Nový model Ford Kuga 3. generácie  je elegantné SUV s pôvabom Porsche, predovšetkým v športovo ladenej výbave ST-Line.

Ford Kuga je európsky bestseller. Od jeho uvedenia v roku 2008 sa predalo viac ako milión kusov. A to musíme povedať, že napriek jeho úspešnému predaju mal rad nedostatkov (nie práve moderný infotainment, vyššiu spotrebu, menší kufor, …), ktoré však Ford dokázal postupne odstraňovať  či už v rámci  modernizácii alebo pri samotnom uvedení druhej a nedávno novej, tretej generácie, ktorú práve podrobujeme v tomto článku hodnoteniu.

Atraktívny dizajn 

Viacerí nám určite dáte za pravdu, že jeho zjav pozostávajúci z prednej masky (vo výbave ST-Line s hustejším vzorovaným  ako má bežná verzia), prednými full-LED svetlometmi,  športovo  pôsobiacej siluety s oblými tvarmi so skosenými zadnými kufrovými dverami a nižšie položenou prednou  kapotou a vo verzii ST-Line aj s nižšou svetlou výškou 178 mm (bežná verzia 190 mm)  pripomína na pohlaď Porsche Cayenne.

K jeho atraktívnejšiemu vzhľadu a vizuálnej zmene, v porovnaní s predchodcom, prispela taktiež zmena rozmerov a samotných proporcii. Auto je dlhšie +89mm (taktiež v rázvore +20mm) a širšie +44mm, ale zároveň aj nižšie -23 mm.

Nový Ford Kuga ST-Line pripomína Porsche Cayenne

Takto vizuálne disponované auto si doslova pýta umiestniť  pod kapotu nielen bežný motor, ale aj nadupaný motor na spôsob hot-hatchov (resp. niečo na spôsob športového SUV modelu Škoda Kodiaq RS). Na to si však zatiaľ tí čo fandia športovejšie ladeným autám musia počkať, ak sa vôbec v čase znižovania emisii, toho niekedy vôbec dočkajú. Aj preto v ponuke nájdete iba benzínové a vznetové motory, vrátane mild-hybridu a plug-in hybridu zohľadňujúce sprísňujúce sa  emisné normy.

Vzdušnejší interiér

Interiér je v porovnaní predchodcom úplne nový. Na prvý pohľad vidíte, že tak ako Ford Focus tak aj nový Ford Kuga dostal štíhlejšiu  a menej zasahujúcu prístrojovú dosku do kabíny. A aj vďaka tomu, nielen vďaka nárastu rozmerov, vnímate viac miesta na predných sedadlách so vzdušnejším pocitom.

Pre tých čo mali možnosť sa zviesť vo Focuse, resp. ho už majú  zaparkovaný doma si pri presadení do novej Kugy nebudú musieť v kokpite vodiča na nič nové zvykať, nakoľko je prakticky takmer zhodný s Focusom.

Dizajn prístrojového panela s 8“ dotykovou obrazovkou so systémom SYNC3 a rozmiestnenie ovládačov a ukazovateľov  je taktiež obdobné ako v novom Focuse. SYNC3, ktorý už ma niečo za sebou,  odoláva času vďaka prehľadnej grafiku, dobrej čitateľnosti, prehľadnom menu a promptnej odozve. Konektivitu dopĺňajú Apple CarPlay a Android Auto.

Inak 8“ dotyková obrazovka, ktorá bola veľkosťou vo Focuse v poriadku, nám pripadala na väčšom  pracovisku vodiča v Kuge trochu stratená. V tomto prípade by sme ocenili väčšiu obrazovku s miernym pootočením k vodičovi.

Nový Ford Kuga ST-Line- prístrojová doska

Veľmi podarený je veniec volantu (pre verziu ST-Line má hrubší veniec),  ktorý skvele padne do rúk a  12-palcový digitálny prístrojový displej, ktorý napodobňuje klasické budíky. Má niekoľko zobrazení, ktoré však viete upraviť prakticky len pri voľbe jazdných režimov.

Je chvályhodné, že Ford pri uvedení nového modelu Ford Kuga nešiel cestou, ako je v poslednej dobe obvyklé,  a to presunutím obsluhy viacerých funkcii, vrátane klimatizácie, zo stredovej konzoly na dotykový displej. Tu je k dispozícii na stredovej konzole  samostatná lišta s ovládaním klimatizácie.

K nastavovaniu stupňov teploty sú k dispozícii  pre dvojzónovu klímu dva veľké  otočné ovládače, a pre voľbu smeru vetrania či sily je  viacero manuálnych tlačidiel. Veľmi praktická je vychytávka pri funkcii „auto“, ktorá sa da nastaviť na tri stupne „rýchlosti“. Trojzónova klimatizácia nie je k dispozícii, vzadu na stredovom tuneli sú ovládače vyhrievania sedadiel a prípojky na notebook.

K čomu však máme pripomienku je umiestnenie manuálnych tlačidiel pod obrazovkou. Okrem tlačidla cúvacej kamery, vyhľadávania staníc a hlasitosti nastavenia radia či multimédia, by sme ešte privítali aj manuálne tlačidla na vstup de menu, alebo  napríklad rádia, navigácie či telefónu. Tie nájdete iba na dotykovom displeji v jeho spodnej časti.

Porovnanie s “bežnou” verziou a predošlou generáciou  

ModelNová KugaNová Kuga ST-Line„Stará“ Kuga 4x4
Dĺžka (mm)4 6144 6264 524
Šírka (mm)1 8831 8831 839
Výška (mm)1 6781 6661 689
Rázvor (mm)2 7102 7102 690
Rozchod vpredu (mm)1 5971 5991 563
Rozchod vzadu (mm)1 5881 5901 565
Kufor (l)475-645475-645456
Offroadové parametre
Nájazdový uhol vpredu (st.)19.11821.2
Nájazdový uhol vzadu (st.)23.622.627.7
Svetlá výška(mm)191178196
Svetlá výška so zaťažením minimum (mm)146137-

Vzadu nadpriemerne veľa miesta

Z nárastu rozmerov karosérie  profitovala aj veľkosť interiéru. Posádka si dokáže užiť nadmieru voľnosti nielen vpredu, ale aj vzadu. Rázvor síce vzrástol iba o 20mm, ale na zadných sedadlách majú pasažieri až o 55 mm viac miesta pre kolená. Taktiež vďaka širšej kabíne majú o 22 milimetrov  viac miesta v oblasti ramien  a 36 milimetrov v panvovej oblasti. A hoci je celková výška novej Kugy o 23 milimetrov nižšia, vodič a spolujazdec si užívajú o 13 milimetrov viac voľnosti pre hlavu od stropu a cestujúci vzadu dokonca o 35mm.

K celkovému vysokému pohodliu cestovania prispieva nielen vzdušný a väčší vnútorný priestor, ale aj pohodlné sedadlá, vzadu sú dokonca posuvné a operadlá polohovateľné. Vďaka tomu si nájdu pohodlné sedenie rôzne typy postáv. Pre viacčlenne rodiny je dobrou správou, že sa na zadných sedadlách zmestia vedľa seba tri detské sedačky.

Vďaka vyššiemu posedu a veľkému preskleniu okien s nižšie položenou spodnou hranou okien nemáte vzadu pocit, že sedíte ako „utopený“. Je skrátka fajn keď aj zo zadných sedadiel máte dobrý výhľad a viete vďaka tomu čo sa deje pred autom na ceste.

Vystupovanie a nastupovanie je pohodlné, tak ako sa od vyššie postaveného vozidla typu SUV očakáva. Dvere sa otvárajú do veľkého uhla a pri ich otváraní príde vhod vyskakovacia gumená ochrana dverí (viď foto), ktorá zabraní pri neopatrnom otváraní poškodeniu vedľa stojaceho auta a samozrejme samotných dverí.

K tomu aby ste si nezašpinili nohavice pri vystupovaní  cez široké prahy dverí prispieva ich prekrytie spodnou častou dverí – v tomto prípade to však v praxi nefungovalo k úplnej spokojnosti. Prahy dverí pri  daždivom počasí či pri prejazde po poľnej, rozmáčanej ceste neostávali úplne čisté. Zrejme by tomu napomohla v spodnej časti dverí natiahnuť niečo ako  gumené tesnenie.

Väčší kufor a lepšia variabilita   

K lepšej variabilite prepravy osôb a batožiny prispievajú spomínane pozdĺžne  posuvné zadné sedadlá v pomere  jedna ku dvom. Pri ich posunutí dopredu získate viac batožinového priestoru, naopak pri posunutí dozadu viac voľnosti pre nohy.

Nový Ford Kuga ST-Line- kufor

Kufor v základnom 5- miestnom usporiadaní pri posunutí zadných sedadiel úplne dozadu disponuje objemom  475 litrami (predchodca 456 litrov). Zväčšiť je ho možné, na rozdiel od predchodcu,  posunutím zadných sedadiel do prednej polohy na 645 litrov a sklopením zadných operadiel na 1534 litrov (po strop). Sklopiť zadné sedadla je možné aj priamo z kufra.

Pri nakladaní batožiny oceníte veľký vstupný otvor a na typ SUV prijemne nízky nakladací prah kufra 702 mm, na čo však budete možno frflať je lacno pôsobiaca roletka pripnutá k vnútru kufrovým dverám. Pod podlahou je dojazdová rezerva. Chyba otvor  na zadných sedadlách na prepravu dlhších predmetov.

Vyvážené jazdné vlastnosti

Nový Ford Kuga je prvým modelom SUV od spoločnosti Ford, ktorý je postavený na podvozkovej platforme  C2 navrhnutej pre globálne využitie – na ktorej je založený aj súčasný Ford Focus. Táto platforma umožnila úsporu hmotnosti až 90 kilogramov.

Úbytok na hmotnosti v porovnaní s predošlou generáciou a nižšie postavený podvozok vo verzii ST-Line 178 mm má pozitívny dopad na ovládateľnosť a stabilitu v zákrutách. Poteší, že naladenie podvozka do veľkej miery zvláda nielen nároky na športovejšiu jazdu, ale aj zároveň na absorpciu nerovností. Tu by sme chceli oceniť fakt, že testovaný Ford Kuga  sa nedal rozhádzať pri jazde v zákrutách ani na hrboľatom a nerovnom povrchu.

Porovnanie konkurenciou a predošlou generáciou 

Model (4x4)Nová Kuga ST-Line„Stará“ KugaHonda CR-VHyundai TucsonKia SportageŠkoda KodiaqVW Tiguan
Motor2,0TDCI2,0 TDCI2.0 i-MMD Hybrid2.0CRDi2.0CRDi2.0 TDI2.0TDI
Výkon (kW)140110135136136110140
Prevodovka8A6Ae-CVT6A6A7A7A
Zrýchlenie 0-100km/h (s)8.710.79.29.89.89.57.9
Spotreba test (l/100km)6.77.877.67.37.17.2
Karoséria
Dĺžka(mm)4 6264 5704 6004 4754 4804 6974 486
Šírka (mm)1 8831 8391 8551 8501 8551 8821 839
Výška (mm)1 6661 6891 6891 6551 7501 6811 643
Rázvor(mm)2 7102 6902 6632 6702 6702 7902 677
Kufor(l)475-645456497513503650-835465
Výška nakladacej hrany(mm)710720665740740775745
Voľnosť pre kolená vzadu (mm)695-845795820810790645-835790
Voľnosť pre hlavu vzadu (mm)9539409509289781002975
Offroadové parametre
Nájazdový uhol predný (°)18211817171918
Nájazdový uhol zadný (°)23282224241625
Svetlá výška (mm)178196170165175188200

V teréne to už však nie je tak slávne aj napriek pohonu 4×4–jeho prejazd, resp. offroadové ambície sú limitované svetlou výškou 178 mm (pri plnom zaťažení iba 136mm), ktorá je nižšia ako má bežná aktuálna verzia 191mm (rovnaká ako predošlá generácia s 190 mm 4×2, resp. 196 mm 4×4). V zhoršených adhéznych podmienkach je nápomocný volič režimov jazdy, ktorý okrem „bežných“ režimov Normal, Eko a Sport umožňuje zvoliť aj špecifické programy: „klzký povrch“, „hlboký sneh“ či „piesok“ s rôznym nastavím charakteristiky motora, 8-st. automat. prevodovky a pohonu 4×4.

Pružný a úsporný motor  

Nový Ford Kuga poháňala veľmi dobre odhlučnená, najvýkonnejšia vznetová pohonná jednotka 2,0 TDCI  s max. výkonom 140kW/190k a max. krútiacim momentom 400Nm spriahnutá s 8-st. automatikou prevodovkou. Takto disponovaná Kuga preukazuje veľmi dobré  jazdné výkony, hlavne obdivuhodnú dávku pružnosti, sily a ochoty do zrýchľovania už od spodných otáčok. Súhra 8-st. automatickej a turbodieslového agregátu je chvályhodná, aj keď niekedy pri rozjazdoch z miesta by mohla pracovať mäkšie  bez skokovitého prejavu.

Nový Ford Kuga ST-Line

Inak sme mali len a len slova chvály na  prácu 8-st.automtickej prevodovky, ktorá prispieva nielen  k príkladnému využívania výkonového potenciálu motora, ale aj  veľmi ústretovej spotrebe. Mix v teste 6,7 l/100km patrí v danom segmente s obdobnou motorizáciou k najnižším (viď. tabuľka). Len pre porovnanie: predošlá  generácia, ktorú sme testovali s menej výkonným motorom 2.0 TDI 110kW 4×4 vykazovala v kombinovanom režime spotrebu v  teste 7,8 litra na 100km ( je však pravda, že test sme absolvovali v náročnejších zimných podmienkach).

Inak pokiaľ s nim jazdite ekonomicky tak nie je problém jazdiť aj na úrovni  6 litrov/100km čo je vzhľadom na SUV vozidlo s pohonom všetkých štyroch kolies veľmi nízka hodnota.

Plusy

+ zaujímavý dizajn
+ pružný agregát
+ nízka spotreba
+ na daný typ auta dobrá ovládateľnosť
+ variabilita, posuvné zadné sedadlá
+ priestranný a vzdušný interiér
+ všestrannosť, pohon 4×4
+ objem kufra
+ odhlučnenie kabíny
+ výbava

Mínusy

– pri výjazde mimo pevnej vozovky znížená svetlá výška
– chýbajúci otvor  na zadných sedadlách na prepravu dlhších predmetov

                                                                                             Text+foto:  Michal Pospíšil

Viac informácii ( kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, samotnú cenu,  ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky,  …) nájdete v novembrovom vydaní časopisu Autotest.