Ford Focus kombi so športovou úpravou ST nestratil nič zo svojich úžitkových vlastností.
Modely Focus s označením ST, čo znamená Sport Technologies, sa prezentujú v porovnaní s bežným modelom Focus viacerými úpravami na exteriéri a v interiéri. Na prvý pohlaď sa vyníma výrazná atraktívna oranžová farba, odlišné nárazníky, zadný spojler, zliatinové kolesá osadené nízkoprofilovými pneumatikami 235/40 R18, zaujímavo tvarovaný výfuk, a v interiéri športové sedadlá Recaro s výrazným tvarovaním a skvelou bočnou oporou v zákrutách. Ďalej hliníkové pedále, ciferníky rýchlomeru a otáčok, kovové lišty prahov. Samozrejme, pre potencionálnych športovo založených záujemcova je najväčším lákadlom výkonná pohonná jednotka. Predošlú verziu poháňal päťvalcový 2,5 liter s turbom s max. výkonom 225k a max. krútiacim momentom 320 Nm vynímajúci sa nielen jazdnou dynamikou, ale aj hutným zvukom à la 5 valec. Aktuálna verzia využíva na pohon štvorvalcový benzínový turbomtor s vyšším (+25k)max. výkonom 250k(184Kw)/5500 ot.min-1 a max. krútiacim momentom 360,Nm/1750-4500 ot.min-1, ktorý spĺňa vo vrchovatej miere nároky na dynamiku. V kabíne po naštartovaní prekvapí na štvorvalcový typ motora nečakane hutným zvukom,(za to vďačí tzv. zvukovodu). Plusom 2,0- litra je nižšia hmotnosť v porovnaní s 2,5litrovým 5-valcom. Vďaka tomu je menšia záťaž na prednú nápravu a menší sklon na nedotáčavé správanie.
Po usadení za volant (hrubší veniec) do dvojfarebných výrazne tvarovaných sedadiel Recaro vám padne zrak na „budíky“ teplomeru a tlaku oleja a tlaku turbodúchadla umiestnené na prístrojovom paneli. Tak ako sa na sport patrí! Po bezklúčovom naštartovaní a ostrom stlačení plyn pedálu a radení rýchlostných stupňov vás ohúri prejav a potenciál dvojlitrového benzínového turbomotora, ktorý v civilnej premávke nemáte vlastne ani kde naplno vyskúšať. Pri dravom zrýchľovaní, už na druhom-treťom rýchlostnom stupni 6-st. manuálnej prevodovky za pár sekúnd dosiahnete povolenú max. rýchlosť. (z 0-100 km/h za 6,4 s). Naopak, pokiaľ potrebujete náhle znížiť rýchlosť, tak sa bez problémov môžete spoľahnúť na účinne brzdy s výrazným nástupom. Športovo založený vodič ocení neskutočný ťah a výraznú chuť do zrýchľovania v širokom pasme otáčok, ktorý pri bežných kombi modeloch v tomto segmente aj s výkonnejšími agregátmi je nemysliteľný. To však platí aj v negatívnom zmysle slova. Čo tým myslíme? No, že každá sranda niečo stojí a tou je nielen vyššia cena vozidla vybavená takýmto agregátom, ale aj výrazne vyššia spotreba – pri razantnej zjazde sa dostanete ľahko na 10-15 litrov. Pri ustálenej 130 km/h však klesne na prijateľných 8,7 l/100 km a mimo mesta na okreskách až takmer na hranicu 7 litrov. My sme v teste spotrebovali 10,4 litrov/100 km. To je však na hot hatch/combi s takýmto typom motorizácie normálna hodnota. Za ten zážitok to však určite stojí.
Výkonnému motoru skvele sekunduje charakter podvozku a riadenia. Športovo tuhé riadenie s degresívnym posilňovačom riadenia s výraznou spätnou väzbou a pevné naladenie podvozku zaručujúce na jednej strane výbornú ovládateľnosť a stabilitu a na druhej pre posádku dostatočný komfort cestovania. A to je skvelou vizitkou športovej verzie Focus ST kombi . Pred samotným testom sme sa obávali ako sa vyrovná s protichodnými požiadavkami na šport a úžitkovosť. Tu však môžeme povedať, že si kupuje zákazník akoby dve autá v jednom. Je to niečo úžasné – na jednej strane uspokojiť nároky na prepravu rodiny a na druhej mať pod zadkom čistokrvný hot hatch. Focus ST skrátka aj vo verzii combi splní vysoké nároky na radosť z jazdy. Kufor pri rezkej jazde v podstate ani necítite, samozrejme, pokiaľ ho nenaložíte. Nedotáčavé správanie je potlačene výrazne do úzadia, v zákrutách prichádza na pomoc nielen samotné pevné vyladenie podvozku, ale aj el. systém e TCV – obdoba „el. diferenciálu“, ktorý pribrzďuje vnútorné predné koleso a tým zmenšuje prirodzenú nedočkavosť vozidla s predným náhonom. Poznamenať ešte musíme, že pri využívaní potenciálu pohonnej jednotky je nutné rátať, hlavne na nerovnom povrchu s pevnejším držaním volantu. Skrátka, aj keď nie výrazne, ale do určitej miery si treba rátať s tým, že volant si rád v takomto režime jazdy potiahne za ruky. Podmienky na prepravu batožiny v športovej verzii ST sú rovnaké ako pri bežnej verzii modelu Focus kombi. Pri základnom päťmiestnom usporiadaní naložíte do kufra 476 litrov, (bez rezervy 490 litrov), resp. po sklopení zadných sedadiel 1502 litrov. To nie sú síce hodnoty na úrovni Octavie kombi a VW Golfu Variant, ale praktický tvar a rovná podlaha umožňujú jeho dobru využiteľnosť.
MOTOR | |
Typ | Zážihový, turbo |
Počet valcov/ventilov | R4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1999 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | – |
Stupeň kompresie | – |
Max. výkon k (kW) ot min-1 | -(184)/5500 |
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) | 360/1750-4500 |
Pohon | predných kolies |
Prevodovka | 6. st. manuál |
PODVOZOK | |
Predná náprava | McPherson |
Zadná náprava | viacprvková |
Riadenie | s el. posilňovačom s variabilným účinkom |
Priemer otáčania (m) | 11,0 |
Brzdy vpredu | kotúčové chladené |
vzadu | kotúčové |
Pneumatiky | 235/40 R18 |
KAROSÉRIA | |
Typ karosérie | 5-miestna, kombi |
Dĺžka – šírka – výška (mm) | 4566 – 1823 – 1505 |
Rázvor (mm) | 2648 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | -/- |
Svetlá výška (mm) | – |
Objem batož. priestoru (l) | 490/1270 |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1386 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 664 |
Celková hmotnosť (kg) | 2050 |
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu |
|
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla | 980 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1460 |
Vnútorná šírka minimum | – |
Vzdialenosť sedák – strop min./max. | 976/1035 |
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. | 300/326 |
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel | |
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo | 765 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1418 |
Vnútorná šírka minimum | – |
Vzdialenosť sedák – strop | 927 |
Vzdialenosť podlaha – sedák | 360 |
Dĺžka predný sedák | 535 |
Dĺžka zadný sedák | 484 |
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: | ÁNO |
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA Udávané (výrobca) |
|
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 6,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 248 |
Spotreba mesto (l/100 km) | 9,9 |
Spotreba mimo mesta (l/100 km) | 5,6 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 7,2 |
Emisie CO2 (kg.km-1) | 169 |
Namerané | |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h | 6,4 |
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) | 6,5 |
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) | 8,7 |
Spotreba v teste mesto (l/100 km) | 11,6 |
Spotreba v teste priemer (l/100 km) | 10,4 |
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m) | – |
CENA MODELU OD (€ s DPH) | 13 590 |
CENA VERZIE OD (€ s DPH) | 28 190 |
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) | 28 190 |
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s. | |
Havarijné, poškodenie, lúpež (5% spoluúčasť min. 133€, s 30% bonusom) | 705 |
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) | 364 |
Registračný poplatok (€) | 1697 |
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 4553 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 7045 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 7884 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 14 780 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 11 445 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 19 471 |
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 12 753 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 15 245 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 18 584 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 25 480 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 23 415 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 32 671 |
Cena PHM (€/liter) | 1,450 |
Normohodina (€ s DPH) | 29,38 |
Gar. kontroly (km) | 20 000 |
Výmena oleja (km) | 20 000 |
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH) | |
Predná kapota | 318 |
Predný blatník | 133 |
Svetlomet. + smerovka | 788 |
Spätné zrkadlo el. | 221 |
Predný nárazník | 464 |
Predný tlmič | 158 |
Predné brzdové platničky | 148 |
ZÁRUKA (roky) | |
Prehrdzavenie karosérie | 12 |
Lak | 2 |
Na celé auto | 4 |
Motor a mechanické časti | 4 |
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH) | |
Po 1. roku 30.000 km | 20 000 |
Po 2. roku 60.000 km | 17 500 |
Po 3. roku 90.000 km | 15 000 |
PLUSY |
atraktívny športový vzhľad |
silný a výkonný motor |
veľmi dobré jazdné vlastnosti |
presné ostré radenie s progresívnym posilňovačom riadenia |
pevná a robustná karoséria |
sedadlá Recaro |
vypínateľné ESP |
zvuk agregátu |
MÍNUSY |
relatívne vyššia spotreba, kratší dojazd |
relatívne vyššia cena |
v porovnaní s konkurenciou (Škoda Octavia, VW Golf) menší kufor |
menší rajd kolies, absencia mechanického samosvoru |