Honda e sa prezentuje futuristickým „retro“ dizajnom, ktorý je svojou jednoduchosťou a moderným pojatím vskutku veľkolepý.
Jeho jednouché tvary a hladké plochy karosérie so zapustenými kľučkami dverí a kamerami namiesto spätných zrkadiel ukazujú, že sa da postaviť moderné a atraktívne auto aj bez zbytočne komplikovaných tvarov.
Honda e je jednoducho krásna, takto si predstavujeme mestský elektromobil. K jeho dizajnu sa hodí výrazná limetková farba, ktorú sme mali na testovanom vozidle. Táto výrazná farba je kombinovaná s čiernou farbou použitou na prednej maske s okrúhlymi LED svetlometmi, ďalej na krytoch kamier nahradzujúcich vonkajšie spätné zrkadlá, na nabíjacom konektore na prednej kapote a vzadu na širokom pruhu spájajúci LED zadné svetlomety (s rovnako okrúhlym tvarom ako tie predné).
Očarujúci interiér
Očarenie pokračuje aj v interiéri, kde sa taktiež kombinuje minulosť z budúcnosťou. Na jednej strane pri pohľade na displej natiahnutý cez celú šírku prístrojovej dosky máte pocit, že ste v nejakom koncepčnom aute z budúcnosti, na druhej strane použitými retro prvkami máte pocit, že ste sa usadili do auta zo 70-80 rokov minulého storočia.
Tých retro prvkov je viacero: od staromódne pôsobiacej palubnej dosky prístrojového panelu a kombinácie lešteného „dreveného“ obkladu a textilného poťahu, cez užší a kratší stredový tunel až po sedadlá pripomínajúce skôr pohovku či gauč ako sedadlá v modernom aute. Hlavne tie vzadu sú nielen extra pohodlné s mäkším vystlaním, ale bez najmenšieho tvarovania.
Je to zvláštny, ale zároveň očarujúci pocit, akoby ste si do vašej obývačky v 70-80 rokoch s pohodlnými kreslami a gaučom zavesili na stenu extra veľkú TV s plochou obrazovku. Táto „TV obrazovka“, v tomto prípade 1,34 metra extra široká, pozostáva z piatich menších displejov.
Vodič má pred sebou 8,8“ displej s informáciami o rýchlosti a dojazde a v strede prístrojového panela umiestnené dva 12,2“ displeje pre navigáciu, multimédia a rôzne druhy aplikácii- aj spomínaný režim „Aquarium“, na ktorý sa môžete nielen pozerať, ale aj pri dlhej chvíľke kŕmiť rybičky. Ďalej sú v rohoch prístrojového panela umiestené dva 6“ displeje zobrazujúce digitálny obraz prenášaný z kamier nahradzajúcich vonkajšie spätné zrkadlá.
Ovládanie funkcii nie je riešené výhradne len dotykovým cez dotykové displeje. Moderná Honda e má aj manuálne ovládače umiestnené pod dotykovou obrazovkou. Okrem manuálnych ovládačov na plochej rovnej časti prístrojového panela potiahnutej dreveným obkladom je k dispozícii aj samostatná lišta s otočnými ovládačmi a tlačidlami nastavovania klimatizácie. Toto kvitujeme, nakoľko je nastavovanie teploty či sily vetrania klimatizácie, hlavne za jazdy, praktickejšie manuálnymi ovládačmi ako dotykovým ovládaním cez dotykovú obrazovku.
Ďalšie manuálne ovládače nájdete medzi sedadlami na nezvykle úzkom a kratšom stredovom tuneli (pripomínajúci týmto kokpit vozidiel v nedávnej minulosti). Tento návrat „späť“ iba kvitujeme. Tento stredový tunel aj napriek tomu, že nie je tak veľký ako obvykle majú iné vozidlá, poskytuje štandardne aj vďaka kreatívnym riešeniam (viď foto) dostatok odkladacích priestorov pre rôzne veci, mobil či poháre a zároveň viac voľnosti pre nohy.
K dispozícii sú štyri USB porty a dokonca aj vstup HDMI. Vďaka tomu si môžete krátiť čas dobíjania premietaním filmov či hraním na hracej konzole. Nechýba však aj 230V zásuvka , cez ktorú si môžete napríklad pripojiť vysávač alebo núdzovo dobiť iný elektromobil.
Vnútorný a batožinový priestor
A ako je na tento malý elektromobil s vnútorným priestorom? Vpredu je miesta na rozdávanie a vzadu je to pokiaľ nie ste vyšší ako 1,75 metra taktiež celkom dobre – za sebe si totiž ešte sadne s mierenou rezervou 1,75 mesta vysoký pasažier. Vyšší pasažier sa už bude cítiť stiesnene. Napriek tomu ponúka voľnosť pre kolená, resp. priestor vzadu v pozdĺžnom smere, ktorý ešte donedávna patril k priemeru v kompaktnej triede. Na šírku, hlavne vzadu sa však radí k segmentu malých áut. Aj preto ide len o 4-miestne auto.
Vpredu aj vzadu sú k dispozícii pohodlné sedadlá. Vpredu poskytujú sedadlá nadpriemerný komfort a zároveň bočným vedením operadiel primeranú oporu v zákrutách, vzadu sedadla už len komfort – tu máte pocit, že sedíte nie v modernom aute ale doma na gauči potiahnutom textilnou látkou. Jednoducho zadné sedadlá majú nadpriemerne mäkké vystlanie ale zároveň majú rovnú plochu sedákov a operadiel bez akéhokoľvek tvarovania.
Za zadnými sedadlami sa nachádza priestor pre batožinu, ktorý nie je práve veľký – pojme len 170 litrov batožiny. V prípade potreby prepravy objemnejšej batožiny je možne získať väčší batožinový priestor (861 litrov) sklopením zadných sedadiel. Ten kto očakával priestor na prepravu menších vecí po vzore Tesly pod prednou kapotou však bude sklamaný, nakoľko tu predný kufor nie je k dispozícii.
Výkonnejší motor
Honda e má hnanú zadnú nápravu s elektromotorom uloženým vzadu. Dodávaná je v dvoch výkonových verziách s max. výkonom 100 kW a 136 kW, pri rovnakom max. krúť. momente 315 Nm. V oboch prípadoch ide de facto o rovnaké synchrónne elektromotory s permanentnými magnetmi, rozdiel je len v riadiacej elektronike.
Náš testovaný model poháňal výkonnejší elektromotor s výkonom 136 kW, ktorý udával tak ako sme pri elektromobiloch slušnú dynamku. Z 0-100km/h zrýchli za 8,2 a podľa výrobcu dosiahne max. rýchlosť 145km/h.
Najmä v športovom režime reaguje spontánne na povel plynového pedálu. Hlavne pri štarte z miesta, napríklad pri rozjazde na križovatke, vďaka okamžitému návalu krútiaceho momentu je jeho akcelerácia úctyhodná, pre bežné spaľovacie motory v podstate nedosiahnuteľná. Auto pri rozjazde nie je úplne tiché. Do rýchlosti 30 km/h je počuť umelý zvuk z dôvodu ochrany chodcov či cyklistov.
Pre lepší dojazd, hlavne v meste, je dobré využívať e-pedal, t.j. využívať rekuperáciu. Rekuperáciu je možné nastaviť v troch rôznych úrovniach a to aj individuálne pomocou pádiel na volante. Podľa toho dokáže spomaľovať až -1,8 g a rekuperovať energiu.
V takomto režime sa dá v podstate ovládať (pri zrýchľovaní alebo spomaľovaní-brzdení ) jedným pedálom, bez toho aby ste museli používať pri brzdení brzdový pedál.
Dojazd a čas dobíjania
Honda e má litium–ionovu batériu s kapacitou 35,5 kWh( využiteľných je len 28,5kW), ktorá ba mala zabezpečovať dojazd podľa údajov výrobcu namerané podľa metodiky WLTP 210 kilometrov, v praxi sú však reálne čísla iné. Pri jazde v meste je dojazd cca 190km (cca 15,5kWh/100km) a na okreskách cca 170 kilometrov (cca 17,9Wh/100km). Na diaľnici je samozrejme dojazd ešte menší cca 120-130km ( cca 21kWh/100km) .
Tieto čísla nepôsobia práve presvedčivo, pokiaľ budete však auto využívať iba v meste resp. na pendlovania do práce tak tento dojazd bude zrejme bohato stačiť.
Honda e skrátka vsadila na batériu s menšou kapacitou ( Peugeot e 208 má 50kWh), nakoľko batéria s väčšou kapacitou by sa premietla do vyššej ceny a zrejme aj do vyššej hmotnosti batérie a tým aj samotného vozidla, ktoré už aj v tomto vyhotovení váži 1,5 tony. Len pre porovnanie bežné auto so spaľovacím motorom v tejto veľkosti váži cca 1100kg. Problém však ani tak nevidíme z pohľadu dojazdu v batérii ako vo vyššej spotrebe – podľa výrobcu je priemer 17,9 kWh. Pre porovnanie konkurencia: Hyundai Kona (14,7kWh) či Škoda Citigo iV (13,5kWh) je na tom podľa udávaných hodnôt spotrieb lepšie.
Vyhrievanie kabíny nie je riešené pomocou tepelného čerpadla, ale elektrickým výhrevným telesom s kvapalinovým okruhom. Toto riešenie síce šetrí na hmotnosti a objeme inštalácie ale nie priamo na samotnej energii.
Nabíjanie batérie na 7,4 kW wallboxe trvá cca 4 hodiny a z domácej zástrčky až 19 hodín. Na 100 kW rychlonabíjačke (Honda e zvládne 66kW) sa táto doba výrazne skráti, dobiť na 80 percent stačí podľa výrobcu 30 minút. Jednofázová palubná nabíjačka má ale výkon iba 6,6 kW a silnejšia nie je k dispozícii.
Praktické je umiestnenie dobíjacieho konektoru na prednej kapote ( na rozdiel od iných elektromobilov s umiestením na boku vozidla), nakoľko nikdy neviete pri nabíjaní či dobíjačka bude umiestnená napravo alebo naľavo. Takto vám dĺžka kábla bude prakticky stačiť vždy. Jedine čo nás napadlo či pri nepriaznivom počasí, daždi, má takto umiestnený dobíjací konektor z pohľadu bezpečnosti nabíjania vyriešený dostatočne dobre odtok vody. Veríme, že áno.
Inak by sme tiež ocenili keby sa nabíjací konektor dal otvárať manuálnym tlačidlom umiestneným na volante či niekde na prístojnom paneli. Honda síce ponuka tri možnosti otvárania ale ani jeden nie je tak praktický ako spomínané chýbajúce manuálne tlačidlo. Pokiaľ chcete nabíjací konektor otvoriť tak musíte ísť do podmenu na dotykovom displeji alebo cez aplikáciu do mobilu alebo vybrať kľúče.
Obratná a ľahko ovládateľná
Honda e sa veľmi prijemne šoféruje. Auto je obratné a ľahko ovládateľné, pripadáte si akoby ste šoférovali motokáru. K tomu prispieva nielen nižšie ťažisko a nastavenie podvozka, priamejšie riadenie reagujúce okamžite na pootočenie volantom a jeho malý priemer otáčania (iba 8,60 metra) ale aj optimálne rozloženie hmotnosti v pomere 50: 50 na obe nápravy (nabíjanie a elektronika vpredu, akumulátor uprostred a elektromotor vzadu). Pritom chceme povedať, že jeho veľmi dobra ovládateľnosť nie je na úkor komfortu cestovania, resp. komfortu pruženia.
Ešte na záver by sme sa chceli zastaviť pri digitálnych spätných zrkadlách (zobrazujúcich zábery z kamier), ktoré nahrádzajú klasické vonkajšie bočné spätne zrkadla.
Zábery z kamier sú v reálnom čase prenášané na dve 6“ obrazovky umiestnené v rohoch prístrojovej dosky. Po pravde si musíte na používanie týchto –futuristicky riešených spätných zrkadiel –displejov zvyknúť. Pritom problém nerobí ani tak umiestnenie, to je v poriadku, ako skôr digitálny obraz, ktorý je predsa len iný ako reálny. My sme si nato nevedeli zvyknúť ani po týždni používania, možno iným to nebude vadiť vôbec a zvyknúť si bez problémov.
Nám k tomu nepohla ani možnosť nastavenia obrazu na klasicky alebo širokouhlý. Jeho výhodou je však, že aj pri daždivom počasí ostáva obraz čistý a pri šere v noci jasnejší a prehľadnejší ako pri klasických spätných zrkadlách. Ďalej dostal Honda e praktickú vychytávku: vnútorné spätne zrkadlo, do ktorého sa cez kameru premieta obraz za vozidlom. Je to praktické pokiaľ vám zakrývajú výhľad dozadu vyšší pasažieri alebo batožina naložená po strop.
Keď sme pri kamerách tak chceme povedať, že Honda e má 8 kamier, ktoré slúžia aj pri cúvaní zobrazujúce pohlaď nielen dopredu a dozadu ale aj do strán s 360 st. záberom. Tu sa nám tato technológia paradoxne osvedčila a pri civení sme využívali digitálny obraz na displeji umiestený v strede na prístrojovom paneli bez toho aby sme využívali spätné zrkadlá.
Inak tieto kamery s ďalšími senzormi využíva Honda e pri svojich bezpečnostných asistentov Honda Sensig.
Ide o viacero asistentov: napríklad má v ponuke okrem držanie vozidla v jazdnom pruhu, sledovania mŕtveho uhla či upozornenie pred zrážkou s chodcom aj také funkcie ako upozornenie na odjazd vozidla pred vami či protikolízny systém. Taktiež v rámci výbavy je k dispozícii parkovací systém s pozdĺžnym a priečnym parkovaním, ktorý však neraz zmätkoval a nepoukázal na voľné parkovacie miesto a „autopilot“ (resp. skôr kombinácia systému držania vozidla v jazdných pruhoch a adaptívneho tempomatu), ktorý zas neraz na digitálnom displeji pred vodičom upozorňoval, že máme držať ruky na volante, pritom tie ruky na volante boli 🙂
Plusy:
+ výborné jazdné vlastnosti
+ zaujímavý dizajn
+ hi-tech prístrojový panel
+ intuitívne multimédia
+ rozsah bezpečnostných asistentov
+ tichý interiér
+ slušná akcelerácia
Mínusy:
– menší kufor
– vyššia cena
– vyššia spotreba
Text +foto: Michal Pospíšil
Viac informácii ( kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky, …) nájdete v decembrovom vydaní časopisu Autotest.