Ako prvú sme na test dostali verziu C4 Cactus s benzínovým atmosférickým trojvalcom 1.2 e-VTi 82k spolupracujúci s robotizovanou prevodovkou, ktorá nás nepresvedčila plynulosťou radenia. Teraz, po niekoľkomesačnom odstupe, vám sprostredkujeme dojmy s Cactusom vybaveným 5-st. manuálom.

DSC_0628

Už prvé zoznamovacie kilometre nám odkryli charakter, ktorý nezaprie svoj francúzsky pôvod. Mäkké nastavenie pruženia podvozku úplne ignoruje trendy posledných modelov značky Citroën snažiace sa ísť menej komfortným nastavením v stopách nemeckých modelov, či to už je C4, C5, alebo DS línia. Tu je to však akoby návrat späť ku koreňom, resp. keď trošku preženieme, s nadsázkou povieme, že až k vozidlám typu „Kačice“. Prejazd zákrutami samozrejme nie je až v takom náklone karosérie ako s mníškami v legendárnych „funesovkách“, ale naklonenie v zákrutách a pri vyhýbacích manévroch je citeľné a pri prejazde po nerovnostiach sa prejaví plavným pohupnutím. To všetko sa prejaví len do tej miery, aby negatívne neovplyvnilo stabilitu v zákrutách. Vozidlo, aj napriek mäkšiemu nastaveniu podvozku, sa do zákruty akoby zahryzne a bez problémov zvláda rýchlejší a ostrejší režim jazdy. Na prekvapenie musíme konštatovať, že v pozícii vodiča auto „cítite“. Máte pocit, že cez pohodlné sedadlo ste s ním zrastení. Jednoducho, v zákrute viete, kde má zadok, kde má hranice. Cactus je skrátka dobre čitateľný v hraničných situáciách. K tomu prispieva pomerne komunikatívne riadenie, ktoré dodáva potrebný prísun informácií o kolesách na vozovke a dostatočne pevná konštrukcia vozidla, ktorá nevykazovala žiadne pazvuky a krútenie karosérie pri opakovaných vyhýbaniach manévroch a prejazde po nerovnostiach. V tomto smere nám odľahlo, nakoľko mäkšie nastavený podvozok a menej pevná karoséria (z dôvodu šetrenia na hmotnosti a samotných financiách) by predstavovali pre C4 Cactus smrteľný kokteil. Pozitívom komfortnejšie naladeného podvozku je samozrejme vyššia úroveň komfortu cestovania, hlavne na našich rozbitých okreskách. Aj keď spomaľovacie retardéry, priečne nerovnosti a väčšie diery, práve nemusí.

DSC_0591

Tak, ako sme napísali v úvode, na prvé zoznamovacie jazdy sme dostali C4 Cactus s benzínovým atmosférickým trojvalcom 1.2 e-VTi 82k spolupracujúcim s robotizovanou prevodovkou. Ovládanie robot. prevodovky je jednoduché. Pri rozjazde stlačíte tlačidlo „D“, pri cúvaní „R“ a pri neutrále „N“, ale plynulosť radenia stále zaostáva za klasickým automatom, resp. manuálnym radením, ktorým bol vybavený náš testovací Cactus. Z nášho pohľadu ide o ústretovejšie riešenie. Pokiaľ by sme si mali vybrať medzi Cactusom s robotizovanou alebo manuálnou prevodovkou, tak v tejto motorizácii jednoznačne siahneme po manuálnom radení (pri dieselovej to tak jednoznačne nie je, nakoľko v praxi vykazuje lepšiu súčinnosť robot. prevodovky a dieselového agregátu ako s trojvalcom 1,2 e-VTi), s ktorým dokážete jazdiť plynulejšie, hlavne napríklad pri parkovaní a posúvaní s vozidlom v stiesnených garážových priestoroch, nezažijete ako s robotizovanou prevodovkou stresujúce poskakovanie s rizikom, že skončíte na nárazníku iného auta. Radenie s robot. prevodovkou je síce možné nielen automaticky, ale aj manuálne páčkami pod volantom. Výsledok je však rovnaký ako pri automatickom radení – radenie je v porovnaní s klasickou automatickou prevodovkou menej plynulé, aj keď v porovnaní s robotizovanými prevodovkami v starších modeloch značky Citroën cítiť posun k plynulejšiemu a pohotovejšiemu radeniu. Tým nechceme lámať palicu nad robotizovanou prevodovkou, predsa len komfort jazdenia bez potreby manuálneho radenia má presvedčivú silu a po určitom čase je možné, že sa dokážete s ňou zžiť a eliminovať do prijateľnej miery spomínané nedostatky. Inak, agregát je dobre odhlučnený, posádka v kabíne nezaznamená žiaden trojvalcový klepot, prenos hluku aj vo vyšších otáčkach neotravuje vo zvýšenej miere. Testovanému modelu s pomerne nízkou prevádzkovou hmotnosťou 1145 kg dodáva postačujúcu dávku výkonu, či už v meste alebo na diaľnici. Nejde však o žiadnu oslňujúcu dynamiku. Akceleračné schopnosti limitujú nielen výkonnostné parametre pohonnej jednotky, ale aj práca robotizovanej prevodovky (pokiaľ sa pre ňu rozhodnete), ktorá preraďuje rýchlostné stupne pri snahe o razantnú akceleráciu váhavo a neplynulo – vozidlom pri preraďovaní niekedy až trhne, resp. pribrzdí. Spotreba testovaného modelu Cactus 1,2 e-VTi so 6-st manuálom patrí k tým lepším hodnotám v porovnaní s obdobnými benzínovými agregátmi u konkurencie (mix v teste 5,9 l/100 km, na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h 6,7 l/100km, v meste 6,8 litrov/100 km a pri 90 km/h 4,9 litrov/100 km).

DSC_0589

A ako je na tom vnútorný priestor? Interiér priestorovo zodpovedá triede malých áut (C3, Fabia…), na daný typ áut však pôsobí až luxusne – poskytuje štýlovejší dizajn a použitie dotykovej obrazovky, ktorá je, na rozdiel od viacerých modelov, v pohodlnom dosahu vodičovej alebo spolujazdcovej ruky, ale aj nečakane príjemné pohodlie sedenia – kvalita sedadiel a ich riešený posed dávame za príklad ako majú automobilky pristupovať k stavbe sedadiel. Ich gaučovité vystlanie a tvar prekvapujúco (aj napriek krátkemu sedáku vzadu) poskytovali nielen vysokú mieru pohodlia – v tejto triede áut na predných sedadlách nepoznanú, aspoň na krátke trasy to platí určite, ale aj oporu v zákrutách. Tu si C4 Cactus zaslúži potlesk, to iste platí, aj pre pracovisko vodiča, všetko je navrhnuté tak, aby spĺňalo čím ľahšiu obsluhu, ovládateľnosť a čitateľnosť, to platí aj pre dotykovú obrazovku – v menu sa rýchlo orientovalo a načítavanie uvedených funkcií sa zobrazovalo bez dlhého otáľania, snáď až na niektoré kroky v navigácii. Pri cúvaní poteší zreteľné a jasné zobrazovanie priestoru za autom, čo nie je samozrejmosť, dokonca aj cenovo úplne iného auta, napríklad, čo by dal za to taký Range Rover Sport, ktorý sme mali súčasne na test, s neostrým a neprehľadným zobrazovaním. Ďalším plusom je v porovnaní, napríklad so Suzuki SX4, väčší objem kufra (360 litrov), nevýhodou vyššia nakladacia hrana a nedelené sklápanie zadných sedadiel. Taktiež musíme spomenúť, že presklená strecha bez tienidla v letných horúčavách, ktoré sme zažili pri prvom testovaní, sa rozpálila a sálala pasažierom nad hlavami teplo do kabíny. Našťastie výkonná klíma eliminovala tento hendikep.

 

TECHNICKÉ INFO

CENY

Cena modelu od (€ s DPH)

12 420

Cena testovanej motorizácie od (€ s DPH)

12 420

Cena testovanej verzie (€ s DPH)

14 320

Poistenie Kooperativa a.s.

Havarijné (5% spoluúčasť min. 133€)

386

Povinné zmluvné (so 60% bonusom)

143

Registračný poplatok (€ s DPH)

133

MOTOR

Typ

zážihový

Počet valcov/ventilov

3/12

Zdvihový objem (ccm)

1199

Vŕtanie x zdvih (mm)

75 x 90,5

Stupeň kompresie

Max. výkon kW(k) ot min-1

60(82)/5750

Max. krút. moment (Nm/ot min-1)

118/2750

Pohon

predných kolies

Prevodovka

5-st. manuál

PODVOZOK

Predná náprava

pseudo MxPherson

Zadná náprava

deform. traverza s boč.vedením

Riadenie

s el. posilňovačom

Priemer otáčania (m)

10,9 – 11,2

Brzdy vpredu

kotúčové chladené

vzadu

bubnové

Pneumatiky

205/55 R16

KAROSÉRIA

Typ karosérie

hatchback, 5-miestna

Dĺžka – šírka – výška (mm)

4157 – 1729 – 1946

Rázvor (mm)

2595

Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm)

Svetlá výška (mm)

Objem batožinového priestoru (l)

348/1170

Objem palivovej nádrže (l)

50

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1145

Užitočná hmotnosť (kg)

355

Celková hmotnosť (kg)

1500

VNÚTORNÉ ROZMERY (mm)

Pre cestujúcich vpredu

Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla

980

Vnútorná šírka v oblasti lakťov

1425

Vnútorná šírka minimum

1370

Vzdialenosť sedák – strop

973/1010

Vzdialenosť sedák – strop min./max.

935/982

Vzdialenosť podlaha – sedák min./max.

315/350

Pre cestujúcich vzadu 2.rad sedadiel

Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo

745

Vnútorná šírka v oblasti lakťov

1405

Vnútorná šírka minimum

1340

Vzdialenosť sedák – strop

903

Vzdialenosť podlaha – sedák

305

Dĺžka predný sedák (mm)

500

Dĺžka zadný sedák (mm)

455

Priestor pre chodidlá vzadu pod pred. sedákmi

áno

JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA

Udávané (výrobca)

Zrýchlenie z 0-100 km/h

12,8

Maximálna rýchlosť (km/h)

169

Spotreba mesto (l/100 km)

5,6

Spotreba mimo mesta (l/100 km)

4,0

Kombinovaná spotreba (l/100 km)

4,6

Emisie CO2 (kg.km-1)

105

Namerané

Zrýchlenie z 0-100 km/h

13,4

Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km)

4,9

Spotreba v teste pri 130km/h (l/100 km)

6,6

Spotreba v teste mesto (l/100 km)

6,8

Spotreba v teste priemer (l/100 km)

5,9

CELKOVÉ NÁKLADY

Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)

1. rok pri najazdení 15.000 km

1712

1. rok pri najazdení 30.000 km

2862

2. rok pri najazdení 30.000 km

3391

2. rok pri najazdení 60.000 km

6451

3. rok pri najazdení 45.000 km

5290

3. rok pri najazdení 90.000 km

9740

So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + strata hodnoty)

1. rok pri najazdení 15.000 km

6032

1. rok pri najazdení 30.000 km

7711

2. rok pri najazdení 30.000 km

9111

2. rok pri najazdení 60.000 km

12 171

3. rok pri najazdení 45.000 km

13 353

3. rok pri najazdení 90.000 km

16 960

Cena PHM, benzín (€/liter)

1,300

Normohodina (€ s DPH)

30

Gar. kontroly (km)

25 000 km / 1 rok

Výmena oleja

25 000 km / 1 rok

CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)

Predná kapota

360

Predný blatník

139

Svetlomet. + smerovka

254

Spätné zrkadlo el.

13 / 84 celé

Predný nárazník

254

Predný tlmič

76

Predné brzdové platničky

73

ZÁRUKA (roky)

Prehrdzavenie karosérie

12 bez limitu km

Lak

3 bez limitu km

Na celé auto

2 bez limitu km

Motor a mechanické časti

2 bez limitu km

PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   

Po 1. roku 30.000 km

10 000

Po 2. roku 60.000 km

8 600

Po 3. roku 90.000 km

7 100

 

VÝBAVA

Základná: 6 airbagov, 7-palcový dotykový displej, automatické zapínanie svetiel (400€), metalíza (500€), denné LED svetlá, tempomat, asistent rozjazdu do kopca, Audiosystém s MP3, 4 reproduktory s priestorovým rozdeľovaním zvuku a ovládaním na volante

Príplatková: man. klíma, USB box + Bluetooth, volant v koži, strešné nosiče vo farbe čierny lesk, predná lakťová opierka, aut. klíma + predné stierače s dažďovým senzorom

 

KONKURENCIA

Typ auta

  Suzuki SX4 1,6 l 2WD

Max. výkon kW(k)/ot.min-1

  88(120)/6000

Max.kr. moment (N.m/min)

  156/4400

Max. rýchlosť (km/h)

  185

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

  10,7

Prevodovka

  5-st. manuál

Kombinovaná spotreba (l/100 km)

  6,2

Batožinový priestor (l)

  270

Cena motorizácie od (€)

 10 299

 

PLUSY

MÍNUSY

PLUSY

atraktívny, netradičný dizajn exteriéru a interiéru

v danej triede áut bezkonkurenčne pohodlné „gaučovité“ sedadlá

rozsah výškového nastavenia predných sedadiel

kvalita spracovania, dotyková obrazovka

výrazne zreteľné a jasné zobrazenie cúvacej kamery

čitateľné jazdné vlastnosti

veľmi dobré odhlučnenie kabíny od motora

dostačujúce jazdné výkony aj pri diaľničnom tempe

riadenie

príjemne tvarovaný volant

MÍNUSY

náklon karosérie v zákrutách

absencia úplného otvorenia okien sťahovaním (len výklopné)

sklápanie zad. sedadla nedelené

v letných mesiacoch prehrievanie kabíny s presklenou strechou

 

FOTOGALÉRIA

Reklama