Nový Ranger Raptor sa v Európe k prvým zákazníkom dostane na jeseň 2019.

  • Terénny Ranger Raptor z dielne divízie Ford Performance podporuje outdoorový životný štýl ľudí bažiacich po vzrušení, pričom dokáže aj v rýchlosti zvládnuť náročnejší terén.
  • K všestranným jazdným schopnostiach vozidla prispievajú: podvozok optimalizovaný na rýchlu terénnu jazdu., na mieru vytvorené zavesenie kolies a pneumatiky, motor EcoBlue s výkonom 213 koní a krútiacim momentom 500 Nm, 10-stupňová automatická prevodovka, ako aj systém Terrain Management System
  • Ford Ranger je najpredávanejším pick-upom v Európe. Za prvý štvrťrok 2019 predala automobilka Ford 13 600 týchto vozidiel, čo v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka predstavuje nárast o 15 percent.

Ford Ranger Raptor, ktorý vyvinula divízia Ford Performance, púta na prvý pohľad dominantným vzhľadom a pôsobivými rozmermi. Automobilovú verejnosť dokáže ohúriť nielen impozantným vzhľadom ale aj jazdným charakterom.

Tento kolos poháňa výkonný 2,0-litrový vznetový motor EcoBlue s dvomi turbodúchadlami, ktorý dosahuje výkon 213 koní a krútiaci moment 500 Nm kombinovaný s novou 10-stupňovou automatickou prevodovkou.

Drsný štýl tohto najlepšieho modelu Ranger podporuje podvozok od divízie Ford Performance optimalizovaný s ohľadom na rýchlu terénnu jazdu a všestranné jazdné schopnosti. Nový Ranger Raptor si zachováva DNA svojho predchodcu, pôvodného modelu Ford F-150 SVT Raptor, ktorý skončil tretí na rely Baja 1000 v roku 2008 ešte predtým, než sa v roku 2010 dostal do predaja v USA. Širší rozsah prevodových pomerov prináša lepšiu akceleráciu a citlivejšie reakcie, ako aj spotrebu paliva 8,9 l/100 km a emisie CO2 na úrovni 233 g/km ( podľa NEDC).

Superpevný vystužený rám podvozka modelu Ranger Raptor je postavený tak, aby odolával terénnej jazde s vysokou mierou nárazov. Využíva nízkolegované ocele s vysokou pevnosťou, aby vydržal neľútostné zaobchádzanie  v teréne.

Zavesenie kolies verzie Raptor bolo špeciálne spracované tak, aby zvládalo obávaný terén vo vysokej rýchlosti pri súčasnom zachovaní úplnej kontroly nad vozidlom a dokonalého komfortu. Prispieva k tomu o 150 mm širší rozchod kolies a o 51 mm vyššia svetlá výška než vo verzii Ranger XLT.

Tlmiče FOX s polohovo citlivým tlmením (Position Sensitive Damping) zabezpečujú v extrémnych situáciách vyššie tlmiace sily, čím vozidlo získava nebývalé terénne schopnosti, a v miernejších podmienkach zasa nižšie tlmiace sily, čo zaručuje hladšiu jazdu na spevnených cestách. Dráha predných tlmičov sa predĺžila o 32 percent a zadných tlmičov o 18 percent.

Vysokovýkonným tlmičom s priemerom 63,5 mm pomáhajú hliníkové priečne ramená, spoločne s vyčnievajúcimi výlismi v karosérii na upevnenie tlmičov vpredu. Nové na mieru vytvorené zavesenie zadných kolies s vinutými pružinami tlmičov využíva zabudovaný Wattov priamovod, vďaka čomu sa náprava môže pohybovať nahor a nadol s minimálnym bočným pohybom.

Brzdenie predných kolies zabezpečujú dvojpiestikové predné strmene, ktoré majú v porovnaní so štandardným pick-upom Ranger o 20 percent väčší priemer piestov (celkovo 51 mm), a odvetrávané kotúče s rozmermi 332 mm na 32 mm. Zvýšiť sa podarilo aj brzdný účinok na zadných kolesách, k čomu prispeli zadné strmene s priemerom 54 mm a odvetrávané kotúče s rozmermi 332 mm na 24 mm. Univerzálne pneumatiky BF Goodrich 285/70 R17 boli vyvinuté špeciálne pre Ranger Raptor.

Svetlá výška 283 mm a hĺbka brodenia 850 mm, predný nájazdový uhol 32,5 stupňa, ako aj prejazdový a zadný nájazdový uhol 24 stupňov dodávajú vozidlu pôsobivé všestranné jazdné schopnosti.

Okrem toho disponuje Ranger Raptor ochranou spodnej časti karosérie pred terénnymi prekážkami. Okrem štandardného spodného krytu motora a prevodovky modelu Ranger sa používa nový kryt podvozka vyrobený z ocele s vysokou pevnosťou a hrúbkou 2,3 mm, čo znamená, že je o 60 percent hrubší než štandardný kryt podvozka.

V modeli Ranger Raptor si vodiči môžu vyberať spomedzi šiestich režimov systému Terrain Management System, ktoré im pomáhajú zvládnuť širokú škálu terénov a jazdných situácií, a síce:

  • štandardný režim (Normal) – kladie dôraz na pohodlie, spotrebu paliva a jazdné správanie,
  • športový režim (Sport) – poskytuje citlivejšie riadenie a temperamentnejšiu jazdu po spevnených cestách,
  • režim tráva/štrk/sneh (Grass/Gravel/Snow) – je určený na bezpečnú a sebavedomú jazdu po šmykľavých a nerovných povrchoch v teréne,
  • režim blato/piesok (Mud/Sand) – vyladí reakcie vozidla tak, aby poskytovalo optimálny záber kolies a hnaciu silu na hlbokých a poddajných povrchoch ako sypký piesok a blato,
  • režimy jazdy po skalách (Rock) –  špeciálne určený pre pomalú jazdu v skalnatom teréne, kde je rozhodujúca plynulá kontrola nad vozidlom,
  • režim Baja – vyladí reakcie vozidla s ohľadom na rýchlu terénnu jazdu, presne podľa potreby jazdcov slávnej púštnej rely Baja.

Praktické technológie na dosah ruky

Výbavu modelu Ranger Raptor dodávajúce pohodlie a praktickosť na cestách aj mimo nich, zahŕňajú komunikačno-zábavný systém Ford SYNC 3, ktorý vodičom umožňuje obsluhovať audiosystém, navigáciu a pripojené inteligentné telefóny pomocou jednoduchých hlasových povelov na úrovni hovorovej reči. Systém ponúka služby Apple CarPlay a Android Auto™ bez dodatočných nákladov, a obsahuje tiež rozhranie SYNC na hlasovú aktiváciu celého radu aplikácií inteligentného telefónu.

Súčasťou systému je centrálny farebný dotykový displej s uhlopriečkou 8 palcov, ktorý môžete obsluhovať dotykovými gestami priblíženia a oddialenia prstov či potiahnutím prsta po obrazovke. Okrem toho zahŕňa technológiu satelitnej navigácie, ktorú najlepšie využijete pri terénnej jazde vo vzdialených oblastiach. Dokonca ponúka funkciu sledovania prejdenej trasy, ktorá vám zanecháva stopu pri skúmaní nezmapovaných oblastí. Technológia zabudovaného modemu FordPass Connect zabezpečuje pripojenie počas jazdy.

Za agresívnym dizajnom nového modelu Ranger Raptor stojí výkon a funkčnosť. K dispozícii je v modrej farbe Ford Performance Blue, červenej Colorado Red, čiernej Shadow Black, bielej Frozen White a sivej Conquer Grey s kontrastnými prvkami v sivom odtieni Dyno Grey.

Nová dramatická mriežka chladiča inšpirovaná prvým továrensky vyrobeným vysokovýkonným terénnym pick-upom na svete – modelom Ford F‑150 Raptor – dominuje priestoru medzi xenónovými svetlometmi na báze výbojok s vysokou svietivosťou a nad systémom nárazníka namontovanom na ráme. Predný nárazník, ktorý ponúka vysokú odolnosť počas jazdy v púšti, má v sebe zabudované nové hmlové svetlá typu LED s funkčnými kanálmi so vzduchovou clonou, ktoré vylepšujú prúdenie vzduchu okolo karosérie.

Nápadné predné blatníky lemované kompozitným materiálom pomáhajú zabrániť poškodeniu  pri používaní v teréne a umožňujú dlhšiu dráhu prepruženia a väčšie rozmery pneumatík. Bočné nástupné panely sú špeciálne navrhnuté tak, aby odlietavajúce kamene nenarážali do zadnej časti vozidla. Zároveň obsahujú body na odvádzanie piesku, blata a snehu.

Ranger Raptor je skutočný pracant. Do upraveného zadného nárazníka je zabudované ťažné zariadenie s ťažnou silou   2 500 kg. Dva predné odťahovacie háky dokážu zniesť záťaž 4 635 kg a dva zadné 3 863 kg. Pri navrhovaní ložnej plochy s rozmermi 1 575 mm na 1 743 mm mali tvorcovia na mysli víkendové prieskumné vozidlo, ktoré by dokázalo okrem pracovných nástrojov a zásob odviezť aj špinavé bicykle alebo vodný skúter. Dvere nákladového priestoru s asistentom zdvíhania poskytujú praktický prístup pomocou novej zostavy torznej tyče, vďaka čomu potrebuje majiteľ vozidla na ich zatvorenie vynaložiť o 66 percent menej sily.