlo sa batéria nabije v praxi a ako dlho sa takto vysoký nabíjací výkon udrží vám dáme vedieť v rámci tradičného redakčného testu. To bude jedna z prvých vecí, ktoré otestujeme.

Komfortnejší podvozok

Uvedený model bol postavený na  20“ kolesách s pneumatikami Michelin Pilot Sport vyvinutými špeciálne pre Ioniq 5. Auto pôsobilo pri jazde, napriek veľkým kolesám, mäkším dojmom. Podvozok je totiž navrhnutý s dôrazom  na komfort, zároveň však v zákrutách poskytuje bezpečné a stabilné správanie vďaka nižšiemu ťažisku a viacprvkovej zadnej náprave. Dá sa povedať, že je s ním do určitej mieri aj zábava. Neočakávajte však extra športové jazdné vlastnosti, predsa len ide o pomerne veľké a viac ako dvojtonové auto.

 

HODNOTENIE

PLUSY
  • atraktívny a originálny dizajn
  • ultra-rýchle nabíjanie
  • akcelerácia
  • priestranný a vzdušný interiér
  • komfort cestovania
  • tichý chod
  • príjemné jazdné vlastnosti
  • skvele spracovaný interiér
  • bohatá výbava
  • záruky
MÍNUSY
  • absencia funkcie pre plánovanie elektrických tras
  • otázna strata hodnoty

Text+foto: Lukáš Vajda

Reklama