Nový model Hyundai Bayon sa môže javiť ako potencionálny súper pre sesterský SUV model  Kona, ktorý už v tomto segmente pôsobí. Nemusí to však tak byť. Hyundai Bayon má predpoklady sa zaradiť na trhu do ponuky medzi i20 a Kona.

Pokiaľ sa ukáže aj  naďalej trend nárastu ( tento rok +13% v segmente B-SUV) popularity crossoverov a SUV modelov v triede malých áut tak to môže byť od kórejského výrobcu automobilov značky Hyundai dobrý ťah, nakoľko v takomto prípade bude dobré mať v ponuke širšie portfólio modelov, pre športovejšie  založených alebo mladších zákazníkov model Kona (ponúkajúci okrem dynamickejšieho vzhľadu, napr. výkonnejšie motory, športovú N verziu, plug-in hybrid a elektroverziu, pohon 4×4) a pre konzervatívnejších a starších zákazníkov, a ak sa to dá tak povedať menej náročných zákazníkov, usadlejší model Bayon (disponujúci v základnej motorizácii atmosférickým benzínovým štvorvalcom, väčším kufrom a ústretovejšou cenou).

Apropo cena? Tá je ústretovo nastavená na základe dostupných trhových štatistík predaja, ktoré ukazujú v akej cenovej hladine sa predáva najviac vozidiel v tomto segmente. Predajne štatistiky ukazujú, že v rozmedzí 15-20 000 € (viď cenník), t.j. cca 50% vozidiel, a práve Bayon prichádza s piatimi verziami v tomto cenovom rozmedzí.

V základe ostal atmosférický motor

Na prvé zoznamovacie jazdy sme dostali model poháňaný základnou pohonnou jednotkou – benzínovým atmosférickým štvorvalcom 1,2i 62kW/84k spriahnutým s 5-st.manuálom. Vybavený bol druhou úrovňou výbavy Family.

Bolo sympatické od importéra Hyundai Slovakia, že zaradil pri prezentácii tohto nového modelu na  testovacie jazdy aj takúto „reálnu“ verziu, ktorá do veľkej mieri zrejme bude predstavovať väčšiu časť predajov (napríklad Hyundai i30 v základnej motorizácii s atmosférickým benzínovým motorom 1,5i  dosiahol až 40% podiel na predaji). Obvykle totiž importéri poskytujú novinárom  pri predstavení na skúšobne jazdy verzie s najvyššou úrovňou výbavy a výkonnejšími pohonnými motorizáciami  so zámerom čim lepšej prezentácie. Pre prevažnú časť čitateľov, resp. potencionálnych zákazníkov (zo spomínanej štatistík predaja  vidieť, že z veľkej časti preferujú základnejšie verzie)nemá potom recenzia  s modelmi v „plných“ výbavách potrebnú výpovednú informačnú hodnotu.

Hyundai Bayon (8)

Poďme teda k nášmu testovanému modelu Hyundai Bayon 1,2i vo výbave Family. Udávané výkonové parametre  (max. výkon 62KW a max. krútiaci moment 118Nm ) a zrýchlenie z 0-100km/h za 13,5 s veľkú dôveru nevzbudzujú. Po pravde to však nie je vôbec zlé. Pri jazde z Modry do Bratislavy, ďalej v mestskej bratislavskej premávke a  dokonca aj pri absolvovaní kratšieho úseku na diaľnici pracoval agregát bez príznakov výraznejšej dýchavičnosti.  Boli sme  touto skutočnosťou, vzhľadom na udávane výkonové parametre, milo prekvapení. V praxi po trojhodinovom bloku skúšobných jázd  sme až na potrebu agilnejšieho zrýchlenia v neprehľadných kľukatých zákrutách na podhorí Malých Karpát nemali dôvod kritizovať jeho dynamické schopnosti. Tu sme si museli dávať pozor na dostatočnú rezervu pri predbiehaní. V takýchto situáciách nepomohlo výraznejšie zlepšiť akceleráciu ani vytočenie motora do vyšších otáčok. Skrátka o nejakej športovosti nemôže byť ani reči, aj napriek tomu, že uvedený motor z pohľadu bežného užívania, resp. nenáročného zákazníka preferujúci hlavne ekonomický režim jazdy bez nárokov na športovejší prejav, splní svoj účel. Pokiaľ toto dokážete akceptovať, tak sa vám tento motor odmení nielen v porovnaní s trojvalcovým turbomotormi zrejme dlhšou životnosťou, ale aj ústretovou spotrebou.

Napríklad pri ustálenej jazde rýchlosťou 90km/h ukazoval palubný počítač 3,9 litra/100km, mimo mesta na okreskách 5,4 l/100km, v meste 6,4 litra/100km  a na diaľnici 6,6 litra /100km čo sú viac ako dobré hodnoty. Pochvalu dostáva agregát aj z pohľadu kultúry chodu prejavu a odhlučnenia, dokonca aj pri jazde po diaľnici ostáva odhlučnený v takej miere, že neotravuje prílišným prenosom hluku do kabíny posádku. Pritom motor toči pri rýchlosti 130km/h na 5 rýchlostný stupeň až cca 4200 otáčok.

Hyundai Bayon-prvá jazda(4

S autom sa inak veľmi dobre šoféruje – posilňovač je nastavený tak, že sa s ním dobre manévruje v meste a zároveň aj pri jazde v zákrutách, aj keď spätnú väzbu vnímate od kolies len v malej miere. Radenie s dostatočne krátkymi a presnými radiacimi dráhami a zosúladenia radenia rýchlostných stupňov s vytláčaním spojky prispievajú k pozitívnemu dojmu pri samotných jazdách s novým Hyundai Bayon.

Interiér ako v i20

Pracovisko vodiča je vybavené tak ako v modeli Hyundai i20 štvorramenným volantom, 10,25“ digitálnym prístrojovým štítom zobrazujúcim „klasické ciferníky“  a na vrchnej časti stredovej konzoly prirodzene integrovanou 8“ dotykovou obrazovkou (10,25“ s navigáciou vo vyššej úrovni výbavy Style). Kokpit vodiča je riešený nielen moderne ale aj ergonomicky. Všetko máte po ruke, ukazovatele sú ľahko čitateľné a v zornom poli, či už na digitálnom prístrojovom štíte s výraznou ľahko čitateľnou grafikou alebo na 8“ dotykovej obrazovke so službami Apple CarPlay/Android Auto, ktoré sa dajú spárovať bezdrôtovo.

Nový Hyundai Bayon podľa očakávania vsádza na lacnejšie tvrdé plasty. Je však pravda, že aj s touto záplavou tvrdých plastov nepôsobí vyložene lacným dojmom, vďaka nielen kvalitnému spracovaniu, zaujímavej povrchovej úprave ale aj nápaditému dizajnu prístrojového panela a moderným prvkom pracoviska vodiča, ktoré tento hendikep do veľkej miery zakrývajú.

Hyundai Bayon: Pracovisko vodiča je vybavené tak ako v modeli Hyundai i20 štvorramenným volantom, 8“ digitálnym prístrojovým štítom zobrazujúcim „klasické ciferníky“ a na vrchnej časti stredovej konzoly prirodzene integrovanou 8“ dotykovou obrazovkou ( 10,25“ s navigáciou vo vyššej úrovni výbavy Style).

Výhľad dopredu a do strán je v poriadku, pozitívne nás nadchla veľkosť spätných zrkadiel, čo príde vhod pri jazde vo veľkých mestách, kde potrebujete križovať z jedného pruhu do druhého a vďaka ich veľkosti (šírky) máte v maximálne možnej miere prehľad o tom, čo sa deje za vami. Je to okrem samotnej pasívnej bezpečnosti auta (hodnotené pri crash testoch) a asistenčných bezpečnostných prvkov výbavy plus k bezpečnej jazde. Poviete si, že by to mala byť samozrejmosť, ale nie je to bohužiaľ stále tak. Rad modelov, a aj vo vyšších triedach, má pre mestskú premávku neprehľadné menšie spätné zrkadlá. Pri cúvaní sme ocenili nielen široké spätne zrkadlá, ale aj dostatočne ostrý a široký obraz cúvacej kamery.

Nastupovanie je pohodlnejšie ako v i20, aj keď je Bayon len o 50 mm vyšší. Interiér pôsobí vzdušným dojmom. Po usadení do kabíny oceníte nielen pohodlné rozmerné sedadlá ale aj  voľnosť vo všetkých smeroch, skrátka akoby ste sa usadili do vozidla o segment vyššie. Že to nie je len pocit, ale aj reálne veľký vnútorný priestor, ukázali aj  nameraná čísla vnútorného priestoru (viac v najbližšom redakčnom teste).  A to platí aj vzadu, kde sa za seba v pohode usadí aj vyšší pasažier. Dokonca môžeme povedať, že ide o plnohodnotné 5-miestne auto, pretože sa aj na prostrednom sedadle vzadu môže  relatívne pohodlne usadiť dospelý človek stredne veľkej postavy.

Hyundai Bayon: Do kufra sa zmestí úctyhodných 411 litrov batožiny ( mild-hybrid 334 litrov), čo je o 37 litrov viac ako do Kony a o 60 litrov viac ako do i20. Pod podlahou je k dispozícii, na rozdiel od mild-hybridnej motorizácie, rezervné koleso. Nevýhodou je o niečo vyššia nakladacia hrana v porovnaní s Konou.

 

Pritom veľkosť vnútorného priestoru sa neriešila na úkor veľkosti kufra. Do kufra sa zmestí úctyhodných 411 litrov batožiny (mild-hybrid 334 litrov), čo je  o 37 litrov viac ako do Kony a o 60 litrov viac ako do i20. Pod podlahou je k dispozícii, na rozdiel od mild-hybridnej motorizácie, rezervné koleso. Nevýhodou je o niečo vyššia nakladacia hrana v porovnaní s Konou.

Vysoký komfort cestovania

Silnou stránkou nového modelu je prekvapujúco, vzhľadom na to, že ide o model triedy malých áut, komfort cestovania. K tomu prispieva nielen vzdušný a priestranný interiér, pomerne dobre odhlučnená kabína, pohodlne vystlané a rozmerné sedadlá ale aj komfortnejšie naladený podvozok, ktorý veľmi dobre fitruje nerovnosti. Pritom aj napriek  vyššej karosérii a mäkšiemu podvozku ostáva auto  v zákrutách dostatočne stabilné a ovládateľné. Pri výjazde mimo pevnú vozovku, napríklad pri výjazde na chatu príde po poľnej ceste, príde vhod vyššia svetlosť podvozka 165-183 mm (podľa veľkosti kolies) a spomínaný komfortnejší podvozok, ktorý sa v pohode popasuje s nerovnosťami aj na poľnej ceste.

Hyundai Bayon: Vzadu sa v pohode usadí aj vyšší pasažier. Dokonca môžeme povedať, že ide o plnohodnotné 5-miestne auto, pretože sa aj na prostrednom sedadle vzadu môže relatívne pohodlne usadiť dospelý človek stredne veľkej postavy.

Bohatá úroveň výbavy Family

V rámci strednej úrovne výbavy Family, ktorou sme mali vybavený testovaný model, dostanete celý rad prvkov výbavy, kde nechýba spomínaný 10,25“ prístrojový štít, 8“ dotykový displej infotainmentu,  automatická klimatizácia, zadné kotúčové brzdy (už aj v základnej výbave Comfort), zadná parkovacia kamera a 16“ zliatinové disky kolies. Už od základnej výbavy Comfort, tak ako sme od tejto značky zvyknutí, dostanete celý rad asistentov (viď cenník) a 5-ročnú záruku bez obmedzenia kilometrov.

Plusy

+ vzdušná kabína

+ objem kufra

+ komfortný podvozok

+ pohodlné sedadlá vpredu aj vzadu

+ vzadu sa usadí v pohodli aj vyššia postava

+ dobre odhlučnená kabína

+ široké spätné zrkadlá

+ spotreba pri ekonomickej jazde

+ výbava

+ záruky

Mínusy

–   pružnosť motora

–   samé tvrdé plasty v interiéri

–   vyššia nakladacia hrana

Text+foto: Jozef Pospíšil

Reklama