Citroën C4 je v ponuke s benzínovým, naftovým a plne elektrickým pohonom. My sme mali na test ako prvú verziu,  naftovú motorizáciou C4 BlueHDi 130, teraz po nejakom čase sme dostali aj verziu s benzínovou pohonnou jednotkou PureTech 130.

Pod označením PureTech 130 sa skrýva preplňovaný trojvalec s objemom 1199 ccm s max. výkonom 96 kW (131k) a 230Nm, ktorý bol spriahnutý s 8-st. automatickou prevodovkou od Aisinu. Motor sa štartuje stlačením štartovacieho tlačidla (za príplatok 400€, štandardne je v ponuke až v najvyššej výbave Shine), ktorý však nemilo prekvapí, že reaguje až na pevné a dlhšie stlačenie. Zvyknutí sme z iných modelov, že stačí ľahké a krátke stlačenie a motor naskočí. Tu musíte ovládač podržať (stlačiť) dlhšie. Je to otravné. To isté platí pre malý prepínač automatickej prevodovky zapustenej v stredovom tuneli, pomocou ktorého sa radí (volí) poloha D, R, N, M či P. Tu taktiež pri obsluhe nestačí mierne zatiahnutie alebo stlačenie, ale je potrebné dlhšie a pevnejšie potiahnutie či stlačenie.

Dobrá súhra motora a 8-st. automatu

Súhra motora a 8-st. automatu je v prevažnej miere pri bežnej jazde bez pripomienok. Automat radí plynule a rýchlostné stupne volí akoby intuitívne podľa potrieb v danej situácii či už napríklad pri letmom predbiehaní alebo pri rozbehnutí na križovatke z miesta.

Rozjazd s tou prevodovkou je plynulý bez náznakov skokovitého chovania. Jeho jemné rozchádzanie oceníte hlavne pri parkovaní. Pokiaľ potrebujete sa pohýnať v stiesnených garážových priestoroch po „centimetroch“, tak to zvládnete bez strestu a v pohode bez toho, aby auto poskakovalo.

K úplnej spokojnosti nám však chýbala niekedy pri rozbiehaní alebo zmene tempa jazdy predsa len živšia odozva motora na stlačenie plynového pedála a od 8-st. dvojspojkovej prevodovky väčšia  promptnosť (a to aj v režime Sport). Pokiaľ by vám logika a spôsob radenia 8-st. automat nevyhovovala, alebo sa vám nechce spoliehať iba na automatické radenie, tak je možnosť voľby rýchlostných stupňov manuálnym radením páčkami pod volantom.

Motor PureTech 130: optimálna voľba

Benzínový motor PureTech  130 spĺňa to, čo od takéhoto typu motora s týmto výkonom očakávate. Ide o  stredne výkonnú verziu, nakoľko sú v ponuke ešte dva motory, jeden slabší PureTech 100 a jeden výkonnejší PureTech 155. Túto verziu so stredným výkonom 96 kW vidíme ako ideálnu voľbu s dobrým pomerom medzi cenou, spotrebou a výkonom. Je pomerne kultivovaný, neobťažuje trojvalcovým vrčaním a poskytuje aj vďaka pomerne nízkej pohotovostnej hmotnosti 1289 kg uvedeného vozidla pre bežné jazdenie viac ako postačujúce jazdné výkony a zároveň ústretovú spotrebu (mix 6,6 litra/100km). Objem palivovej nádrže je na dnešnú dobu pomerne velkorysý, 50 litrov.

Citroën C4 PureTECH 130Ešte chceme spomenúť, že na úroveň spotreby a reakciu motora má vplyv aj nastavenie režimov jazdy (Sport, Eco a Normal). V režime Eco sú reakcie citeľne letargickejšie na stlačenie plynového pedála, naopak, v Sporte promptnejšie (s podržaním motora vo vyšších otáčkach), ale nie výraznejšie. Z toho je jasné, že nároky na promptnejšiu odozvu a držanie motora dlhšie v otáčkach sa odrazí aj j na vyššej spotrebe, v tomto prípade však nie výrazne vyššej. A naopak to platí s nižšou spotrebou aj pre jazdu v režime Eco.

Tlmiče pruženia s progresívnymi hydraulickými dorazmi

A ako sa s autom jazdí? Veľmi dobre, auto je stabilné a zároveň nadpriemerne komfortné  – jeho vyšší podvozok (156 mm) a mäkšie odpruženie v porovnaní s konkurenčnými hatchbackmi nezadáva dôvod na menej isté či nebodaj nestabilné správanie v zákrutách, aj keď treba rátať pri rýchlejšej jazde s určitou mierou plavnosti a nedotáčavosti. Ak preferujete športovú jazdu tak C4 nebude to pravé orechové, pokiaľ sa vám však páči pohodová jazda tak ste na správnej adrese.

Naladenie podvozka nám prekvapujúco pripadlo pocitovo mäkšie ako pri dieslovej verzii BlueHDI 130, ktoré sme mali nedávno taktiež  na test. Podvozok dokáže filtrovať bez problémov nerovnosti. Auto dokonca dokáže preletieť aj cez väčšie nerovnosti či diery (s väčšou suverenitou ako celý rad kompaktov a aj ako XCeed) bez toho, aby došlo k výraznejšiemu rázu od kolies do kabíny. Za to vďačí štandardne (okrem motorizácie PureTech 100) dodávanému odpruženiu s progresívnymi hydraulickými dorazmi a aj 18“ pneumatikám s netradične vyšším profilom (195/60). Tu aj na rozbitej ceste sa dobre ovláda a aj napriek tomu, že má jednoduchú zadnú nápravu, ostáva pri prejazde zákrutami dostatočne stabilné. Len pri prejazde zákrutami s priečnymi nerovnostiami môže dôjsť k miernenú odskočeniu zadných kolies.

K celkovej pohode a bezpečnosti pri šoférovaní prispieva aj celý rad asistenčných systémov – ako napríklad adaptívny tempomat, asistent pre jazdu v pruhoch či núdzové brzdenie. Pri parkovaní prídu vhod aj cúvacie kamery s 360° zobrazením a v prípade potreby aj možnosť, že dokáže sám zaparkovať.

Zaujímavý exteriér

Mix zvýšenej stavby so zvýšenou svetlou výškou à la SUV a zadnou časťou vozidla s klesajúcou strechou pripomínajúcou kupé je na pohľad veľmi zaujímavý. Jeho vzhľad s typom karosérie SUV/kupé patrí k osvieženiu automobilového trhu. V tomto prípade k pozitívnemu hodnoteniu vzhľadu prispieva aj zaujímavá farba karosérie-bledomodrá metalíza, presklená strecha a efektné 18“ zliatinové disky kolies.

Pritom je však pravda, že mnohým zároveň popri obdive nad týmto typom karosérie napadne otázka: Ako je na tom s praktickosťou, t.j. ako je na tom nový Citroën C4 s veľkosťou vnútorného a batožinového priestoru?

Dostatok voľnosti vo všetkých smeroch

Hlavne im napadne, že pri takomto type auta na zadných sedadlách asi budú musieť dospelí cestujúci kvôli klesajúcej streche sedieť skrčení. Tu to však na naše prekvapenie pre nový Citroën C4 v podstate neplatí. Len pre predstavu: keď si sadne 1,75 metra vysoký pasažier dozadu za seba, tak mu ešte ostane voľnosť pre hlavu od stropu 70 mm (takmer rovnaká ako ma Focus či Astra).

Citroën C4 zadne sedackyTo znamená, že by si mal ešte v pohode dozadu sadnúť cca 1,85 m vysoký človek bez toho, aby mal hlavu opretú o strop. Taktiež sa nebude musieť rovnako vysoký pasažier obmedzovať pre kolená. Voľnosť pre kolená pre 1,75 metra vysokého človeka, pokiaľ si sadne „za seba“, je totiž 80 mm (od kolien po predné operadlo) čo je opäť hodnota, ktorá poskytuje dostatok voľnosti pre kolená aj pri usadení vyšších cestujúcich.

Tieto namerané údaje ukazujú, že nový Citroën poskytuje pre kolená a hlavu voľnosť rovnakú, resp. dokonca v niektorých parametroch v porovnaní s niektorými konkurentami (hatchbackmi) aj lepšiu. To platí aj pre šírku v lakťoch (viď. tabuľka porovnania rozmerov). S čím sa však budú musieť vyššie postavy, resp. skôr dlhonohí cestujúci zmieriť, je horšia opora pre stehná v dôsledku kratších sedákov vzadu, hlavne v strede, kde ešte navyše zasahuje do oblasti chodidiel relatívne vyšší stredový tunel, napriek tomu, že uvedený model nemá v ponuke pohon 4×4.

Inak sedadlá poskytujú slušný komfort, príjemným, ani nie príliš mäkko, ani nie príliš pevno, tak akurát príjemne pohodlným vystlaním – toto by sme dali ako za vzor aj pre mnohých konkurentov, akoby mali byť sedadlá vystlané. Vpredu možno tým športovejšie založeným bude chýbať pri dynamickejšej jazde lepšia opora v zákrutách, nakoľko sedadlá sú nezvykle ploché bez výraznejšieho bočného vedenia (pri bežnej jazde však vďaka tomu, že sa človek do nich trošku zaborí, tak mu poskytnú dostatočnú oporu) a vzadu pre vyššie postavy spomínaná lepšia opora pre stehná.

Optimálny posed za volantom

V pozícii šoféra sme ocenili optimálny posed a dobre do rúk padnúci volant. K tomu prispieva nielen rozsah nastavenia samotného sedadla, ale aj väčší rozsah nastavenia volantu, vďaka čomu si nájdu rôzne veľké postavy optimálny posed za volantom. Inak volant dostáva pochvalu aj za veľkosť a tvar so sploštenou vrchnou a spodnou častou, ktorý takto nie je príliš veľký ako mal predošlý model C4, ale ani nie príliš malý ako má Peugeot 308, je tak akurát.

Výhľad dopredu a do strán je z pozície vodiča v podstate rovnaký ako v hatchbacku (nemáte pocit, že sedíte vo vyššie postavenom aute), len výhľad dozadu cez zadné okno zasadené na skosenejších kufrových dverách, navyše v strednej časti na šírku prekryté zadným spojlerom, nie je práve najlepší. Pri podmienkach jazdy za dažďa, resp. keď je zadné okno zapršané, je tento výhľad ešte sťaženejší, nakoľko na zotretie okna od dažďovej vody alebo znečistenia nie je k dispozícii zadný stierač, ktorý sa tam asi nedostal kvôli zadnému krídlu.

Citroën C4 interierPraktické pracovisko vodiča

Ten, kto očakáva vyšperkovaný interiér v duchu exteriéru, možno bude sklamaný, nakoľko tu už dizajnéri skôr vsadili na konzervatívnejší prístup. Nám sa však veľmi páčil. Oceňujeme jednoduché, ale zároveň dizajnovo vydarené tvary prístrojového panela a praktickú obsluhu 10“ dotykovej obrazovky infotainmentu s dvomi manuálnymi tlačidlami na priamy vstup do menu a otočným ovládačom na nastavenie hlasitosti audiosústavy (ten by mohol byť však umiestený bližšie v dosahu vodiča na ľavej strane obrazovky a nie na pravej ďalej od vodiča) a lištou manuálnych tlačidiel klimatizácie umiestnenou pod uvedenou dotykovou obrazovkou.

10“ dotyková obrazovka infotainmentu síce neoslní grafikou ani nejak extra rýchlymi reakciami, ale prehľadnou grafikou, a tým pádom aj jednoduchou obsluhou určite áno. Čo zaujme, je aj minimalistický prístup pri tvorbe digitálneho prístrojového štítu a voliča automatickej prevodovky typu shift-by-wire, ktorý je vložený do stredového tunela. Za príplatok je možné, tak ako náš testovaný exemplár, vybaviť head-up displejom, ktorý informácie o rýchlosti či navigácie (rovnaké ako sú na prístrojovom paneli) premieta výrazne a jasne cez výsuvné sklíčko na čelné sklo.

Silnou stránkou tohto modelu sú odkladacie priestory, kde okrem odkladacích priestorov pre poháre či rôzne veci  na stredovom tuneli máte okrem obvyklej jednej plochy pre mobil mate dve odkladacie plochy: Jednu pre mobil s bezdrôtovú nabíjačkou a USB-C konektormi a pod ňou druhú s gumeným povrchom (a pod ňou ešte menší schovaný ďalší  odkladací priestor). Klobúk dole! Množstvo mäkčených plastov nevyniká z priemeru, je tu aj kopa tvrdých plastov, ale ich rôzna textúra a kvalitné spracovanie dodávajú interiéru na solídnosti.

Jednoduchšie nastupovanie a vystupovanie

Plusom tohto typu vozidiel s vyššou svetlou výškou, a tým pádom aj vyššie položenými sedadlami, je jednoduchšie nastupovanie a vystupovanie ako v prípade hathbacku s nižšie umiestnenými sedadlami. Čo je pre mnohých potencionálnych záujemcov o autá významná prednosť, predsa len každý nemá rád telocvik, hlavne pri vystupovaní v podobe vyhrabávania sa z nižšieho posedu na spôsob kompaktov.

Tu je to však v pohode, tak ako sme zvyknutí v prípade ostatných vyššie postavených modelov typu crossover či SUV modelov. Aj keď pri vystupovaní treba rátať s miernou prekážkou, t.j. s vyššie vytiahnutými prahmi dverí, ktoré našťastie nie sú tak široké ako býva neraz pri viacerých iných SUV modeloch zvykom. Taktiež poteší, že spodná časť prahov je úplne prekrytá spodnou časťou dverí pred znečistením. Je to praktické a oceníte to, keď budete vystupovať a neznečistíte si nohavice o prípadne zablatené či inak znečistené auto.

Citroën C4 kuforPri otvorení batožinových dverí sa ukáže nie príliš veľký, dosť plytký kufor. Toto nie príliš lichotivé konštatovanie však platí len pri využití dvojitej podlahy, ktorá síce zmenší objem kufra, ale pre denné používanie, napríklad pri nakúpe potravín a nakladaní do kufra, poskytuje lepší prístup a praktickejšie prepravné podmienky.

Pokiaľ potrebujete prepraviť väčšiu batožinu, napríklad dve cestovné tašky aj s kočíkom, tak je možné objem zväčšiť odkrytím dvojitej podlahy, pod ktorou sa skrýva ešte ďalší pomerne veľký priestor alebo sklopiť zadné sedadlá v pomere 2:1 (pri využití dvojitej podlahy dostanete prepravný priestor s rovnou plochou bez schodu), vďaka ktorému dostanete objem kufra 1250 litrov.

Základný objem pri 5-miestnom usporiadaní sedadiel, vrátane priestoru pod dvojitým dnom, je 380 litrov, čo je na úrovni konkurenčného modelu VW Golf a o niečo lepšie ako ma Opel Astra (370 litrov). Na prepravu dlhších predmetov, napríklad lyží, príde vhod výklopná stredová lakťová opierka vzadu s otvorom, ktorá je však v ponuke len v najvyššej výbave Shine.

HODNOTENIE

PLUSY
  • odpruženie s progresívnymi hydraulickými dorazmi
  • atraktívny vzhľad
  • jednoduchá obsluha infotianmentu
  • dostatočne výkony a dobre odhlučnený motor
  • pohodlné sedadlá
  • absorpcia aj väčších nerovností
  • praktické odkladacie priestory
MÍNUSY
  • kratšie sedáky vzadu
  • výhľad dozadu cez zadné okno
  • výraznejšia nedotáčavosť

Viac informácii (kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky,  …) nájdete v októbrovom vydaní časopisu Autotest.                                                                                               

                                                                                                 Text+foto: Lukáš Vajda

Reklama