BMW X7 svojimi rozmermi a dizajnom s dominantnou maskou chladiča s veľkými roztiahnutými ľadvinkami pôsobí impozantne.

Na atraktivite mu pridáva, v prípade testovanej verzie v príplatkovej edícii „Dark Shadow“ špeciálna matná metalíza Frozen Arctic Grey, doplnená čiernymi dizajnovými prvkami a 22″ čiernymi zliatinovými diskami kolies. Ide o prvý sériový model značky BMW, ktorý dostal tento lak. Neskôr tento lak dostanú aj iné modely rady X.

Komfortný a prekvapujúco obratný 

BMW X7 pri jazde akoby popieral svoje mohutné rozmery. Pokiaľ by ste sa obávali, či zvládnete takýto kolos ovládať, tak nemusíte mať žiadne obavy, je prekvapujúco veľmi dobre ovládateľný a stabilný. V podstate akoby ste jazdili na kratšom BMW X5, pocitovo sme rozdiel s jeho kratším bratom pri bežnej jazde v meste, na okreskách či na diaľnici, nevnímali. Pritom je na dané veľké rozmery nielen veľmi dobre ovládatelný ale zároveň nadmieru komfortný. K tomuto kladnému hodnoteniu jazdných vlastností prispieva adaptívny podvozok so vzduchovým odpružením oboch náprav a natáčacia zadná náprava.

Takto disponované BMW X7 dokáže spĺňať vysoké nároky na komfort a zároveň stabilitu a ovládateľnosť. Sú však situácie, keď už jeho hmotnosť a rozmery dokážu robiť starosti pri ovládaní vozidla, napríklad pri opakovanom zatáčaní – slalome a následnom uvedení do priameho smeru. Predsa len autu chvíľku trvá, kým sa zrovná do stabilnej pozície. Čo je však pri takomto type auta normálne.

Skrátka, fyzikálne zákony (vyššie ťažisko, hmotnosť…) potlačíte len do určitej miery, aj keď v tomto prípade poriadne, hlavne v režime Sport keď podvozok klesne o 20 mm nižšie. Aby sme to však dali na pravú mieru, tak táto kritika, resp. chybička krásy, platí aj pre menšie BMW X5, ktoré pritom jazdnými vlastnosťami a ovládaním patrí v danom segmente vozidiel k tomu najlepšiemu.

BMW X7 je z hľadiska jazdnej dynamiky oveľa agilnejším vozidlom, ako je konkurencia  Land Rover Discovery, Mercedes-Benz GLS alebo Audi Q7.

Samozrejme, pri parkovaní alebo otáčaní musíte rátať pri manévrovaní s jeho väčšími rozmermi. Jeho veľké rozmery 5,15 m na dĺžku a 2,23 m na šírku (aj so spätnými zrkadlami) skrátka neuľahčujú parkovanie. Hlavne v podzemných garážach v obchodných centrách sme mali obavy, aby nám niekto neoškrel dvere, keď bude vystupovať, nakoľko sa BMW X7 sotva zmestí do parkovacích pruhov.

Plusom BMW X7 je aj jeho všestrannosť. Istý sa cíti nielen na suchej pevnej vozovke, ale v zhoršených adhéznych podmienkach, prípadne aj pri výjazde mimo pevnú vozovku. K tomu napomáha pohon všetkých kolies xDrive a svetlosť podvozka (212 mm). Jeho offroadové parametre však nie sú nijak oslnivé, čo však nie je veľmi na škodu, nakoľko je jasné, že tento typ auta máloktorý majiteľ bude preháňať v náročnejšom, členitom teréne.

Pokiaľ však predsa len  potrebujete využívať auto aj v náročnejších podmienkach pri výjazde z pevnej vozovky, tak je v ponuke za príplatok balík xOffroad, ponúkajúci el. uzávierku zadného diferenciálu, štyri rôzne režimy jazdy a zvýšenie vzduchového podvozka.

Inak vzduchový podvozok nastaviteľný v piatich stupňoch v rozsahu 80 mm (175-255 mm), je nápomocný nielen zdvihnutím auta v teréne, ale uľahčením pri vystupovaní a nastupovaní znížením auta.

BMW X7 xDrive 40d Dark Shadow(10)

Luxusný interiér

Všadeprítomné kvalitné materiály, v testovanej verzii prístrojový panel potiahnutý v čierno-modrom vyhotovení s matnou chrómovou dekoráciou, dodávajú spolu so športovými koženými sedadlami autu jedinečný punc luxusu.

Pracovisko vodiča vybavené štandardne 12,3-palcovym digitálnym prístrojovým štítom a rovnako veľkou 12,3“ dotykovou obrazovkou je prakticky totožné s tým, čo sme videli v BMW X5 a kebyže sme nevedeli v akom aute sedíme, tak by sme neuhádli, v ktorom práve sedíme.

Ovládanie funkcií je možné gestami ruky (hlasitosť, prijatie a odmietnutie telefonického hovoru), dotykovým a manuálnym ovládaním či samotným hlasom a otočným ovládačom „iDrive“. Na rozdiel napríklad od Audi si BMW vo svojich modeloch našťastie stále ponecháva aj otočný ovládač „iDrive“ umiestnený na stredovom paneli. Je to stále pohodlnejšie riešenie ovládania, ako sa naťahovať k stredovej konzole prístrojového panelu na dotykový displej.

Čo sa však nemusí viacerým pravoverným fanúšikom BMW páčiť, je futuristická grafika zobrazovania rýchlosti a otáčkomeru proti sebe so zalomeným tvarom. Toto digitálne zobrazenie údajov rýchlosti a otáčok, ktoré nahradilo tradičné kruhové budíky, však už nájdete aj pri iných modeloch tejto značky. Nám síce takéto riešenie neprekáža, škoda však, že BMW neponúka aj pre tých, ktorým to nemusí byť po chuti, na výber aj inú konfiguráciu – napríklad s grafikou à la klasické ciferníky, tak, ako býva na výber obvykle pri iných značkách.

BMW X7 je, vzhľadom na postavenie v modelovej rade, technologickou výkladnou skriňou bavorskej značky. Súčasťou výbavy je preto celý rad technologických vychytávok. Napríklad toto luxusné SUV je možné otvárať, zatvárať a štartovať pomocou smartfónu, za príplatok je v ponuke jasnejšie laserové svetlo, ktoré osvetľuje až 600 metrov pred vozidlom či prémiový zvukový systém od spoločnosti Bowers & Wilkins alebo integrované aktívne riadenie. Všetky tieto technologické vecičky mal aj náš testovaný model.

Štandardne 7-miestna kabína 

Kabína je štandardne 7-miestna (2+3+2) a za príplatok 6-miestna(2+2+2). My sme mali 7-miestnu verziu s tromi radmi sedadiel (2+3+2).

BMW X7 xDrive 40d Dark Shadow(14)

Vnútorný priestor je veľkorysý vo všetkých smeroch vpredu aj vzadu, dokonca aj v treťom rade sedadiel sa usadí s dostatočnou voľnosťou pre kolená a hlavu priemerne urastený dospelý pasažier. Inak komfort sedenia vpredu a aj vzadu v druhom rade sedadiel je nadpriemerný – pohodlné sedadlá, vpredu aj s výraznejším držaním tela v zákrutách, dostávajú len a len pochvalu.

A ako je na tom kufor? Ako sa dalo očakávať, sedemmiestne plnohodnotné usporiadanie kabíny je riešené na úkor veľkosti kufra, do ktorého sa zmestí pri plnom obsadenie siedmimi ľudmi len 326 litrov batožiny. Samozrejme, pokiaľ nastúpi do kabíny menej osôb, tak sa možnosti prepravy batožiny po sklopení zadných sedadiel zlepšia (po sklopení tretieho radu 750 litrov a po sklopení druhého radu až po 2200 litrov objemu). Silnou stránkou tohto vozidla je totiž variabilita.

BMW X7 ma navyše v prípade, že potrebujete sklápať či vyklápať sedadlá, praktickú vychytávku – el. ovládanie konfigurácie sedadiel 7-miestneho interiéru. Je pohodlné, keď si dokážete z kufra stlačením tlačidiel nielen zložiť sedadlá, ale ich aj naspäť vyklopiť (viď video na instagrame).

Vystupovanie je vďaka vyššej pozícii pohodlné, len pri vystupovaní sme si museli dávať pozor na široké prahy dverí, na ktorých sme si neraz zašpinili nohavice. Inak vzduchový podvozok (nastaviteľný v piatich stupňoch v rozsahu 80 mm) je nápomocný nielen zdvihnutím auta v teréne, ale aj znížením auta uľahčuje vystupovanie a nastupovanie.

Dostatočne výkonný a pomerne usporný 3,0 l V6 turbodiesel

BMW X7 má v ponuke tri motory, dva benzínové 40i, M50i a jeden dieselový xDrive40d. My sme mali na test dieselovú verziu xDrive 40d v limitovanej edícii „Dark Shadow“. Pod označením 40d sa skrýva 3,0 litrový šesťvalcový turbodiesel, ktorý je podporený mild-hybridným systémom pracujúcim s napätím 48 V, ktorý rekuperuje energiu a odkladá ju do akumulátora.

Tento agregát vykazuje max. výkon 250 kW/340 k a max. krútiaci moment 700 Nm. V spolupráci s 8-st. automatom dokáže dodať takmer 2,5 tony ťažkému vozidlu úctyhodnú porciu jazdných výkonov. BMW X7 xDrive 40d dokáže zrýchliť z 0-100 km/h za 6,5 s a uháňať max. rýchlosťou 245 km/h. Prívod výkonu na kolesá BMW X7 xDrive 40d je neustály. Motor má vždy silu a 8-st. automat ZF radí rýchlo a plynulo. Zvolený prevodový stupeň sa takmer vždy zhoduje s jazdnou situáciou.

BMW X7 xDrive 40d Dark Shadow(3)

V praxi však môžu nastať situácie, kedy prevodovka, resp. auto, nereagujú vždy celkom promptne na stlačenie plyn. pedála. Predsa len sa motor musí popasovať s takmer 2,5 tony ťažkým vozidlom. V tomto prípade, ak sa vám zdá nábeh záťahu motora príliš plynulý, tak je k dispozícii aj režim sport, v ktorom dokáže pri plnom plyne z nízkych rýchlostiach auto okamžite vystreliť bez toho, aby sa motor musel „nadýchnuť“, kým zaberú turbodúchadlá.

Samozrejme, aj tu to môže byť ešte lepšie. Pre náročnejších zákazníkov, ktorí potrebujú od auta ešte viac dynamiky, má BMW v ponuke aj výkonnejšie prevedenia: benzínový X7 M50i (АТ), avšak s výrazne vyššou spotrebou. Len pre porovnanie, reálne sa dá jazdiť s BMW X7 40d bez nejakého krotenia v pohode pod 10 litrov/100 km, v prípade benzínovej X7 M50i to bude výrazne viac, rátajte aj cez 15 litrov/100 km.

Ešte treba spomenúť, že tí, ktorí preferujú ekonomickú jazdu, majú k dispozícii režim EcoPro, využívajúci napríklad jazdu na voľnobeh (v rozmedzí 25-160 km/h). Inak, keď porovnáte jazdné výkony (zrýchlenie a max. rýchlosť) a hlavne spotrebu, tak je na tom lepšie ako jeho priamy konkurent Mercedes-Benz GLS 400 d 4Matic.

Pochvalu dostáva nielen za slušné jazdné výkony, na daný typ auta ústretový spotrebu, ale aj za odhlučnenie, vďaka čomu o ňom v prevažnej miere posádka ani nevie, resp. len v prijateľnej miere, keď dá o sebe vedieť typickým, pre šesťvalce hutnejším prejavom. Taktiež posadká ocení, napriek tomu, že výrazná predná maska a vyšší postoj nepôsobia práve aerodynamicky, prekvapujúco nízky hluk od obtekajúceho vzduchu okolo kabíny a minimálny prenos hluku od podvozka a odvaľujúcich sa kolies, a to aj pri jazde po nekvalitnom povrchu vozovky.

HODNOTENIE

Plusy
  • majestátny vzhľad
  • výkonný a pomerne úsporný 3,0 l V6 turbodiesel
  • ovládateľnosť na daný typ auta
  • absorpcia nerovností
  • odhlučnenie kabíny
  • luxusný interiér
  • vnútorný priestor
  • všestrannosť (pohon 4×4)
  • výbava
Mínusy
  • relat. vyššia cena test. modelu
  • kufor pri 7-miestnom usporiadaní
  • parkovanie do parkovacích pruhov

 

Viac informácii (kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky,  …) nájdete v májovom vydaní časopisu Autotest.

Text+foto: Lukáš Vajda

Reklama